Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1245
God kveld freaks.

Er det noen som vet om det finnes en logg over alle ip'er som har koblet seg til mac'1 min?


Er en eller annen gnom som har koblet seg til mac'1 min og skrudd volum opp og ned og startet en del programmer så tenkte jeg skulle ta personen ved å finne ip og gå videre til IT ansvarlig på skolen med det. (dette skjer i skoletia)


Ser frem til svar!
Antivirus??
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av steff404 Vis innlegg
Antivirus??
Vis hele sitatet...
Og du mener antivirus blokkerer nettverkstrafikk ? Da har du misforstått antivirus.
Det er ikke mulig å koble seg til en Mac med mindre a) ekstern pålogging er slått på og b) vedkommende har brukernavn og passord til en konto på maskinen din. Sjekk systemvalg, kontoer. Er det noen kontoer der du ikke bruker, fjern dem. Endre passord på resten av kontoene. Sjekk systemvalg, deling. Slå av "ekstern pålogging". Eksterne pålogginger logges i /var/log/secure.log

Det er ikke garantert at IT-ansvarlig nødvendigvis vet hvem som har hatt en gitt IP på et bestemt tidspunkt.

En ting kan du være siker på, og det er at det ikke er et virus.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg

En ting kan du være siker på, og det er at det ikke er et virus.
Vis hele sitatet...
Hvordan i all verden kan han være sikker på det? Kan jo hende det er en kompis som har klart å installere en trojan på PC'en og kødder seg litt eller lignende. Du må ikke tro at Mac's ikke kan få virus, hah.
Sitat av Grix Vis innlegg
Hvordan i all verden kan han være sikker på det? Kan jo hende det er en kompis som har klart å installere en trojan på PC'en og kødder seg litt eller lignende. Du må ikke tro at Mac's ikke kan få virus, hah.
Vis hele sitatet...
Trojaner og virus er 2 helt forskjellige ting. Et virus sprer seg selv, og slikt finnes ikke i "det fri" for Mac. En trojaner er et program brukeren blir lurt til å isntallere selv. Slike finnes, men er uhyre sjeldne, og såvidt jeg vet finnes det ingen tilgjengelig for Mac som lar hvem som helst fjernstyre dem. Kom gjerne med kilder som motbeviser meg.
Man trenger jo ikkje trojane får å fjernstyre en MAC, nå kjenner jeg ikkje så veldig godt til MAC og OSX, men vet at dem bruker linux kernel, å da skal det vel ikkje være noe problem å installere SSH server.
Eneste er vel at man trenger root-rettigheter til å installere noe på OSX.

Koble MAC'en til hjemmenettverket, så går du på en annen maskin å port scanner MAC'en, da vil du se hvilken porter som er åpne, så fremt dem ikkje bruker reversert-spørring.
OSX bruker IKKE linux kernel, dem bruker darwin kernel. Dem er basert på UNIX, derfor likheter.
Sitat av stianiquniez Vis innlegg
OSX bruker IKKE linux kernel, dem bruker darwin kernel. Dem er basert på UNIX, derfor likheter.
Vis hele sitatet...
Jeg tok vist feil der. Men uansett, det skulle vel ikkje være umulig å installere SSH daemon på den.
Det er innstalert fra starten :-)

Til trådstarter, bytt passord på pc'n din, sjekk i programmer at det ikke er noe som er innstalert som du ikke har innstalert, grunnen til at det kun skjer i skoletiden, er at da har han tilgang rett til pc'n din, altså, portene dine er åpne som gjør det enklere. Kan være at han har innstalert en RAT på pc'n din men i første omgang, bytt passord, og sjekk programmer! Om du går på innstillinger -> deling, kan du se om "ekstern" pålogging er aktivert eller lignende, om du ikke har bruk for det, så deaktiver!