Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  95 8273
Dette er for jævli. Stakkars gutt...

Hva man skal gjøre med slikt er vanskelig. Man kan jo ikke gå å banke opp disse drittungene heller, dem vet vel ikke bedre. Er vel heller foreldrene man skulle tatt en seriøs prat med....
Sitat av Kalender Vis innlegg
Gi meg noen vise ord på hvordan et BARN kan gjøre noe slikt mot et annet BARN.
Vis hele sitatet...
Eg trur ikkje visdomen strekk til å forklare ei slik handling.
Vi kan umulig "forsvare" alle unger mot slike ting som dette. Synd at det skjer for gutten som har mistet mye av synet sitt. Unger kan være utrolig stygge mot hverandre.

Blir litt som da Bondevik sa at vi skulle ha slutt på all mobbing.

Har en kjenning som jobber i barnehage, han har fortalt mang en historie om unger som heller kunne vært "djevelunger".

Verste historien han kom med, var en gutt som hadde slått en annen jente i barnehagen med en trehest så foten gikk inn i kraniet på jenta.
Nå er dette i en barnehage, så ungene er en del mindre enn det i historien til ts.
Men små barn har så lite innsikt i konsekvensene av det de gjør, nå er en på 12 år mye mer moden enn en barnehageunge.
Sitat av oggen Vis innlegg
Hva er det du skriver ...en forkastelig uttalelse. Er det greit at barn i andre land blir mobbet og stukket blind?

Mobbing som jeg forstår er grobunnen til denne vonde handlingen, taes for lite på alvor i samfunnet mener jeg. Det mobbes hver dag i det brede samfunnslag. De voksne må komme mye sterkere på banen, selv om at jeg vet at det er mange tiltak. Forresten så mobbes det jo blant voksne også, så kanskje politikerne gjør for lite.
Vis hele sitatet...
Jeg beklager misforståelsen "Zarbon", jeg koblet ikke barn og straff.
Foreldre gir ungen ikke nok omsorg, de drikker kanskje, eller så har han bare ikke fått nok oppmerksomhet på skolen eller hjemme. det er det, husker jeg var liten gjorde ting jeg ikke visste jeg gjorde og etterpå var jeg liksom hva F*** hvorfor?
oppmerksomhet var noe han kanskje søkte <zzzzzzzz (katta fikk så lyst til og si sin mening)

ikke for og si at han ungen som stakk blyanten i øye på han andre var akkurat slik men noe i nærheten, slike GTA spill er ikke bra for barn!
Jeg vil tro at gutten som stakk følte at han var dominant når han kunne mobbe familiemedlemmet ditt for brillene han brukte, og når den muligheten ble tatt ifra han ønsket han å straffe familiemedlemmet for å ta fra han muligheten til å mobbe ham.

Den største straffen denne mobberen kan få, er å få et normalt liv, uten å faktisk bli straffet for handlingen. Tenk over en situasjon hvor du må leve fra du er 13 til du er 90år og vite at du har tatt fra en person nesten 50% av hans viktigste sans. Jeg tror det er vanskelig å leve med. Skjønt er vel ikke denne mobberen helt riktig skrudd sammen, så om han noen sinne vil føle empatien som skal til for å få skyldfølelse, er ikke 100% garantert.

Mobbing er like utbredt, om ikke mer, i arbeidslivet. Du vil aldri bli kvitt det, ikke før alle mennesker øker intelligensen betraktelig. Mobbing, slik jeg ser det, kommer av at det ikke lenger er akseptert å utøve ren vold mot andre personer. Mennesker er, som de fleste andre dyr, avhengig av dominans og status. Hvis de ikke lenger kan slå en person til underdanighet vil de mobbe dem til det, slik at deres egen status og selvsyn ser bedre ut i egne øyne.

Historien til familiemedlemmet ditt er tragisk, men ikke alene. La oss håpe at i dette tilfellet vil rettferdigheten seire, og mobberen blir krevd et erstatningsansvar, og la oss håpe han har nok empati til å beholde skyldfølelse så lenge ditt familiemedlem ønsker at han skal ha det.
Jeg synes det er vanskelig å fatte det du skriver ts. At noen unge tenåringer gjør noe sånt mot et annet menneske uten grunn er bare fælt! Jeg vet ikke med dere, men selv har jeg aldri vært plaget av mobbing. En liten periode på barneskolen kanskje, men ikke nok til at jeg egentlig vil kategorisere det mobbing. Det ser faktisk ut som at mobbing er nesten utryddet i området her jeg bor. Det kan dog hende at det er alt for mye jeg ikke ser.

Håper det ordner seg og at han ikke får så svekket syn at han mister livsgleden. Lykke til videre!
Sitat av Fusjon Vis innlegg
Noen "barn" (Små demoner) burde få livskiten banka ut av seg.
Vis hele sitatet...
Sånn går det når du aldri får pryl av fatter'n når du er liten !
Haha, ler av dere som påstår at ungen fortjener bank! Dere skylder på foreldre? Ikke at jeg mener at mobberen er uskyldig, men han kan faktisk slite psykisk og trenger å "dominere" for å bli bedre. Det kan godt hende at de andre mobberne lurte han til å gjøre det, er lett å bli revet med for å få oppmerksomhet. Det som bør gjøres med slike mobbere er å ta vekk privilegerer slik som TV, PC og konsoller. Samtidig må skolen ta tak i dette og prøve å skille kompisgjengene som mobber, for å få luket ut det mest mulig.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Haha, ler av dere som påstår at ungen fortjener bank! Dere skylder på foreldre? Ikke at jeg mener at mobberen er uskyldig, men han kan faktisk slite psykisk og trenger å "dominere" for å bli bedre. Det kan godt hende at de andre mobberne lurte han til å gjøre det, er lett å bli revet med for å få oppmerksomhet. Det som bør gjøres med slike mobbere er å ta vekk privilegerer slik som TV, PC og konsoller. Samtidig må skolen ta tak i dette og prøve å skille kompisgjengene som mobber, for å få luket ut det mest mulig.
Vis hele sitatet...
Ja da, å straffe ungen din med å nekte han å spille PS3 i noen uker burde lære han å ikke stikke ut øyet på folk med en blyant !
Håper denne saken blir fulgt opp for resten av guttens skolegang, slik at han virkelig får forståelse i hva han har gjort.

Ønsker han god bedring, og håper at alt ordner seg
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Ja da, å straffe ungen din med å nekte han å spille PS3 i noen uker burde lære han å ikke stikke ut øyet på folk med en blyant !
Vis hele sitatet...
Så hva mener du er den beste løsningen Mr. Smartguy?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Noorac Vis innlegg
Den største straffen denne mobberen kan få, er å få et normalt liv, uten å faktisk bli straffet for handlingen. Tenk over en situasjon hvor du må leve fra du er 13 til du er 90år og vite at du har tatt fra en person nesten 50% av hans viktigste sans. Jeg tror det er vanskelig å leve med. Skjønt er vel ikke denne mobberen helt riktig skrudd sammen, så om han noen sinne vil føle empatien som skal til for å få skyldfølelse, er ikke 100% garantert.
Vis hele sitatet...
Den største traffen er ingen straff med andre ord..?

Synes nesten den jævelen fortjener psykisk terror, ikke juling!
Når man er 13 så er mant fullt klar over hva man gjør, så foreldrene skal ikke skyldes på. Tror de har det ganske ille fra før mtp at ungen dems gjør slikt.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Så hva mener du er den beste løsningen Mr. Smartguy?
Vis hele sitatet...
Sånn i etterkant ? Ikke så mye du kan gjøre er det vel ? Skaden har allerede skjedd. Men hadde den drittungen fått pryl i forkant, spesielt for å ha mobbet den gutten over LENGRE TID som TS skriver så hadde dette mest sannsynlig aldri skjedd ! Så egentlig kan du skylde på dårlig barneoppdragelse fra foreldrene sin side. Det er ikke alltid at mobberen er et offer slik du skriver i et tidligere innlegg !
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Sånn i etterkant ? Ikke så mye du kan gjøre er det vel ? Skaden har allerede skjedd. Men hadde den drittungen fått pryl i forkant, spesielt for å ha mobbet den gutten over LENGRE TID som TS skriver så hadde dette mest sannsynlig aldri skjedd ! Så egentlig kan du skylde på dårlig barneoppdragelse fra foreldrene sin side. Det er ikke alltid at mobberen er et offer slik du skriver i et tidligere innlegg !
Vis hele sitatet...
Kanskje mobberen her har blitt en mobber FORDI han får pryl i hjemmet? Man kan si mye om hva som er god barneoppdragelse, men det er i hvert fall ikke god barneoppdragelse å gi ungene deng.
Hva for en syk, syk skole er dette?
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Kanskje mobberen her har blitt en mobber FORDI han får pryl i hjemmet? Man kan si mye om hva som er god barneoppdragelse, men det er i hvert fall ikke god barneoppdragelse å gi ungene deng.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Å banke ungene var akseptert en gang i tiden, men synes vi bør ha kommet forbi det stadiet.
Det finnes så mange andre og bedre måter å straffe ett barn på, og ett av de bedre slik jeg ser det, er innskrenkning av privilegier.
Sist endret av Fuzzybossen; 25. september 2011 kl. 12:36.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Sånn i etterkant ? Ikke så mye du kan gjøre er det vel ? Skaden har allerede skjedd. Men hadde den drittungen fått pryl i forkant, spesielt for å ha mobbet den gutten over LENGRE TID som TS skriver så hadde dette mest sannsynlig aldri skjedd ! Så egentlig kan du skylde på dårlig barneoppdragelse fra foreldrene sin side. Det er ikke alltid at mobberen er et offer slik du skriver i et tidligere innlegg !
Vis hele sitatet...
Så ungen skal ikke straffes for sine ugjerninger? Så vi skal begynne å straffe folk vi tror kan begå forbrytelser, slik at de ikke begår de? Jaha?

Hvordan i helvete skal pryl hjelpe mot mobbing? Du ler av løsningen min ved å ta vekk TV, PC, PS3 osv fra han? Du min gode mann, er en syk mann. Ved å ikke si ifra til ungen at han ikke skal gjøre slik når han har gjort det, så vil han aldri lære at det er feil. Han skjønner ikke helt 100% konsekvensene av å stikke en blyant i øyet på en gutt. For alt vi vet så sliter også denne ungen hjemme, og mobber og kanskje banker andre unger for å føle seg bedre.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Kanskje mobberen her har blitt en mobber FORDI han får pryl i hjemmet? Man kan si mye om hva som er god barneoppdragelse, men det er i hvert fall ikke god barneoppdragelse å gi ungene deng.
Vis hele sitatet...
Vet du hva, jeg er faktisk helt enig med deg her, som oftest er det ikke noe god idé å gi ungen din pryl. Men her snakker vi om gutter i 12 års alderen, av og til så forstår de ikke annet. Jeg skal gi deg et eksempel, når jeg gikk på ungdomskolen pleide jeg og en kompis av meg å mobbe en jente i klassetrinet under oss. Og vi mobbet henne sikkelig, det var så gale at hun gråt i friminuttene og ikke torde å gå ut av klasserommet. Jeg fikk med melding hjem om dette, et par ganger, mamma skrev under og ga meg en moral preiken om at jeg måtte stoppe å mobbe denne jenta, men det hjalp ikke så veldig. Så engang mobbet vi hun til en slik grad at hun låste seg inne på toalettet og nektet å komme ut ! Da tok rektor og ringte ti faren min. Jeg fikk pryl som f**** den dagen, etter det mobbet jeg hun aldri igjen, jeg fikk kameraten min til å stoppe å mobbe hun også.
Hele greia er denne; I ettertid har jeg forståt hvor gale det vi gjorde var for denne stakkars jenta, hvor mye psykisk stress vi utsatte hun for. Det er noe jeg ikke var i stand til å forstå i 12 års alderen. Hvem vet, hvis vi hadde fortsatt å mobbe hun så kunne det kanskje gått så langt at hun til slutt hadde tatt livet av seg !
Så for å si det som det er, i etterkant er jeg faktisk glad jeg fikk pryl av fatter'n av og til. Jeg lærte at noen ting skal du ikke gjøre uansett selv om jeg ikke skjønte hvorfor/omfanget av dem der og da !

MEN SOM JEG SA TIDLIGERE, Ā PRYLE UNGEN DIN FOR INGENTING ER SOM OFTEST EN DÅRLIG IDÉ !
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Kanskje mobberen her har blitt en mobber FORDI han får pryl i hjemmet? Man kan si mye om hva som er god barneoppdragelse, men det er i hvert fall ikke god barneoppdragelse å gi ungene deng.
Vis hele sitatet...
Sitat av SemiColon Vis innlegg
[....]
Hvordan i helvete skal pryl hjelpe mot mobbing? Du ler av løsningen min ved å ta vekk TV, PC, PS3 osv fra han? Du min gode mann, er en syk mann. Ved å ikke si ifra til ungen at han ikke skal gjøre slik når han har gjort det, så vil han aldri lære at det er feil. Han skjønner ikke helt 100% konsekvensene av å stikke en blyant i øyet på en gutt. For alt vi vet så sliter også denne ungen hjemme, og mobber og kanskje banker andre unger for å føle seg bedre.
Vis hele sitatet...
Argumentene dere kommer med her illustrerer så veldig tydelig hvorfor avstraffelse i skolen/sosialt må tilpasses enkeltindividet.

Det er en god endel unger i ungdomskolen som har avslørt at lærere ikke har reelle maktmidler. Vi har ikke lov til å ta på dem, kan ikke sende dem på gangen og har ingenting kjipt å straffe dem med. Hvis foreldrene da i tillegg er like pusete som lærerene tvinges til å være finner ungene fort ut at de kan gjøre nøyaktig som de vil, og ingen vil gjøre annet å kjefte litt på dem. Kjeft venner man seg til rimelig greit. I de spesifikke tilfellene er jeg overbevist om at å eskalere til å bruke pryl er eneste løsning.

Problemet med vold er at de foreldrene som bruker det som virkemiddel har en skarp tendens til å bruke det altfor mye, særlig til tilfeller hvor en kommentar hadde holdt. Da blir ofte korreksjonene mer et utslag av foreldrens humør enn noe annet. I tillegg bryter det ned det gode forholdet mellom foreldre og barn, så vanlige ikke-voldelige virkemiddel (å være skuffet, misbilligelse, etc) mister effektivitet. Hvis det er mer negative følelser i foreldre-barn forholdet enn positive blir oppdragelse kort og godt veldig, veldig vanskelig.

Derfor tror jeg meget sterkt at vi må fortsette å bestrebe oss meget hardt på å aldri bruke de mest voldsomme virkemidlene, men vi må heller aldri noensinne kategorisk utelukke dem. Ekstreme oppførselsavvik trenger ekstreme virkemidler.. iallefallen trusselen om ekstreme virkemidler.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Så vi skal begynne å straffe folk vi tror kan begå forbrytelser, slik at de ikke begår de? Jaha?
Vis hele sitatet...
Er du seriøs ? Du begynner å ta det jeg skrev helt ut av sammenhengen. Når ungen har mobbet den gutten OVER LENGRE TID er det vel ikke å straffe han for en "forbrytelse" han ikke har begått er det vel!?!


Sitat av SemiColon Vis innlegg
Du min gode mann, er en syk mann.
Vis hele sitatet...
Kjenner vi hverandre ? Til din opplysning er jeg en vefungerende individ meg god jobb, stabil økonomi og en god utdannelse.

Sitat av SemiColon Vis innlegg
Han skjønner ikke helt 100% konsekvensene av å stikke en blyant i øyet på en gutt.
Vis hele sitatet...
Les innlegget mitt litt tidligere i tråden, når det gjelder gutter&forstå konsekvenser
At avstraffelse burde tilpasses individet er jeg fullstendig enig i. At å gi barn juling som straff kan fungere til sin hensikt i enkelttilfeller nekter jeg ikke for; det gjør det fortsatt ikke rett. Det finnes nok av andre og bedre måter å gi en unge en vekker på som ikke innebærer vold, her kommer vi tilbake til delen der man må se individet ann og ta det der i fra.
Noen som nevnte det tidligere i tråden, at det å skremme de som gjorde dette kan være nok. Noe som får meg til å tenke på en situasjon jeg var i for en tid tilbake..

Jeg har et onkelbarn som er "mulatt", altså, mora er norsk og faren mørkhuda (fullstendig norsk fordi). Han ble mobba pga. brunfargen i huden, dette pågikk over en viss tid.. Men da det sa nok for meg, var da han ringte meg å var drit redd, og skrek som faen fordi de drev å kasta stein på han mens han var ute å sparka fotball. Gutten er 10 år, og kan ikke forsvare seg mot UNGDOM på 13 år.

Det jeg tenker på da, er virkelig; Har de virkelig ikke bedre å gjøre på? Tenker de virkelig ikke lengre? Det er ikke så forferdelig mange år siden jeg var 13 år selv, å jeg holdt IKKE på slik som dette..

Det endte i at jeg kjørte opp dit de var (jeg var 18 og nylig fått lappen), å sprang etter de til jeg fikk tak i ene idioten, som var 14 år, og spurte hva i helvete han drev på med.. Tror han fikk et støkk i seg..

Det resulterte i at konfliktrådet ringte meg, å konfronterte meg med en helt latterlig historie de hadde kokt sammen. Og foreldrene var helt hysteriske.. Da jeg forklarte min side av saken, så fikk pipa en annen tone.. Å jeg har per dags dato ikke hørt noe mer om at gutten har blitt mobba for hudfarge..
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Yes! La oss lære barn at voldelige handlinger ikke er greit ved å gi de juling! Tilfredstillende der og da kanskje, men om man i det lange løp tror det vil være gunstig i forhold til å lære barnet rett og galt så har man bommet litt.
Vis hele sitatet...
Javel? In the old times hadde dette ikke skjedd, barn respekterte voksne OG lErere! Hvorfor? Tough love kaller jeg det, hvor foreldrene fikk lov til A gi barnet ett lite Oreflikk og det funka som bare det! Haha.

Men psykopater, finnes i alle aldere mener jeg. Gutten var 13 Ar, han var FULLT oppmerkshom pA det han gjorde og pA den alderen, begynner de A tenke for seg selv, mere ansvar hjemme, osv.
Sist endret av kongs1; 25. september 2011 kl. 21:13.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Yes! La oss lære barn at voldelige handlinger ikke er greit ved å gi de juling! Tilfredstillende der og da kanskje, men om man i det lange løp tror det vil være gunstig i forhold til å lære barnet rett og galt så har man bommet litt.
Vis hele sitatet...
Javel? In the old times hadde dette ikke skjedd, barn respekterte voksne OG lErere! Hvorfor? Tough love kaller jeg det, hvor foreldrene fikk lov til A gi barnet ett lite Oreflikk og det funka som bare det! Haha.

Men psykopater, finnes i alle aldere mener jeg. Gutten var 13 Ar, han var FULLT oppmerkshom pA det han gjorde og pA den alderen, begynner de A tenke for seg selv, mere ansvar hjemme, osv.

Skolen har mye av ansvaret her, mener jeg. Denne type mobbingen har sikkert skjedd i over lengere tid og lErere mAtte ha innsett at det foregikk mobbingen i hvertfall i en periode! GRIP INN TIDLIG! Da vil man fort se at mobbing vil MINSKE BETRAKTELIG!.
Sist endret av kongs1; 25. september 2011 kl. 21:19.
Bare nok et eksempel på Fri barneoppdragelse!
Sitat av DingoXo Vis innlegg
Bare nok et eksempel på Fri barneoppdragelse!
Vis hele sitatet...
Fri?!! Det er fullt av regler jo! fri my ass!
Sist endret av kongs1; 25. september 2011 kl. 21:30.
Øye for øye, tann for tann. anyone? ;p
Altså, fyttifaen... Å stikke en blyant i øyet på en medelev er jo bare sykere enn jeg kan legge ord på... Håper vedkommende får en straff som svir som et helvette.... Blir sinnsvakt forbanna på slike individer! Håper gjerningspersonen får smake litt as..
Sitat av kongs1 Vis innlegg
Javel? In the old times hadde dette ikke skjedd, barn respekterte voksne OG lErere! Hvorfor? Tough love kaller jeg det, hvor foreldrene fikk lov til A gi barnet ett lite Oreflikk og det funka som bare det! Haha.

Men psykopater, finnes i alle aldere mener jeg. Gutten var 13 Ar, han var FULLT oppmerkshom pA det han gjorde og pA den alderen, begynner de A tenke for seg selv, mere ansvar hjemme, osv.
Vis hele sitatet...
Dette hadde ikke skjedd i gamle dager? For barn i gamle dager gjorde aldri noe galt? Kanskje disse ungene ikke fikk nok juling?

En voksen burde fint være i stand til å få et barns respekt uten å måtte ty til vold, om det av forskjellige årsaker (adhd, +++) skulle vise seg å være vanskelig å få til på egen hånd så finnes det terapeuter og annen hjelp man kan benytte seg av her.

Det er ikke godt å vite den underliggende årsaken til hvorfor mobberen gjorde dette eller hva som kunne vært gjort for å unngå det. Det viktige nå som jeg ser det og som nevnt før at det følges opp av riktige ansvarlige, for å hjelpe de berørte som trenger det og for å unngå at vedkommende gjør noe slikt igjen.
Sist endret av Ezukiel; 25. september 2011 kl. 21:44.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Noen som nevnte det tidligere i tråden, at det å skremme de som gjorde dette kan være nok. Noe som får meg til å tenke på en situasjon jeg var i for en tid tilbake..

Jeg har et onkelbarn som er "mulatt", altså, mora er norsk og faren mørkhuda (fullstendig norsk fordi). Han ble mobba pga. brunfargen i huden, dette pågikk over en viss tid.. Men da det sa nok for meg, var da han ringte meg å var drit redd, og skrek som faen fordi de drev å kasta stein på han mens han var ute å sparka fotball. Gutten er 10 år, og kan ikke forsvare seg mot UNGDOM på 13 år.

Det jeg tenker på da, er virkelig; Har de virkelig ikke bedre å gjøre på? Tenker de virkelig ikke lengre? Det er ikke så forferdelig mange år siden jeg var 13 år selv, å jeg holdt IKKE på slik som dette..

Det endte i at jeg kjørte opp dit de var (jeg var 18 og nylig fått lappen), å sprang etter de til jeg fikk tak i ene idioten, som var 14 år, og spurte hva i helvete han drev på med.. Tror han fikk et støkk i seg..

Det resulterte i at konfliktrådet ringte meg, å konfronterte meg med en helt latterlig historie de hadde kokt sammen. Og foreldrene var helt hysteriske.. Da jeg forklarte min side av saken, så fikk pipa en annen tone.. Å jeg har per dags dato ikke hørt noe mer om at gutten har blitt mobba for hudfarge..
Vis hele sitatet...
Det var fint gjort av deg, det er nok lettere får en eldre ungdom og skremme litt vett i mobberne enn for en lærere som kan miste jobben hvis de opptrer uetisk!
Wow, Jeg vet ikke hva jeg skal si engang. Hvem skal man liksom straffe her.
Foreldrene for mislykka oppdragelse, eller kidden?
Kanskje sende han på rehab for aggresjons problemer eller noe i den duren.. Psykolog?
Dette er nok bare noe som kommer til å eskpandere videre, bare fordi holdningen til oss nordmenn er som følger:
Vi nordmenn liker ikke forskjeller/forskjellige folk osv. Vi nordmenn er pefekte. Vi nordmenn har ingen feil eller lyter. Vi nordmenn aksepterer ikke den slags. Vi nordmenn bare fjerner/skjuler alt og alle som har feil og lyter og forskjeller. Er du svart er du nigger og mindreverdt, er du feit er du håpløs fordi du kan ikke passe vekta, bruker du briller er du retard, har du downs-syndrom, ja da er du i hvertfall bånn i kassa. Og sånn kunne jeg fortsatt... Norge, det lille landet i sin egen lille boble..


Og, når alt som heter oppdragelse skal kastes på dynga så hva hjelper lover når folk driter i alt?
Sist endret av uaexed; 25. september 2011 kl. 22:04.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Dette er nok bare noe som kommer til å eskpandere videre, bare fordi holdningen til oss nordmenn er som følger:
Vi nordmenn liker ikke forskjeller/forskjellige folk osv. Vi nordmenn er pefekte. Vi nordmenn har ingen feil eller lyter. Vi nordmenn aksepterer ikke den slags. Vi nordmenn bare fjerner/skjuler alt og alle som har feil og lyter og forskjeller. Er du svart er du nigger og mindreverdt, er du feit er du håpløs fordi du kan ikke passe vekta, bruker du briller er du retard, har du downs-syndrom, ja da er du i hvertfall bånn i kassa. Og sånn kunne jeg fortsatt... Norge, det lille landet i sin egen lille boble..


Og, når alt som heter oppdragelse skal kastes på dynga så hva hjelper lover når folk driter i alt?
Vis hele sitatet...
Du lever i en boble hvis du ikke tror at det er sånn i resten av verden... Mobbing fins i alle kulturer i alle land. Jeg vil tro at Norge er et av de landene med minst mobbing.

edit: http://prevnet.ca/BullyingFacts/Bull...2/Default.aspx
Sist endret av Stratops; 25. september 2011 kl. 22:15.
Barnevernet trenger å bli varslet når ett barn oppfører seg sånn. Rett og slett finne ut alt om oppdragelsen hans, voksene personer i livet hans og gjøre noe med det før han skader flere.
Jeg snakket ikke om bare mobbing, jeg snakket om holdninger. Når holdningene råtner bort gjør gjerne også andre ting det også.
Broren min bruker briller og han går i 2. klasse. Tror ikke han har blitt mobbet for det, men får vel følge ekstra med

Skjønner ikke at noen kan gjøre sånt mot andre..
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg snakket ikke om bare mobbing, jeg snakket om holdninger. Når holdningene råtner bort gjør gjerne også andre ting det også.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg nok si meg enig i. Norge har tradisjonelt sett vært ganske jævlige mot folk som skiller seg ut. Men det har endret seg mye mot det bedre de siste årene. Jeg syns vi ofte overdriver hvor trangsynte vi er. Rasisme er ikke vanlig i Norge. Hat for folk med Downs er enda mindre vanlig. Siden barneskolen har jeg gått på skole med Downs-barn, men de ble aldri mobbet. Forakt for overvektige er forståelig, da man med overvekt viser at man har dårlig impulskontroll. En kan ikke sammenligne det med medfødte defekter eller annen etnisitet.
Sist endret av Stratops; 25. september 2011 kl. 22:42.
I 3. klasse var jeg klønette nok til å stikke en blyand i mitt eget øye når jeg skulle klø meg i panna. Jeg ble knall rød i øyet, og tårene trilla. Dette var så flaut at jeg rett og slett skyldte på kompissen min og sa til de som så rart på meg at det var han som gjorde det..

Barn gjør mye rart, og de trenger ikke være onde fordet. Ofte tenker barn bare èn-to handlinger fremover, noe som ofte resulterer i et mye større skadeomfang enn barnets intensjon egentlig var ment som.

Håper ingen missforstår meg! Det er absolutt ikke greit å mobbe eller skade andre fysisk og-eller psykisk. Men jeg tviler på at den agressive gutten hadde gjort dette om han hadde tenkt seg om to ganger og visste skadeomfanget.

Jeg håper virkelig den skadde vil komme så godt ut av situasjonen som mulig, og jeg kunne ønske noe kunne gjøres! Blir trist av å tenkte på hvor mange begrensninger dette vil medføre et så lite og uskyldig barn!
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Ble ganske morsk og fortvilet når jeg leste dette, mange spørsmål som flyr igjennom skallen når man hører om slike drøye situasjoner.
Men det var en ting jeg fikk for meg med en gang jeg leste at barnet hadde gått over fra briller til linser.
Kanskje den ekle kidden med blyanten trodde at linser var bygd av plastikk eller glass på samme måte som briller og derfor tålte et blyant stikk uten at det skulle gå igjennom?
Linser blir jo sammenlignet med briller hele tiden og når man er i den alderen sitter man ikke alltid på de riktige fakta om hva ting faktisk er laget av. Det er jo mulig å stikke et brille glass uten at det knuser eller går igjennom, man skal selvfølgelig ikke gjøre dette heller men nevner det for eksemplets skyld.

Dette var bare en tanke, vet selv at det er ganske usannsynlig at et barn på 12 - 13 år kan være så tett i pappen at han tror noe sånt for å så teste det ut med en blyant.
Men samtidig så er det vanskelig å se for seg at han kan gjøre noe slikt mot en "klassekamerat" uten en eller annen forvridd grunn om at konsekvensene ikke skulle være så fatale? Det er liksom synet vi snakker om her, en av det viktigste sansene vi har!

Jeg forstår bare ikke hvorfor noen kan finne på å gjøre noe slikt, hva faen?!
Sist endret av Kimbobo; 25. september 2011 kl. 22:58.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Dette hadde ikke skjedd i gamle dager? For barn i gamle dager gjorde aldri noe galt? Kanskje disse ungene ikke fikk nok juling?

En voksen burde fint være i stand til å få et barns respekt uten å måtte ty til vold, om det av forskjellige årsaker (adhd, +++) skulle vise seg å være vanskelig å få til på egen hånd så finnes det terapeuter og annen hjelp man kan benytte seg av her.

Det er ikke godt å vite den underliggende årsaken til hvorfor mobberen gjorde dette eller hva som kunne vært gjort for å unngå det. Det viktige nå som jeg ser det og som nevnt før at det følges opp av riktige ansvarlige, for å hjelpe de berørte som trenger det og for å unngå at vedkommende gjør noe slikt igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg nevnte i ett forrige post at psykopater og mordere finnes i alle aldre, foor og nA.
Sitat av kongs1 Vis innlegg
Jeg nevnte i ett forrige post at psykopater og mordere finnes i alle aldre, foor og nA.
Vis hele sitatet...
Du skrev ordrett at det ikke hadde skjedd i gamle dager, og ikke et ord om at psykopater (og mordere) fantes før og nå i ditt tidligere innlegg (selv om det forsåvidt er underliggende). Beklager om jeg er litt pirkete her, ble nok bare noe provosert over første del av innlegget ditt som jeg siterte.

Vold kan løse problemer, vold burde ikke løse problemer.
Sist endret av Ezukiel; 25. september 2011 kl. 23:31.
Veldig trist,synes skolene rundt om burde ha mye bedre tiltak når det gjelder mobbing
Sitat av Cosmos Vis innlegg
Veldig trist,synes skolene rundt om burde ha mye bedre tiltak når det gjelder mobbing
Vis hele sitatet...
Helt enig, ett par plakater på skolen der det står "Ikke mobb" er ikke akkurat så påvirkende.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Oppdragelse nå til dags...
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Noen som nevnte det tidligere i tråden, at det å skremme de som gjorde dette kan være nok. Noe som får meg til å tenke på en situasjon jeg var i for en tid tilbake..

Jeg har et onkelbarn som er "mulatt", altså, mora er norsk og faren mørkhuda (fullstendig norsk fordi). Han ble mobba pga. brunfargen i huden, dette pågikk over en viss tid.. Men da det sa nok for meg, var da han ringte meg å var drit redd, og skrek som faen fordi de drev å kasta stein på han mens han var ute å sparka fotball. Gutten er 10 år, og kan ikke forsvare seg mot UNGDOM på 13 år.

Det jeg tenker på da, er virkelig; Har de virkelig ikke bedre å gjøre på? Tenker de virkelig ikke lengre? Det er ikke så forferdelig mange år siden jeg var 13 år selv, å jeg holdt IKKE på slik som dette..

Det endte i at jeg kjørte opp dit de var (jeg var 18 og nylig fått lappen), å sprang etter de til jeg fikk tak i ene idioten, som var 14 år, og spurte hva i helvete han drev på med.. Tror han fikk et støkk i seg..

Det resulterte i at konfliktrådet ringte meg, å konfronterte meg med en helt latterlig historie de hadde kokt sammen. Og foreldrene var helt hysteriske.. Da jeg forklarte min side av saken, så fikk pipa en annen tone.. Å jeg har per dags dato ikke hørt noe mer om at gutten har blitt mobba for hudfarge..
Vis hele sitatet...
nice, tror dette hjelper mye mer enn lærere og rektorer dette skal testes ut i morra på naboen så fremt han er seg selv da