Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 2608
Hei!

Jeg har lyst å lage mitt eget design for websiden min, i photoshop.
Noen som kan si litt grunnleggende hva jeg må gjøre?
Størrelser osv.

Teskje altså
photoshop er ikke egentlig stedet for å lage webdesign, det gjøres best med HTML/CSS i et program spesialisert for det, så bruker du heller photoshop til grafiske elementer.
*kremt* Teskje?
Grafiske elementer?
Ja, grafiske elementer, som f.eks logo, header, o.l.
ok
Noen anbefalte program? (Som er gratis?)
Ikke akkurat gratis, men anbefalt(e) program(mer) er vel Adobe GoLive og Adobe Indesign...
Jeg bruker noen ganger fireworks. (Veldig lett nybegynner program)
Sitat av sparco
Ikke akkurat gratis, men anbefalt(e) program(mer) er vel Adobe GoLive og Adobe Indesign...
Vis hele sitatet...
Indesign? Til web? Hva har du røyka?
InDesign visste tilogmed jeg at du ikke kunne bruke!!
Glem GoLive og Fireworks hvertfall. LÆR HTML! Er så utrolig mye bedre om du kan det.
Sitat av mopplest
Jeg bruker noen ganger fireworks. (Veldig lett nybegynner program)
Vis hele sitatet...
Hvor kan du laste det ned?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
NVU (www.nvu.com) er heilt OK html-editor til enkel bruk.

Til grafikk er jo gimp og inkscape heilt flotters, og dekker mine behov stortsett...
Anbefaler notepad, det er gratis
Sitat av ZoSo
Anbefaler notepad, det er gratis
Vis hele sitatet...
HeHe Men jeg kan ikke html. Så jeg begynner med noe enkelt...

Sitat av vidarlo
NVU (www.nvu.com) er heilt OK html-editor til enkel bruk.

Til grafikk er jo gimp og inkscape heilt flotters, og dekker mine behov stortsett...
Vis hele sitatet...
Er den gratis?
Sitat av ZoSo
Anbefaler notepad, det er gratis
Vis hele sitatet...
Skal man først bruke notepad er det bedre å skaffe notepad++.
http://notepad-plus.sourceforge.net/
Macromedia Dreamweaver MX?
Synest den var helt grei å begynne i. Jeg kan heller ikke HTML...
Grei plass å starte kanskje.
Jeg synes det greieste er å bruke Photoshop til det grafiske designet og slice det opp til dreamweaver. Men det er en stor fordel å kunne minimum html og css.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fulloggal
HeHe Men jeg kan ikke html. Så jeg begynner med noe enkelt...



Er den gratis?
Vis hele sitatet...
Nvu er gratis. Det samme gjeld inskape og gimp.
IKKE bruk noe annet enn photoshop til design og grafikk. Drit i gimp og andre ting, photoshop er programmet du vil lære deg. Til koding kan du godt bruke Dreamweaver.

for å lære photoshop, søk etter "photoshop tutorials" i google.
notepad++ er min favoritt editor. Den er også anbefalt er hardware.no

er gratis og finnes på sourceforge
Sitat av Knox
IKKE bruk noe annet enn photoshop til design og grafikk. Drit i gimp og andre ting, photoshop er programmet du vil lære deg. Til koding kan du godt bruke Dreamweaver.
Vis hele sitatet...
Enig i den der. photoshop/dreamweaver er en bra kombo. Gimp gjør det meste Ps gjør, men det finnes 700 ganger flere tutorials og plugins til photoshop.
Det grunnleggende er å ha en ide. Hvordan får man best visualisert ideer? penn og papir

Når du har en god ide kan du finne frem en velegnet editor og skrive kode
Begynner å bli lei av at folk sier "lær HTML, du kan ikke lage nettside uten å kunne det". Om man forstår HTML og forøvrig ikke er tett i pappen klarer man å lage nettsider uten å kunne HTML eller CSS. Man bør forstå hva kodene betyr dersom noe fucker seg. Selv bruker jeg GoLive!, PhotoShop og InDesign, det funker kjempe bra. Lager design i PhotoShop, InDesign hjelper meg med CSS (den bør modifiseres, her er det altså greit å forstå CSS!) og jeg putter det sammen i GoLive!

Man klarer altså fint å lage en nettside uten å kunne HTML og CSS. Jeg ville nok ikke kalt meg selv webdesigner eller noe i den duren, men jeg klarer i alle fall å sette sammen en nettside. En personlig nettside er ikke viktig er 100%, ikke i mine øyne!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Knox
IKKE bruk noe annet enn photoshop til design og grafikk. Drit i gimp og andre ting, photoshop er programmet du vil lære deg. Til koding kan du godt bruke Dreamweaver.

for å lære photoshop, søk etter "photoshop tutorials" i google.
Vis hele sitatet...
Det er *REINT* bullshit. Photoshop er langt fra det beste etter det eg veit. Photoshop er i hovudsak eit bilderedigeringsprogram, og ikkje et designprogram. Til design er andre, vektorbaserte ting, IMHO rett og betre.

Og for dei som driv med det på amatørnivå, kan ikkje prisen på photoshop rettferdiggjerast, og du har ikkje så mykje mindre funksjonalitet i gimp.

Uansett, design ting i noko *anna* enn photoshop. Kva du bruker er uviktig.

Min påstand er at med mindre du er proff så er det revnande likegyldig kva du bruker, og er du proff bruker du photoshop minst mulig til *design*, og bruker det til å *REDIGERE*.

Lær deg forskjellen på dei to Knox, så slepp du å drite deg ut.
Sitat av vidarlo
Det er *REINT* bullshit. Photoshop er langt fra det beste etter det eg veit. Photoshop er i hovudsak eit bilderedigeringsprogram, og ikkje et designprogram. Til design er andre, vektorbaserte ting, IMHO rett og betre.

Og for dei som driv med det på amatørnivå, kan ikkje prisen på photoshop rettferdiggjerast, og du har ikkje så mykje mindre funksjonalitet i gimp.

Uansett, design ting i noko *anna* enn photoshop. Kva du bruker er uviktig.

Min påstand er at med mindre du er proff så er det revnande likegyldig kva du bruker, og er du proff bruker du photoshop minst mulig til *design*, og bruker det til å *REDIGERE*.

Lær deg forskjellen på dei to Knox, så slepp du å drite deg ut.
Vis hele sitatet...

Har du hemorider? Ro deg ned et par hakk og oppfør deg som et friskt menneske.

Photoshop er programmet man bruker, spør hvem som helst webdesigner med noen år på baken. Jeg har designet i ca 5 år nå, og kunne ikke klart meg uten photoshop, INGEN annet program kunne vært en fullgod erstatning. Man kan bruke photoshop til bilderedigering, grafisk design, utforming av websider, osv.

Lær deg faget, så slipper DU å drite deg ut.

Ps, photoshop kan man laste ned helt gratis. Ulovlig da, såklart.

ps2, man kommer seg fram med en lada, men man kommer seg raskere fram med en ferrari.
Sist endret av Dr. Hansen; 6. november 2006 kl. 17:24.
Knox: bra sagt.

devotio: Man kan klare seg uten html ja, men jeg vil egentlig ikke anbefale det. Hvis man først møter på et problem (som man gjør nesten uansett) så er det lurt å kunne html for å se direkte på koden hva problemet er.

Btw: Indesign til CSS? Ja nå har jeg hørt det også :P
Sett deg litt inn i HTML og CSS koding, les noen tutorials. Også setter du sammen noe helt basic.

Så leser du noen bra photoshop tutorials, og prøver deg fram.

Beste læremåten er prøving og feiling
Sitat av Knox
Ps, photoshop kan man laste ned helt gratis. Ulovlig da, såklart.
Vis hele sitatet...
Å bruke piratprogramvare i bedriftsammenheng er jo så jævlig seriøst...gratulerer, bestemora di er sikkert stolt av deg, resten av verden er derimot ikke så veldig imponert.

Photoshop er primært programvare for å redigere bilder, greit nok at all verdens hobbydesignere bruker det til alt mellom himmel og helvete men det betyr ikke at det nødvendigvis er det beste valget i enhver sammenheng.

God webdesign handler ikke lengre kun om utseende, det handler om tilgjengelighet. For å gjøre informasjon tilgjengelig på flere plattformer (mobil, print etc i tillegg til vanlige nettlesere på pc/mac) krever dette kunnskaper om langt mer enn å slice bilder i photoshop og konvertere det til html
Jeg snakker om design her, ikke kode.

Nå har ikke jeg sagt så mye om å bruke det i bedriftssammenheng da. Slapp av mann, det er snakk om en fyr som skal lære seg å lage hjemmesider her.

God webdesign handler om tilgjengelighet OG utseende. For et godt design bruker man photoshop, hva faen ellers skal man bruke da, PAINT? Skal man IKKE bruke photoshop til design? Er det det du sier?

Argumentet ditt er at PS primært er et bilderedigeringsprogram, hvor er programmet man skal bruke til webdesign? Nei, Gimp holder ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Knox
Jeg snakker om design her, ikke kode.

Nå har ikke jeg sagt så mye om å bruke det i bedriftssammenheng da. Slapp av mann, det er snakk om en fyr som skal lære seg å lage hjemmesider her.

God webdesign handler om tilgjengelighet OG utseende. For et godt design bruker man photoshop, hva faen ellers skal man bruke da, PAINT? Skal man IKKE bruke photoshop til design? Er det det du sier?

Argumentet ditt er at PS primært er et bilderedigeringsprogram, hvor er programmet man skal bruke til webdesign? Nei, Gimp holder ikke.
Vis hele sitatet...
Alle snakker om design, men koode og design er to sider av samme sak. Ei god webside treng faktisk ikkje vere sliced i PS, ei heller ha mykje grafikk.

For et godt design bruker du et godt verktøy, som dreamweaver, designer grafikk utifra dette, med tanke på å bruke minst mulig grafikk for å oppnå ønska resultat.

Og nei, ein *bør* ikkje bruke PS til å designe med, men til å redigere eksisterande grafikk. Det samme gjeld gimp.
Sitat av Knox
Jeg snakker om design her, ikke kode.
Vis hele sitatet...
Det er to sider av samme sak
Skal man IKKE bruke photoshop til design? Er det det du sier?
Vis hele sitatet...
Ikke når det ikke er hensiktsmessig nei, og i veldig mange tilfeller er photoshop overflødig. Jeg tror jeg brukte photoshop i hele 10 minutter sist gang oppdaterte hjemmesiden min (for å lage et bakgrunn-pattern og for å resize headeren) og jeg har vel ikke akkurat fått noe særlig negative tilbakemeldinger på det jeg har laget. Dette kunne jeg fint gjort i sånn ca hvilket som helst annet program for redigering av bilder (inkl paint, paintshop pro, gimp osv)
Sitat av vidarlo

For et godt design bruker du et godt verktøy, som dreamweaver, designer grafikk utifra dette, med tanke på å bruke minst mulig grafikk for å oppnå ønska resultat.
.
Vis hele sitatet...
Du er jo helt ute på viddene. Skal man designe grafikk i Dreamweaver?

Et godt verktøy er Photoshop. Selvfølgelig bruker man Photoshop til grafikken på siden sin! At det går an å nekte på det..!

For å oppklare litt for dere; Kode og design er to forskjellige ting. Men den ene klarer seg ikke uten den andre. Kodingen er det som ligger bak siden, grafikk/design er det som ligger foran.

For å kode, kan man bruke hvilket som helst annet program, gjerne Dreamweaver, eller notepad for den slags skyld.

Mitt råd til trådstarter; Lær deg photoshop først som sist, slik at du blant annet kan bruke det til designet ditt, altså grafikken. Det er faktisk det "alle" webdesignere bruker..

. It is considered the industry standard in most jobs related to the use of visual elements.
Vis hele sitatet...
fra Wikipedia.
Sist endret av Dr. Hansen; 7. november 2006 kl. 10:46.
Vidarlo sa ingenting om å designe grafikken i Dreamweaver. Han sa at det er smart å lage designet i eksempelvis Dreamweaver og så deignere grafikk utifra dette.

Kode og design er ikke to forskjellige ting. Design er også kode. Ei nettside er delt i to deler, design(CSS) og innhold(HTML). Man kan fint lage fine sider uten noe grafikk i det hele tatt.

(Forsåvidt så bruker ikke alle webdesignere Photoshop.)
Sitat av commie
Vidarlo sa ingenting om å designe grafikken i Dreamweaver. Han sa at det er smart å lage designet i eksempelvis Dreamweaver og så deignere grafikk utifra dette.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt an på hva man liker å gjøre, det. Jeg foretrekker å lage grafikken først, og har alltid gjort det.

Man kan fint lage fine sider uten noe grafikk i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
En side uten grafikk, er en veeeldig kjedelig side. Tenk; tekst i word.

(Forsåvidt så bruker ikke alle webdesignere Photoshop.)
Vis hele sitatet...
De fleste webdesignere med litt forståelse for design og grafikk, gjør det.

Kode og design er ikke to forskjellige ting. Design er også kode. Ei nettside er delt i to deler, design(CSS) og innhold(HTML).
Vis hele sitatet...
Greit nok at du med css kan endre skriftstørrelse, bakgrunnsfarge, osv, men jeg vil ikke si man får så store grafikk-relaterte fordeler ved bruk av kun html og css. Da trenger man...du gjettet riktig, Photoshop!


Tror folk her inne er mer opptatt av å kverulere, enn å faktisk hjelpe trådstarter. Da jeg begynte å designe websider, prøvde jeg forskjellige programmer til å lage grafikk i. Paint(!), paintshop pro, og Gimp var en av de, inntil jeg en dag ramlet over Photoshop. (fordi jeg ville lage noe jeg av store mangler på de andre programmene ikke fikk til, ble jeg rådet til å prøve photoshop)


Gidder ikke at denne diskusjonen eskalerer til det ugjenkjennelige, så jeg tror vi setter en strek her.

De som liker å bruke paint til grafikken sin, må få lov til det. Min anbefaling er at man ihvertfall gjør det skikkelig og lærer seg Photoshop. Det er faktisk ikke så vanskelig som man tror, og når man har lært seg litt, oppdager man raskt alle fordelene ved dette.

Også er faktisk Photoshop standarden.

EOD.
Sist endret av Dr. Hansen; 7. november 2006 kl. 13:11.
Sitat av Knox
En side uten grafikk, er en veeeldig kjedelig side. Tenk; tekst i word.
Vis hele sitatet...
Dette medfører ikke riktighet. Ved hjelp av CSS kan man lage meget flotte sider uten noe grafikk.


Sitat av Knox
De fleste webdesignere med litt forståelse for design og grafikk, gjør det(photoshop).
Vis hele sitatet...
Det får stå på di regning.

Sitat av Knox
Greit nok at du med css kan endre skriftstørrelse, bakgrunnsfarge, osv, men jeg vil ikke si man får så store grafikk-relaterte fordeler ved bruk av kun html og css. Da trenger man...du gjettet riktig, Photoshop!
Vis hele sitatet...
CSS er designdelen av ei nettside. Layout, formatering, farger, rammer etc defineres med CSS. Grafikk, som headerbilder, bakgrunnsbilder, logoer etc kommer i tillegg til dette.
Sitat av Knox
Gidder ikke at denne diskusjonen eskalerer til det ugjenkjennelige, så jeg tror vi setter en strek her.
EOD.
Vis hele sitatet...
Bare en liten reminder. Nok kverulering nå synes jeg.
Sitat av Knox
For å oppklare litt for dere; Kode og design er to forskjellige ting. Men den ene klarer seg ikke uten den andre. Kodingen er det som ligger bak siden, grafikk/design er det som ligger foran.
Vis hele sitatet...
Nei, det er feil å si at kode ikke er design. Alt jeg lager, av web, applikasjoner, nettverk blir designet på et eller flere a4-ark med en god gammeldags blyant og sannsynligvis et viskelær.

websider skisseres raskt, deretter skrives html-kode for å strukturere dokument(et/ene) for så å legge til utseende i css og grafiske elementer jeg lager i f.eks photoshop. Applikasjoner blir til ved at uml tegnes, for så å kodes. nettverk som inneholder litt mer enn en router blir også designet på papir før man faktisk går igang med å strekke kabler.

Alt dette er også design, og ingen av de forutsetter noe utstrakt bruk av photoshop. Jeg vil påstå at å jobbe på en måte som gjør deg så sterkt avhengig av ett spesifikt verktøy gjennom hele prosessen vil gjøre deg til en dårligere designer, spesielt på web hvor du i dag har langt mer å tenke på enn du hadde for få år siden og det ikke lenger holder mål å lage et 800x600-bilde i photoshop og slice dette opp.

Kall dette gjerne kverulering, men jeg mener helt oppriktig at du gir trådstarter et dårlig råd når du så bastant anbefaler at å lære photoshop er den hellige gral for å utvikle websider
Hehe, ja. Det er nok å kverulere når du blander inn tegning av nettverk i WEBdesign. Design finnes over alt, bare for å oppklare litt. Tror nok det er et par misforståelser på gang her. Når jeg sier design, mener jeg grafikk. Noen har tydeligvis ikke skjønt dette (med overlegg eller ikke), og i grafikk på nett, er Photoshop den absolutte ener. Ved siden av det må man selvfølgelig kunne html og css.
Sist endret av Dr. Hansen; 7. november 2006 kl. 14:13.
Det ble tatt med som et eksempel for å vise at design er langt mer enn grafiske elementer.

Også i "WEBdesign" er design også langt mer enn photoshop. Og jeg vil fremdeles påstå at kunnskaper om html/css er viktigere enn photoshop for et godt resultat
Det er ikke det jeg vil fram til. Les igjen, vil ikke bidra til fler som skal fyre oppunder.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Sitat av Knox
Det er ikke det jeg vil fram til
Vis hele sitatet...
Hva er det egentlig du vil fram til? Så vidt jeg kan se handler alle innleggene dine i denne tråden om hvor fantastisk Photoshop er. Greit nok det, ingen kan nekte for at det er et bra program, og hvis du føler at det fungerer greit for deg, så må du for all del fortsette å bruke det. Men det er ikke av den grunn slik at Photoshop er en grunnpilar i all webdesign. Som det allerede er påpekt, er det fullt mulig å lage gode websider uten grafikk, kun ved bruk av html/css. Ikke dermed sagt at man ikke skal kunne bruke grafikk, men det er langt fra noen nødvendighet, ergo er Photoshop heller langt fra et nødvendig program for å drive med webdesign.

Forøvrig vil jeg gi min fulle støtte både til commie, moridin og vidarlo.
Grunnet frustrasjon over hvor kverulante folk kan være, er det kanskje kommet uklart fram (for noen) hva jeg vil fram til.

Photoshop brukes til grafikk på websiden. Om man vil ha det eller ei, samma det. Om man synes koding er viktigst, kjempebra. Men om man bestemmer seg for å i det hele tatt ha grafikk på siden sin, bør man bruke photoshop.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Sitat av Knox
Men om man bestemmer seg for å i det hele tatt ha grafikk på siden sin, bør man bruke photoshop.
Vis hele sitatet...
Feil. Man bør ikke bruke Photoshop, men man kan bruke det. Nå har jeg riktignok minimale kunnskaper om grafisk design, men jeg vet fortsatt nok til å kunne si at det absolutt finnes alternativer til Photoshop. Selv om Photoshop har blitt umåtelig populært skal jeg vedde på at halvparten av de på forumet her som bruker det til webdesign uten problemer kunne brukt et annet program istedet.
Det her går ikke, nå er vi tilbake ved start takket være deg, aybara. Jeg satte en strek for lenge siden.

Gidder ikke å gjenta meg selv til det kjedsommelige lenger. Jeg står fremdeles fast ved min anbefalning om å bruke Photoshop til grafikk på web!
La han få anbefale det da. Folk bruker det de synes
funker best for seg selv. Jeg bruker photoshop, fordi
erfaringen jeg har med programmet gjør at jeg får
en fin arbeidsflyt. Er veldig subjektivt.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Dr. Hansen
IKKE bruk noe annet enn photoshop til design og grafikk. Drit i gimp og andre ting, photoshop er programmet du vil lære deg...
Vis hele sitatet...
Nå er vel det litt mer enn en anbefaling..
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sorry for litt OT:
Sitat av Dr. Hansen
Gidder ikke at denne diskusjonen eskalerer til det ugjenkjennelige, så jeg tror vi setter en strek her.
Vis hele sitatet...
DU tror vi setter en strek her? Folk får vel lov til å diskutere videre?
Du trenger ikke nødvendigvis følge med på alt som blir sagt her utover de neste postene (om det blir noen).
Sitat av Dr. Hansen
Det her går ikke, nå er vi tilbake ved start takket være deg, aybara. Jeg satte en strek for lenge siden.
Vis hele sitatet...
DU satte en strek for det? Og vi er tilbake til start takket være aybara?
DU leder ikke denne diskusjonen.
Sånt som det der irriterer meg noe så inni...
Sist endret av kosepaa; 7. november 2006 kl. 18:35.
Tror vi sier at jeg egentlig leder denne tråden!
Så jeg tror jeg bruker photoshop. Hvordan skal jeg starte?
Burde begynne med å lære deg engelsk. Så at du spurte etter
norske tutorials i en annen tråd..