Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3111
Anonym bruker
"Lett Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hallois,

1. juledag ifjor så satte jeg meg bak rattet litt for tidlig på morran dagen etter. Ble tatt av politiet, og måtte ta blodprøve. Jeg samtykket førerkortbeslaget. Jeg hadde hatt lappen i 1 år og 11,5 måneder. Så jeg var fortsatt akkuratt innafor i prøveperioden min.

Idag, nesten 3 måneder senere, fikk jeg brev fra politiet i posten. Blodprøven viste 0.38 promille, og lenger ned sto det at jeg ilegges en bot på kr 9000. Det står ingenting noen sted på brevet om noe inndagningstid. Og siden grensa på dette er 0,5 i promille så antar jeg at jeg kun får bot, og ikke mister førerkortet?

Kan jeg dra og hente lappen tilbake da? Eller må jeg ha ny førerprøve?

Takker og bukker.
Grensa er vel på 0.2?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Grensa er vel på 0.2?
Vis hele sitatet...
Ja og nei. For 0.2-0.5‰ er reaksjonen i hovudsak rimeleg stive bøter (måndedslønn), men ikkje inndraging av førerkort. Frå 0.5‰ er hovudregelen bot, betinga fengsel og inndraging.

9000,- i bot antyder at vedkommande er lærling mtp. 0.38‰.

Når det gjeld ny førarprøve er mine to cent at du ikkje må ta ny førerprøve, fordi du ikkje fekk inndrege førarretten anna enn midlertidig. Det kan du få fasitsvar på ved å ringe politiet på måndag - og det er jo på alle måter hensiktsmessig å gjere for å få igjen førerkortet, eller eventuelt midlertidig køyretillatelse.
"Ileggelse av straff for føring av motorvogn med konsentrasjon av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel i blodet til og med 0,5 promille eller tilsvarende eller til og med 0,25 milligram per liter luft i utåndingsluften, skal normalt ikke medføre tap av førerett, med mindre føreren har føreretten på prøve eller det foreligger skjerpende omstendigheter."

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...L_3#KAPITTEL_3

Tipper kanskje du får tilbake førerkortet etter det har gått ett år, men det er ren gjetning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Tipper kanskje du får tilbake førerkortet etter det har gått ett år, men det er ren gjetning.
Vis hele sitatet...
Kvifor etter eit år?

Påtalemakta har ikkje lagt ned påstand om tap av førarett i forelegget vedkommande har fått.
Sist endret av vidarlo; 18. mars 2017 kl. 00:08.