Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3700
Pappa kom hjem med en saftig men kald kebab, og uviten som jeg var puttet jeg den rett i micoren med aluminiumsfolie. Etter par sek begynte den putre, brenne og smelle, og jeg stoppet den med en gang.

Nå er litt av innsiden av døren smeltet, den plastikken som ligger over den lille nettingen inni. Selve nettingen er helt fin. Det jeg lurer på, er det trygt å bruke den med tanke på stråling?
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Pappa kom hjem med en saftig men kald kebab, og uviten som jeg var puttet jeg den rett i micoren med aluminiumsfolie. Etter par sek begynte den putre, brenne og smelle, og jeg stoppet den med en gang.

Nå er litt av innsiden av døren smeltet, den plastikken som ligger over den lille nettingen inni. Selve nettingen er helt fin. Det jeg lurer på, er det trygt å bruke den med tanke på stråling?
Vis hele sitatet...
Det er nok nettingen, og ikke plasten som er hovedbeskytter mot stråling, så det kan du ta med ro.
Sitat av Orph Vis innlegg
Det er nok nettingen, og ikke plasten som er hovedbeskytter mot stråling, så det kan du ta med ro.
Vis hele sitatet...
Men ingen mickrbølgeovn er helt tette mot stråling. Så aldri stå forran en ovn som er i gang.

Det er noen som er bedre en andre. Du kan jo putte en mobil inni ovnen og ringe til den og se om du får dekning til den.
Det er mao bly i veggene på ovnen?
Det har ikke vært det i de gamle jeg har åpnet.
Sitat av Markula Vis innlegg
Men ingen mickrbølgeovn er helt tette mot stråling. Så aldri stå forran en ovn som er i gang.

Det er noen som er bedre en andre. Du kan jo putte en mobil inni ovnen og ringe til den og se om du får dekning til den.
Vis hele sitatet...
Hva slags kilder har du på dette?
Mobilsignaler og microbølgeovner går ikke på samme frekvens så dette er en ganske dårlig måte å sjekke på..
Uansett frekvens ville bly stoppet det meste om ikke alt, men det er jeg tviler på at det er i en mikrobølgeovn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Uansett frekvens ville bly stoppet det meste om ikke alt, men det er jeg tviler på at det er i en mikrobølgeovn.
Vis hele sitatet...
Pissprat. Les deg opp på faradays cage. I praksis vil eit leiande materiale med største åpning mindre enn brøkdelen av bølgelengda blokkere svært godt, om ikkje fullstendig for elektromagnetiske bølger.

For mikrobølgeovner er frekvensen 2.4GHz, og bølgelengda omlag 12cm. Største opning må altså vere ein brøkdel av dette - eller eit par millimeter. Ettersom GSM nyttar lågare frekvens vil bølgelengda vere større, og blokkeringa betre. For UMTS vil bølgjelengda vere rimeleg lik mikrobølger.

Når du beveger deg oppover i frekvens mot røntgen vil bølgjelengda bli svært liten, og du treng tettare materiale for å blokkere.

(Forøvrig er det ingen prinsippskilnad mellom lys og radiobølger - kun frekvens. Du er vel einig i at eit tynt lag alufolie blokkerer lys fullstendig effektivt?)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det viktigste å tenke på når det kommer til microbølgeovner er å lufte maten litt før man spiser den, sånn att microbølgene får tid til å sive ut av maten.
Du vil vel ikke spise microbølger?

haha
Sitat av slashdot Vis innlegg
Pissprat. Les deg opp på faradays cage. I praksis vil eit leiande materiale med største åpning mindre enn brøkdelen av bølgelengda blokkere svært godt, om ikkje fullstendig for elektromagnetiske bølger.

For mikrobølgeovner er frekvensen 2.4GHz, og bølgelengda omlag 12cm. Største opning må altså vere ein brøkdel av dette - eller eit par millimeter. Ettersom GSM nyttar lågare frekvens vil bølgelengda vere større, og blokkeringa betre. For UMTS vil bølgjelengda vere rimeleg lik mikrobølger.

Når du beveger deg oppover i frekvens mot røntgen vil bølgjelengda bli svært liten, og du treng tettare materiale for å blokkere.

(Forøvrig er det ingen prinsippskilnad mellom lys og radiobølger - kun frekvens. Du er vel einig i at eit tynt lag alufolie blokkerer lys fullstendig effektivt?)
Vis hele sitatet...


Hadde litt vanskelig med å forstå hva du prøver å komme frem til(fredagen sniker seg innpå).

Kort fortalt tar jeg feil i at bly ville stoppet mikrobølger?

Kall meg uviten, men jeg har hørt at bly er det tetteste materialet.

Igjen, hjerneteppet blokker bedre en bly i hodet mitt nå.
Sist endret av TylerDurden; 24. februar 2012 kl. 15:22.
Man setter jo ikke folie i mikrobølgeovnen da , det reagerer jo ! Blir det samme som å sette en skje i koppen og legge det i mirkobølgeovnenfor å vare . Ikke særlig smart
http://www.youtube.com/watch?v=XKQ9v...eature=related
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Hadde litt vanskelig med å forstå hva du prøver å komme frem til(fredagen sniker seg innpå).

Kort fortalt tar jeg feil i at bly ville stoppet mikrobølger?

Kall meg uviten, men jeg har hørt at bly er det tetteste materialet.

Igjen, hjerneteppet blokker bedre en bly i hodet mitt nå.
Vis hele sitatet...
Poenget er vel at bly er noget overkill for å stanse mikrobølger. Det trengs kun et faradays cage med netting som har maskevidde på et par millimeter.
Det er vel ikke pissprat forde?

Jeg sa jo at jeg tvilte på at det var i en mikrobølgeovn, men at bly vil stoppe mikrobølger.
Sist endret av TylerDurden; 24. februar 2012 kl. 15:28.
Kan jo hende han misforstod deg, óg.
Men er det ikke sånn att visst mikroen har plast vindu så bruker de et form for ledende nett for å bryte bølgene, og en mikro med glass vindu kan komme med blylegert glass, som i Faberge glass?
resten av kammeret i mikroen består so oftest av et ledende metall så uansett vil bryte bølga ganske godt.
eventuell lekkasje vil oppstå rundt pakningen i døra, som ikke er så uvanlig.

Når det da gjelder hvor sunnt det er å spise mikro mat, så er det mye negativt så legges frem gjennom forskning, ellers er det vell lite sunn mat generelt som blir lagd for å varmes i mikro ellers. :P
Mitt tips er å slenge ut mikroen å drite i den, det er en usunn livsstil den bidrar med uansett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jari Vis innlegg
Men er det ikke sånn att visst mikroen har plast vindu så bruker de et form for ledende nett for å bryte bølgene, og en mikro med glass vindu kan komme med blylegert glass, som i Faberge glass?
Vis hele sitatet...
Du har ein netting på innsida av vinduet. Kvifor nokon vil bruke bly nær noko som kjem i kontakt med mat er eit mysterie for meg.
Sitat av Jari Vis innlegg
eventuell lekkasje vil oppstå rundt pakningen i døra, som ikke er så uvanlig.
Vis hele sitatet...
Kor mykje lek faktisk microbølgeovner? Litt vil du ha, men er det nok til å vere signifikant?
Sitat av Jari Vis innlegg
Mitt tips er å slenge ut mikroen å drite i den, det er en usunn livsstil den bidrar med uansett.
Vis hele sitatet...
Mest fordi micromat smaker dritt. Det er snart seks år siden jeg flyttet hjemmefra, og jeg har ikke savnet microbølgeovn en eneste gang. Men jeg tviler sterkt på at microbølgene i seg selv gjør maten farlig å spise. Jeg kan liksom ikke helt skjønne hvordan det skulle gå an, med mindre strålingen skulle prestert å bidra til omdannelse av vesentlige mengder molekyler til noe giftig (noe jeg tviler på at microbølger er energirikt nok til å gjøre).
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har ein netting på innsida av vinduet. Kvifor nokon vil bruke bly nær noko som kjem i kontakt med mat er eit mysterie for meg.
Kor mykje lek faktisk microbølgeovner? Litt vil du ha, men er det nok til å vere signifikant?
Vis hele sitatet...
selv om glasset er legert med bly, hart det ingen betydning for maten, den smitter ikke over for å si det sånn. akkuratt som glassene jeg prata om som selges fremdeles idag, er ikke farlig å drikke fra, blye sitter i glasset.

Nårr det da er snakk om lekkasje stråling er det en pekepinne att 5-10cm fra overflaten på ovnen skal være så lav att det er av ingen betydning, da strålingen blender mer eller mindre inn med miljø strålingen.
Er det skader i dør og pakning kan strålingen øke, her er det vanskelig å gi kilde da alle ovner reflekterer forskjellig, forskjellig styrke osv.
man må da hellst bruke et egnet instrument for å måle denne strålingen.

visst du da kjører ovnen uten noe strålevern, vil strålingen være betraktelig.
Men det er da her de lærde strides, da mange mener strålingen har effekt på menneske kroppen, for uten molekyl opphetingen.
mens andre andre(som er den mest annerkjennte) mener att siden denne strålingen ikke er ioniserende, (ioniserende stråling kan være F.Eks Røntgen stråling) att strålingen fra mikrobølge oven da er harmløs.
F.eks er det aldri blitt knyttet opp mikrobølge ovn stråling opp mot kreft, som Røntgen stråling har.


Når det da er snakk om mat og effekten den har på mat, er det noe annet.
den er kjennt for å ødelegge næringen som finnes imat.
Det anbefales å ikke steke mat i mikroovn over 500W.
Mikrobølgeovnen sender ut bølger som befinner seg imellom det av Radio og Infrarøde bølger (infrarøde bølger er det som avgir varme).
Den er designet til å konsentrere seg rundt vann molekylene, da det er disse den varmer opp i maten.
næringstapene i kjennte grønnsaker kan gå fra 50% til 99%
og det sier jo litt. :P
Spiste du kebaben?
varm deg et egg i stede neste gang

har også hørt at mat som er fks fryst i Isbokser osv IKKE må varmes i disse plastikkboksene fordi plastikken er laget av et materiale som kan avgi giftige gasser om den bli varmet. dog noe usikker på om detta bare er pjatt fra min mor, men hun mente hun hadde hørt det når hun en gang i tiden jobbet på diplom Is.
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
varm deg et egg i stede neste gang

har også hørt at mat som er fks fryst i Isbokser osv IKKE må varmes i disse plastikkboksene fordi plastikken er laget av et materiale som kan avgi giftige gasser om den bli varmet. dog noe usikker på om detta bare er pjatt fra min mor, men hun mente hun hadde hørt det når hun en gang i tiden jobbet på diplom Is.
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg sterkt på. Hvis plasten varmes opp så til de grader at den smelter, - ja, da kan det være et poeng i det, men det er svært lite trolig at skadelige gasser er løst i plastikken.
jeg "called bløff" på mutter når hu sa det også..... men hu innsisterte på at plastikken inneholdt et stoff for at ikke boksen skulle bli sprø og gå i stykker i kulden. og det stoffet var visst ikke bra å ha mat i eller varmes i mikroen...

det er jo så masse teorier og skrøner om micro'en.... flirer litt å tenker på IKKE GJØR DETTE HJEMME episoden der de skulle tine et fenalår ved hjelp av microbølgeovner inne i et rom kledd med sølvpapir.. hahaha
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Spiste du kebaben?
Vis hele sitatet...
Ofc.



Bare begynte å lure på en ting, om det starter en atom krig, vil et rom dekket med faradays cage være trygt og beskytte mot strålingen fra bomben?
Nei. (ref. http://en.wikipedia.org/wiki/Gamma_ray#Shielding )

Det er forsåvidt ikke bare selve strålingen under eksplosjonen som er så farlig med atombomber, da.
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
jeg "called bløff" på mutter når hu sa det også..... men hu innsisterte på at plastikken inneholdt et stoff for at ikke boksen skulle bli sprø og gå i stykker i kulden. og det stoffet var visst ikke bra å ha mat i eller varmes i mikroen...

det er jo så masse teorier og skrøner om micro'en.... flirer litt å tenker på IKKE GJØR DETTE HJEMME episoden der de skulle tine et fenalår ved hjelp av microbølgeovner inne i et rom kledd med sølvpapir.. hahaha
Vis hele sitatet...
Jeg bestemte meg for å sjekke dette, og fant denne artikkelen:

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7012436

Fortsatt noe skeptisk, men viser seg at moren din kanskje hadde et poeng.