Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1470
Hallo,
Jeg vil lage en laser alarmet (som i denne videoen) og har noen spørsmål om den.
1. Kan man bytte ut photocell'en med IR transistor.
2. Og hvis jeg gjør den kan jeg forsette å bruke laser (eller må jeg bytte den med IR LED)
3. Hva kan jeg gjøre for å redusere enegiforbruke (avstanden mellon ir transistoren og IRLed blir ca 7-10cm )
1. Vet ikke dessverre hva det er.. HVis den funker på samme måte som photocellen, bare med IR, kan du vel sikkert det.
2. Du kan vel bruke en IR laser istedet for LED
3. Skru styrken på laseren ned på det lasveste du kan som fortsatt aktiverer sensoren, og bruk drivere med god effektivitet
Lunch's Avatar
Trådstarter
61 2
Takk, men kan du forklare litt bedre hvordan jeg kan skru styrken på laseren når det er bare on/off knatten på den
Alle lasermoduler har en driver som regulerer strømmen, som kan moddes. Enten kan du skru på potentiometeret hvis den har det, eller du kan finne frem loddebolten og bytte ut en motstand.
Sist endret av Grix; 31. desember 2011 kl. 21:45.
Du kan ikke bruke IR transistor (og nei, du kan ikke bruke laser med en IR transistor). Etter alle de speilene vil du ikke ha noe fornuftig igjen på enden. Og dessuten, hvordan skal du justere speilene når du ikke kan se lysstrålen?

Kan du ikke bare kjøpe en laser med den effekten du mener er passe, i stedet for å kjøpe en 5mW og modifisere?
Lunch's Avatar
Trådstarter
61 2
Ok, da skal jeg bruke IR LED og IR-Transister.
Egentlig blir det ikke noe speil og avstanden mellom IR-LED og transistoren blir på ca. 5cm
Sist endret av Lunch; 7. januar 2012 kl. 14:52.