Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6220
Som tittelen på tråden sier er jeg ute etter bøker som jeg kan lære meg litt om dette.

Spiller ingen rolle om de/den er gratis på nett eller jeg må bruke noen kr.

vet ikke helt hva jeg skal spesifisere annet enn at jeg vil kunne få nokk kunnskap med tiden til å fikle med kretskort og bygge mine egne ting etterhvert. har noe erfaring med lodding, men det er bare simpel reparasjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva kunnskap har du?

Om du har null bakgrunn er læreverka som er i bruk på grunnkurs elektro greie. Dei tar deg frå null til brukbart nivå på relativt lite innsats. Om du kan t.d matte og fysikk er det verdt å lukte på tyngre verk, gjerne dei som er nytta på ingeniørutdanningane.
Sist endret av Jonta; 21. mai 2017 kl. 16:03. Grunn: Dobbelt innhold
Trådstarter
8 0
når det gjelder strøm har jeg liten peiling. matte var mitt beste fag på skolen, så er vell dreven der kan man si da jeg tar til hoderegning fortere enn jeg tar i kalkulatoren. fysikk har jeg ikke direkte vært så veldig mye innom

lærer relativt fort, så tenker at det bare er å komme med forslag på hvilke bøker jeg må lese
gk elektro er sikkert ikke vanskelig for meg å finne, men det på litt høyere nivå trenger jeg å bli pekt i rett rettning.
Sitat av Razole Vis innlegg
matte var mitt beste fag på skolen, så er vell dreven der kan man si da jeg tar til hoderegning fortere enn jeg tar i kalkulatoren.
Vis hele sitatet...
Det er fremdeles litt vanskelig å vite hva slags bakgrunn du har. Betyr dette at du nailet R2-matte? Eller at 4-eren du fikk i 10. klasse var den beste karakteren på vitnemålet ditt?

Jeg har noen greie universitetsbøker om elektronikk, krets- og digitalteknikk som begynner ganske fra scratch -- hvis man regner det å ha en solid forståelse for alt i R2-pensum for å være "scratch" da.

Bakgrunnen din har veldig mye å si. Kan du f.eks. integrere? Løse differensialligninger?
Trådstarter
8 0
begynner å bli noen år siden jeg gikk vgs, men var vell R2-matte jeg hadde sist. karakter husker jeg ikke, men håndterte det bra nokk til å lære de andre i klassen når de ikke forsto lærern.

må sikkert friske kort opp på noe matte, men lærer som sakt fort og sjekke noen formler er ikke store problemet.

må vell si nei til begge de siste da jeg aldri har vært flink å huske navnet på ting..

edit: sjekka litt på google og det ser ut som at jeg må ta fatt i R2 litt for å friske opp litt
Sist endret av Razole; 21. mai 2017 kl. 03:03.
Disse to bøkene er på nivå med første- og andreåret på ingeniørutdanninger:
http://www.portcity.edu.bd/ELibrary/...iccircuits.pdf
http://www.ece.rice.edu/~dhj/courses...1/col10040.pdf

Hvis du vil bygge dine egne ting, så sjekk ut http://playground.arduino.cc/ Dette er en kjempefin ressurs som dekker mange temaer.
Du kan jo sjekke ut denne. Er på norsk også.

Herman Lia - Elektrisitetslære
"The Art of Electronics" av Paul Horowitz og Winfield Hill er helt klart den beste boken som noen gang er skrevet om elektronikk.


Jeg anbefaler den på det sterkeste
Sist endret av Synthmaus; 21. mai 2017 kl. 20:38.
Er det noen bra bøker på norsk som tar for seg elektriske motorer? Forskjellige motorer, bldc, induksjon, switched reluctance etc?
Tenker på hva som gjør at noen motorer i samme segment står seg veldig godt i sin kategori.

Hvordan kan man øke effektiviteten på motor ved feks lage nye kobber coiler, bytte magneter eller kanskje sensorer. Eller hvordan vil man gå frem for å designe en motor. Feks hvordan vil antall poler påvirke momentet. Har sett et par på engelsk men tenker at dette er vanskelig nok for en vanlig kar om en ikke skal slite med språkbarrière på toppen. Teknisk engelsk er noe helt annet enn den engelsken vi bruker til hverdags, og fagutrykk kan være et sant helvete å finne korrekt oversettelse på.
Vel, jeg vil tro at det ikke finnes noen gode bøker på norsk som går så i dybden, både fordi det ikke finnes nok norske forfattere, og fordi norske forfattere skriver på engelsk for å nå et større publikum. Btw, for en god del faguttrykk så brukes det engelske ordet i norge også.

Uansett, denne boken er på bachelor-nivå om elektriske motorer: http://dl.offdownload.ir/ali/Chapman.pdf

Når du sier "står seg veldig godt i sin kategori", så tolker jeg dette som en enkel sammeligning, det kan vel googles? Eller tar jeg feil? Feks: https://abm-website-assets.s3.amazon...e-1table-1.jpg

Sterkere magneter, mindre friksjon, mindre airgap, mindre mostand i spolene øker virkningsgraden. Finnes sikkert noen bøker om det også. Angående motordesign, sjekk ut dette for inspirasjon: https://www.makesea.com/web/cla/~/50..._col_count%3D4
Når en forsøker å ta et dypdykk inn i elektriske motorer så blir det fort vrient for en som ikke har ingeniørbakgrunn. Mye pga terminologien men også fordi det mangler mye basis kunnskap. "Enkle" ting som 3 fase vs 5 fase, 6 fase eller 7 fase motor. Hvilke fordeler hver av disse har og hvilke bakdeler. Ville vært helt konge om det fantes noe på norsk som går inn på dette.

Når jeg skrev står seg godt i sin kategori så tenkte jeg på at noen motorer fra enkelte produsenter virker å ha betydelig mer moment og tåler også større phase amp uten å smelte enn andre. Dette må jo skyldes at de har tatt valg andre produsenter ikke har tatt, feks brukt mer kostbare magneter. Eller kanskje presset inn mer kobber i viklingene.

Skal sjekke linkene dine.
Arduino er en fin inngang til å lære seg elektronikk! Finnes utrolig mye stoff på nettet om det, youtube f.eks. Veldig enkelt og komme i gang med. Og det er litt mer motiverende når en kommer fort i gang med å lage ting som fungerer.

Må også nevne learn.adafruit.com, mye bra inspirasjon!