Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2671
Min lokale filserver har begynt å få mangel på lagringsplass, så jeg må frigjøre litt plass rimelig snart. Jeg har sett litt på hvordan jeg kan få gjort nettopp det, og har kommet fram til at jeg har mye video lagret på denne serveren, mye av videoen er lagret i lite plass effektive codec som f.eks MPEG-(1/2) fra mitt gamle mini-dv kamera. Så jeg har besluttet å konvertere all video til det mest plass effektive codec som eksisterer i dag, HEVC. Men jeg har null erfaring med HEVC annet enn jeg har prøvd å spille av HEVC encoded filer ved noen få anledninger.

Jeg har gjort litt research og kommet fram til følgende argumenter:

Kode

ffmpeg -i input.* -c:v libx265 -c:a libfdk_acc -preset veryslow -frames:v 25 -profile:a acc_he_v2 -b:a 128k -x256-params -crf=23 output.mp4

# -b:a          Constant bitrate for audio
# -c:a          Library for audio encoder
# -c:v          Library for video encoder
# -crf          Constant Rate Factor (0-51, Lossless < Worst, Def: 23)
# -frames:v     Number of video frames/s
# -i            Input file.
# -preset       How fast process encoding 
# -profile:a    Profile for audio encoder
Jeg trenger hjelp fra dere som har erfaring fra HEVC codec til å optimalisere denne konfigurasjon, målet er å skape minst mulig størrelse uten at det går ut over video/lyd kvalitet. Video filene jeg har lagret på serveren strekker seg fra 576p MPEG-1 Mono til 1080p H264 5.1.

Er det noe forbedring potensiale her?
2 ting.
- CRF 23 er muligens litt høyt og det du vil ikke nødvendigvis spare veldig mye på veldig gammelt MPEG1/2. Prøv noen videoer og se først før du begynner på alt du har.
- Vær forberedt på at du ikke får mye ledig plass umiddelbart. Konvertering til H.265 tar dessverre tid, og så kommer spørsmålet om sletting (tar du sjansen på å slette originalene uten å ha sjekket at H.265-filene er OK?) før du etterhvert vil få mer plass.