Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1725
Hei, jeg går VG2 Data og Elektronikk og har dermed tilgang til en del morsomme komponenter. Jeg har nå tenkt på å lage meg en "boomblaster", og da har jeg tenkt:

En stk kasse* med 2 hull til 5" bilhøytalere, et batteri til å drive dette, samt minijack til pc/mp3/mobil og en selvlagd forsterker med potmeter (volumkontroll).

Kunne jeg for eks. gjøre sånn at batteriet driver både forsterkeren og lader mp3 spilleren samtidlig? eller må jeg ha et stort batteri da?

Noen som har tips til hvordan jeg kan utvikle denne "boomblasteren" litt mer?

* Vedlegg av kasse

PS: Tar også i mot tips til andre nytte ting
Spørs jo kor masse tid og penger du har lyst og invisterer i porsjektet?
Trådstarter
Sitat av Erviker Vis innlegg
Spørs jo kor masse tid og penger du har lyst og invisterer i porsjektet?
Vis hele sitatet...
Kommer litt an på det... Hva har du i tankene da?

Har ikke planer om å bruke noe spesielt med penger på dette, da vi har det meste jeg trenger på skolen.. Tid har jeg nok av
for å lade en ipod f.eks, så trenger du jo bare USB = 5Volt 500mA.
Dette er jo noe du garantert har spenning til =)

Kjør på, og husk, MANGE BILDER!
Et pico-itx hovedkort, en touchskjerm, og et 3G modem sånn at du kan ha spotify on the run. Krever litt penger og innsats tho.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du kan i hvertfall ikke lade mp3 spilleren via jack-inngangen, så du trenger hvertfall en ekstra DC-utgang... Ville brukt 12v batteri til hele sulamitten, så kjøpt en usb lader til sigarett-tenner som passer mp3 spilleren din. Hun-kontakten til sigarettener får du på biltema f.eks.
3-5 bånds equaliser er alltid et must, både med tanke på lydkvalitet og muligheten til strømsparing ved å dempe bassen.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Du kan i hvertfall ikke lade mp3 spilleren via jack-inngangen, så du trenger hvertfall en ekstra DC-utgang... Ville brukt 12v batteri til hele sulamitten, så kjøpt en usb lader til sigarett-tenner som passer mp3 spilleren din. Hun-kontakten til sigarettener får du på biltema f.eks.
Vis hele sitatet...
Siden han går Elektronikk vg2 burde han klare å lage et 12V > 5V 500mA adapter selv :P
Sitat av HeinzE Vis innlegg
Siden han går Elektronikk vg2 burde han klare å lage et 12V > 5V 500mA adapter selv :P
Vis hele sitatet...
Basert på denne kommentaren
Kunne jeg for eks. gjøre sånn at batteriet driver både forsterkeren og lader mp3 spilleren samtidlig? eller må jeg ha et stort batteri da?
Vis hele sitatet...
så tviler jeg på det. Ikke for å være spydig altså. Dessuten, ikke all elektronikk skal lades med 5 volt, og med sigarettenner-løsningen kan du bytte ut selve laderen, så en hvilken som helst enhet du kan skaffe bil-lader til kan lades
Siden du går data, så regner jeg med du kan programmere litt (tenker på C). I så fall vil jeg anbefale å kjøpe et mikrokontroller-evaluation kit og en god bok om emnet. Energy micro og Atmel AVR har noen fine starterkits der du kan lære å programmere mikrokontrollere. Litt tungt i starten, men utrolig morsomt når du har lært litt. Med mikrokontrollere har du praktisk talt ubegrenset med muligheter når det kommer til elektronikk. Led-styring, servokontroller, LCD-skjermdriver, og mye mer.

Selv går jeg sivilingeniør i elektronikk, 1. året, og en helt ny verden åpnet seg for meg etter jeg lærte å programmere Atmels AVR. Grunnleggende kunnskap i C/C++ anbefales.