Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1978
Jeg har lagd meg ei hjemme side i photoshop å når jeg kommer til kodingen er jeg helt blank om jeg ikke tar heilt feil deler jeg sida opp i små deler og så legge det inn i dreamweaver, men får og få bildene på rett plass så må jeg kode !? er det html jeg må bruke ? noen som vett om noen fine how to ?
Hmm... Det spørs egentlig hvordan designe ditt ser ut... Hvis det ser ut som dette her. Så kan du forsåvitt bruke noe som kalles "table". Det er veldig lett, egentlig lettest måten synes jeg da.

EDIT: legg designe ditt ut på nett, så får vi se hvordan det ser ut.
PS. Trenger bare å laste det opp i jpg els.
Sist endret av mopplest; 22. oktober 2006 kl. 12:25.
Jeg vil anbefalle å bruke include script. Kan forklare bedre hvis det er inntresant.
http://i97.photobucket.com/albums/l209/ellricho/hp.jpg
Trenger ikke! kretikk for desginet suger, designet er "bra" i følge læreren min ^^

fredrikweb: fortell fortell
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mopplest: tables skal brukast til tabellar, ikkje til layout. HTML er et semantisk, og ein bør bruke rett element. Ein bør bruke css for å definiere layout for et html-dokument. Det er betre, teknisk korrekt, og enklare for deg sjølv.

Sjå t.d www.csszengarden.com
Hvis du ikke har lyst til å bruke så veldig mye tid på selve kodingen, og det ikke trenger å være "hacke sikkert" kan du enkelt inkludere sidene dine i index filen.

Vet ikke hva du har tenkt til å bruke for å lage dette, men hvis mulig bruk: "layers".

Da drar du layers rundt alle rutene du skal ha innholdet, og der du skal ha teksten legger du denne koden:

Kode

<?php 
include($_GET['bar']); 
?>.
Også lager du linkene slik som dette: http://www.eksempel.com/index.php?bar=fil.txt

PS: Denne metoden er ikke å anbefalle hvis nettsiden kan bli utsatt for angrep.
Sist endret av fredrikweb; 22. oktober 2006 kl. 12:44.
Designet kodes i HTML koder. Viss du ikke kan noe HTML fra før av trenger du ikke å lære deg veldig mye før du kan lage den siden. Søk etter en HTML guide på google.

Bruk av include script kan føre til at hackere får uautorisert adgang til din side, men det er heldigvis ikke så veldig vanskelig å lage et hackersikkert include script da

Btw: Include script har ikke noe med kodinga av designet da.

Edit: CSS er også en viktig del av designet.
Sist endret av ZoSo; 22. oktober 2006 kl. 12:49.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ZoSo
Designet kodes i HTML koder. Viss du ikke kan noe HTML fra før av trenger du ikke å lære deg veldig mye før du kan lage den siden. Søk etter en HTML guide på google.

Bruk av include script kan føre til at hackere får uautorisert adgang til din side, men det er heldigvis ikke så veldig vanskelig å lage et hackersikkert include script da

Btw: Include script har ikke noe med kodinga av designet da.

Edit: CSS er også en viktig del av designet.
Vis hele sitatet...
Nei for fan. Design kodast *IKKJE* med html. HTML strukturerer du dokumentet med (definerer overskrift, avsnitt, bilde o.l) også formaterer du det med *CSS*.

Og CSS *er* designet.
Sitat av vidarlo
Mopplest: tables skal brukast til tabellar, ikkje til layout. HTML er et semantisk, og ein bør bruke rett element. Ein bør bruke css for å definiere layout for et html-dokument. Det er betre, teknisk korrekt, og enklare for deg sjølv.

Sjå t.d www.csszengarden.com
Vis hele sitatet...
Har du hørt om "table" i dreamweaver? Du kan liksom trykke på layout så trykker du "insert table". Så er det bare å dra layout bildene over til dreamweaver.. Det er så sinnsykt lett... Så hvis du ikke vet hva jeg mener så vet jeg ikke jeg..
Sitat av vidarlo
Nei for fan. Design kodast *IKKJE* med html. HTML strukturerer du dokumentet med (definerer overskrift, avsnitt, bilde o.l) også formaterer du det med *CSS*.

Og CSS *er* designet.
Vis hele sitatet...
Jaja, Whatever.
Det jeg mente, men jeg er ikke så jævla god til å forklare sånne ting.
Men han trenger jo ikke å designe noen ting i CSS, når han har det ferdig som jpg. Hvis du importerer bildet, og drar layers over vil du få en side som fungerer fin fint.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mopplest
Har du hørt om "table" i dreamweaver? Du kan liksom trykke på layout så trykker du "insert table". Så er det bare å dra layout bildene over til dreamweaver.. Det er så sinnsykt lett... Så hvis du ikke vet hva jeg mener så vet jeg ikke jeg..
Vis hele sitatet...
Ja, men det gjer det på ingen måte meir rett. Det er feil, utifra definisjonen av html, og det er dermed ikkje korrekt bruk av html. Du har då ei side som er tung å velikehalde, vanskeleg å endre fargar seinare, umogeleg å tilby fleire design lettvint m.m.

Dersom du brukar html, med CSS, så kan du ha så mange stilark du vil, og bare endre stilarka, istaden for htmlen. Sjå på www.csszengarden.com

Dei har *ei* html-fil, men mange stilark. Dermed slepp du å tenke på å endre htmlen bare fordi du vil ha nye fargar, og du kan tilby fleire ulike themes til besøkjande om du vil det. Så kort sagt, CSS *er* framtida, og det er det absoulutt beste...

Andre fordelar med css er at du kan ha eit stilark for skjermvising, og eit for utskrift. Då kan folk bare trykke på print, og vil få ut det som ligg i det stilarket, gjerne uten menyar, headers o.l. Kort sagt, teknisk sett uendeleg mykje meir elegant løsning.

Å tilrå nokon å bruke tables i 2006 vitner om at du ikkje har teknisk kompetanse innanfor heimesider.
Sitat av vidarlo
Ja, men det gjer det på ingen måte meir rett. Det er feil, utifra definisjonen av html, og det er dermed ikkje korrekt bruk av html. Du har då ei side som er tung å velikehalde, vanskeleg å endre fargar seinare, umogeleg å tilby fleire design lettvint m.m.

Dersom du brukar html, med CSS, så kan du ha så mange stilark du vil, og bare endre stilarka, istaden for htmlen. Sjå på www.csszengarden.com

Dei har *ei* html-fil, men mange stilark. Dermed slepp du å tenke på å endre htmlen bare fordi du vil ha nye fargar, og du kan tilby fleire ulike themes til besøkjande om du vil det. Så kort sagt, CSS *er* framtida, og det er det absoulutt beste...

Andre fordelar med css er at du kan ha eit stilark for skjermvising, og eit for utskrift. Då kan folk bare trykke på print, og vil få ut det som ligg i det stilarket, gjerne uten menyar, headers o.l. Kort sagt, teknisk sett uendeleg mykje meir elegant løsning.

Å tilrå nokon å bruke tables i 2006 vitner om at du ikkje har teknisk kompetanse innanfor heimesider.
Vis hele sitatet...
Det blir mere rett, men det er liksom veldig lett å bruke table. Å han der tror jeg er nybegynner innen dette, derfor er det egentlig lettest å starte med table for å forstå prinsippet med å "slice" å bruke "hotspot" osv. Hvis du forstår hva jeg mener. Såfall brukte jeg denne metoden da jeg ikke kunne en "dritt" får å si det dumt:P Men nå kan jeg det meste med dreamweaver.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mopplest
Det blir mere rett, men det er liksom veldig lett å bruke table. Å han der tror jeg er nybegynner innen dette, derfor er det egentlig lettest å starte med table for å forstå prinsippet med å "slice" å bruke "hotspot" osv. Hvis du forstår hva jeg mener. Såfall brukte jeg denne metoden da jeg ikke kunne en "dritt" får å si det dumt:P Men nå kan jeg det meste med dreamweaver.
Vis hele sitatet...
IMHO er det betre å lære Rett Måte(TM) først, slik at du ikkje får dårligere uvaner. CSS er ikkje *så* ekstremt vanskelig...
ellricho, Har du "slicet" osv.? Så satt bildene i ei mappe som heter "images" els. Eller har du kun laget designet...
Jeg er helt enig med vidarlo. Da jeg skulle lære meg HTML i starten, ble jeg huka av en hyggelig VIF (tror det var SkyFex?) som viste meg den vidunderlige verden med XHTML Strict 1.0 og CSS 2.

Gjenta etter meg: DET ER IKKE VANSKELIGERE. Man må bare ikke være så helvetes lat, og innse at "ingen armer, ingen kake". Man kommer mye lengre med XHTML og CSS i lengden, og man ender med å lære seg det før eller siden hvis man vil bli ansett som seriøs

Det er bedre å gjøre det riktig når man først har sjansen. Det finnes alt for mange dårlige sider takket være dårlig kodeskikk.
ja eg har slicet
Sitat av ellricho
ja eg har slicet
Vis hele sitatet...
ok... *masse tegn*
men jeg får vell sette meg ned og lære css da noen tips `?
Man bruker ikke tabeller til layouts.. Se litt på (x)html og css. Du kan ta en titt på grunnleggende css her: http://norskwebforum.no/viewtopic.php?t=14995
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis man skal starte fra null, så vil jeg si at det ikke bare er LURT å lære seg å bruke css til så mye som mulig, men faktisk også MYE LETTERE enn å knote med tabell-hælvetet.
Sitat av ellricho
http://i97.photobucket.com/albums/l209/ellricho/hp.jpg
Trenger ikke! kretikk for desginet suger, designet er "bra" i følge læreren min ^^
Vis hele sitatet...
Nå vil du sikker synes jeg er frekk og jævlig men det får nå bare være.

Læreren din er en tulling, rett og slett. For designet er ikke bra sånn som det står. Det er derimot et helt greit utgangspunkt rent fargemessig, og om du kutter ut alle de dårlige dropshadow og bevel&emboss-effektene så får du for det første noe som er mye penere, og for det andre vil det være langt lettere å få det til å funke med vettug xhtml/css.

I tillegg skrives det "Romantikken", ikke "Rommantikken"
Helt enig med moridin, kutt ut dropshadowene og bevel/emboss effektene.