Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1530
Noen som vet hvordan man mest mulig konstnadseffektivt blir kvitt spennigsfall i bilen som følge av stor bilstereo?
Ekstra batteri. Evt. kondensator
har 2 gelebatterier og stor kondensator, fins det noen måte å måle at alt er i orden med utstyret?
Ny dynamo! Batteri og kondensator er ikke noe god løsning. Over tid er det kun større dynamo som hjelper.
Sist endret av Leiha; 5. oktober 2011 kl. 20:03.
Mitt stalltips er jording! Uten at jeg vet noe om bilen din, tipper jeg jordings punktene i bilen din er eiret og kabler til jord er underdimensjonert. Slet selv med at lysene "dimde" når jeg dro igang stereoen. Kjøpte kondensator, problemet vedvarte. Rensket jordingspunkter og la kabler med større tverrsnitt, vips var problemet borte
Oh, takker så meget Leiha! Visse personer blir sikkert litt hissige av følgende spørsmål, men hørtes ut som du hadde peiling så må bare spør; Har vel ikke anelse på et bra valg som passer i en Golf Mk4 GTI 1.8t 1999 modell?
Kommer også selvfølgelig til å ransake google for de som tror jeg er en unnasluntrer.

Takk til deg også per-ulv! Jeg vet at de ikke er underdimensjonert, men det er mulig at de er eiret som du sier. Skal sjekkes!
Jording, batteri og dynamo i den rekkefølgen. Kondensator er bortkastede penger. Har du oppgradert "the big three"? Hvis du ikke vet hva det er skjekk google/YouTube
Spenningsfall? Feitere kabler.(punktum) Ja, jo godspunkter også :P
Kondensatoren vil berre kunne lade seg ut raskare enn batteriet. Nesten totalt unødig i lydsamanheng, og reint spenningsmessig vil det i værste fall kunne skape ekstra motstand og spenningstap.
oppgrader jording fra dynamo til batteri(+), fra batteri til karosseri(-) og motorblokka(-).
dette er det billigste å begynne med.
sjekk også at kabler er terminert riktig, ser mange som klipper av kordeller i kablene osv for å få de til å passe i forsterkere beregnt for mindre tverrsnitt enn kabelen.
sjekk også at jordingspunktene dine er ordentlige, fri for feks lakk, smuss og drit. koster deg vel en 100lapp i kabler dette her

du kan jo også gi noe mer opplysninger om hva du har av utstyr, tverrsnitt på kabler, og jordingspunkter !
Ok, skal ut om en stund å skrive en liste, hva må være inkludert i denne listen? Tverrsnitt på jordingskabler, tverrsnitt på strømkabler, forsterkere, batterier, kondensator(?)? Glemmer jeg noe?
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av sicarlse Vis innlegg
sjekk også at kabler er terminert riktig, ser mange som klipper av kordeller i kablene osv for å få de til å passe i forsterkere beregnt for mindre tverrsnitt enn kabelen.
Vis hele sitatet...
Dette går helt fint, såfremt det er gjort med måte. Som de sier på elektrisitetsverket: "Hylsa bygger kvadrat!"
Sitat av Terraphormer Vis innlegg
Oh, takker så meget Leiha! Visse personer blir sikkert litt hissige av følgende spørsmål, men hørtes ut som du hadde peiling så må bare spør; Har vel ikke anelse på et bra valg som passer i en Golf Mk4 GTI 1.8t 1999 modell?
!
Vis hele sitatet...
Tror det skal gå an til å få 120A dynamo til den, jeg aner ikke hva som står i originalt. Prøv på mekonomen, torshov el.
Dynamoen skal klare 40% mer effekt enn det som står orginalt. sjekk jordingsbunkter først.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
I tillegg selger Stinger dynamoer beregnet på bilstereo, men tror du skal ha temmelig heftige saker før du trenger en slik.
Sitat av afen Vis innlegg
I tillegg selger Stinger dynamoer beregnet på bilstereo, men tror du skal ha temmelig heftige saker før du trenger en slik.
Vis hele sitatet...
Njaaa... Tåler man litt blinking i lysa, så skal det jo en del til, men vil man ha ting ordentlig så trenger man fort en ny dynamo. De fleste orginale ligger vel på 60-80 Ampere, og sier vi at bilen bruker en 20-30, så er man jo langt over det med selv en 1000watts forsterker på maks.
på lista, tenkte jeg på hvilket utstyr du bruker osv.
du bør og gå over alle koblingspunkter osv i bilen, da dårlig kontakt betyr mer motstand
Ok, takk for hjelpen så langt. Fikk ikke tid til å gå over det i dag, får ta det i morgen. Men kan jo nevne litt av utstyret jeg husker her jeg sitter, så kansje noen av dere finner ut av noe og får gitt meg noen gode ledetråder til jeg er ferdig på jobb i morgen, hehe:
2x - pioneer ts w5000spl
2x - pioneer forsterker(?)
4x - 6,5"
4x - 4"
4x - 1"
2x - alpine f1 status forsterkere
1x - alpine f1 status lydprosessor

Skal sjekke i morgen og få en fullstendig liste, da også med kabler.
Som sikkert noen av dere ser, er dette gammelt, men fungerer fortsatt utmerket. Er spenningsfallet som har vert litt irriterende i det siste når jeg drar litt ekstra på volumet.
Sist endret av Terraphormer; 7. oktober 2011 kl. 00:11.