Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 658
Hei

Jeg har registrert meg som enkeltmannsforetak i brønnøysundregistret og mottat ca en million ekle telefonselgere som har mast på meg.

Jeg jobber med å lage websider og facebookløsninger billig for små bedrifter.

Det jeg også da gjør er at jeg leier mye hostingplass på godaddy og lager flere sider på dette.

Spørsmålet mitt blir da om dette er noe som må føres som varesalg for kundene, eller om jeg kan gjøre en annen lur løsning på dette?

2000 kroner er mye penger akkurat nå som jeg er i startgropa for arbeidet.

Men det ser lovende ut har mitt første møte med kunde neste uke.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Ja, du må ta vare på alle utgifter og inntekter, da dette skal føres opp, og må legges inn i selvangivelsen etc.

Det er kjekt å føre opp utgiftene da dette kan gjøre at du får tilbake mer på skatten etc.
jalig's Avatar
Trådstarter
Sitat av cos Vis innlegg
Ja, du må ta vare på alle utgifter og inntekter, da dette skal føres opp, og må legges inn i selvangivelsen etc.

Det er kjekt å føre opp utgiftene da dette kan gjøre at du får tilbake mer på skatten etc.
Vis hele sitatet...
Det er ok, jeg har skaffet meg et regnskapssystem som er gratis BAS21. Men må jeg reistrere meg i foretaksregisteret?
Sitat av jalig Vis innlegg
Men må jeg reistrere meg i foretaksregisteret?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke om du selger dette som tjeneste og ikke vare.
Som enkeltpersonsforetak så er du ikke regnskapspliktig, og skal heller ikke levere næringsoppgave, så hvis jeg var deg så ville jeg bare tatt vare på alle kvitteringer, samt ført et enkelt regnskap i Excel eller liknende med inntekter og utgifter. På selvangivelsen fører du eventuelt overskudd som personinntekt, og skatter av det deretter. Det er langt enklere enn å føre et godkjent regnskap, spesielt om du ikke har skikkelige verktøy for å gjøre det kjapt og enkelt.

Når du kommer til det tidspunktet hvor du skal betale merverdiavgift og slikt, så kan det være fordel å føre et godkjent regnskap (noe usikker, mulig du er pålagt å gjøre det uansett da), bare for å holde styr på tallene. Og da vil jeg anbefale å bruke noe som tripletex.no, så slipper du miste alt håret du har på hodet.

Når det kommer til spørsmålet ditt, nei, du trenger ikke registrere deg i foretaksregisteret, da du ikke selger en fysisk vare eller har mer en fem ansatte.
jalig's Avatar
Trådstarter
Tusen hjertlig takk for hjelpen!

Så når vi snakker om vare her så er det altså definert til en fysisk gjenstand som skifter eier?