Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 789
Er det noen i miljøet som har noen tanker om dette? Så et intervju med lederen for lgb Alliance og visste ikke at dette var en problemstilling. Kort fortalt så mente hun at LGB handler om sexuell legning og de andre bokstavene handler om identitet og derfor ikke hører hjemme sammen. Hun mente også at TQIA sin kamp gikk utover LGB sin kamp uten at jeg skjønte helt hvorfor.
Fenomenet er såpass utbredt at det har fått et kallenavn, i 2008 ble begrepet Trans-exclusionary radical feminist populært for å beskrive de.

De mener at transer tar vekk oppmerksomheten fra lesbiske og kvinnekampen forøvrig, noen går så langt som å påstå at transer er bare menns diabolske plan for å ta oppmerksomhet som skulle falt på kvinner ellers.
Sist endret av Expialidocious; 14. juni 2023 kl. 17:44.
Bruk mindre amerikanske "nyhetskilder" så merker du fort hvor marginale disse fenomenene egentlig er. Splitt og hersk 101, internettfenomen og/eller psyop. Man trenger ikke ta stilling til alt, og det meste er mer nyansert enn svart/hvitt, slem/snill eller for/mot. MEH, hvorfor er folk så opptatt av perifært piss (ja) som kjønnsidentiteter? Det er for så vidt et personlig anliggende. Drit i den støyen og les dere opp på skatteplanlegging, velferdsprofitering, økte forskjeller eller noe annet som faktisk betyr noe i lengden?
Det var britisk kilde men ok. Det er jo ofte slik at trender starter i USA og brer seg østover.
Kanskje en idé å linke til selve intervjuet heller enn å oppsummere det med én subjektiv setning i åpningsinnlegget? Gir et litt bedre grunnlag for videre diskusjon. For en lekmann som undertegnede fremstår det som en abstrakt bokstavsuppe og lite mer.
https://youtu.be/H-6keVsIOjo

Her er intervjuet. Litt mange bokstaver der så håper du henger med.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Her er intervjuet. Litt mange bokstaver der så håper du henger med.
Vis hele sitatet...
Du kan jo kommunisere som en voksen da..
Sitat av Astro Man Vis innlegg
https://youtu.be/H-6keVsIOjo

Her er intervjuet. Litt mange bokstaver der så håper du henger med.
Vis hele sitatet...
Det der er en jævla video, lær deg argumentasjon og kildekritikk/ -henvisning om du ønsker å bli tatt halvveis seriøst, bare et tips.

Sålangt har du bidratt med dette:

"LGB handler om sexuell legning og de andre bokstavene handler om identitet og derfor ikke hører hjemme sammen"

Som sagt må du nesten være litt mer konkret og ikke bare gulpe opp ferdigfordøyd piss hvis du søker saklig diskusjon, men det fremstår ikke akkurat sånn. Dette er et tekstbasert forum, så du må nesten fremlegge poengene dine i rett format for å bli tatt seriøst. Hva er det faktiske problemet her, sett i en hovedsakelig norsk sammenheng?
Det er en video der grunnleggeren av LGB Alliance blir intervjuet. Blir vel ikke mer relevant enn det når spørsmålet handler om hva folk syns om ideologien hennes? Er det bedre hvis jeg transkriberer intervjuet slik du får det i tekst eller skal jeg skrive min tolkning av det? Føler det siste alternativet kan bli påvirket av min eventuelle subjektive mening.

Den setningen du henviser til er en kort oppsummering av hva hun mener. Expialidocious skjønte spørsmålet mitt så enten er hen et geni eller så har noen helt sand i trusen din.

Jeg har riktig nok vært borte en stund fra forumet men har ikke fått med meg at vi kun diskuterer ting som skjer i Norge?
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Er det bedre hvis jeg transkriberer intervjuet slik du får det i tekst eller skal jeg skrive min tolkning av det? Føler det siste alternativet kan bli påvirket av min eventuelle subjektive mening.
Vis hele sitatet...
Begge alternativer er mye bedre, lag en yt-kanal om du vil at folk skal se videoer for å diskutere, dette er feil sted. Og du oversetter problemstillingen direkte (om den i det hele tatt finnes) uten basis i statistikk eller forhold herfra, så det burde i det minste presiseres.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Begge alternativer er mye bedre, lag en yt-kanal om du vil at folk skal se videoer for å diskutere, dette er feil sted. Og du oversetter problemstillingen direkte (om den i det hele tatt finnes) uten basis i statistikk eller forhold herfra, så det burde i det minste presiseres.
Vis hele sitatet...
Nå lever du ikke opp til den tråden du nettopp lagde.

Uansett: la oss holde oss til tema videre hvis det er mulig
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Nå lever du ikke opp til den tråden du nettopp lagde.

Uansett: la oss holde oss til tema videre hvis det er mulig
Vis hele sitatet...
Du fortsetter med dårlige hersketeknikker heller enn å utdype, tål å få det påpekt. HVA er problemet, på norsk, uten at jeg må oppsøke fagbøker om kjønnsstudier på egenhånd? Har nok QWERTY-relaterte problemer til å anta hva du tror jeg vet om resten av alfabetet.

Det hadde vært interessant å høre fra noen det faktisk angår, men om du skal engasjere bredt virker inngangen til tema mildt sagt polariserende og taktløs. Å taste ut kompliserte problemstillinger uten noen løsningsorientering eller rene fakta fremstår kontraproduktivt og som et typisk symptom på dagens generelt elendinge nettdiskurs og reaksjonære krampetrekninger/propaganda.
Sist endret av funksjon; 14. juni 2023 kl. 21:17. Grunn: abcs
Det er ikke noe problem. Det finnes en gruppe lesbiske, homofile og bifile innad i lgbtqi som vil at denne gruppen skal deles i to der LGB er en part og TQI+ et en annen. Begrunnelsen de bruker er at LGB er sexuelle legninger. Elsk hvem du vil liksom. Og at TQI+ (trans, queer og intersex +++) handler om identitet.

Jeg syns dette var spennende fordi jeg har ansett LGBTQI som en veldig samlet gruppe og ble overrasket over at noen mener den bør deles i to uavhengige grupper.

Så da spurte jeg om det var noen som tilhører LGBTQI som hadde noen tanker om dette. Det er også selvfølgelig spennende å høre meningene til folk som er "CIS og straight".

Vet ikke om jeg kan gjøre det tydeligere men jeg er villig til å prøve hvis det fremdeles er uklart.

Jeg er ikke enig i at jeg må lansere et forslag på en løsning når jeg presenterer en problemstilling.

Intersex er vel ikke en identitet men en medfødt tilstand. Det skiller seg likevel fra LGB som er sexuell legning.
Sist endret av Astro Man; 14. juni 2023 kl. 21:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Disclaimer: Kun en helt vanlig streit type og personlig synsing.
Så noen minutter av videoen.

Jeg tenker vel som så at dette er som en hvilken som helst annen politisk debatt. Teamet utvides over tid, som medfører at deltakerne i den ikke lenger nødvendigvis identifiserer seg med hele debatten lenger.

Det startet for lenge siden med en kamp om at at homofile, lesbiske og bifile skal ha like rettigheter som alle oss andre. Dette ble senere utvidet til å inkludere transpersoner, og senere har det kommet "mer nyanserte definisjoner".

Uten at jeg har noe håndfast å referere til, vil jeg tørre å påstå at debatten med transpersoner (og de videre nyanser av identiteter innen LHBTIQ+++) i senere år har dratt med seg mer radikale tema som for den gjengse nordmann kan oppfattes som mer "svada" og vanskelig å svelge.

I overkant kreative pronomen, "tidligere menn" i kvinneidrett, toaletter og garderober, kjønnskorrigerende medikamenter/operasjoner til yngre og undervisning om temaet er vel noen av debattene som typisk setter noen sinner i kok.

Jeg kan se for meg at Tom og Kjell i Asker, to helt "streite" homofile som ønsker å leve livet sitt i fred slik de vil, gifte seg i kirka, få seg barn, være foreldre uten å bli sett rart på, ikke nødvendigvis ønsker å identifisere seg med debatteamene over. De vil bare være "helt normale" homofile uten å være talerør for debatten bare fordi de er homofile.

Jeg kan i hvert fall skjønne om Tom og Kjell ønsker å holde seg til "sin egen" LGB-kamp med et vinglass i Asker, og overlate resten av identitetskampen til andre