Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 9686
Min situasjon:
Jeg hadde en veldig god barndom. Var en sunn ungdom som spilte fotball og drev med forskjellige typer sport. Gode karakterer, og med en IQ over normalen. Jeg har hatt et godt forhold til familien min, og har mange venner. En helt "vanlig" gutt.

I en alder av 14 fikk jeg min første spritflaske og begynte å gå på fest. Jeg ville eksperimentere. Unge og dumme som vi var, prøvde vi også å inhalere løsemiddel for å få en 2 minutters rus. Både jeg og mine venner skjønte at konsekvensene kunne bli store dersom vi gjorde dette for ofte, så vi sluttet blankt. Likevel hadde verden mye mer å by på som jeg kunne utforske. For noen år siden prøvde jeg hasj for første gang. I tiden etter prøvde jeg det flere ganger, med jevne mellomrom. Men bare en gang i blant når alle faktorer som gjorde omgivelsene trygge var til stedet. Det var viktig at ingen fikk vite dette, og dersom foreldrene mine fikk vite det ville jeg ha skuffet dem stort. Etterhvert ble det bare oftere og oftere. Fra en sjelden gang i blant, til ihvertfall et par ganger i måneden. Dette utviklet seg, og det ble en helgegreie. Slik var det i noen år. Det siste året har ting forandret seg mye. Fra å røyke med venner i helgene, til å kjøpe inn min egen hasj som jeg røykte på kveldene alene. Hver dag.

Det siste året har det tatt av. Jeg ble kjent med personer som drev med sterkere stoffer, og det var liksom "helt greit" at de rundt meg tok seg en strek. Dette var noe jeg hadde sett på som "NARKOTIKA!!!" og har vært helt uakseptabelt for meg. Jeg ville aldri havne i et milø med folk som brukte narkotika. Jeg er ganske sliten og lei nå, og i dag er jeg HELT på bunn. Skal prøve å komme til poenget så kjapt som mulig, men har så mye på hjertet, og en vond klump inni meg som ikke vil forsvinne.

Rivotril, Valium, Amfetamin, Kokain, LSD, Extacy, GBL og sopp er ting jeg de siste månedene har eksperimentert med. Det startet med rivotril og valium på gøy. Deretter kom amfetamin og kokain inni bildet. Jeg ble tilbudt dette på fest, og var dum nok til å takke ja. Dette ble også en helgegreie. Kokain og speed nesten hver helg i tillegg til alkoholen og hasjen. Extacy var også noe jeg bare "MÅTTE" prøve, og prøvde det noen ganger mer enn jeg burde. Jeg har også prøvd både LSD og sopp bare for å eksperimentere. Jeg vil poengtere at jeg ikke er avhengig av noen av disse stoffene, men sitter med et stort anger inni meg. Hvorfor måtte jeg ty til slike stoffer? Det kommer som regel ingenting godt ut av slike stoffer. En ting jeg har sett på som rock bottom, er GBL og GHB. Dette er altså, parallelt med Heroin de tingene jeg virkelig ser ned på. Jeg HATER meg selv for å ha prøvd GBL. GBL prøvde jeg nemlig nå veldig nylig. Påvirket av kokain, sprit og valium, ble dømmekraften deretter. Dagen i dag har ikke bare vært den verste hangoveren ever, men også den verste dagen med meg selv.

Noe av det verste, er ryktet jeg har fått på meg, og vennene jeg har mistet grunnet rusbruken min. Dette er ting jeg ikke klarer å fikse, Ihvertfall ikke på kort sikt. Jeg ønsker så gjerne å bevise at jeg ikke er en svak person som tyr til sterke stoffer og forsvarer dem.

Rusbruken og alle tankene rundt dette har gjort at jeg ikke lenger har den indre roen jeg en gang hadde. Jeg har alltid hatt et godt forhold til jenter, men skuffer dem hver gang. Jeg klarer ikke tenke rasjonelt, og dersom jeg kommer til et stadie der "noe mer" holder på å skje, vrir jeg meg unna. Dersom ryktet skal beskrive meg med få ord; rus, player, douchebag Dette er ikke meg!!

Jeg har nå bestemt meg for å slutte med alt dette drittet. Likevel er jeg fortsatt en ødelagt person innvendig. Alle tankene, og omdømme mitt er fortsatt slik det var. Hva skal jeg gjøre? Hva kan jeg egentlig gjøre..? Og hvordan kan humøret mitt falle på plass igjen...? Trenger litt hjelp her, jeg er ikke psykotisk, så ikke ork å nevn noe psykolog eller noe i den duren.

Takk for at du leste, det var godt å få det ut. Håper noen har erfaringer med dette som vil hjelpe meg.
Sist endret av rockbottom; 10. desember 2012 kl. 02:47.
Har ikke noe erfaring med det du beskriver. Men det er et stort skritt i riktig retning å innse at dette er noe du ikke har det bra med, og at du har viljen til å gjøre forandringer. Når det kommer til rusmiddler/nytelsesmiddler er en _stor_ del av det psykisk. Jeg har prøvd å slutte å røyke x antall ganger, men failer hver gang, rett og slett fordi jeg ikke har hatt skikkelig lyst. Det har liksom vært motivert av kjæreste, at folk sier det ikke er bra osv.

Den dagen jeg finner ut at "hey dette gidder jeg ikke lengre" så vet jeg med meg selv at da går det. Derfor tror jeg du er langt på vei fordi du har nådd det punktet.

Du virker reflektert over egen situasjon, noe som er positivt, og jeg tror du vil se at det er ikke så mye som skal til å snu et rykte og snu livssituasjonen din. Det beste tipset tror jeg er å starte med noe nytt, en ny hobby/ fritidsaktivitet og treffe noen nye mennesker. Feks karate, eventuelt fotball. Jeg har troen på deg!
Endelig en som har lært av sine feil..
Høres ut som du sitter dypt i det. Til 7vende og sist er det ikke noen andre enn deg som kan hjelpe deg, men, jeg kan trøste deg med at om du slutter så VIL ting bli bedre etterhvert..

Jeg sitter på 3 uka nykter, har også kjørt en slags rusisk rulett med hodet mitt over lenger tid. Stoffer jeg har inntatt ukritisk har hjulpet meg å bygge opp et slags Rus-ego. Det ene rusmiddelet har overlappa det andre. Tror det er mange her inne som har vært/er/identifiserer seg med din sitiuasjon. Jeg håper for din skyld at du prøver å søke hjelp i form av avrusning?

Det er ikke noe liv å fucke hodet sitt uten mening! Lykke til
Rus er hva du velger å gjøre det til selv. Før du velger å prøve et nytt rusmiddel BURDE du vite hva det er for noe, hva det gjør med hodet ditt og hvordan du kommer til å reagere. Jeg mener at det er viktig å sette seg inn i ting før man velger å prøver det, dette gjelder ikke bare rus, men i bunn og grunn alt vi mennesker foretar oss.

Eksempel: Du ville ALDRI ha satt deg inn i en bil og prøvd å kjøre den, hvis du ikke visste hvordan du skulle klare å sette bilen i første gir og forsiktig trykke på gasspedalen.

Det er helt vanlig automatikk i at du leser deg opp eller blir belært av andre (les: troverdige kilder) før du tester noe!
At du hensynsløst tar mye forskjellig dop og kombinerer dette virker for meg som du har fryktelig dårlig dømmekraft.

Rus er hva du velger å gjøre det til og kan være en fin ting på mange måter, men også en stygg ting for folk som ikke klarer å beherske seg. Det er viktig at du vet hva grensene dine er. Rus er ikke full-pupp eller ingenting, du trenger hvertfall ikke å tenke på det sånn (hvis du har et noenlunde sunt forhold til det).

Livet handler om hva du gjør og du blir oppfattet deretter.
Du får ikke gjort noe med ting som ligger i fortiden, du får bare sett framover. Det er kjedelig med et rykte på seg, men du får bare bevist for folk at du har lagt deg bak deg at du fokuserer på å være bedre enn "han du var".
Det er ting som bedrer seg med tida, er bare at du har vært innom en del greier og da gjerne på settinger du ikke var som nå blir uvant uten. Som f.eks en fest med kun alkohol vil ikke på starten kanskje virke så morro det var på cola/amf/piller, men det er bare fordi du har lagt det som rutine. Rutiner kan brytes og jeg syntes det er bra av deg å ta et ordentlig oppgjør med deg selv. Første steget for å bryte dårlige vaner eller uvaner er å innse at de er hva de er, uvaner.

Jeg har snubla rundt inni den samme sirkelen hvor det begynte med alkohol, så hasj så kom andre ting diltende etter, men etter jeg ble far tok jeg samme oppgjøret med meg selv du gjorde og skjønte at dette ikke kunne fortsette på samme måte. Tok meg ett par måneder å bare få alt på plass, men det var definitivt de første 2 ukene som var veldig "gråe" i forhold til hva de vanligvis hadde vært. Men etterhvert får ting mer og mer farge og du vil merke med stormskritt at både kropp og sinn har godt av å være uten diverse rusmidler utover den første uka. Først kommer korttidshukommelsen, så forsvinner den tafatte holdninga man gjerne legger på seg hvor man tar initiativet til å finne på ting. Etter det vil du merke at ting faktisk blir mer og mer gøy :-)

Og ikke minst folk vil merke forskjell og selvom man kanskje ikke tror det, så vil man se "friskere ut" med en bedre utstråling.

I lengden er alt verdt det, lykke til!

Lykke til! Det er verdt det i lengden.
Tusen takk alle sammen for den responsen!

Utrolig mye av det dere har skrevet har fått tankene til å surre i en mer positiv retning. Orker ikke kommentere hvert enkelt innlegg, men dette gjelder da alle innleggene over!


For å ikke spore av, ønsker jeg å avklare et par ting:

Angående spørsmål om avrusning:
Rusavhengighet er ikke problemet, problemet er at jeg har gått i mot mine egne holdninger og verdier, og trykker meg selv ned ved å ruse meg. For MEG kommer det ikke noe godt ut av det, og det er meg selv jeg må jobbe med. Det er konsekvensene rusen og mine holdninger i denne perioden har gitt meg som er vanskelig å leve videre med. Ryktet jeg har fått på meg, personene jeg har skuffet osv. er det jeg har lyst å fikse. Få tankene på rett sti, og se mer positivt på ting. Det er dette som ikke er så lett.

Til deg som mener jeg har dårlig dømmekraft:
Jeg kan så og si alt om de fleste rusmidler jeg har prøvd, og har vært klar over konsekvensene og effektene av bruken. Likevel har jeg levd i "nuet" og sett bort i fra disse faktorene når jeg har tatt avgjørelser. Jeg klarer å beherske meg, på samme måte som jeg nå klarer å slutte med disse stoffene FORDI jeg er bestemt på det. Forskjellen fra nå og før, er at jeg ikke lenger har det bra med meg selv. Det er derfor jeg handler, og har et ønske om å fikse problemene alt dette har dratt med seg.





Håper enda flere vil dele sine tanker rundt dette. Det hjelper mye.
Noen burde si det, så det kan like godt være meg..

Ødelagt? Fordi ryktet og vennen dine har forsvunnet? Ok, la meg fortelle deg litt om rykter.. Du kan gjøre hva du enn vil i dette livet og allikevel vil du finne mennesker som liker deg for det livet du lever og mennesker som ikke gjør det.. Kan ord virkelig såre deg?

Om du lar noe så lite som hva andre mennesker måtte si og mene om deg og dine handlinger gå så inn på deg som å si at du har truffet bunnen, vel da har du noen store overraskelser i vente, såfremt du lever en stund.. For hvem vet hvor lang tid hver av oss får her på denne planeten.. Det finnes ting i dette livet som virkelig kan ødelegge et menneske, men å ha prøvd rusmidler og mistet noen såkalte venner er ikke en av de..

Du skal vite at venner, er ikke mennesker som henger seg opp i hva du gjør eller hvordan du lever livet ditt, vel så lenge du ikke gjør noe med intensjon om å såre/skade de.. Heller tvert i mot, hadde de vært venner ville de støttet deg og prøvd å få deg vekk fra rus om de skulle føle at dine handlinger ville få et svært negativt utfall, ikke vendt ryggen og stukket i frykt for at også deres rykte skulle bli svertet..

Det posetive med det du forteller er jo at du ikke har dratt på deg noen fysiske eller psykiske skader av din eksperimentering med rus.. Og ikke minst sluppet unna uten å bli avhengig av noen av de forskjellige stoffene.. Du har også fått en kjempe erfaring for ditt fremtidige liv og det som ikke dreper oss, gjør oss sterkere!
Sitat av rockbottom Vis innlegg
Tusen takk
For å ikke spore av, ønsker jeg å avklare et par ting:

Angående spørsmål om avrusning:
Rusavhengighet er ikke problemet, problemet er at jeg har gått i mot mine egne holdninger og verdier, og trykker meg selv ned ved å ruse meg. For MEG kommer det ikke noe godt ut av det, og det er meg selv jeg må jobbe med. Det er konsekvensene rusen og mine holdninger i denne perioden har gitt meg som er vanskelig å leve videre med. Ryktet jeg har fått på meg, personene jeg har skuffet osv. er det jeg har lyst å fikse. Få tankene på rett sti, og se mer positivt på ting. Det er dette som ikke er så lett.
Vis hele sitatet...
Dersom du sprekker gjentatte ganger iløpet av et såkalt forsøk på å være rus-fri, så mener jeg at behov for behandling av rusavhengighet, evt psykiske plager ikke burde undervurderes.

Det er din hjerne som skaper avhengighet pga neurologiske forandringer over tid som et resultat av ditt rusmisbruk, som gjør at du nesten garantert har tunge og gråe uker foran deg.

Drit i ryktene. Du burde som oppegående menneske ikke ha noen å se opp til, og andre burde heller ikke se opp til deg. Så dropp angsten for angsten, og vær deg selv.

Store spørsmålet blir vel egentlig: Har du spesielt lyst? Antakelig har du ruset deg på grunn av et underliggende problem, kanskje til og med ubevisst.
Du kan være stolt av at du har skrivi alt det her. Nå trenger du bare å kutte ut alt som heter rus. Så etter en lang nok periode kan du ta noen pils i ny og ne.
Når du skriver at "rus har ødelagt meg" har du jo innrømt tap allerede.
Du må tenke at "rus har IKKe ødelagt meg", stå på vær sterk. Fuck ryktet og hva de andre sier, hva syntes du? Hvilke faktiske konsekvenser har dette fått? ikke rykter og spekulasjoner, men faktiske konsekvenser. Slik som du skriver virker det som om det er noen andre som har overbevist deg om at du er et vrak
Du har et sted å bo, ingen avhengighet og ingen store skader. Move the fuck on bro, du er ikke knekt ennå.
Sist endret av Bothrops; 10. desember 2012 kl. 09:19.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Når du skriver at "rus har ødelagt meg" har du jo innrømt tap allerede.
Du må tenke at "rus har IKKe ødelagt meg", stå på vær sterk. Fuck ryktet og hva de andre sier, hva syntes du? Hvilke faktiske konsekvenser har dette fått? ikke rykter og spekulasjoner, men faktiske konsekvenser.
Du har et sted å bo, ingen avhengighet og ingen store skader. Move the fuck on bro, du er ikke knekt ennå, slutt å male fanden på veggen.
Vis hele sitatet...
Er så enig.

Vil bare legge til at motgang gjør deg sterkere, og så lenge du er voksen nok til og bite tennene sammen og kutte helt ut en periode, så kommer du relativt uskadet fra dette. Dog med noen erfaringer, som kan være like kjekke som alle andre, at du kom deg ut viser bare karakter.
Du har en stor fordel, TS, som er akkurat det du nevner i starten. Du har hatt en fin barndom som en sunn og flott ungdom. Selvfølgelig er ingenting verre enn å være på tidenes nedtur etter rusmidler man ikke har godt av. Man føler seg dårlig og har all tid i verden til å bringe psyken ned. Forskjellen på deg og en narkoman med dårlige fremtidsutsikter er at han ikke har noe å ta vare på, men det har du.

Du har som du nevner noe å kjempe for, du vil være et bedre menneske, og bare det er en verdi som er god i deg og bør få deg til å smile litt av godheten som er igjen i deg :-) Nå har du erfart hva det går i - at misbruk bare leder til drit. Selvtilliten din kommer til å øke etter hvert som du går flere og flere dager edru.

Det går også an å si til kompiser og folk du har skuffet: "Sorry, jeg har vært en drittsekk, har ikke rust meg på 3 måneder nå, tilgi meg". Det er ingen skam i det. Du går ut med livserfaring som er god å ha.
Sitat av rockbottom Vis innlegg
Noe av det verste, er ryktet jeg har fått på meg, og vennene jeg har mistet grunnet rusbruken min. Dette er ting jeg ikke klarer å fikse, Ihvertfall ikke på kort sikt. Jeg ønsker så gjerne å bevise at jeg ikke er en svak person som tyr til sterke stoffer og forsvarer dem.
Vis hele sitatet...
Rykte er ikke noe det er så mye man kan gjøre med, men får du livet ditt på stell ender fort andre opp med et annet inntrykk av deg.. men det handler også om å droppe litt av identiteten din.. å bli litt A4.. men vil du få livet ditt på stell er det virkelig bare å gjøre det. Begynn med fotball igjen, slutt med rus, ta skolen rimelig seriøst og begynn å leve annerledes.. det er litt stress, men det får være som det er.

Unnskyldninger og alt annet piss ville jeg i stor grad droppa, selv om det finnes ganger det er riktig og nødvendig. De aller fleste er mye mer interessert i hva du gjør og hvordan du oppfører deg... og ellers, du høres ut som skoleeksempelet på en som virkelig bør holde seg unna rusmiddel og det er ikke dumt at du har fått den erfaringen nå.. noen har virkelig ikke psyken til å takle det.
Sist endret av DumDiDum; 10. desember 2012 kl. 11:41.
Godt å se at du vil få livet på rett kjør. Noen ganger går ting for langt, det gjelder for alt, og hvis man føler at det har gått for langt, er det godt å se at du vil gjøre noe med det.

Det en nevner her er med venner er viktig. Du vil merke tre typer venner i en sånn situasjon; De som liker deg edru, sånn du var, mest sannsynelig de som du fortalte om du har mista kontakten med. Så er det av dine dopvenner, kan jeg garantere at noen gir faen i deg. Slutter du å bruke, vil noen droppe deg. Dette må du være forbredt på. Så har du type nummer tre, som er gode kompiser som støtter deg uansett. Ta vare på disse!

Når det gjelder livet ditt, så er det viktig å fylle dagene. Det er mange timer du "mister" når du slutter med dop, og disse må fylles. Hva du liker, vet du vel best. Eksempler kan være fotball, dataspill, trening, sosiale ting osv.

Lykke til!
Hvorfor ruser du deg? Prøv å tenk godt på det. Her vil du kanskje også finne veien ut.
Kan jeg få lov å anbefale en låt til motivasjon? Har alltid tenkt at jeg ville ha hørt på denne dersom jeg hadde hatt et rusproblem og ville ut av tåken! Oslo Ess - Alt Jeg Trenger

"Mandag er en deilig dag for fugler som er fri, krysser breddegrader nordover, ser striper fly forbi.
Jeg har fumlet rundt i mørket men jeg har funnet veien ut, og jeg skal aldri tilbake dit igjen"
Sist endret av Herbman; 10. desember 2012 kl. 12:45. Grunn: sangteksten
Takk for at du delte historien. Basert på hva du skriver her, tror jeg definitivt at du kan klare å bygge deg opp igjen. Det første, og vanskeligste steget er jo å innrømme for seg selv at man må slutte, og bestemme seg for å gjøre det.

Når du klarer å bli rusfri vil nok dette gi en mestringsfølelse med påfølgende selvtillitsboost, noe som burde løfte humøret litt. Rykter og omdømme tar nok tid å fikse på, tar tid før folk blir overbevist om at man faktisk har endret seg. Men det er mange som har klart det, så da kan vel du også klare det. Lykke til!

PS: Man trenger ikke å være psykotisk for å gå til psykolog, man trenger ikke å ha psykiske problemer engang.
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Noen burde si det, så det kan like godt være meg..

Ødelagt? Fordi ryktet og vennen dine har forsvunnet? Ok, la meg fortelle deg litt om rykter.. Du kan gjøre hva du enn vil i dette livet og allikevel vil du finne mennesker som liker deg for det livet du lever og mennesker som ikke gjør det.. Kan ord virkelig såre deg?

Om du lar noe så lite som hva andre mennesker måtte si og mene om deg og dine handlinger gå så inn på deg som å si at du har truffet bunnen, vel da har du noen store overraskelser i vente, såfremt du lever en stund.. For hvem vet hvor lang tid hver av oss får her på denne planeten.. Det finnes ting i dette livet som virkelig kan ødelegge et menneske, men å ha prøvd rusmidler og mistet noen såkalte venner er ikke en av de..

Du skal vite at venner, er ikke mennesker som henger seg opp i hva du gjør eller hvordan du lever livet ditt, vel så lenge du ikke gjør noe med intensjon om å såre/skade de.. Heller tvert i mot, hadde de vært venner ville de støttet deg og prøvd å få deg vekk fra rus om de skulle føle at dine handlinger ville få et svært negativt utfall, ikke vendt ryggen og stukket i frykt for at også deres rykte skulle bli svertet..

Det posetive med det du forteller er jo at du ikke har dratt på deg noen fysiske eller psykiske skader av din eksperimentering med rus.. Og ikke minst sluppet unna uten å bli avhengig av noen av de forskjellige stoffene.. Du har også fått en kjempe erfaring for ditt fremtidige liv og det som ikke dreper oss, gjør oss sterkere!
Vis hele sitatet...

Beklager dersom du prøver å hjelpe meg, men dette her var ikke noe til hjelp i det hele tatt. Du forstår ikke situasjonen min, og prøver å gi meg råd på helt feile grunnlag.

Jeg har en veldig sterk personlighet, men ja, ord kan såre. Spesielt ord som kommer fra personer som har betydd mye. Det trenger nødvendigvis ikke bare være ord, det kan være bare det faktum at jeg vet JEG har sviktet og skuffet de personene.

Nå vet jeg ikke din livssituasjon, men ikke kom her å si at dersom du hadde mistet mange av dine gode venner, og folk du treffer på utesteder ser stygt på deg, at du ikke hadde følt deg litt dårlig. I så fall er du heldig. Alle er ikke som deg. Anyways, dette ene og alene er ikke problemet mitt, men bare en liten del av det.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Når du skriver at "rus har ødelagt meg" har du jo innrømt tap allerede.
Du må tenke at "rus har IKKe ødelagt meg", stå på vær sterk. Fuck ryktet og hva de andre sier, hva syntes du? Hvilke faktiske konsekvenser har dette fått? ikke rykter og spekulasjoner, men faktiske konsekvenser. Slik som du skriver virker det som om det er noen andre som har overbevist deg om at du er et vrak
Du har et sted å bo, ingen avhengighet og ingen store skader. Move the fuck on bro, du er ikke knekt ennå.
Vis hele sitatet...
"Move the fuck on bro"...Bro, move the fuck on selv. Du har helt tydelig ikke skaffet deg et overblikk over situasjonen, og sitter å trekker dine egne konklusjoner basert på dine vrangoppfatninger av situasjonen min.

Det er ingen andre som har overbevist meg om noe som helst, jeg har selv funnet ut at mine holdninger til dop ikke fungerte i lengden. Det har også gjort resten av holdningene mine ganske runde i kantene. Jeg er heller ikke noe vrak. Jeg er et helt fungerende menneske, men på innsiden ikke helt det samme. Uansett, jeg trodde jeg slapp å være en hjemløs, rusavhengig med store skader for å få en viss grad av forståelse og litt hjelp her på forumet.

(Til mange av dere andre som virkelig har skrevet fine, hjelpsomme innlegg, TUSEN takk.)
Utifra det du skriver virker det som du har fått "detten" hvor alt bare er kjipt og fremtiden ser mørkt ut, det er helt normalt etter hard rusbruk.
Det kommer seg nok om du kutter helt ut ,spiser bra,trener og finner noe som kan gi hverdagen mening.
Kjenner meg til dels igjen i det du skriver. Har selv (miss)brukt alt fra hasj til heroin 5 år, men har den siste tiden virkelig tatt tak i meg selv og klart å kutte forbruket til en brøkdel av hva det var.

I likhet med deg har jeg aldri slitt med en konkret avhengighet, utenom et drøyt halvår der jeg brukte amfetamin hver dag. Men dette er faktisk noe jeg i ettertid forstår at ikke har vært utelukkende positivt. Uten å være avhengig av et konkret stoff klarer en fint å rettferdiggjøre og bagatellisere sitt eget missbruk,og som kjent er det umulig å gjøre noe med et problem du ikke anerkjenner. Men det virker som om du har kommet veldig godt på vei og har selvinnsikten du trenger for å komme deg videre.

Også i likhet med deg så var det faktisk det å stå i fare for å miste gode, straighte venner som ble tungen på vektstkålen. Samtidig har jeg sett at alle de andre som kjører på på samme måte uten unntak ender opp med å ødelegge livet sitt. Enda jeg har hatt en langt over gjennomsnittlig evne til å kombinere det å være et fungerende menneske med en tilstand av nærmest kronisk ruspåvirkning så vet jeg innerst inne at dette kun er å utsette det uungåelige. For la det ikke være noen tvil - INGEN klarer et så omfattende missbruk over mange år uten å bli preget i negativ rettning. Nesten alle narkomane har en gang følt seg som unntaket til regelen, og før man forstår hvor feil dette er lurer man seg selv nærmere og nærmere helvete.

Det er bare å bestemme seg for å kutte drastisk ned, men samtidig ikke åpne hardere enn det du tror du klarer. Det harde er bare de første ukene, og resultatene kommer fortere enn du tror. Plutselig har du det bedre med deg selv, familien din har det bedre med deg og de gammle vennene dine merker fortere enn du tror de positive forandringene. Så fort hjulet har begynt å rulle er hver dag der du får positiv feedback på din nye livsstil en liten seier, samtidig som at det frister mindre og midnre å ruse seg. Nå er det sånn at med en gang jeg tar en liner jeg ikke på forhånd hadde bestemt meg for å ta så ødelegges all godfølelse med avsky for egen svakhet, og en trenger ikke lenger å bruke selvkontroll for å si nei. Det skjer helt av seg selv.

Dette er mine erfaringer, og jeg har etter alt å dømme hatt et langt mer omfattende missbruk enn deg både mtp mengde og tidsrom. Med andre ord - det er laaaangt ifra for sent, og det er langt ifra uoverkommelig. Så lenge du mener det du skriver så har du alt du trenger for å være et nytt menneske innen nyåret.
Sist endret av Tøffetom; 10. desember 2012 kl. 17:33.
Det er som de andre sier: Du er inne på riktige tanker.

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Lykke til, fremtiden din ser ikke annet enn positiv ut!
Sist endret av HappySmoothie; 10. desember 2012 kl. 17:56.
Det kan virke som om du er ute etter sympati, og ikke råd og felles tanker med mennesker som har vært der du er. Isåfall kommer du ikke særlig langt, alt i alt et det dine egne handlinger som har ført til at du er der du er i dag. Dette er du sikkert klar over, og det som er viktig å tenke på nå er dine fremtidige handlinger.

Gjort er gjort. Du har gått over dine egne moralske grenser, men det er fint lite å gjøre med nå. Jeg syntes du burde fokusere på å komme styrket ut av dette; du har fått kontakt med et følelsesregister i deg selv som "hvermannsen" ikke aner noe om. Du har oppsøkt miljøer folk flest bare leser om i aviser. Du vet nå at rus(mis)bruk er langt vanligere enn først antatt, og at det tross alt finnes oppegående mennesker med sunne verdier også i disse miljøene. Bruk dette til din fordel. Du har lært ting om samfunnet og ikke minst deg selv du sannsynligvis aldri hadde ofret en tanke hadde det ikke vært for de valgene du har tatt.

Ikke tenk på hvorvidt du har gjort feile valg. Det kommer du ingen vei med. Dra nytte av erfaringen du har, selv om du gjerne ville vært den foruten.
Sitat av rockbottom Vis innlegg
Noe av det verste, er ryktet jeg har fått på meg, og vennene jeg har mistet grunnet rusbruken min. Dette er ting jeg ikke klarer å fikse, Ihvertfall ikke på kort sikt. Jeg ønsker så gjerne å bevise at jeg ikke er en svak person som tyr til sterke stoffer og forsvarer dem.
Vis hele sitatet...
Det var dine ord, det er du som påpeker at dette var noe av det verste, ikke jeg, men greit, skal ikke henge meg mer opp i det..

Sitat av rockbottom Vis innlegg
Beklager dersom du prøver å hjelpe meg, men dette her var ikke noe til hjelp i det hele tatt. Du forstår ikke situasjonen min, og prøver å gi meg råd på helt feile grunnlag.
Vis hele sitatet...
Du trenger på ingen måte å beklager ovenfor meg, og kanskje var det ikke til hjelp for deg akkurat nå, men jeg vedder en femmer på at det vil komme til hjelp en dag.. For deg eller for andre som skulle komme over denne tråden.. Jeg forstår ikke situasjonen din? Jeg har opplevd en ting eller to i dette livet selv..

Sitat av rockbottom Vis innlegg
Jeg har en veldig sterk personlighet, men ja, ord kan såre. Spesielt ord som kommer fra personer som har betydd mye. Det trenger nødvendigvis ikke bare være ord, det kan være bare det faktum at jeg vet JEG har sviktet og skuffet de personene.
Vis hele sitatet...
Det skjønner jeg, men det er umulig å tilfredstille alle rundt deg, spesielt om de du har rundt deg bytter ut venner som andre bytter boxere.. Sviktet og skuffet de? Har du ødelagt noens liv? Et vennskap handler om å støtte og hjelpe hverandre, alle faller på ræva en gang eller to i løpet av livet, og om det ikke er rom for å gjøre feil og prøve å gjøre opp for seg, er det ikke mye til vennskap..

Sitat av rockbottom Vis innlegg
Nå vet jeg ikke din livssituasjon, men ikke kom her å si at dersom du hadde mistet mange av dine gode venner, og folk du treffer på utesteder ser stygt på deg, at du ikke hadde følt deg litt dårlig. I så fall er du heldig. Alle er ikke som deg. Anyways, dette ene og alene er ikke problemet mitt, men bare en liten del av det.
Vis hele sitatet...
Jeg kan fortelle deg såpass mye at jeg sitter igjen med svært få venner, også mange i familien har trukket seg unna pga mine valg i dette livet, og akkurat som deg føltes det veldig som et svik, og som om jeg hadde gjort noe galt, eller såret de. Jeg har i senere tid funnet ut at dette ikke stemmer, jeg tar ikke lengere beslutninger eller valg basert på hvem som kommer til å støtte de og/eller liker de..

Hvorfor blir en skuffet? Hva er det som faktisk gjør at noen blir skuffet, jo det er at deres forventinger av deg har blitt brutt.. Og de som liker deg basert på sine egne forventninger, vel de kjenner deg ikke i det hele tatt, de liker deg på primisser om at du skal tilfredstille deres forventninger av deg og ikke deg for den du er, og vi er alle i forandring hele tiden, ingen har en konstant oppførsel eller livstil..Vi lærer og vokser så lenge vi lever..
Føler historien til TS bevitner veldig godt hvordan stigma og moralisme påvirker selvoppfattelsen og den sosiale posisjonen TS opplever som stoffbruker. Sosial ekskludering er veldig tøft for ungdommer og fører veldig lett til at man gir opp gamle venner for å hengi seg til miljøene som kanskje er hinsides grensen man tidligere man har hatt om hva som er galt og riktig. På bakgrunn av din alder vil jeg se at du har gjort en veldig god selverkjennelse her som kan hjelpe deg til å bryte med stoffmiljøene og re-intrigere deg i ditt tidligere nettverk.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Jeg aner en del dagen-derpå-angst, TS! Tipper du kommer til å føle deg mye bedre i morgen, og at du er sterkere og tro mot deg selv videre Løft hode
▼ ... over et år senere ... ▼
Husk TS, man trenger ikke være psykotisk for å ta nytte av en psykolog. Og selv om du ikke ønsker å legge deg inn, så finnes det noe som heter 10 dager på avgiftning. Dette kan være 10 lærerike dager.

Hilsen tørrlagt alkoholiker/amfetaminmisbruker.

EDIT: Innså ikke at jeg svarte på en gammel tråd, i det jeg satt med nye tråder i faner også. Jeg beklager virkelig.
Sist endret av Veggen; 13. juli 2015 kl. 12:41. Grunn: Fjernet tekst som kom med 2 ganger.
Hjelpes for en necro ja Lurer forsåvidt på hvordan dette har gått de siste årene? Er som et tv show som plutselig sluttet uten en konklusjon da jeg leste gjennom her
▼ ... noen uker senere ... ▼
kjenner meg igjen der ja. kjipt når det ender opp slik. men det er bare du som kan forandre på det. gjør det og vær sikker på at alt vil bli som før igjen. helt sikkert.