Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1534
Hei prøver igjen lage tråd om min plan om å bygge egne led lamper da jeg har lest flere diy og har tilegnet meg korrekt kunnskao om parmpling,fargenes bølgelender,kjøling osv.

Har gått grunnkurs elektri og loddet ganske mye blant annet laget forsteeker fra grunn av så vil tro jeg kan nok om det til å klare bygge selv og dermed spare flere tusen kroner pr lampe ved å kopiere noe av kjente bra led lamper,litt sånn det beste av alle bare til billigere priser pga diy.

Skal komme til saken.
Kan bestille de beste led chippene direkte fra de ledende produsenter av epiled epistar bridgelux cree. Pluss en aluplate til "printkort" ledninger for å koble leddene i serie og inn på vanntett directcurrent led driver fks 200w,tre slike 200w drivere, tre kjøleribber, seks høyeddektive cpu vifter el lignende, fks ved å ha 40 x 5w epiled pr driver ender jeg med å kjøre chipene på 5w max effekt noe som ikke er hverken gunstig el ønskelig med tanke på varme å levetid. Så om jeg tilsetter fks ti så jeg har 50 5w led på 200w driver ender jef jo med å kjøre hver chip på 4w så vil jeg ha den ned i 3,6-3,8w pr led så skal regne meg fram til det. Altså det jeg nå trenger hjelp til er om det virkelig er noe vits å ha en resistor pr driver??? Har sett diy som funket fett både med å uten resistorer så hva er forskjellen?

Lol høyeffektive ikke eddektive
Sist endret av lysarbeideren; 26. april 2014 kl. 15:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skal du lage flombelysning til den lokale fotballbanen eller? :P Aldri sett husholdnings_LED med behov for høyeffektive cpu-vifter...

Uansett. Hvis du bruker konstantstrømdrivere så bruker du ikke motstand, nei. Regner med du snakker om formotstand for å begrense strøm til LEDen som i en "tradisjonell" kobling, som denne.
Hvis man har et batteri eller noe med fast spenning bruker man motstand i serie med leden for å få ned spenningen som går over leden.

http://bildr.no/thumb/cDlPdVlj.jpeg

Sitat av Markula Vis innlegg
Hvis man har et batteri eller noe med fast spenning bruker man motstand i serie med leden for å få ned spenningen som går over leden.

http://bildr.no/thumb/cDlPdVlj.jpeg
Vis hele sitatet...
Det du må ha er et variablelt power. Hvis du setter spenningen over denne leden på 3V går det ca 5mA = 0,015W. Eller så kan du sette spenningen til 3,5V og da går det ca 20 mA= 0,06W.

Dette er bare en liten led, men det funker på akkurat samme måte på større.
Sist endret av Markula; 27. april 2014 kl. 14:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Markula Vis innlegg
Hvis man har et batteri eller noe med fast spenning bruker man motstand i serie med leden for å få ned spenningen som går over leden.

http://bildr.no/thumb/cDlPdVlj.jpeg



Det du må ha er et variablelt power. Hvis du setter spenningen over denne leden på 3V går det ca 5mA = 0,015W. Eller så kan du sette spenningen til 3,5V og da går det ca 20 mA= 0,06W.

Dette er bare en liten led, men det funker på akkurat samme måte på større.
Vis hele sitatet...
Takktakk. Var en som påstod en resistor ville stjele masse watt fra drivern pga at d er høyeffektivitetsleds.. hørtes fjernt ut.
Det er snakk om å ha 2-3 waterproof constant current led driver. Vet de kan kjøpes i pulserende å og at d skulle være siste skrik innen led teknologi,at driveren hele tiden pulserer ampere slik at led slås av på raskere enn vi kan merke??
Uansett så jeg at noen led fks eb 5w chip med 660nm bølgelengde trengte ca 2,8-3,5v pr stk for å drives opptimalt mens en fks 460nm bølgelengde trengte mye mindre volt for å ha opptumal styrje å levetid.
Så tenker ha de med samme voltkrav i serie på en driver og samme med andre leds som vil ha annen voltstyrke på annen driver i serie.

Skal ikke lyse opp fotballbane men tomater paprika chilli mm var planen å led chippene skal helst ha 15- max 40grader celsius for å ha opptimal effekt og levetid.

Hva må jeg gjøre for å skape ett overspennings vern el noe som bryter kretsen hvis en led i seriene ryker så ikke alle smeller som dominobrikker om noe går galt???

Tusen takk for hjelp og intressen

Burde kanskje vite d etter ett år på elektro men det er 15år siden nå og mye jeg ikke trodde jeg ville få bruk for

Sitat av Markula Vis innlegg
Hvis man har et batteri eller noe med fast spenning bruker man motstand i serie med leden for å få ned spenningen som går over leden.

http://bildr.no/thumb/cDlPdVlj.jpeg



Det du må ha er et variablelt power. Hvis du setter spenningen over denne leden på 3V går det ca 5mA = 0,015W. Eller så kan du sette spenningen til 3,5V og da går det ca 20 mA= 0,06W.

Dette er bare en liten led, men det funker på akkurat samme måte på større.
Vis hele sitatet...
Takk så mye. Setter veldig pris på all hjelpen..
Ser du sier jeg trenger variabel strøm og en annen konstant strøm. Går ut fra at det som nå kalles waterproof constant currant led driver- er vel da konstant strøm å trenger ikke motstand.
Men med ditt regnestk hva blir det la oss si på 25 x 5w led chipper med nok watts driver,hvor mange prosent eller mange watt går tapt mellom driver og lyseffekt??

Kan jeg ikke enkelt ha 2 brytere el 3 brytere,1 til hver driver å prøve seriekoble de led chippene som er samme ideelle voltstyrke på på en driver som er regnet fram til det rette antallet leds for å oppnå det å samme med andre og tredje driver som rettes inn til deres optimale driftsspenning???

Er med andre ord alt jeg trenger utenom chaasis å verktøy
Leddioder 5w epiled fks 200 stk i de forskjellige fargespekter jeg skal ha
Printkort (aluplate for bedre varmeavledning)
3stk kraftige kjøleribber
6-9 cpu vifter
Ledninger for kobling av led og drivere
Støpsel
Brytere til hver enkelt driver
Lim
Verktøy

På forhånd takk for all hjelp
Sist endret av lysarbeideren; 28. april 2014 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.