Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 7634
Hvor mange prosent må jeg fylle en hylse med flash for å få kraftigst mulig lyd, må det fylles helt eller bare delvis?
Så lenge det ligger temmelig løst og luftig så pleier jeg å fylle beholderen helt opp.
ok. Har ikke så mye erfaring med flash, jeg har bare prøvd meg på mindre mengder(3-10g).
Må en flash salutt pakkes like kraftigt som en bp salutt?
Da er det bedre at du spør først. Sånn som nå.

Nei, det må ikke pakkes like kraftig som BP. Et papprør som fylles med flash og tapes igjen med lerret-tape (sølvtape) holder i massevis.
Men et papprør med endeplugger som limes på ser mye bedre ut da.
Har brukt dassrull med kraftpapir og elektrikerteip. Smalt ganske bra
Lagde i dag en granat, som lagde ett krater i snøen på ca 1,2meter i lengde, og 1meter i dybde.
SYkt kram snø + isete,
80gram flash, utrolig morro!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Funker Czort sin Alu til flash?

http://www.czort.cba.pl/cennikeng.htm
Funker, men hvis du har Czort sin al + S + Kno3, blir det mer fontene aka dårlig bp kvalitet.

Jeg anbefaller deg og bestille fra ebay.
German dark al + Potassium perchlorate, Da har du saker du kan leke deg med!
Men vær forsiktig!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Visst man lager flash med al, svovel og kaliumnitrat. Hvor mange "mesh" bør Al vere? (for at det skal brenne raskest mulig altså)

Og hva er blandingsforholdene mellom kaliumnitrat, al og svovel?

Sitat av Jonox Vis innlegg
Visst man lager flash med al, svovel og kaliumnitrat. Hvor mange "mesh" bør Al vere? (for at det skal brenne raskest mulig altså)

Og hva er blandingsforholdene mellom kaliumnitrat, al og svovel?

Vis hele sitatet...
Jeg har brukt en del 60/40 kno3/mangalium (320mesh) flash, som break i noen shell hvertfall
Det funker helt knall veldig kraftig også.

Edit. kan nevne at så fin mgal ikke er direkte billig , men billigere en germandark al.
Sist endret av Bowman; 11. mai 2009 kl. 14:09.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg brukte Bright Flake om jeg husker rett...
Fungerte knall det.
Vil dette vere bra al til flash som skal brenne raskt?

[Aluminium atomized spherical]
- purity 99,7%
- 400 MESH
- grain 32 microns
- non leafing
- no coated, heavy gray powder

Er bare det som står om al på keten. Men er et bilde av al: http://www.keten.com.pl/reagents
Nei.. Kjøp German dark aluminium.
Sitat av Jonox Vis innlegg
Vil dette vere bra al til flash som skal brenne raskt?

[Aluminium atomized spherical]
- purity 99,7%
- 400 MESH
- grain 32 microns
- non leafing
- no coated, heavy gray powder

Er bare det som står om al på keten. Men er et bilde av al: http://www.keten.com.pl/reagents
Vis hele sitatet...
Atomisert er ikke brukbart til flash, skal du ha flash så må det vær flak
Kan jo altids lese litt her... http://www.pyroguide.com/index.php?t...m_%28Powder%29
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Det finnes utrolig mange flash typer!!!
Her er noen kjente:


Aluminium, kaliumnitrat og svovel
50 % kaliumnitrat, 30 % svovel og 20 % aluminiumspulver

Kilde: wikipedia + meg selv
Søk på nettet og du vil finne mange flere...
Vis hele sitatet...
Funker det med øye mål eller må det var så perfekt som mulig ??
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Nei, det vil ikke fungere veldig bra med øye mål fordi prosentandelene er oppgitt i vekt og ikke i volum.
Hvis du ikke har en vekt tilgjengelig kan du se på tettheten (også kalt densiteten) av stoffet også regne ut hvor mye du trenger av hvert i volum.

For å lage en 10grams batch trenger du altså 5 gram kaliumnitrat, 3 gram svovel og 2 gram aluminium.

Jeg regnet på det for deg, og fant ut at du trenger dette for å lage en 10grams batch:
2,38 ml kaliumnitrat, 1,53 ml svovel og 0,74 ml aluminium (varierer sikkert litt på type).
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Volummål er meget unøyaktig. Gitt at jeg har en litt annen type aluminium, litt annen kornstørrelse på KNO3 og litt mer klumpete svovel enn Thoryllo, vil jeg få annerledes og kanskje ubrukelige resultater. Tetthet av et pulver vil dessuten variere mye med kompakteringsgrad og kornstørrelse, noe som gir enda en variabel. Kjøp en liten vekt først som sist. Dealextreme har meget billige og helt okai vekter
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg har hatt genialt resultat med 2 deler KNO3, 1 del svovel og 1 del Bright Flake Aluminium.
For de som er dårlig i matte, så er det 50% KNO3, 25% svovel og 25% Al.

Og måle dette i volum blir håpløst, da Bright Flake er sykt luftig.
Hvilken type Al var det du målte opp Thoryllo?
Kan love deg at Bright Flake overstiger volumet til både KNO3 en og svovelet til sammen.
Værtfall nesten.
Jeg vet ikke hvordan denne typen flash er med German Dark.
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg har hatt genialt resultat med 2 deler KNO3, 1 del svovel og 1 del Bright Flake Aluminium.
For de som er dårlig i matte, så er det 50% KNO3, 25% svovel og 25% Al.

Og måle dette i volum blir håpløst, da Bright Flake er sykt luftig.
Hvilken type Al var det du målte opp Thoryllo?
Kan love deg at Bright Flake overstiger volumet til både KNO3 en og svovelet til sammen.
Værtfall nesten.
Jeg vet ikke hvordan denne typen flash er med German Dark.
Vis hele sitatet...
German dark er temmelig luftige greier!
Soter og svever rundt i rommet bare man tenker på å helle ut Al-et litt hastig fra beholderen!
70/30 KClO4 og German Dark smeller jo høyt "unconfined".
Ble overrasket første gang jeg prøvde det
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
German dark er temmelig luftige greier!
Soter og svever rundt i rommet bare man tenker på å helle ut Al-et litt hastig fra beholderen!
Vis hele sitatet...
At partiklene er lette betyr jo ikke nødvendigvis at det er luftig.
At det er luftig er jo viss partiklene sammen, stenger inn mye luft mellom seg.
Atomisert har og en tendens til og sveve når man rører sammen store mengder ammonal, men tettheten er høy.
En T-skje med atomisert veier kansje 10 gram.
Samme volum med Bright Flake veier kansje 1 gram.
Er sykt stor forskjell værtfall
Men du har da håndtert både atomisert og German Dark? Stor forskjell?
Sitat av Up Vis innlegg
At partiklene er lette betyr jo ikke nødvendigvis at det er luftig.
At det er luftig er jo viss partiklene sammen, stenger inn mye luft mellom seg.
Atomisert har og en tendens til og sveve når man rører sammen store mengder ammonal, men tettheten er høy.
En T-skje med atomisert veier kansje 10 gram.
Samme volum med Bright Flake veier kansje 1 gram.
Er sykt stor forskjell værtfall
Men du har da håndtert både atomisert og German Dark? Stor forskjell?
Vis hele sitatet...
Helt riktig det.
Vil si at atomisert er en god del tyngre enn german dark + at german dark er noe forbanna søl! Vet ikke hvor lenge jeg har stått på kjøkkenet og skrubbet kjøkkenbenken etter at jeg "bare skulle" et eller annet.

Det er et stort minus med airfloat-saker, syns jeg.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Derfor arbeider jeg på papir. Ingen kjøkkenbenk er like lett og rense, som en stor bit avispapir som bare krølles sammen og kastes i søppla! (eller i ovnen)...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
En mulighet er å lage en enkel, improvisert "vekt", der en beholder er satt opp på en litt fleksibel plastpinne som står ut fra en forhøyning. Når denne belastes vil etterhvert plastpinnen gi etter og bøye seg, og akkurat i det den møter underlaget har du én enhet. For å lage flashen Up beskriver vil du da måle ut to enheter KNO3, én ladning svovel og én ladning aluminium. Du blander KNO3 og svovel nøye uten å spare på kreftene først, så tilsetter du aluminiumet forsiktig ved hjelp av diapermetoden tilslutt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Du blander KNO3 og svovel nøye uten å spare på kreftene først, så tilsetter du aluminiumet forsiktig ved hjelp av diapermetoden tilslutt.
Vis hele sitatet...
Anngående blande svovel og KNO3 uten og spare på kreftene...
Jeg vet om en kar som har kværnet det pulsette med kaffekværn i kansje halvt minutt, med råe resultater.

Er egentlig dette så lurt? Noen med mere peiling innen dette enn meg som har noe og si på det?
Sånn bortsett fra "better to be safe than sorry"
Lurt er det deffinitivt ikke. Dog skal det en del temperatur og friksjon for å få KNO3 og svovel alene til å gå av.

Jeg husker jeg en gang lagde en batch med noe som skulle bli hvite stjerner, som bestod kun av svovel og KNO3 (normalt skal litt BP til, men her var det utelatt). Jeg møllet i ett par timer, rullet og lot tørke. Jeg husker de ikke tente under åpen flamme. Heller ikke ved ett lag BP. Mitt siste forsøk ble silisium primen, som fikk fart i stjernen. Så det skal faktisk en del til!

Men forhånds regel som gjelder for alt: Bare sett ett stoff i kaffekværner! Ikke blandinger!
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ikke for å gjengi det du sa, Bob, men nei, helt lurt er det ikke Det er dog veldig effektivt hvis man bruker mye nitratflash. Selv så bruker jeg nitratflash som booster i alle mine runde luftbomber, og når jeg gjør klar flashen så kulemøller jeg nitratet og svovelet (ekskludert Al, selvfølgelig!) i rundt en halvtime, slik at det bare er å tilsette 3g Al per 7g KNO3/S som jeg blander sammen med diapermetoden. På denne måten slipper jeg å knuse svovelklumper hver gang, og jeg tør påstå at ved å kulemølle disse to, så blir miksen noe hissigere også
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Nåja. Enkelte risker er så minimale at de er verdt å ta. Jeg ser ingen grunn til at svovel og KNO3 skal være farlig å kulemølle. Kaffekvern er vel noe mer sketchy, men om det skulle antenne vil det vel uansett ikke eksplodere. Så er du utendørs med litt tykke hansker og en genser av ull/bomull er du i grunn rimelig trygg.

Jeg bruker også slowflash som booster. Den siste ble nok i overkant hissig og knuste litt stjerner (http://www.youtube.com/watch?v=yI64kuJ74QU), men alt i alt er det å foretrekke fremfor umenneskelig mange lag paste. Jeg har møllet KNO3 og svovel sammen i rundt 2-3 timer og blander på samme vis som Ruben. Deilig enkelt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Brukte ikke du bare sånn 5% vann da du pumpa de stjernene?
Tror det var årsaken til det snodige uhellet
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Njah, det kan vel også være delvis skyld i det, hehe Jeg velger dog å skylde på flashen, da fortoner det hele seg mer til min fordel! (Selv om det neppe er heeelt umulig jeg har litt mer vann i kompen nestegang..)
Sist endret av Nygaard; 28. juli 2009 kl. 12:28.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Haha! Jeg har gjort en test av D1 med 6% vann.
Lagde en 1" komet med 6% for og se hvordan dette ble i forhold til de jeg lagde med drastiske 15%...
Om jeg husker rett(da det er veeeeldig lenge siden) så klarte jeg knuse den med 6% veldig enkelt, med fingrene(jeg har seriøst sterke fingre).
Skal dog nevnes at ett shell med 16mm stjerner laget med 15% så veldig bra ut til tross for at det var mye vann.
3 stk. 1" kometer på shellet så også veldig flott ut på veien til himmelriket(til tross for 15% vann... Igjen).