Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2538
Hey guys, har dere noen råd, har tenkt til å starte med musikk komponering. Jeg har lyst til å begynne med FL studio, men vet ikke helt hvor jeg skal starte ?
Sist endret av Hellosir; 23. mai 2012 kl. 16:27.
Jeg forbinder musikk komponering med orkestra osv. Er det noe i den duren du vil lage?

Jeg bruker FL studio, og kan hjelpe deg med noe om du ønsker

EDIT: Det jeg kan værtfall
Sist endret av Helso; 23. mai 2012 kl. 16:48.
Trådstarter
28 0
O ja, takk

Jeg tenker å starte med å lage en instrumental track, men må man ha massive ?
Den undervurderte
Sitat av Hellosir Vis innlegg
O ja, takk

Jeg tenker å starte med å lage en instrumental track, men må man ha massive ?
Vis hele sitatet...
Svar: Nei

Begrunnelse: Jeg bruker massive som en woubble effekt til fl studio når jeg lager dubstep. Ellers har jeg kjøpt Nexus med expansionene Dance orchestra og orchestra og Edirol orchestra. Jeg digger det jeg har, og trenger ikke mer, har alt der !
Lær deg hvor alle notene er på keyboardet (A, B, C osv) og så lær deg skalaer og chords. Det er vel egentlig alt du trenger til å lage dance musikk. Hvis du velger å lage musikk uten dette vil sangene dine bli veldig ensformige innen kort tid, med mindre du har et spessielt talent. :P
Miroslav philharmonic, ingen over og ingen ved siden av når du skal lage filmmusikk og lignende!
Begynn med og finne utav selve programmet, lag litt basic beats osv, når det er gjort kan du begynne med og finne utav forskjellige plugins, kommer litt ann på hvilken type musikk du vill lage.
Send en melding vist du lurer på noe, er ikke verdens mest erfarne person, men kan en del.
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Miroslav philharmonic, ingen over og ingen ved siden av når du skal lage filmmusikk og lignende!
Vis hele sitatet...
Den låter knall! Er ikke den ganske kostbar?
Trådstarter
28 0
tenker å lage litt techno og litt house music ?

Takker for alle svar by the way, setter stor pris på det
Sitat av Hellosir Vis innlegg
tenker å lage litt techno og litt house music ?

Takker for alle svar by the way, setter stor pris på det
Vis hele sitatet...
Skaff deg nexus, med mindre du ønsker og lage alt fra bunnen av.
Nexus er ett stort bibliotek med forskjellige lyder
Hva med, Sibelius 7? De har gratis demo du kan prøve. Minus med dette programet er at det er ganske dyrt...
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Lær deg hvor alle notene er på keyboardet (A, B, C osv) og så lær deg skalaer og chords. Det er vel egentlig alt du trenger til å lage dance musikk. Hvis du velger å lage musikk uten dette vil sangene dine bli veldig ensformige innen kort tid, med mindre du har et spessielt talent. :P
Vis hele sitatet...
Trur du mener C - D - E - F - G - A - H.

TS, begynn med å se masse tutorials ol, du kommer til å trenge det om du ikke har noe trening innenfor musikk fra før av. Og lær deg skalaer som Blood sier.
Sist endret av TheGloryHole; 23. mai 2012 kl. 18:44.
Hvis du skulle lære deg musikk og håpe på en dag å kunne lage noe lignende en favorittlåt, hvilken favorittlåt(er) ville det vært?
Sist endret av WoggaBogga; 23. mai 2012 kl. 19:20.
Trådstarter
28 0
link til nexsus ?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Lær deg hvor alle notene er på keyboardet (A, B, C osv) og så lær deg skalaer og chords. Det er vel egentlig alt du trenger til å lage dance musikk. Hvis du velger å lage musikk uten dette vil sangene dine bli veldig ensformige innen kort tid, med mindre du har et spessielt talent. :P
Vis hele sitatet...
Litt rart men må si meg uenig!
Kan kun èn note på pianoet og det er C.. Fremdeles lager jeg låter og har holdt på i 3 år... Har ikke hatt noe nytte av å lære meg noter heller.



OT: Jeg startet med Sytrus som er med Fl studio når du "kjøper" det. Er en flott VST å starte med, Lydene kan høres "amatørmessig" ut, men så er det nå engang slik at uansett hvor proff VST'ene dine er så klarer ikke det å gjøre opp for en dårlig melodi. Etter hvert(Eller med engang ) Kan du skaffe deg Nexus. En flott VST som er stappet med ferdiglagde lyder klare til bruk. Bruker fremdeles Nexus idag til å lage den lyse delen av bassen og pianolydene noen kjenner som "the Avicii sound".
driver mer og lærer meg litt FL studio jeg også, har lasta ned Vengeance Essential Club 1,2,3 og Hardstyle mappe på 2GB, så storkoser meg en god del fete klipp / lydfiler og tukle med

eneste je gsliter litt med er å lage en god flyt når de tgjelder overganger fra et part til et annet i sangene jeg forsøker å lage.
Sitat av Helso Vis innlegg
Litt rart men må si meg uenig!
Kan kun èn note på pianoet og det er C.. Fremdeles lager jeg låter og har holdt på i 3 år... Har ikke hatt noe nytte av å lære meg noter heller.
Vis hele sitatet...

Mange musikere som ikke kan noter, men det er likevel greit med basic kunnskaper om musikkteori. Gjerne finne et keyboard/piano og bare klimpre litt, for å finne ut hva du å høre og spille selv.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Mange musikere som ikke kan noter, men det er likevel greit med basic kunnskaper om musikkteori. Gjerne finne et keyboard/piano og bare klimpre litt, for å finne ut hva du å høre og spille selv.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, det er jo opp til en hver enkelt å lære seg noter Man blir noe bedre om man kan tenker jeg, men så langt er jeg fornøyd
Notene er ikke så utrolig viktige å lære, men dur skalaen burde nesten enhver person som forsøker å kalle seg musiker ha lært seg. Selv om man lager digital skrotmusikk.

Det handler ikke bare om å vite hvilke noter man spiller, men å bygge en forståelse for musikk. Luci Tristis nevnte nettopp èn problemstilling man kommer til å møte på dersom man ikke har lært dur skalaen.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Notene er ikke så utrolig viktige å lære, men dur skalaen burde nesten enhver person som forsøker å kalle seg musiker ha lært seg. Selv om man lager digital skrotmusikk.

Det handler ikke bare om å vite hvilke noter man spiller, men å bygge en forståelse for musikk. Luci Tristis nevnte nettopp èn problemstilling man kommer til å møte på dersom man ikke har lært dur skalaen.
Vis hele sitatet...
Jeg liker å være litt amatør når det kommer til noter, Jeg vet ikke helt hva som passer sykt sammen, jeg setter sammen det jeg liker og synes høres tøft ut, Selvfølgelig driver jeg ikke å lager forferdelige og sure melodier..

EDIT: digital skrotmusikk? Jeg vet folk kan ha personlige meninger, men å snakke ned på andre typer musikk blir det samme som å se fotballfans krangle hele livet sitt over hvor mye bedre laget dems er enn alle andres. Du kommer ikke langt med sånt.
Sist endret av Helso; 25. mai 2012 kl. 22:12.
Sitat av Helso Vis innlegg
Jeg liker å være litt amatør når det kommer til noter, Jeg vet ikke helt hva som passer sykt sammen, jeg setter sammen det jeg liker og synes høres tøft ut, Selvfølgelig driver jeg ikke å lager forferdelige og sure melodier..

EDIT: digital skrotmusikk? Jeg vet folk kan ha personlige meninger, men å snakke ned på andre typer musikk blir det samme som å se fotballfans krangle hele livet sitt over hvor mye bedre laget dems er enn alle andres. Du kommer ikke langt med sånt.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkt også i samme duren som deg "Jeg har et godt øre så jeg trenger ikke lære noter "
Når du lærer noter og skalaer lærer du også hvordan man bygger sanger, dette forstår man ikke like godt uten å kunne det.
Sorry, men hele konseptet med synther og produksjonsprogrammer som FL studio ligger i hvordan noter man spiller, selfølgelig trenger man kunnskap om det.
En god sang er ikke noe man snubler over, det er noe man jobber lenge med.
Sist endret av Cheese; 25. mai 2012 kl. 23:06.
Vet om flere som såvidt kunne noe musikkteori og lagde musikk på et proffesjonelt nivå inkl. platekontrakter på den tid. Såklart lærer man det etterhvert, men min mening er at man ikke blir noen god kokk av å lese kokebøker, man må næmlig lage og smake maten
Sitat av Cheese Vis innlegg
Jeg tenkt også i samme duren som deg "Jeg har et godt øre så jeg trenger ikke lære noter "
Når du lærer noter og skalaer lærer du også hvordan man bygger sanger, dette forstår man ikke like godt uten å kunne det.
Sorry, men hele konseptet med synther og produksjonsprogrammer som FL studio ligger i hvordan noter man spiller, selfølgelig trenger man kunnskap om det.
En god sang er ikke noe man snubler over, det er noe man jobber lenge med.
Vis hele sitatet...
Nå mente ikke at jeg hadde ett godt øre for musikk.. Men det å ikke vite utfallet av å plassere noen noter sammen er noe som gjør det spennende for meg, Har holdt på i 3 og et halvt år i FL, og har sjelden fått totalt "skrivesperre"
Jeg ville sjekket ut chiptune sjangeren, og prøvd meg litt på å lage musikk i trackere
Kan anbefalle MilkyTracker (som du finner her),
finnes ett fåtall tutorials på youtube, ellers finner du en bruksanvisning i linken, samt ett forum å støtte deg til!

Slik ser Milkytracker ut, og her har du noen tut's på youtube som en venn av meg har laget


Edit: Alt er helt gratis såklart!
Sist endret av Tr4p; 1. juni 2012 kl. 11:53.
Trådstarter
28 0
Hører at Mac er bra pc for Musikk, kan man ikke bruke Windows også ?

Noen som har forslag til software jeg kan use på Windows 7
Se litt på programmer som "Finale" og "sibelius". Der komponerer du stykker ved hjelp av noter, og du kan samtidig høre på de etterpå. Selv vil jeg anbefale Finale, men et godt gratis alternativ er Muescore. Det er ikke så vanskelig å sette seg inn i det. Driver litt med det selv, og holder for tiden på med et piano-stykke i Finale. Man kan fint lage tekno-musikk med noter.
Sist endret av Avatar; 2. juni 2012 kl. 10:28.
Trådstarter
28 0
Sitat av Avatar Vis innlegg
Se litt på programmer som "Finale" og "sibelius". Der komponerer du stykker ved hjelp av noter, og du kan samtidig høre på de etterpå. Selv vil jeg anbefale Finale, men et godt gratis alternativ er Muescore. Det er ikke så vanskelig å sette seg inn i det. Driver litt med det selv, og holder for tiden på med et piano-stykke i Finale (det er ikke noe stort det er snakk om her). Man kan fint lage tekno-musikk med noter.
Vis hele sitatet...
link til gratis loops ? på FL
Sitat av Hellosir Vis innlegg
link til gratis loops ? på FL
Vis hele sitatet...
Forstod ikke helt hva du mente der, men du får med lyder som er del av programmet i både Finale, Sibelius og Muescore.

Finale: http://www.finalemusic.com/
Sibelius: http://www.sibelius.com/
Muescore: http://musescore.org/nb
Sist endret av Avatar; 2. juni 2012 kl. 10:36.
just a speck of dust
Lær deg å høre forskjell på alle frekvensene i det hørbare spekteret, ta ut de du liker og skriv de ned med pen og papir.
Sitat av Helso Vis innlegg
Jeg liker å være litt amatør når det kommer til noter, Jeg vet ikke helt hva som passer sykt sammen, jeg setter sammen det jeg liker og synes høres tøft ut, Selvfølgelig driver jeg ikke å lager forferdelige og sure melodier..

EDIT: digital skrotmusikk? Jeg vet folk kan ha personlige meninger, men å snakke ned på andre typer musikk blir det samme som å se fotballfans krangle hele livet sitt over hvor mye bedre laget dems er enn alle andres. Du kommer ikke langt med sånt.
Vis hele sitatet...
Beklager om jeg fornærmet deg. Men det er nettopp det som er saken, det finnes milliontalls "musikere" i dag som lager musikk i FL og andre medier uten å kunne noter/skalaer. Nettopp derfor har man sjangere som dubstep, der alt er relativt tilfeldig og melodier som går i repeat gjennom hele sangen.

Man kan helt fint klare å lage et riff eller en melodi uten kunnskap, men hvordan vet man at intro skal klæsje fint sammen med vers eller f.eks utvidelse til refreng fra vers? Det er utrolig viktig å bygge en forståelse for musikk før man i det hele tatt kan formidle sin historie i form av toner.

Nå finnes det selvfølgelig en og et par andre musikkgenier som ikke behøver å vite grunnreglene, og i tillegg vil jeg påstå at alle og enhver er et geni i sin egen verden. Problemet er når geniet ikke klarer å uttrykke seg så andre kan forstå musikken.

Ble litt filosofisk piss dette, men håper jeg ihvertfall har inspirert et par folk til å forsøke og utdype seg i musikkens litteratur og regler før dem lager sitt "neste mesterverk" i dubstep.
Et par tips:

1. Lær deg musikk- og synthesizer teori.
2. Ikke tro at man trenger den og den VSTien for å lage noe, alt kan lages med alt.
3. Husk: "It's not the kitchen that makes the food, it's the chef."
4. Ikke bruk samples, det er kjedelig å høre på når man kan navngi samplesa, og jeg vil ikke tro noen får følelsen av å ha produsert musikk når man bruker andres materiale. (Greit nok til å øve med, men promotere? Nei takk.)
[quote=Bruskork1;2597104]Et par tips:


2. Ikke tro at man trenger den og den VSTien for å lage noe, alt kan lages med alt.

Du har jo selvfølgelig ikke like stor frihet med wasp som du har med f.eks sylenth eller massive.

Det handler om å finne en god synth med mange filtere og oscilators. Da har du større mulighet til å lage det du har lyst til
[quote=Cheesecake;2597166]
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Et par tips:


2. Ikke tro at man trenger den og den VSTien for å lage noe, alt kan lages med alt.

Du har jo selvfølgelig ikke like stor frihet med wasp som du har med f.eks sylenth eller massive.

Det handler om å finne en god synth med mange filtere og oscilators. Da har du større mulighet til å lage det du har lyst til
Vis hele sitatet...
De fleste VSTi-er er bygget på samme grunnlag av en synthesizer. Altså wasp er kanskje èn av de få som faktisk ikke inneholder særlig med muligheter, men det at noen mener at "skal man lage dubstep må man ha massive!" eller "skal man lage kicks må man ha hydra!" så er det feil. Jeg har sett folk som har laget ting i 3xosc som er 10x bedre enn det som har blitt laget i andre VSTier som noen mener VSTien "skal være laget for".

Hadde du gitt en profesjonell produsent Massive og Sylenth1, kunne han mest sannsynelig laget det samme i begge.
[quote=Bruskork1;2597896]
Sitat av Cheesecake Vis innlegg

De fleste VSTi-er er bygget på samme grunnlag av en synthesizer. Altså wasp er kanskje èn av de få som faktisk ikke inneholder særlig med muligheter, men det at noen mener at "skal man lage dubstep må man ha massive!" eller "skal man lage kicks må man ha hydra!" så er det feil. Jeg har sett folk som har laget ting i 3xosc som er 10x bedre enn det som har blitt laget i andre VSTier som noen mener VSTien "skal være laget for".

Hadde du gitt en profesjonell produsent Massive og Sylenth1, kunne han mest sannsynelig laget det samme i begge.
Vis hele sitatet...
Ett perfekt eksempel på det er bassen Benny Benassi bruker i "Satisfaction" er lagd i 3xosc !