Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 776
Trenger litt hjelp her.

Jeg vil gjerne liste alt ut fra russ_news.*, samtidig som jeg teller opp hvor mange rader det finnes i russ_reply.*, når russ_news.news_id = russ_reply.reply_id.

Har prøvd et par forskjellige måter, men da får jeg samme nyhet listet opp X antall ganger det er svar i russ.reply med samme news id.
Hørte jeg måtte bruke joins til dette, men HOW? Leste litt i manualen på mysql, var dårlig forklart der i mine øyne.
SELECT russ_news.*, count(russ_reply.reply_id) as meldinger FROM russ_news, russ_reply WHERE russ_news.news_id = russ_reply.reply_news_id group by russ_reply.reply_id


Tror den skal funke. Fort gjort å gjøre en liten feil eller to på en SQL-spørring.
Ahh, btw, jeg tror ikke den tar med nyheter som ikke har fått kommentarer. Husker jeg ikke feil, må man bruke left join for å ta med _alle_ radene uansett, og kun inkludere den andre tabellen om "on"-greia stemmer.

Tror kanskje du heller burde bruke noe slik som dette:

SELECT russ_news.*, count(russ_reply.reply_id) as meldinger FROM russ_news
left join russ_reply on russ_news.news_id = russ_reply.reply_news_id group by russ_news.news_id
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Jeg sier bare tusen takk, den fungerte ypperlig.

Men jeg klarer ikke å sette inn slik at jeg kan legge til tabellen russ_users i spørringen. Skal ha russ_news.news_author = russ_users.users_id


Og en annen ting, kan jeg velge bare noen få kolonner i russ_users? Vil nødigst hindre at pass blir printet.
Sist endret av tore-; 4. februar 2004 kl. 21:16.
Du kan velge noen få kolonner i russ_users ja, spørsmålet er da hvilke Velger å kun printe ut bruker i dette eksempelet. Jeg kaller brukerkollonnen, "user".

SELECT russ_news.*, russ_users.user, count(russ_reply.reply_id) as meldinger FROM russ_news
left join russ_reply on russ_news.news_id = russ_reply.reply_news_id left join russ_users on russ_news.author_id = russ_users.users_id group by russ_news.news_id
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Du er min gud. Jeg sier TUSEN takk for hjelpen! *stor mannaklem*