Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 15685
Er det noen som vet sånn sirka hvor mye det koster for en sekk med krista-k pluss på felleskjøpet?
Ca. 450 inkl.moms + frakt vist FK krever det!
Trådstarter
24 2
Takk for det første hjelpsomme svaret på denne tråden. =)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kanskje det ikke er et fasitsvar på det? Jeg fikk sjangsen å kjøpe en sekk på 25 kg til 200 kroner.
Og jeg betalte 180
Ja ser ut til at det varierer hva folk betaler for dette når de henter selv, men det er rundt 200 lappen.
billig er det uanset da!
Betalte 180 for en sekk.
Men de slutta og selge det på FK i kristiansand så blei ikke mere en 1 sek

morro saker dette her, men det krever jo at du er bonde :P Faktisk så hadde noen kompiser av meg vært nede for og handle så måtte de ta tillatelse fra myndighetene for og kjøpe det, vet ikke om det var kødd eller hva det var men bare så du er obs på det
Ser de selger ammoniumnitrat hos log i 25 kg sekker. Er det mulig de bare er grossister?

http://log.no/produkter/driftsmidler

Noen som har prøvd å kjøpe hos LOG?
Sitat av Brulte Vis innlegg
Ser de selger ammoniumnitrat hos log i 25 kg sekker. Er det mulig de bare er grossister?

http://log.no/produkter/driftsmidler

Noen som har prøvd å kjøpe hos LOG?
Vis hele sitatet...
Det er ikke ammoniumnitrat folk er ute etter.
Kaliumnitrat er det som man bruker.
De har krista-k også da
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Det er ikke ammoniumnitrat folk er ute etter.
Kaliumnitrat er det som man bruker.
Vis hele sitatet...
Mange her inne som er intressert i en sekk ammoniumnitrat skal jeg si deg
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hadde jeg vært på fjelltur og så sett 2 sekker på 25 kg, en med AN og en med KN, da hadde jeg slengt AN'et på skulderen å gått hjem. Vet ikke om du er klar over affeksjonsverdien i AN, yellowpillow, men ja, i denne tråden er folk ute etter KNO3
▼ ... noen uker senere ... ▼
kjøpte det for noen timer siden på FK for 229kr
Uten og ha noen som helst peiling på pyrotechnikk. Så vil jeg tro at en plass(småsted, by osv) setter sine egne regler utifra egne erfaringer. Hvis en plass opplever at ungdommer uten tilknytning til bondelivet kjøper masse så blir de misstenksomme. Og som en privat bedrift kan de nekte hvem de vil
180kr :P Latterlig billig!! Kjøpte nesten ett tonn,sånn i tillfelle... hehe,men har solgt endel videre da.
Er det noen som har handlet fra log????
Sitat av Barnemat Vis innlegg
180kr :P Latterlig billig!! Kjøpte nesten ett tonn,sånn i tillfelle... hehe,men har solgt endel videre da.
Vis hele sitatet...
lurer på om det ikke var 1120,- de skulle ha for ei palle som er 1000kg
cy3erthug
21. mars 2007, 15:11
Nå selger jo ikke FK krista-k eller opti-k lenger

Yara produserer ikke Opti-K lengre. Prøv Superba Plus. Og du kan nok få tak i Krista-K hvis du handler stort og har lisens.


Har sett en del linker inne på forumet.
men mange av disse fungerer ikke.

som feks. www.kno3.com osv...

Mange har snakka om han ene som selger 1kg for 50kr, som visstnok er ganske dyrt.

Noen som kan legge ut flere linker som de vet fungerer og har erfaring med?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om dette her stemmer men er en gammel post her på nFF.

kilde: http://freak.no/forum/archive/index.php/t-121092.html
En venn av meg hevder han fikk 25kg på FK for 150kr i kristiansand tidligere i år (eh mener ifjor). Han gikk i butikken og spurte men de sa de ikke hadde, senere så ringte han heller ned og spurte og plutselig da hadde de xD
Uansett så måtte han bare oppgi et navn, si at han betalte kontant og kom og hentet det selv, egentlig så bare gjettet han et navn og tro det eller ei så sto det i kunderegisteret xD
Gjør litt research på div utsalgsteder, er ikke noe fan av å spamme ut gode kilder til alle og enhværmann. det er slik det blir restriksjoner. jeg kjøper både krista-k og amnitra både i 25 kg sekk og eller 600kg på AN og tror det var 800kg på 'kno3. dem sistenevnte for rundt 1000kr med frakt, og småsekkene, KNO3 ca 220kr, amnitra som heter AMMONIUMNITRAT og IKKE AmNitra lenger! for ca 308 kr Lykke til, let så finner du. Garrantert.
Peace Out!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som vet om man kan få kjøpt Krista-K fra Felleskjøpet over internet?
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Noen som vet om man kan få kjøpt Krista-K fra Felleskjøpet over internet?
Vis hele sitatet...
Var nevnt tidligere tror jeg,om det ikke var en annen tråd...

Men for åskyte inn mitt, jeg betalte 450kr med frakt. Jeg har en COOP Byggmix her i byen som også fører en del FellesKjøpet varer. Fikk dem til å bestille for meg. De hadde ikke anelse om hva det var, så ingen problemer der...
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Var nevnt tidligere tror jeg,om det ikke var en annen tråd...

Men for åskyte inn mitt, jeg betalte 450kr med frakt. Jeg har en COOP Byggmix her i byen som også fører en del FellesKjøpet varer. Fikk dem til å bestille for meg. De hadde ikke anelse om hva det var, så ingen problemer der...
Vis hele sitatet...
ja det altid godt med folk der intet ved om fyrværkeri eller kemikalier (; en fra min klasse mødte jeg i matas da jeg skulle ha 10% brintoverilte.. han skulle købe svovl (som jeg havde fortalt ham hvad de sagde til mig og at de ikke sælger det mere) og kalium nitrat (som de ikke sælger til NOGEN, og de kalder for kalisalpeter) ærgeligt nok fik idioten sig ikke en lærestreg da expidienten ikke vidste noget om kemi skulle næsten have prøvet på at få noget KMnO4 da hun ikke vidste noget somhelst og muligvis ville have solgt mig det ^^
KMnO4 kan du få kjøpt på FK. 70kr for 1kg
@KMnO4dalla

Vet du renhetsgraden på KMnO4 fra FK? Teknisk antakelig? Tviler på at det er PA nesten..
Jeg kan si det så enkelt som at du ALDRI vil få PA-kvalitet til den prisen.
Dersom du vil unngå teknisk kvalitet må du nok grave litt dypere i pengeboken.

Dette egner seg likevel godt som oksidasjonsmiddel i flash-koposisjoner.
Takker for svar Nitro, Men Når det kommer til å bruke det som ett oksidasjonsmiddell i visse farmasøytiske kjemiske prosesser:P Vil teknisk kvalitet være "rent" nok om du skjønner hva jeg mener? hehe..
Sitat fra wikipedia: "Potassium permanganate is produced industrially from manganese dioxide, which also occurs as the mineral pyrolusite. The MnO2 is fused with potassium hydroxide and heated in air or with potassium nitrate (a source of oxygen). This process gives potassium manganate, which upon electrolytic oxidation in alkaline solution gives potassium permanganate.

Permanganates can also be generated by treating a solution of Mn2+ ions with strong oxidants such as lead dioxide (PbO2), or sodium bismuthate (NaBiO3). "

Jeg vil anta at produksjonsmetoden har en del å si på dette.
Den nederste metoden kan ikke er spesielt bra for kropp og sjel ettersom sluttproduktet kan inneholde blyoksid osv.
Utover dette kan jeg desverre ikke hjelpe deg.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Dette egner seg likevel godt som oksidasjonsmiddel i flash-koposisjoner.
Vis hele sitatet...
Er ikke kmno4 noe man egentlig bør holde seg unna når det gjelder flash? Har hørt det er ganske kraftig, og at det har tendenser til å kunne gå av bare man ser på det.
Det stemmer.
Selv holder jeg meg langt unna denne typen flash.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Er ikke kmno4 noe man egentlig bør holde seg unna når det gjelder flash? Har hørt det er ganske kraftig, og at det har tendenser til å kunne gå av bare man ser på det.
Vis hele sitatet...
jeg syntes ikke det er så følsomt igen, 1:1 kmno4 mg (med ''P120 sandpapir'') kunne man godt have det i flamme i ca. et halvt sekund før det gik af.. men man må aldrig undervurdere noget (; og slet ikke i pyro
kommer også an på om hvad man propper i (kmno4 mgal s, kmno4 mg, ultrafint magnesiumpulver eller med 1 mikron aluminium..)
At det ikke er sensitivt mot flamme betyr ikke at det ikke er sensitivt mot sjokk, støt og friksjon!
Er faktisk noen ganger det kan være vanskelig å tenne KClO4-flash med flamme også.
Sitat av mikkello Vis innlegg
At det ikke er sensitivt mot flamme betyr ikke at det ikke er sensitivt mot sjokk, støt og friksjon!
Er faktisk noen ganger det kan være vanskelig å tenne KClO4-flash med flamme også.
Vis hele sitatet...
nej nej.. har sq prøvet med hammer (; først da man kom en smule ferrocerium i fik man ''resultater'' extremt voldsomme resultater enddag ^^ testede en del mere med hænderne for ørerne, ser ud til at hvis man hamrer flashpowder så det detonerer (lav-explosiver kan da også detonere??) kommer der meget mindre lysglimt og er en del højere..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Laveksplosiver deflagrerer... Søk bare litt, så finner du skal du se.
Sitat av Up Vis innlegg
Laveksplosiver deflagrerer... Søk bare litt, så finner du skal du se.
Vis hele sitatet...
jamen når det giver et brag.. :S deflagration er da stille og roligt (nogenlunde) uden noget øredøvende brag.. men så siger vi da at det deflagrerer :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Deflagrasjon: Varme anntenner kruttet, å kruttet starter en eksoterm reaksjon. De varme gassene, eventuelt Al som blir oksydert, anntenner partiklene ved sin side, og de partiklene anntenner de neste. Om denne forbrenningen skjer ekstremt kjapt, som med diverse bola flashmiksturer, så vil varmen og gassene ekspandere raskt nok til at man får et smell. Hva skjer når vi klapper med hendene? Værtfall ikke en detonasjon, men det smeller jo forde? Rart det... Eller ikke

Detonasjon: En sjokkbølge går gjennom kompen, og når den når et gitt molekyl, så bryter det molekylet sammen om sjokket ser sterkt nok, og stoffet frigjør masse energi i form av varme og kinetisk energi. Sjokket fra det molekylet vil ta kål på neste om ikke sjokket som kom først gjorde det. Bruker du en detonator/booster som har raskere VoD, så vil Detonatoren/boosterens sjokkbølge gjøre jobben... Det er derfor vi bruker booster. Det blir mer effekt. Om detonatoren/boosteren her en tregere VoD enn den sjokkbølgen som skapes når hovedladningens molekyler bryter sammen, så er det ikke vits med booster, men bare en detonator. Hvis stoffet er såppas stabilt at det sliter med å opprettholde en stabil sjokkbølge, så er det greit med ekstra mye detonator, eventuelt en booster.

Og om du synes at primæreksplosier høres ut som deflagrasjon, så kan jeg bare nevne med en gang at når molekylet blir varmt nok, så bryter det sammen og skaper sjokk og frigjør varme(med mindre det er endtropisk eller endoterm).

Tenk på krutt som en et stearinlys som blir spraya oksygen på. Kruttet har jo sitt eget oksygen så det går fort.
Tenk på et HE molekyl som et glass som går i bakken. Bortsett fra at glass molekylene er stabile...

Håper du skjønner hva jeg mener.

Dette er dog OT, så nå vet du det, så la det ligge. (du skulle dog vist dette fra før... Driver du ikke med eksplosiver på et seriøst nivå?)
Sist endret av Up; 9. april 2010 kl. 21:46.
Sitat av Up Vis innlegg
Deflagrasjon: Varme anntenner kruttet, å kruttet starter en eksoterm reaksjon. De varme gassene, eventuelt Al som blir oksydert, anntenner partiklene ved sin side, og de partiklene anntenner de neste. Om denne forbrenningen skjer ekstremt kjapt, som med diverse bola flashmiksturer, så vil varmen og gassene ekspandere raskt nok til at man får et smell. Hva skjer når vi klapper med hendene? Værtfall ikke en detonasjon, men det smeller jo forde? Rart det... Eller ikke

Detonasjon: En sjokkbølge går gjennom kompen, og når den når et gitt molekyl, så bryter det molekylet sammen om sjokket ser sterkt nok, og stoffet frigjør masse energi i form av varme og kinetisk energi. Sjokket fra det molekylet vil ta kål på neste om ikke sjokket som kom først gjorde det. Bruker du en detonator/booster som har raskere VoD, så vil Detonatoren/boosterens sjokkbølge gjøre jobben... Det er derfor vi bruker booster. Det blir mer effekt. Om detonatoren/boosteren her en tregere VoD enn den sjokkbølgen som skapes når hovedladningens molekyler bryter sammen, så er det ikke vits med booster, men bare en detonator. Hvis stoffet er såppas stabilt at det sliter med å opprettholde en stabil sjokkbølge, så er det greit med ekstra mye detonator, eventuelt en booster.

Og om du synes at primæreksplosier høres ut som deflagrasjon, så kan jeg bare nevne med en gang at når molekylet blir varmt nok, så bryter det sammen og skaper sjokk og frigjør varme(med mindre det er endtropisk eller endoterm).

Tenk på krutt som en et stearinlys som blir spraya oksygen på. Kruttet har jo sitt eget oksygen så det går fort.
Tenk på et HE molekyl som et glass som går i bakken. Bortsett fra at glass molekylene er stabile...

Håper du skjønner hva jeg mener.

Dette er dog OT, så nå vet du det, så la det ligge. (du skulle dog vist dette fra før... Driver du ikke med eksplosiver på et seriøst nivå?)
Vis hele sitatet...
jo, bruger det meste af min tid på pyro/HE, leger dog ikke så meget med HE, ednu (; men når jeg nu kommer til at lave HMTD.. så skal jeg jo også lige have fat i noget sukrin til ETN.. som er godt til booster i små mængder :P det største jeg har lavet var 15 gram ANSUAL, godt brag og har 1 kg ammonium nitrat :P
og ja ved godt hvad du mener (;
det er lidt svært at lave pyro/HE når man skal gemme alle sine ting konstant
efter jeg er blevet god til ETN skal jeg også prøve pikrinsyre.. nitrocellulose skulle vidst ikke være så nemt som de andre efter hvad jeg har hørt.. det er mange gange gået galt med nitrocellulose hvor det var under eller overnitreret..
når man klapper skabes der en trykbølge, men ingen detonation, hvis jeg har ret er det pga. kompresseret luft? (:
▼ ... noen måneder senere ... ▼
er krista-k godt nok til å lage bra BP?
vet at ca.98% er kno3 , men va er de siste 2%?
Dette spørsmålet har kommet opp frøkteleg mange ganger! søk litt neste gang!

Ja! det er mer enn godt nokk til alt? innen pyroteknikk! Også BP!

De resterende 2% er, tro det eller ei Sagflis og fluer! mulig at det er noen andre stoffer også..
Sist endret av Znerk; 24. juli 2010 kl. 20:25.
Sitat av baadpyro Vis innlegg
er krista-k godt nok til å lage bra BP?
vet at ca.98% er kno3 , men va er de siste 2%?
Vis hele sitatet...
Drit i de siste 2 prosentene... Det er mer en godt nok. De to er mest sansynlig et antiklumpemiddel...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ikke uten grunn at krista-k er nevnt hundretusen ganger på pyroforumet
ok , takk for svar uansett.
Ska bare si bestilte akkurat krista-k fra fk . De er ganske grei der sporte ikke om noe bevis eller noe.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen jeg kan kjøpe kaliumnitrat fra? Er langt til fk og er ikke sikker på om jeg får kjøpt.
Det er dessverre ikke lov å drive på med kjøp eller salg her på huset så du må nok heller belage deg på å kjøpe fra andre steder.

Feks. fra denne nettbutikken: http://www.bedriftsoket.no/kundeinfo...-as_982151937/
▼ ... over en måned senere ... ▼
hei lurer på om det er aldergrense eller om du må ha bondebevis?
hvis ikke har jeg tenkt å kjøpe til røykbomber og mer ! (selger de dette lenger?)
Det varierer fra butikk til butikk.

Om du kommer valsende inn der uten å ha satt deg litt inn i hva det dreier seg om på forhånd så vil jeg tro at får dette svaret: "Krista-K... Hmmm... Nei. Har vi ikke sett!"

Les mer i denne tråden før du ringer rundt til forskjellige steder for å finne ut om butikkene har det på lager.
Noen som vet om de har noen sekker i rundt akershus?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som har fått kjøpt krista-k fra FK på Klett(Trondheim) eller andre plasser i Trøndelag, uten å ha måtte ha gårdsnummer eller annen tillatelse? Lurer på om det er noen sjans for å få tak i en sekk for en femtenåring. Blir dyrt å måtte betale frakt og moms om jeg bestiller fra Thomasz når jeg skal ha litt større mengder en 3 kg :P
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Noen som har fått kjøpt krista-k fra FK på Klett(Trondheim) eller andre plasser i Trøndelag, uten å ha måtte ha gårdsnummer eller annen tillatelse? Lurer på om det er noen sjans for å få tak i en sekk for en femtenåring. Blir dyrt å måtte betale frakt og moms om jeg bestiller fra Thomasz når jeg skal ha litt større mengder en 3 kg :P
Vis hele sitatet...
Off-topic: bor du i Trondheim?

On: Kan si det slik att det ikke er spessielt enkelt å handele KNO3 på klett... de vet hva det kan brukes til... Mamma jobber der -.-'

edit: doh! det var deg ja... haha, må lære meg å sjekke hvem det er som skriver før jeg poster :P
Sist endret av GreenRay; 28. november 2010 kl. 14:35.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Faren min er gartner får han lov til å kjøpe krista-k?
Alle over 18 får lov, bare at det ikke er alle steder de selger det, og hvis det ser ut som om du har "bomber" i hensikten, kan de si nei.