Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4929
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette er hovedsaklig et tankeeksperiment, men det kan vel strengt tatt bli en realitet.

Premisset er at jeg antar at også norsk fengselssystem har diverse feil og mangler der ting faller imellom to stoler og blir kun løst ved hjelp fra venner og familie utenfor murene. Hva skjer da med den insatte hvis han/hun ikke har noen på utsiden til å hjelpe?

Si for eksempel at en insatte får brillene sine ødelagt og at fengselsvesenet ikke hjelper med nye (syns)briller. En på utsiden kan da hjelpe, og det vil koste den på utsiden veldig lite å hjelpe, men for den på innsiden vil det bety enormt mye (liten kostnad for hjelper, enorm hjelp for den som trenger det).

Spørsmålet blir derfor;
Hvordan finne og kontakte en slik innsatt når du ikke kan gå via andre på utsiden?

Å f.eks. spørre her på Freak ville f.eks. ikke hjelpe, siden du da kun får kontakt med innsatte som allerede kjenner noen på utsiden.

Mulig dette kan løses superenkelt, men jeg har ingen erfaring med den kriminelle verden og har i lengre tid ikke kommet på en god/smart metode for å finne slike innsatte.
Bare slenger ut en liten tanke jeg kom på. Hva med å ta kontakt med fengsler rundt omkring, heng opp en lapp der du skriver noe ala det du skrev her, med nr som henger under teksten og slike du kan rive av. Så henge den på en halv synlig plass slik at alle "kjenner" den, men ikle tenker mer over det enn visst man faktisk trenger hjelp. Da kan det jo være du blir en fin ressurs for fengslene, de slipper en masse jobb og den innsatte får hjelp fort, i forhold til vanlig.
Håper du gjør realitet av dette, tror det fort kan bli større en kun deg.

Da kan du også starte en slik organisasjon og søke litt forskjellig støtte, får noen faste givere og plutselig trenger du hjelp av andre som og ønsker det!

Kult opplegg, lykke til :-)
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er ikke fengsler ganske strenge mtp besøkende? Som nevnt er jeg veldig adskilt fra 'den verdenen', men har vanskelig for å tro at fengsler bare lar meg henge opp lapper eller i det hele tatt komme innenfor uten å ha et navn jeg skal besøke.

Tanken er ikke å gjøre jobben lettere for fengelssystemet, de burde strengt hjelpe hvis en innsatt f.eks. ikke har noen på utsiden som kan innhente brilleseddel og bestille et par med briller. Tanken er å hjelpe der hjelpen får mest effekt. Det koster meg på utsiden tilnærmet ingenting å stikke innom en optiker og være den innsatte sin utstrakte hånd, men hvis jeg selv hadde sittet fengslet uten muligheten til å se/lese skikkelig så hadde det iallefall blitt mye vanskeligere å rehabilitere meg.

Når det er sagt, så lenge jobben krever sikkerhetsklarering etc. så blir det nok tvilsomt at jeg faktisk tar sjansen på å kontakte innsatte/straffedømte, men håpet er at det i fremtiden ikke skulle bli et hinder (selv uten å skifte jobb).
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er ikke fengsler ganske strenge mtp besøkende? Som nevnt er jeg veldig adskilt fra 'den verdenen', men har vanskelig for å tro at fengsler bare lar meg henge opp lapper eller i det hele tatt komme innenfor uten å ha et navn jeg skal besøke.

Tanken er ikke å gjøre jobben lettere for fengelssystemet, de burde strengt hjelpe hvis en innsatt f.eks. ikke har noen på utsiden som kan innhente brilleseddel og bestille et par med briller. Tanken er å hjelpe der hjelpen får mest effekt. Det koster meg på utsiden tilnærmet ingenting å stikke innom en optiker og være den innsatte sin utstrakte hånd, men hvis jeg selv hadde sittet fengslet uten muligheten til å se/lese skikkelig så hadde det iallefall blitt mye vanskeligere å rehabilitere meg.

Når det er sagt, så lenge jobben krever sikkerhetsklarering etc. så blir det nok tvilsomt at jeg faktisk tar sjansen på å kontakte innsatte/straffedømte, men håpet er at det i fremtiden ikke skulle bli et hinder (selv uten å skifte jobb).
Vis hele sitatet...
Det er et system på plass der inne, er ikke ville vesten slik som du tror. Alle innsatte har en kontaktbetjent de kan henvende seg til hvis det er noe slikt. Hvis du mister brillene dine og er daublind uten så kan du bli kjørt til optiker i kompani med betjent og få fiksa brilleseddel/briller. Ikke noe stress. F.eks er det flere jeg har sittet inne med som har blitt kjørt ukentlig til fysioterapaut for behandling av tidligere påførte skader osv.

Btw så tviler jeg på at du kan miste muligheten til å ha sikkerhetsklarering ved å drive en tjeneste for innsatte, som uansett er overflødig da det allerede er et godt etablert system der inne.
Sist endret av brennesle; 2. mai 2017 kl. 21:09.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av brennesle Vis innlegg
Det er et system på plass der inne, er ikke ville vesten slik som du tror. Alle innsatte har en kontaktbetjent de kan henvende seg til hvis det er noe slikt. Hvis du mister brillene dine og er daublind uten så kan du bli kjørt til optiker i kompani med betjent og få fiksa brilleseddel/briller. Ikke noe stress. F.eks er det flere jeg har sittet inne med som har blitt kjørt ukentlig til fysioterapaut for behandling av tidligere påførte skader osv.
Vis hele sitatet...
Godt å høre!

Sitat av brennesle Vis innlegg
Btw så tviler jeg på at du kan miste muligheten til å ha sikkerhetsklarering ved å drive en tjeneste for innsatte, som uansett er overflødig da det allerede er et godt etablert system der inne.
Vis hele sitatet...
Da bør du kanskje laste ned NSM sin Personopplysningsblankett.

12 Andre sikkerhetsmessige opplysninger – Hovedperson og nærstående
12.1 Har du noen gang hatt kontakt med personer, organisasjoner eller grupper i Norge eller
utlandet som kan være involvert i planlegging, forberedelser eller gjennomføring av
spionasjehandlinger, sabotasjehandlinger eller terrorhandlinger?
Nei Ja
12.2 Har du noen gang hatt kontakt med personer, organisasjoner eller grupper i Norge eller
utlandet som kan være involvert i organisert kriminalitet?
Nei Ja
12.3 Kjenner du til om noen av dine nærstående noen gang har hatt kontakt som nevnt under
pkt. 12.1 og 12.2?
Nei Ja
12.4 Kjenner du til om du har nærstående som er straffet i Norge eller utlandet? Nei Ja
Hvis ja, husk å oppgi hvem, hva,
tidsangivelse og hvilken stat det
gjelderi redegjørelsen under.
12.5 Er det andre forhold, som ikke er dekket av tidligere svar i blanketten som du tror kan
påvirke vurderingen av din skikkethet for tilgang til sikkerhetsgradert informasjon? Nei Ja
Vis hele sitatet...
Som du ser spør de etter både din kontakt med kriminelle samt om dine nærstående evt. har kontakt med kriminelle. Bare det å ha betalingsanmerkninger pga innkasso er nok til at vi med dagens krav kan miste jobben.
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Røde kors og frelsesarmeen gjør jo koselige ting for innsatte i fengsler. Kanskje du kan finne gleden der? Det går også an å melde seg opp som en slags nøytral besøker til en filfeldig innsatt. Her er det seff strenge krav, men innsatte som ikke har venner som vil besøke dem, kan bruke kvoten sin på å få besøk av en "random" til å snakke om alt og ingenting.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Godt å høre!



Da bør du kanskje laste ned NSM sin Personopplysningsblankett.



Som du ser spør de etter både din kontakt med kriminelle samt om dine nærstående evt. har kontakt med kriminelle. Bare det å ha betalingsanmerkninger pga innkasso er nok til at vi med dagens krav kan miste jobben.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen jurist, men en betalingsanmerkning er jo en juridisk overtredelse, så det er jo rimelig. Jeg er ikke så sikker på om arbeid i en frivillig organisasjon kan betegnes som nær relasjon med et kriminelt miljø. Betyr det at en tidligere fengselslege, som ikke er/har vært en offentlig tjenestemann, ikke kan oppnå sikkerhetsklarering senere i karrieren? Om man skal tolke pkt 12.1 og 12.2 bastant, så diskvalifiserer jo en tidligere fengselslege til å senere kunne oppnå sikkerhetsklarering. Eller kanskje en fortid som fengselslege ikke stiller på samme linje som arbeid i en frivillig organisasjon.. Ikke vet jeg.

Ikke frekt ment, men hvorfor stiller du et spørsmål om et prosjekt som du selv sier kan bli en realitet, om du er så bombesikker på at du vil kunne miste sikkerhetsklarering ved å involvere deg i? Jeg tror ikke reglementet rundt innvilgelse av sikkerhetsklarering blir endret med det første. Ikke at det ikke er lov til å drømme, altså..

Kanskje du har rett, men jeg ville fortsatt funnet noen å forhøre meg med om dette er noe du virkelig brenner for. Selv om jeg sa at systemet tar seg av det meste, så finnes det sikkert andre måter du kan bidra på. Motivere en venn til å starte opp med noe slikt f.eks.

Lykke til
Sist endret av brennesle; 3. mai 2017 kl. 00:33.
Alle fengsel har en visitortjeneste hvor frivillige kan besøke vilkårlige insatte som vil ha besøk av folk. Man kan i ettertid også ha kontakt per tlf/brev. Folk som benytter seg av visitorerer er gjerne de som ikke har så mange andre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Som du ser spør de etter både din kontakt med kriminelle samt om dine nærstående evt. har kontakt med kriminelle. Bare det å ha betalingsanmerkninger pga innkasso er nok til at vi med dagens krav kan miste jobben.
Vis hele sitatet...
...for å kartlegge om du er i ein situasjon der du kan vere lett å presse. Tilfeldig kontakt med innsette gjennom t.d. ei visitorteneste vil neppe få spesielt stor innvirkning. Om ektefellen din er med i Hells Angels vil det antakeleg sjå mindre bra ut. Veldig stor del av sikkerhetsklareringa handler om å kjenne bakgrunnen og svake punkt til tilsette, og finne ut om dei er ærlege.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av brennesle Vis innlegg
Ikke frekt ment, men hvorfor stiller du et spørsmål om et prosjekt som du selv sier kan bli en realitet, om du er så bombesikker på at du vil kunne miste sikkerhetsklarering ved å involvere deg i? Jeg tror ikke reglementet rundt innvilgelse av sikkerhetsklarering blir endret med det første. Ikke at det ikke er lov til å drømme, altså..

Kanskje du har rett, men jeg ville fortsatt funnet noen å forhøre meg med om dette er noe du virkelig brenner for. Selv om jeg sa at systemet tar seg av det meste, så finnes det sikkert andre måter du kan bidra på. Motivere en venn til å starte opp med noe slikt f.eks.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Som jeg nevnte, det var blitt mer et tankeeksperiment på hvordan løse et slags høna-før-egget problem som kom frem i et fascinerende liten-kost-for-giver-stor-betydning-for-mottaker scenario.

Reglementet vil nok ikke endre seg, det sa jeg heller ikke. Men grunnen til at vi i akkurat vår jobb trenger å sikkerhetsklareres Hemmelig har ligget på gjerdet i mange år allerede fordi det er lokasjonsbetinget (skal Forsvaret endelig avhende den lokasjonen? Skal vi kjøpe den sivilt? Skal vi måtte flytte til alternativ lokasjon hvis den avhendes? etc)