Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5821
Hei! Siden 2012 har jeg hatt gleden av å eie en Nokia Lumia 920. Nå vil i midlertid jobben koste på meg en ny mobil, og siden apputvalget på Windows Phone er såpass dårlig, har jeg takket ja til det. Jeg vet ingenting om nymotens mobiler, så jeg håper dere kan bidra med noen tips.

Sett bort fra apputvalget, har min 920 vært en perfekt mobil for meg. Den er robust, og har ikke fått en ripe på fem år. Batteriet holder seg fortsatt i to dager, og det er ingen treghet i systemet å spore. Dette er kvaliteter jeg vil bevare i min nye mobil. Jeg bruker først og fremst kun nettleseren, så jeg har ikke behov for noe beist verken når det kommer til skjerm, prosessor eller minne, men jeg setter pris på god lagringsplass.

Jeg har et budsjett på inntil 7 500 kroner, men det jeg ikke bruker på mobil kan jeg bruke på andre ting, så foreslå gjerne billigere alternativer. Fortrinnsvis er Android operativsystemet jeg ser for meg.
det jeg kommer på kjapt er samsung galaxy a5, den koster vell rundt 5, ellers er huawei sine rimelige modeller veldig bra, for alt du gjør ikke kjøp sony, en liten sprekk i skjermen så virker ikke skjermen lengre samt at det der vanntettgreiene er bare og glemme :P
Limited edition
Moff's Avatar
Hvilken telefon du bør kjøpe er litt avhengig av hva du skal bruke den til. Hvis du vil ha en helt standard telefon som passer i lomma og kan brukes til stort sett alt mulig, så bør du velge enten en Apple iPhone, en Samsung Galaxy eller en Huawei. Dette er de 3 store produsentene, og jeg tror svært mange vil være enig med meg når jeg sier at du bør styre unna alle andre merker slik situasjonen er i dag. Disse 3 har lagt seg på en god linje og konsekvent laget gode smarttelefoner. Utfordrerne som Sony og Nokia har tatt en del dårlige avgjørelser underveis, og har derfor ikke klart å oppnå den samme kvaliteten på sine produkter ennå.

Mitt tips er å dele inn disse 3 merkene slik:

Velg Apple iPhone hvis du bare vil ha en enkel telefon som virker. Brukervennlighet, ikke noe fjas. Det er en fordel om du har noen Apple-produkter fra før, da disse ofte kan snakke sammen og gjøre kule ting (en iPad, Mac eller lignende).

Velg Huawei hvis du ønsker å betale minst mulig. Huawei er en utfordrer, og de tar ikke så mye betalt for merkenavnet. Apple og Samsung er dyrt, men det er ikke nødvendigvis noe bedre. Huawei bruker Android - samme system som Samsung Galaxy. Det er likevel noen små forskjeller på menyer og knapper, men lærekurven er ikke noe brattere.

Hvis penger ikke er et problem, og du generelt er interessert i teknologi og telefoner - velg Samsung Galaxy. iPhone-tilhengere kan si hva de vil, men iOS (operativsystemet på iPhone) er ikke like fleksibelt som Android. Jeg har selv Samsung Galaxy, og jeg liker å ha den ekstra friheten til å tweake og trikse med telefonen slik at den passer best mulig til mitt bruk. (Jeg har tidligere hatt iPhone, bare så det er sagt.)

Dette er topp-modellene akkurat nå:
Apple iPhone 7 (og 7 Plus)
Samsung Galaxy S8 (og S8+)
Huawei P10 (og P10 Plus. Det finnes også en P10 Lite, som er billigere enn vanlig P10)
Selv er jeg superfornøyd med min Huawei Honor 7, og har kompiser som er like fornøyd med Honor 8.

Det er en fordel om du har noen Apple-produkter fra før, da disse ofte kan snakke sammen og gjøre kule ting (en iPad, Mac eller lignende).
Vis hele sitatet...
Dette kan du jo med android og windows også.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Dette kan du jo med android og windows også.
Vis hele sitatet...
Ja, poenget var egentlig at Apple-ting snakker bra med Apple-ting. Det er ikke en fordel som Apple holder over Android-telefoner på noen måte, men om man har huset sitt fullt av Apple-enheter så kan det være lurt å kjøpe en iPhone. Likedan, hvis man har huset fullt av Windows- og Android-ting, så er det like smart å gå for en Android-telefon (Samsung og Huawei).
Jeg vil definitivt at du skal velge windows phone, ikke fordi den har best apputvalg men fordi desto flere som kjøper den desto bedre blir utvalget.

Jeg synes det er helt supert og kunne koble opp VPN, sitte på remote desktop, knallbra office pakke, nettleser som kan kjøre desktop og ikke bare mobil (Jeg trenger IKKE messenger appen), native microsoft account, onedrive, blir spennende å se hvordan vcenter funker over edge i html5. Masse å glede seg til.

Og det beste av alt er faktisk å koble opp dock, mus, tastatur, kabel til en monitor så har du en ekstra PC, continuum støtten er ikke tilstede på alle apper, men støtten vil jo komme raskere om markedet er større.

HP Elite X3 er den beste windows telefonen akkurat nå.
Er det i det hele tatt noen telefoner i dag som tåler en støyt, av de dyrere modellene?

Har knust samtlige telefoner jeg har hatt. De siste har skjermen vært ubrukelig det øyeblikket det kommer en sprekk i skjermen. Irriterende, da det tidligere var null problem bruke mobilen med sprekk/knust glass.

Huawei har vel dyre telefoner, slik som alle andre. Det kommer vel mer an på modellen man velger fra produsent.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis du kan kjøpe fra Kina fins det mye bra der, f.eks Xiaomi Mi5s (eller Mi6) har omtrent alt som er vanlig i toppmodeller fra Samsung for en langt lavere pris (rundt $300)