Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 13034
Hei kjære medfreaks.

Jeg er en mann i slutten av 20-årene som har hatt forskjellige kontorjobber (Saksbehandler, kundeservice, brukersupport osv..) siden avsluttet vgs (Allmenn). Jeg har endt opp i en slags "midtlivskrise" hvor jeg er mildt sagt drittlei av å sitte forran en PC hele dagen. Det begynner serriøst å gjøre meg deprimert. Jeg har kjøpt leilighet, og har ikke lyst til å selge denne for å få råd til å gå på skole, så mitt spørsmål er følgende: Kan man begynne å jobbe som elektrikerlærling eller som lærling i andre yrkesrettede fag uten å måtte ta skoleundervisning først? Evt. Ta teori samtidig som man jobber som lærling? I så fall. Hvordan bør jeg gå frem?

Takker for alle svar :-)
Privatist eksamen i Elektrofag grunnkurs og andreåret sterkstrøm, deretter søke om å bli elektriker-lærling tenker jeg. Hvis ikke finnes det vel et utdanningskontor du kan ta turen innom for å spørre
Dette er mulig. Da må du vel gå 4 år som hjelpearbeider, for så å ta fagprøven. Er vel bare å ringe rundt og høre med forskjellige bedrifter
Har jobbet sammen med noen voksene som tok gr.L fagbrevet.
To av dem gjore det på 2år. Grunnkurs vk1 og vk2 på intesivkurs også fagbrev. De gikk da som voksen lærlinger og fikk hjelpemontørlønn under hele perioden.

Også jobbet med en som startet som hjelpemontør i 5år før han tok fagprøven.

Dette er noen år siden nå. Så jeg vet ikke om det er mulig å gjøre det på samme måte enda. Eller om det krever flere år.
Tusen takk for gode svar!

Vet noen hvilke bedrifter som er kjennt for å ansette helpearbeidere?
hehe, du sitter på kontor og vil bli elektriker, mens jeg som er utdannet elektriker kunne tenkt meg å sitte på kontor.

Som sagt tidligere så kan du ta privatist eksamener i VG1 og VG2, også vil du jo måtte ta en eksamen i VG3 etterhvert når du er lærling, du kan også ta denne VG3 eksamenen som privatist for å forkorte lærlingeperioden fra 2.5 år til 2 år (tror jeg)
Vet at du kan begynne å jobbe som elektriker uten noe form for annen skole enn ungdomskolen, men da må du jobbe som elektriker/lærling dobbelt så lenge som vanlig, du må jobbe de åra du egentlig skulle gått på skolen (2 år), så til sammen så blir det 4,5 år eller noe.
Sist endret av Awareness; 19. september 2011 kl. 16:00.
du går som hjelpearbeider i 4.5 år (slipper som regel unna litt tidligere) og har da hjelpearbeiderlønn.
teorien tar du samtidig som du jobber

ang bedrifter som tar deg inn kommer jo litt ann på hvor du bor henn i landet
Ja du kan begynne i elektriker faget uten særlig erfaring.
I og med at du har kjøpt leilighet ville jeg gått frem som en hjelpearbeider, dermed vil du komme på en helt grei lønn med en gang. 150-180kr timen innen elektriker faget. Mest sannsynlig.
Teori om faget finnes det kveldsskoler til, 1-2 ganger i uka.
Jeg ville gått til intervju for så å funnet ut om det var muligheter for å få jobb som hjelpe arbeider. Om du finner noen interresserte spør du om du kan legge frem et forslag om arbeidskontrakt, dvs lønn til din fordel. Og husk også å skriv at du kan få muligheten til å ta et eventuelt fagbrev før opplæringstiden/hjelpearbeidertiden er ferdig.
Huff, og jeg som ikke vil være elektriker.. Eneste som holder meg igjen, er at jeg er ferdig mæ lærlingtiden i desember . Btw, dette er noe jeg har funnet ut for ikke lenge siden..
Du kunne jo fått mitt fagbrev, jeg vurderer faktisk å slutte som elektriker.

Hvis du klarer alle eksamenene på VG1, VG2 og VG3 elektro så kan du gå som hjelpearbeider noen år før du melder deg opp til fagprøven. Snakk med din lokale opplæringsnemnd om hvor lenge du må gå som hjelpearbeider.

Men hvis du ikke har noen forkunnskaper eller noen som kan hjelpe deg så vil jeg anbefale å se etter kveldsskole, da det kan være veldig tungt stoff å komme seg igjennom på egenhånd.
Ser det er flere som skriver Eksamen VG1 osv? Jeg er lærling som elektriker nå, og tror ikke jeg hadde en eksamen på videregående, utenom allmenfag, helt til jeg gikk ut 2. året Data og Elektronikk ?

En i bedrifta hvor jeg er lærling nå, har gått allmen i 3 år, og nå går han som hjelpearbeider/lærling i 4,5 år for å bli elektriker. Ser ikke ut til at det er noe problem. Han tar verken kveldsskole eller noe annet, han er med på de samlingene som er for lærlinger osv enest.. Det er i arbeidstida, med betaling også.

Disse samlingene er det elektrofag.org som står for, som gjør at vi lærlinger skal ha en så komplett opplæring som mulig. Vi må registrere timene våres hver 14. dag, og der vil de se om vi mangler opplæring i forskjellige områder, hvis vi gjør det, hender det at vi må på kurs for å lære det.