Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 792
Jeg har nå en e-golf fra 2015 og vurderer å gå over til Suzuki Swift fra 2013 med bensinmotor.
Har noen her samme bil og kan si noe om drivstofforbruket på denne?
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
https://www.fuelly.com/car/suzuki/swift/2013

Det avhenger av type motor og girkasse, men ser ut til at du kan forvente 0.7 +/- 0.1 liter mila på bensinmotor.
Etanolen som er tilsatt i bensina er det 30% mindre energi i, sammenlignet med ren bensin. Det merkes på både forbruk og motorkraft, i tillegg til økt slitasje og motor som ikke går 100% riktig pga dette. Ikke reflekterer prisene dette heller. Hadde jeg ikke reparert bilen jeg eier selv, så ville jeg gått for en diesel.

Lå på 0.9 - 1.1L per mil sist jeg kjørte en sånn en. Kunne nok fått det ned noe hadde jeg kjørt den lenger og blitt mer vant til bilen.
Trådstarter
Takk for svar

Så det lønner deg å finne en bensin som går på diesel fremfor bensin da ?
Sitat av annveig Vis innlegg
Takk for svar

Så det lønner deg å finne en bensin som går på diesel fremfor bensin da ?
Vis hele sitatet...
Nå har jeg lest svaret ditt om at og om at og det gir absolutt null mening. En bensinmotor kan ikke benytte diesel. Og en dieselmotor kan ikke bruke bensin. Det er 2 forskjellige prinsipper for antenning av drivstoff. Bensin via gnist og diesel via kompresjon.
Sist endret av _abc_; 18. juni 2023 kl. 18:45.
Sitat av annveig Vis innlegg
Takk for svar

Så det lønner deg å finne en bensin som går på diesel fremfor bensin da ?
Vis hele sitatet...
Nei, det vil funke dårlig. Motoren må ha drivstoffet den er beregnet for, ellers går ting fort i stykker.

Det jeg mente var at hvis jeg personlig ikke hadde reparert mine egne biler, så ville jeg nok gått for en bil som har diesel motor. Men det må jo passe kjøremønsteret ditt, kjører du mye korte turer så er det bedre med en bensinbil.
Kjører du mye/kun korte turer så bør hen vurdere en hybrid som kan kjøre til og fra f.eks. jobb uten å bruke noe mer enn strøm ladet privat hjemme.