Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2979
jeg leste et sted at hvis du blander amoniumnitrat pulver og magnesium pulver og tenner på det vil det bli et høyt smell på 170 desibel og et sterkt hvitt lys. er dette sant?
jeg leste litt igjen...den er på engelsk... men det sto: " a mixture of magnesium powder and amonium powder
for min del ville jeg tro at det er ammonpulver det er snakk om
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
John_Pain: hvis du gir oss siden du leste det på så kan det være at vi kan se om vi skjønner hva det er av mere info osv...
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Jeg har lest om ammonium nitrat og zink.
Tviler litt på at det vil fungere.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Brainiac
Jeg har lest om ammonium nitrat og zink.
Vis hele sitatet...
Og ammoniumklorid, som danner Negative-X.

Jeg holder med Cazadores ang. ammonpulver..
jeg tror bomber man å han andre har rett....er dette ammon pulveret vanskelig å få tak i?... BTW thoryllo jeg leste det i en bok

offtopic: hvorfor ble påsan ip-banna?
Sitat av John_Pain
offtopic: hvorfor ble påsan ip-banna?
Vis hele sitatet...
Påsan ble banna pga. gjentatte regelbrudd selv etter midlertidig utestengelse og flere advarsler. Så ja, dere kan vel si at vi så oss lei av han.
Sitat av John_Pain
men har ikke gjort noen galt....
Vis hele sitatet...
Vel, han har hatt en god del regelbrudd i form av offtopic poster og IM-tendenser, så det å si han ikke har gjort noe galt er vel å ta litt hardt i. Forumet har regler, og disse må overholdes. Vi i crew har ansvaret for å sørge for at dette skjer, og å luke bort de dårlige eplene i kurva. Det skal legges til at han ikke er permanent bannet, kun en to-ukers.

Håper dette blir en lærepenge som får han (og flere) til å holde seg innenfor forumets regelverk i fra nå av.

[color=red]Tilbake til topic.[/color]

Jeg holder en knapp på ammonpulver jeg og her.
▼ ... noen uker senere ... ▼
som jeg har spurt om før... er dette ammon pulveret et "eksotisk" pulver eller er det ikke så "hard to get"?
ammon pulver er noe du lager selv av 85% ammoniumnitrat, og 15% kull...
Sitat av BoOoM
ammon pulver er noe du lager selv av 85% ammoniumnitrat, og 15% kull...
Vis hele sitatet...
Øh, nei. Det kan google fortelle deg at det ikke er. Det du refererer til kalle senkelt og greit ammoniumnitrat og kull.
Sitat av Bjølg
Sitat av BoOoM
ammon pulver er noe du lager selv av 85% ammoniumnitrat, og 15% kull...
Vis hele sitatet...
Øh, nei. Det kan google fortelle deg at det ikke er. Det du refererer til kalle senkelt og greit ammoniumnitrat og kull.
Vis hele sitatet...
da har PFP-databasen og google feil!

http://members.shaw.ca/gryphon223/PF...Ammonium-based

http://www.totse.com/en/bad_ideas/ka...oom/ammon.html

http://www.google.no/search?q=ammonpulver&hl=no&lr=lang_en|lang_no&start=0&sa=N

kansje du har feil bjølg?
Satan. Ja, du har nok rett. Mine søk på "ammonium powder" (som var det opprinnelige spørsmålet) gav helt andre svar. Men, jeg vedtar at jeg tok feil der.
tusen tusen takk for svaret boom... jeg glad dere ikke ble sure fordi jeg ikke søkte... skal huske på å søke først, så spørre:P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det med det høye smellet og lyset er Ammoniumperklorat og atomisert magnesium. Det er den berømte flashen militær og sånt bruker.
Nå når alle nybegynnere leser dette kan dere gå og sprenge dere selv i fillebiter
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trenger man en booster for å fyre av ammonpulver?
Isåfall hva kan man bruke som booster?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ammonpulver? 85% AN og 15% Kull? Det er høyeksplosivt, men trenger my booster for og detonere skikkelig.
Kullet har (delvis) Samme prinsipp som aluminium i Ammonal aka ANAL.
Når overall tetthet på AN synker nermere 0,5 g/cm3 vil det bli enklere og detonere det.
Men det Ammonal enda har tilgode er at AL danner en del varmeenergi og da vil det bli litt kraftigere.

Men ammonpulver og ammonal er offtopic.
Det trådstarter letet etter var Ammonium Perklorat og Magnesium flash.
OG det er laveksplosivt og må pakkes inn for og få ett smell. Med mindre du har enorme mengder av blandingen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har hørt at ammoniumperklorat og magnesium ikke skal blandes uten at magnesiumet først er behandlet på en slags måte :?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Ja, det stemmer. Må behandles med kaliumdikromat.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
beklager at jeg tar opp en gammel tråd.. men vil det altså si at denne flashen er vanskelig å lage?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Er ikke noe værre enn vanlig flash så lenge du har kromatcoated Mg og ammoniumperklorat.
Men er det noen som vet hva som skjer hvis du lager dette flashet uten at magnesiumet er behandlet med kaliumdikromat?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Enkelt, det reagerer i løpet av kort tid, enten til selvantenning eller bare varme og ødelagt Mg.