Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2202
Hei,

Jeg skal ansette hen i firmaet, og mistenker at vitnemålet til personen er falskt.
Jeg kvier meg veldig for å ringe skolen, fordi jeg vet ikke om jeg har rett til å gjøre det, og vet rett og slett ingen andre plasser å henvende meg på.
Jeg kommer selvfølgelig ikke til å sende vitnemålet i sin helhet til noen for å se om det er ekte, men lurer på om noen har peiling på dette, eventuelt drevet med det og vet hva å se etter?

På forhånd, takk
Jeg ble nysjerrig på hvorfor vitnemålet skal være avgjørende for ansettelsen.

Jeg ser ikke problemet ved å ringe skolen dersom du har en sterk mistanke om falsk vitnemål.
Ville ikke det mest voksne være å konfrontere hen med din mistanke? Hvis du ihvertfall er keen på å ansette hen, si at du har lyst til å tilby hen jobben men at du har en mistanke om forfalskning, og se ann reaksjonen?

Hva er det som gjør at du mistenker?
Du kan si at dere har ett krav om at vitnemål må sendes via denne linken.

https://www.vitnemalsportalen.no/
Beklager avsporingen, men jeg kan nesten ikke tenke meg en eneste jobb hvor vitnemålet fra skolen er avgjørende med mindre du betviler at personen faktisk har en tatt en høyere utdanning eller lignende som kreves for jobben. Uten at jeg vet hvilken type jobb dette er, så er det etter min erfaring vanlig at man på en eller annen form får vedkommende til å vise hva hen kan. Enten ved "teknisk screening" i forkant eller ved flere intervjuer hvor en eller flere fokuserer på fag. Her ville man falt gjennom raskt hvis man ikke har relevant utdanning/erfaring, hvis personen gjør det godt i disse rundene er det ett fett om de har faket vitnemål eller ikke spør du meg.

Har selv vært med på mange ansettelser og min erfaring er at karakterer/vitnemål er det minst relevante. Arbeidserfaring, personlighet, motivasjon og tilpasningsdyktighet er det man er ute etter, nesten helt uavhengig av sektor.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Beklager avsporingen, men jeg kan nesten ikke tenke meg en eneste jobb hvor vitnemålet fra skolen er avgjørende med mindre du betviler at personen faktisk har en tatt en høyere utdanning eller lignende som kreves for jobben. Uten at jeg vet hvilken type jobb dette er, så er det etter min erfaring vanlig at man på en eller annen form får vedkommende til å vise hva hen kan. Enten ved "teknisk screening" i forkant eller ved flere intervjuer hvor en eller flere fokuserer på fag. Her ville man falt gjennom raskt hvis man ikke har relevant utdanning/erfaring, hvis personen gjør det godt i disse rundene er det ett fett om de har faket vitnemål eller ikke spør du meg.

Har selv vært med på mange ansettelser og min erfaring er at karakterer/vitnemål er det minst relevante. Arbeidserfaring, personlighet, motivasjon og tilpasningsdyktighet er det man er ute etter, nesten helt uavhengig av sektor.
Vis hele sitatet...
Det trenger jo ikke være verre enn at det står mellom to stykker hvor begge fremstår kvalifisert, og hvor det er en som har dritbra vitnemål, mens en har ræva, og kanskje masser av fravær..
Spørs jo også hvor gammelt vitnemålet er. Dess eldre det er dess mindre rerlevant er den. Attest fra tidligere jobb mener jeg er viktigere. <og ta gjerne å test personen for å se om vedkommende har de nødvendige kunnskapene.
Jeg forstår synspunktet til dere som mener at vitnemålet ikke skal ha så mye å si, men nå er saken sånn at noen kanskje prøver å få seg jobb på en uærlig måte, og dessuten via. et lovbrudd.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Spørs jo også hvor gammelt vitnemålet er. Dess eldre det er dess mindre rerlevant er den. Attest fra tidligere jobb mener jeg er viktigere. <og ta gjerne å test personen for å se om vedkommende har de nødvendige kunnskapene.
Vis hele sitatet...
Attest fra tidligere jobb, mener jeg ikke har stor verdi. Da det ikke kan skrives negative ting. Men støtter en test av kunnskaper. Enklere på små plasser der alle kjenner alle lett og finne ut om folk er brukende
Noen bedrifter bruker jo tredjeparter som f eks firmaet Semac for bakgrunnsjekk.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Har selv vært med på mange ansettelser og min erfaring er at karakterer/vitnemål er det minst relevante. Arbeidserfaring, personlighet, motivasjon og tilpasningsdyktighet er det man er ute etter, nesten helt uavhengig av sektor.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager. Man må virkelig skille mellom "bensinstasjonsjobber" og andre yrker. I alle jobbintervjuer jeg har vært i har vitnemål vært obligatorisk (fra vgs, høgskole, universitet).

Og hvis det ikke er jobb som krever bachelor eller master så vil jeg også si det ofte er relevant for helhetsvurderingen iht. gjennomføringsevne og andre personlige egenskaper som eventuelt kreves.

On topic: Jeg ville kontaktet utdanningsinstitusjonen. Eventuelt som nevnt over bedt de sende over gjennom vitnemalsportalen.
Sist endret av Sopirk; 29. september 2023 kl. 20:34.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Attest fra tidligere jobb, mener jeg ikke har stor verdi. Da det ikke kan skrives negative ting. Men støtter en test av kunnskaper. Enklere på små plasser der alle kjenner alle lett og finne ut om folk er brukende
Vis hele sitatet...
Det er jo derfor de som er dyktige på ansettelser alltid spør etter referanser. Også har det jo vært eksempler på at folk som er smarte nok til å forfalske feks vitnemål eller attester også er smarte nok til å få noen til å stille som falsk referanse. Men da snakker vi sikkert hard core edge caser.

Be om referanser så får en ofte en fornuftig tilbakemelding på om dette er en person det er verdt innsatsen og kostnaden å ansette eller om en bare skal gå videre i bunken.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det er jo derfor de som er dyktige på ansettelser alltid spør etter referanser. Også har det jo vært eksempler på at folk som er smarte nok til å forfalske feks vitnemål eller attester også er smarte nok til å få noen til å stille som falsk referanse. Men da snakker vi sikkert hard core edge caser.

Be om referanser så får en ofte en fornuftig tilbakemelding på om dette er en person det er verdt innsatsen og kostnaden å ansette eller om en bare skal gå videre i bunken.
Vis hele sitatet...

Referanser kan være vanskelig også. Da vedkomne som søker kan ha hatt ett strålende forhold til personen som stiller som referanse.
I Sverige ble noen sykepleiere med falske vitnemål avslørt for noen år siden. De hade godkjente vitnemål fra rumensk sykepleierutdanning. Romania er med i EU så deres papirer ble godkjent ved ansettelsen i Sverige.

Antageligvis hade de bestukket noen ved skolen som til og med bekreftet at juksemakerne hade vært og studert ved skolen under hele utdannelsen og avlagt eksamenene.

Feilen de gjorde var å arbeide på heltid i Sverige samtidig som de angivelig skulle ha studert i Romania-som ble oppdaget ved kryssjekk mot skattemyndigheter i Sverige.

Kilde: TV-programmet oppdrag gransking på svt
https://www.svtplay.se/video/jzPq1k8...oterskebluffen
Sist endret av sinsenkrysset; 29. september 2023 kl. 22:09.
Hva tror du er forfalsket i vitnemål?

Er det snakk om noen karakterer, eller fraværstall?

Hvorfor er du redd for å ringe skolen? Det værste som kan skje er at du får et avslag.

Er det bare en pdf du har fått sett her, eller er det originalen du har sett in-person som du betviler ekteheten til?
Du har allerede fått svaret her, og det er å ta i bruk Vitnemålsportalen. Finn på en valgfri årsak til hvorfor, om du synes det er kjipt å anklage hen for å forfalske vitnemålet. Personvern tilsier at du ikke får validert et vitnemål hos de største studiestedene uten fullmakt fra studenten. Og selv da vil de nok henvise deg til Vitnemålsportalen eller sin egen portal, hvor den tidligere studenten kan velge å dele resultatene med en arbeidsgiver på en sikker måte.

Forfalskede vitnemål kan definitivt være avgjørende for hvorvidt man blir ansatt, og spesielt avgjørende for lønn. I det offentlige er man nødt til å ta den beste søkeren iht. kravene satt i søknadsprosessen, og er gitt kun en liten margin for personlig egnethet, mangfold osv. Der kan man gå til sak mot arbeidsgiveren om de ansatte noen som var dårligere kvalifisert enn deg, og søknadene kan også offentliggjøres. Har man fullført en grad som fagbrev, bachelor, master eller doktorgrad, så gir dette automatisk noen ekstra kroner i lønn.

I det private så teller relevant (arbeids)erfaring mer enn karakterer, men de gir likefullt et godt bilde av kunnskapsområdene til søkeren. For jobber relatert til sikkerhet, kan det være spesielle krav til at vitnemål, referanser og erfaring verifiseres før ansettelse. Der ser man gjerne egne selskaper som gjør denne jobben, hvor søkeren må underskrive en haug med fullmakter og vente en stund før man vet om man fikk jobben.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Jeg ble nysjerrig på hvorfor vitnemålet skal være avgjørende for ansettelsen.
Vis hele sitatet...
Hilsen oss på sosialhjelp?

Nytter jo ikke om kisen skal regne kvantefysikk om han har laget vitnemål i Word..
Mannen må vel få lov til å være kritisk til en han skal ansette.
Det er umulig å ha tillit til noen som forfalsker vitnemål.