Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3488
Hvordan kan jeg på enklest måte ordne meg et organisasjonsnummer?
jeg trenger det for å starte et .no domene, jeg vil bare starte en side for morro skyld, en slags hobby om du vil.

for å registrerer meg hos brreg.no må jeg ha ansatte eller så kan jeg registrere forening, men da må man være 3 og det er himla mye papir arbeid...

kan jeg ikke enkelt få tak i et org nummer?
Trådstarter
takk for rask respons, men jeg kan ikke registrere meg som enkeltmannsforetak, (har prøvd)
siden jeg ikke skal tjene/selge noe så gjelder ikke foretak.
Man trenger ikke ansatte ved ett enkeltmannsforetak det er jo hele poenget med konseptet. Det er nok enkleste løsninga, med mindre du har noen bekjente som kan registrere for deg..
Trådstarter
som jeg sa, jeg har prøvd å registrere meg som enkeltmannsforetak, men fikk avslag fordi jeg er ikke næringsdrivende...
Da har du gjort noe feil.
Trådstarter
Jeg skal ikke drive et foretak, er kun interessert i å ha en hjemmeside for morro skyld, studerer webutvikling så hadde vært morro med en .no side, så det dere sier er at eneste måte å få org nummer på er via brreg.no? for da kan jeg ikke få desverre...
ALLE over 18 kan få.
Du har gjort noe feil. FEIL!!
Om du ikke skal ha den til noe fornuftig så er vel en av de 200 andre topp domene gode nok eller?
Altså alle som skal STARTE med å være næringsdrivende må registrere seg i brreg. Hvorvidt du bruker foretaket ditt til å drive butikk er opp til deg. Så du kan bare registrere et foretak, si at du skal bruke det til konsulenttjenester så er saken biff.
Brreg kunne også svart på dette....
Sitat av Maea Vis innlegg
takk for rask respons, men jeg kan ikke registrere meg som enkeltmannsforetak, (har prøvd)
siden jeg ikke skal tjene/selge noe så gjelder ikke foretak.
Vis hele sitatet...
Du kan registrere et ENK med HENSIKT å tjene penger på langsikt, men bare pass på at du ikke har noen form for omsetting tilknyttet selskapet så får du bare status som sovende selskap.
Sitat av Maea Vis innlegg
Jeg skal ikke drive et foretak, er kun interessert i å ha en hjemmeside for morro skyld
Vis hele sitatet...
Da får du velge noe annet enn .no. Det er hundrevis å velge mellom, så hvorfor skal du akkurat ha den som er knyttet opp mot de som driver næringsvirksomhet?
Det kan være greit for han å opprette et .no domene viss han senere vil drive et firma med samme navn.
Oppretter han f.eks mittfirma.com, og så vil han senere drive det som et skikkelig firma og så eier noen mittfirma.no så er jo det litt kjipt da.

Som de andre her sier så er det eneste du kan gjøre å registrere et ENK eller få noen som har en bedrift til å registrere for deg. Du må ikke ha ansatte for å opprette et ENK nei, jeg gjorde det for mange år siden og jeg vet ikke om noen ansatte i min bedrift.
Mye papirarbeid er det heller ikke, du kan registrere deg på nett og fylle ut et skjema og vips etter en uke får du et brev i posten med org.nr og det du trenger.
Sitat av fr1lanser1 Vis innlegg
Det kan være greit for han å opprette et .no domene viss han senere vil drive et firma med samme navn.
Oppretter han f.eks mittfirma.com, og så vil han senere drive det som et skikkelig firma og så eier noen mittfirma.no så er jo det litt kjipt da.

Som de andre her sier så er det eneste du kan gjøre å registrere et ENK eller få noen som har en bedrift til å registrere for deg. Du må ikke ha ansatte for å opprette et ENK nei, jeg gjorde det for mange år siden og jeg vet ikke om noen ansatte i min bedrift.
Mye papirarbeid er det heller ikke, du kan registrere deg på nett og fylle ut et skjema og vips etter en uke får du et brev i posten med org.nr og det du trenger.
Vis hele sitatet...
Det høres jo veldig enkelt ut, men så er det ikke veldig godtatt å starte opp en ENK dersom du ikke har planer om å drive næring.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det høres jo veldig enkelt ut, men så er det ikke veldig godtatt å starte opp en ENK dersom du ikke har planer om å drive næring.
Vis hele sitatet...

Det er ingen som spør om du skal drive næring eller om du bare vurderer å drive næring.

Det du skal gjøre er å starte et ENK. Fyll ut skjema på altin og du trenger ikke stå oppført i annet enn enhetsregisteret. Det er vel bortimot gratis.
Du får et org.nr og hvorvidt du har inntekter og utgifter i selskapet vil jo tiden vise.

Du gjør altså ingenting galt ved å registrere et ENK. Det er helt legalt.

Alternativet er jo at du kjøper alt annet enn no domener.
Det er endringer på gang her, du trenger ikke å ha firma for å reg. no. domene, men husker ikke hvilken dato de nye reglene trår i kraft. Var nylig en sak om dette i media.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Maea Vis innlegg
som jeg sa, jeg har prøvd å registrere meg som enkeltmannsforetak, men fikk avslag fordi jeg er ikke næringsdrivende...
Vis hele sitatet...
Har hatt enkeltmannsforetak siden attenårsdagen min uten å ha gjort noe regnskap eller sendt inn noe papirer whatsoever siden den gang... Ikke har jeg solgt noe eller fakturert noen for noe som helst heller. Så jeg må slenge meg inn i rekka med de andre; du har gjort noe feil.
Som flere sier trenger du ikke å tjene noe på foretaket for å opprette et ENK. Det ligger jo i sakens natur at for å få et orgnr. så MÅ du opprette et foretak. Det foreligger ingen krav om omsetning eller egenkapital for dette (ift ENK).

Så det at du sier at du ikke har blitt godkjent nekter jeg å tro da hvem som helst (over 18?) kan opprette et ENK. Det som kreves er allerede nevnt: å fylle ut et skjema på altinn.no. Prøv igjen!
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det høres jo veldig enkelt ut, men så er det ikke veldig godtatt å starte opp en ENK dersom du ikke har planer om å drive næring.
Vis hele sitatet...
Hvor / i hvilke settinger er det ikke godtatt å starte opp ENK uten planer om å drive næring? Har du kilder eller noe som bygger opp under denne påstanden?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hosjmeister Vis innlegg
Hvor / i hvilke settinger er det ikke godtatt å starte opp ENK uten planer om å drive næring? Har du kilder eller noe som bygger opp under denne påstanden?
Vis hele sitatet...
I teorien er det ikkje akseptert. De facto er det ingen som får enkeltpersonsforetaket sletta fordi det ikkje har registrert virksomhet. Det er ingen som sjekker, og det er ikkje straffbart å levere sjølvmelding som opplyser null i omsetning i ENK'et.
Sitat av theundertaker Vis innlegg
Det er endringer på gang her, du trenger ikke å ha firma for å reg. no. domene, men husker ikke hvilken dato de nye reglene trår i kraft. Var nylig en sak om dette i media.
Vis hele sitatet...
Kilde?
Sist endret av Zarbon; 7. oktober 2012 kl. 11:26.
Det fins en nettside hvor du kan få .no uten å registrere ENK, men hvilken nettside det var, husker jeg ikke

Det var imidlertid ikke dittnavn.no, men mer som et subdomene..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du mener nok domene.priv.no
Det finnes også flere alternativer som dette.

http://www.priv.no/
Sist endret av Fleff; 7. oktober 2012 kl. 13:46.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Det er ingen som spør om du skal drive næring eller om du bare vurderer å drive næring.
Vis hele sitatet...
Jo, du må jo forklare hva slags næring du skal drive med når du søker via Altinn.
Jeg hadde planer om det samme en gang i tiden, og registrerte EMK i brreg. Fikk avslag siden jeg ikke skulle tjene penger. Tror du må registrere deg som frivillig organisasjon eller noe sånn.
Men herregud da.. Det går fint å pynte litt på sannheten.
BRREG kan være litt vanskelige hvis du har planer om "hobbyvirksomhet". Erfart det selv, men fikk da registrert meg uten større problemer.
Sannhet: Bare å registrere seg, du kan jo velge noe du har som interesse. Har satt "it-konsultasjon" på mitt "firma" i likhet med 10000 andre som vil ha .no domene. Vent et par dager på orgnr. Skål.

Alt annet er surr.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av bobbo Vis innlegg
Jeg hadde planer om det samme en gang i tiden, og registrerte EMK i brreg. Fikk avslag siden jeg ikke skulle tjene penger. Tror du må registrere deg som frivillig organisasjon eller noe sånn.
Vis hele sitatet...
Da må jeg og slenge meg på det alle andre sier her: Du har gjort noe feil.

Akkurat hva var det du gjorde når du registrerte deg?

I mitt tilfelle gikk jeg på altinn.no, logget inn og fant frem skjemaet Samordnet Registermelding: https://www.altinn.no/ega/aca.aspx?A...erviceLink_448

Fyll ut skjemaet, velg en type bransje (jeg har noen vage, som drift og installasjon av kunstneriske bla bla bla, samt softwareutvikling etc)

Send inn skjemaet, få papirer i posten som du signerer (vet ikke om dette skjer fremdeles siden man har digitale identifikasjonsmetoder)

Vips, du eier et enkeltpersonsforetak, ring skattekontoret og si du skal ha vanlig selvangivelse fordi firmaet ditt ikke har startet opp enda, og alt er i boks.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Jo, du må jo forklare hva slags næring du skal drive med når du søker via Altinn.
Vis hele sitatet...
Selvsagt men det har med bransjekoder å gjøre.
At du setter opp bransje er jo selvsagt da det er et av feltene som SKAL være fylt ut.

Om det virkelig er så kronglete for dere å fylle ut skjemaet korrekt at dere får det i retur gjentatte ganger så får dere enten lese veiledningen til skjemaet eller tenke på at dere ikke opplyser om HVORFOR dere skal registrere ENK.

Dere SKAL ikke oppgi at det er hobbyfirma eller for å kjøpe et domene.
Konsentrer dere om de felt som MÅ fylles ut og det er INGEN problemer.

For deg som nevnte bransje i skjemaet, du velge baker, IT, kunsthåndverk eller vaskefirma eller whatever for alt brreg bryr seg. Bare fyll inn et eller annet så er de fornøyd.

Sitat av bobbo Vis innlegg
Jeg hadde planer om det samme en gang i tiden, og registrerte EMK i brreg. Fikk avslag siden jeg ikke skulle tjene penger. Tror du må registrere deg som frivillig organisasjon eller noe sånn.
Vis hele sitatet...
Alle over 18 som ikke er satt under administrasjon (verge) kan registrer ENK i brreg. Får du papirene i retur handler det om at du har gjort noe feil i skjemaet. Det betyr ikke at brreg ikke vil tillate deg å starte firma, brreg vil bare at skal være korrekt utfylt.
Sitat av Maea Vis innlegg
Jeg skal ikke drive et foretak, er kun interessert i å ha en hjemmeside for morro skyld, studerer webutvikling så hadde vært morro med en .no side
Vis hele sitatet...
Hvis du studerer webutvikling, og attpåtil vil bruke domenet til å teste ut ting ifm studiene, så kan du se på det som markedsføring av deg selv. Det er faktisk ganske vanlig at folk som driver med konsulentarbeid legger ut sin "portfolio" på nettet. Det er ikke noe krav til at inntekten skal komme gjennom nettsiden din. Så så lenge du har tenkt å jobbe når du er ferdig med studiene, og kan tenke deg en karriere innenfor det du faktisk studerer, så er det grunn nok til å starte opp et ENK.

Lykke til igjen