Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3917
Jeg prøver å finne ut av hvilke andre noter en den 1. 4 og 5. note i en skala som passer godt sammen, eller hvilke forhold alle notene har til hverandre så jeg ikke må begrense meg til kun den 1., 4. og 5. noten i hver skala. Har søkt på google men finner ikke så mange svar på hvordan forhold alle notene har til hverandre. Hvis en spiller den 1., 4. og 5. så hører en jo at disse høres godt ut sammen men hva med forholdene til de andre notene, er det noen som enten kan forklare eller vet om en god guide som tar for seg forholdene til de andre notene?

Jeg kjenner naturligvis til akkorder og hvordan de er satt sammen, men da blir problemet det å vite hvilke akkorder som passer godt sammen unntak de grunnleggende, en kan jo ta C E og G men hva passer dermed godt etter denne akkorden? Jeg har lest at du kan ta en triad fra E og en triad fra G, men hva med resten av notene, blir litt begrenset å bare forholde seg til de vel?

Vet ikke om jeg helt klarte å forklare så godt men forhåpentligvis er det kanskje noen som skjønner noe av det jeg skrev med tanke på hva jeg mente å spørre om
Alle akkorder har jo et forhold til hverandre, så hva som passer sammen må du jo nesten bare prøve deg fram til:P
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Spør du om gode akkordprogresjoner (akkorder etter hverandre) eller gode enkeltstående akkorder?
Om jeg forstår riktig er det du spør om akkordfunskjoner , som du sier helt riktig, er akkordene med grunntone på henholdsvis 1,4 og 5 trinn det som kan kalles "hovedakkordene". Disse kalles tonika (1 trinn), sub-dominant (4) og dominant (5).
Det er mulig å bygge akkorder på alle trinnene i en skala. I en dur-skala har durakkorder på 1, 4, 5 trinn, mollakkorder på 2,3 og 6 trinn. På 7. trinnet (tonen h på norsk/ b på engelsk i c-durskalaen ) får du en forminsket/diminished akkord (lite brukt i det meste av enkel musikk)

Den mest naturlige akkorden tilføye til de du allerede bruker vil være Amoll om du spiller i c-dur. (6.trinn)

En veldig typisk akkordrekkefølge er 1-5-6-4, eller tonika-dominant-t.stedfortreder/mediant-subdominant-tonika. Du kan sannsynligvis spille et hundretalls kjente poplåter med disse akkordene. Eksempel: C-G-Am-F-C om du spiller i c-dur.

Om du spiller jazz er for eksempel 2-5-1 en ganske vanlig akkordprogresjon, altså dm(7), G(7), C(7).

Forresten, et tall bak akkorden betyr at du legger på en tone som et vist antall tonetrinn over grunntonen, altså A7 er en vanlig A-akkord hvor du legger til den sjuende tonen over a, alstå g, men dette var kanske ikke akkurat det du spurte om.


Man kan selvfølgelig også bruke andre akkorder en det som er i skalaen, men da begynner det å bli ganske komplisert å forklare teoretisk, så du kommer nok lenger ved å bare prøve deg fram og være litt fantasifull.
Sist endret av zerto; 9. november 2011 kl. 18:41.
Les deg litt opp på Kvintsirkelen. Viser hvilke noter som passer sammen. Eller analyser diverse sanger du kan.
Sist endret av TheGloryHole; 9. november 2011 kl. 19:05.
Det finnes ikke noe fasit svar på hvilke akkorder som passer godt sammen. Dette kommer helt an på hvilken type musikk du spiller og ikke minst hva du selv liker. Men det finnes noen pekepinner på hva som "høres" bra ut. 1, 4 og 5 er en slik. Det er også svært vanlig å skifte over til den parallelle tonearten i en sang, for så å skifte tilbake igjen mot slutten. 7er akkorder er også med å skaper god dybde i en akkord progresjon, men ikke overdriv brukes av disse.

En fin ting å gjøre er å putte in såkalte non-harmonic tone mellom akkordene. Dette er med å skaper bra flyt. Det er en eller flere enkle toner som spilles mellom to akkorder og er med å binder akkordene sammen. Prøv deg frem med passing tone f.eks.

Hvis du vil skape mye variasjon i akkordene kan du vurdere modulasjon. Da går du fra en toneart til en annen. Men å få dette til på en overbevisende måte er vanskelig. Musikk generelt handler om å skape spenning, for så å utløse denne spenningen. prøv f.eks. å spille C, F og så G. hold Gen. Du hører at den vil en plass, den har spenning, og du må tilbake til C akkorden for å løse denne spenningen. Hvis du skal lage en overbevisende modulasjon fra C til G, så må du gjøre slik at når du spiller G akkorden så skal den ikke inneholde spenning, den skal være utløst, fordi den nå er tonica, og ikke lenger dominant.

Et bra hjelpemiddel du kan ta i bruk er circle of fifths. Her har du dur akkordene ytterst og moll akkordene inderst. Den viser alle parallelltoneart parene, samt hvilke akkorder det passer fint å modulere mellom. Gå fra nabo til nabo på en måte. En annen bra måte kan være å lære seg sanger en liker, og studere disse

Hvis du har lyst til å lære litt mer om musikk teori og historie generelt vil jeg anbefale to dokumentarer:
How music works with Howard Goodall
Understanding the Fundamentals of Music
Fuck. Har alle dere studert musikk eller? :P Har spilt gitar i 4 år og gadd aldri å lære noe teori, men merker det hadde vært kjekt i blant.. Hvor skal en totalt noob begynne? Og er det mulig å lære alt dette på egenhånd? Laster ned Understanding the fundamentals of music nå
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Fuck. Har alle dere studert musikk eller? :P Har spilt gitar i 4 år og gadd aldri å lære noe teori, men merker det hadde vært kjekt i blant.. Hvor skal en totalt noob begynne? Og er det mulig å lære alt dette på egenhånd? Laster ned Understanding the fundamentals of music nå
Vis hele sitatet...
Det skulle kunne gå greit å lære det aller meste på egenhånd. Jeg anbefaler å begynne med å lære deg hvor de forskjellige tonene er på gitarhalsen. Det er god trening i pugge skalaer, men etter min mening mye mer hensiktsmessig å lære seg og hvordan skalaene er oppbygd og lær deg å kjenne igjen mønstre.
Les deg opp på hva intervaller er og hvordan akkorder bygges opp, kvintsirkelen. Øv deg med å lage enkle melodier og så spille de i forskjellige tonearter osv.

Mange gitarister har mye i mot noter, og selv om det kanskje ikke er det viktigste for å kunne spille, så er det kjekt å kunne litt. Det er ikke så vanskelig å lære seg som mange skal ha det til.

Musikkteori kan studeres og analyseres nærmest inn i det uendelige. Men ikke glem at det viktigste er å kreativ, fantasifull og ha det gøy, når det er sagt så vil du nok oppleve at du lærer nye ting fortere og ting virker mer logisk og oversiktlig om du har noe basiskunnskap.
Skrev akkurat et ganske langt svar tilbake men forumet har tydligvis begynt å bruke noe de kaller "tokens" som gjør at jeg ikke en gang fikk brukte 10 minutter på å skrive innlegget mitt. Skal prøve å få noe av det jeg skrev med her.

Jeg har vært gjennom mye musikk teori og skjønner det å opprette akkorder, inverse akkorder, skalaer og oppbygningen av de. Det jeg ikke skjønner er når en lager melodier, hvordan en kan vite hvilke noter som passer godt sammen, ikke bare harmonisk rett men som også høres godt ut. Mange vil nok si "du må bare øve mer". For en kort tid siden fant jeg en artikkel, den eneste artikkelen som jeg noen gang har funnet med tanke på note forhold og ikke bare teori om et emne eller formell harmonisk teori, den forklarte at en kunne lage triads av 1,4 og 5. Når jeg lager en melodi har jeg ofte forholdt meg til A minor eller C major men selv om det høres harmonisk rett ut så høres det også veldig kjedelig ut, dermed ser jeg etter bla. hvordan en kan komme seg til andre skalaer og bruke notene i de og fortsatt holde seg til key'en i den skalaen som en opprinnelig brukte. Dette er jo det som den artikkelen tok for seg som jeg skrev om, men hva med de andre notene, jeg kjenner ikke til reglene for å gå fra en skala til en annen og fortsatt kunne holde seg til den skalaen som en gikk med i utgangspunktet.

Hver person jeg har møtt og snakket med, piano-lærer eller kamerat som kan piano godt ser ut til å ha problemer med å forstå hvordan en ikke "forstår greia" når en kan piano teori som akkorder, skalaer osv. Det gjør det igjen litt vanskelig å forklare problemet, men det er i hele tatt hvordan de forskjelligene notene passer sammen, ikke bare med tanke på akkorder, og da mener jeg ikke den vanlig musikk teorien som hva akkorder er, som jeg har sagt så kjenner jeg godt til hvordan disse lages i tilegg til skalaene, men når en burde bruke enkelte noter og når en burde unngå å bruke andre når en går over skalaer og ikke går over skalaer. Når noen sier at "nå gikk vi fra C major til A minor, men det er greit" så sier de som regel aldri hvorfor dette er greit, bare at det er det. Vanskelig å forklare hvorfor jeg på en måte ikke "skjønner greia" med harmoni men tenkte hvertfall å legge igjen et svar siden jeg fikk så mange.