Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 646
Nå vet jeg ikke om denne posten ligger i riktig forum, men jeg prøver likevel.


Har laget et nyhetsscript som henter nyheter fra flere forskjellige rss-feeder. Jeg bruker cron job for å oppdatere det hele jevnlig. For å ikke belasteserveren for mye oppdaterer jeg bare en kategori om gangen. Scriptet kjenner igjen kategorien ut i fra en get-variabel.


Til nå har jeg brukt GET http://localhost/script.php?kategori=<kategori>. Dette fungerer egentlig veldig bra, men jeg liker ikke at det gir utslag på statistikken. Får jo flere tusen sidevisninger fra localhost, noe ikke jeg liker.

Derfor har jeg heller gått over til at serveren kjører filene uten å bruke GET som gir utslag på serveren. Problemet er at jeg får feilmelding om at siden ikke finnes når jeg bruker script.php?variabler=var. Bruker jeg bare script.php funker det utmerket.

Er det noen som vet hvordan man dytter GET-variabler inn i et php script ved hjelp av cron tab? Kan også bruke POST-variabler om noen vet hvordan man gjør det.

Takker for alle svar
▼ ... over en uke senere ... ▼
Man skal kunne kjøre php filer fra bash. Kan sjekke om jeg får tak i han som hadde gjort det.

edit:

http://php3.de/manual/en/features.commandline.php

Skal deg CLI versjonen av PHP, command line interface
Sist endret av tore-; 1. februar 2004 kl. 22:23.
<3 VIP <3
RipZ's Avatar
Trådstarter
Jeg får fint til å kjøre php fila, men ikke til å kjøre den slik at den tar med get-variabler. Skriver jeg inn: php minfil.php?var=hei, leter den etter en php fil kalt "minfil.php?var=hei". Det var det som var problemet, og derfor måtte jeg bruke GET.

Løsningen jeg bruker nå er rett og slett å oppdatere alle nyhetene om gangen. Gir en større load på serveren, men det for så være.

Ser at man kan bruke argv- og argc-variabler. Etter hvert som databasen med nyhetssider blir større, kan jeg sikkert vurdere å bruke det som alternativ for GET-variabler.

Men så lenge databasen er så liten som den er nå så bør det gå fint. Dere kan forresten se resultatet på http://nyheter.nuffe.net/siste.php . Dette er en demo av nyhetsagenten man nå kan anskaffe seg på www.nuffe.net
hva med å lage inviduelle filer da? da kan du kjøre de...

edti: eller ta alt i en fil, og bruke delay()
Sist endret av tore-; 1. februar 2004 kl. 22:53.
Burde vel være mulig å kjøre en sjekk på om det er sendt inn ett argument via argv; hvist så, legge det argumentet inn som verdi i den gitte variabelen i php-skriptet, og ellers hente variabelen inn via GET som vanlig? Burde ikke være så mye mer enn 3-4 linjer med kode.
<3 VIP <3
RipZ's Avatar
Trådstarter
Jo, kan selvfølgelig lage inviduelle dokumenter og inkludere klassen som parser XML-filene. Jeg får se hvilken løsning jeg bruker om jeg en gang får så mange nyhetssider at det kreves en annen løsning enn den jeg bruker nå. Før det holder jeg meg til en fil.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Hva med at cronjobben kjører "lynx server/minfil.php?var=hei"? Det burde fikse GET-variablene.
<3 VIP <3
RipZ's Avatar
Trådstarter
Hosten min ser ikke ut til å støtte lynx-kommandoen.
Gusto, det blir vel logget?

Kan jo evt. bare få statestikkprogrammet til å ignorere den filen som du kjører.