Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5793
Jeg kjøpte leilighet for ett par år siden.
Det stod i prospektet at det var nytt bad i 2009.
Fliser på gulv og vegger.

På badet mitt viser det seg at det er løse stikkontakter på veggen, varmekablene sluttet å virke, og under boblebadet er det faktisk plassert en stikkontakt.
Dette kan da ikke være lovlig?

Det viser seg også at rørsystemet er gammelt, toalettet sitter ikke fast og det er også løse fliser på gulvet. Og oppå alt dette så tror jeg at jeg har funnet råte i kanten mellom gulv og vegg. Svarte prikker...



Men dette er vel virkelig noe jeg kan klage til megler og selger om?

Mulig du skal kunne få dette fikset gratis igjennom enten forsikring eller reklamasjon.
Stikkontakten under boblebadet er av all sannsynlighet ikke lovlig.
Sist endret av Terraphormer; 15. august 2011 kl. 20:17.
Løse stikk, varmekabler som slutter å fungere og stikk under boblebad(om det ikke bare er en boks på veggen?), kan vitne om dårlig elektriker.

Råte mellom gulv og vegg vitner ikke om at badet er totalrenovert i 2009. Samme gjelder om rørsystemet er gammelt og fliser, toalett mm er løst.

Om du har fått opplyst at badet er totalrenovert nylig, er dette absolutt noe du burde klage på.
Å pusse opp et bad er kostbart!
Sitat av Fauchald Vis innlegg
Jeg kjøpte leilighet for ett par år siden.
Det stod i prospektet at det var nytt bad i 2009.
Fliser på gulv og vegger.
Vis hele sitatet...
Boligen/eiendommen skal være i samsvar med det som er avtalt mellom partene. Det som er avtalt følger av kjøpekontrakt, og for øvrig av muntlig og skriftlig informasjon gitt av selger eller hans representant(er), mekler, bygningssakkyndig, advokat med mer ved salget. Salgsprospekt, egenerklæring, tilstandsrapport, verdi- og lånetakst og hvordan boligen framsto på visning og på salgstidspunktet, er også en del av avtalegrunnlaget.

Selger hefter for alle opplysninger som selger eller noen på selgers vegne har gitt. Har selger eller noen av hans medhjelpere gitt uriktige eller mangelfulle opplysninger, hefter selger for disse om de har innvirket på kjøpet. Opplysningen har innvirket hvis kjøper ville budt mindre eller krevd endringer i avtalen. Dersom det ikke er gitt noen beskrivelse av boligen, og det ikke er tatt noen forbehold av selger, skal den være i vanlig god stand og i samsvar med offentligrettslige krav.
Vis hele sitatet...
http://forbrukerportalen.no/temaer/k...av_til_boligen

Sitat av Fauchald Vis innlegg

På badet mitt viser det seg at det er løse stikkontakter på veggen, varmekablene sluttet å virke, og under boblebadet er det faktisk plassert en stikkontakt.
Dette kan da ikke være lovlig?

Det viser seg også at rørsystemet er gammelt, toalettet sitter ikke fast og det er også løse fliser på gulvet. Og oppå alt dette så tror jeg at jeg har funnet råte i kanten mellom gulv og vegg. Svarte prikker...



Men dette er vel virkelig noe jeg kan klage til megler og selger om?

Vis hele sitatet...
- Elektrisk uttak skal ikke monteres nærmere enn 120 cm fra dusjhodet.
Vis hele sitatet...

http://www.bad.no/infosenter/tips---rad/vatromsnormen/

Regner med at det er regler mot montering av stikkontakter under boblebad også.
Sist endret av Knask; 15. august 2011 kl. 20:22.
Dette badet hørtes veldig ut som om noen har gjort halvhjertet.
Stikk under boblebad er fullt lovlig, bare det er fulgt standardene. Noe jeg tviler på det har blitt gjort etter hva du forteller om resten.

Få en takstmann til å beregne prisen for å fikse alt sammen, deretter leverer du regningen enten til firma som har gjort det eller privatpersonen. Om du har skrevet under på en kontakt, kan det hende du må ta hele regninga selv
Sist endret av iMAGINE123; 15. august 2011 kl. 20:20.
Trådstarter
6 2
Takk for hurtige svar!
Skriver brev og sender til megler i skrivende stund.

Kan være ganske så livsfarlig det badet.

Nå spørs det litt om hvilke kontakter dette er, men regner med det er vanlige vegg-kontakter? Isåfall så ville jeg satset på å holde meg unna det boblebadet i allefall =)


Badet må nok rives helt ned og pusses opp på nytt igjen, og man snakker gjerne om utgifter som fort hopper opp i nærmere 100 000 kr er du riktig heldig.
Så dette er virkelig noe som burde klages på, og forsikringsselskapet ditt burde få en god notice også.
Om han har skrevet såkalt eierskifte forsikring skal det være en egenerklæering fra selger der du plikter og sette deg inn i. Om han har opplyst at han uten noen som helst utdannelse har innstallert kontakter osv har du en tynn sak men om han ikke har opplyst om det får du vel utbetalt fra forsikringselskapet så krever de regress av han som solgte vil jeg tro
Under boblebadet skal det ikke brukes stikkontakt, men koplingsboks med tilfredsstillende kapsligsgrad. F.eks IP55
Stikk på ett bad er ikke uvanlig det, ett baderom deles inn i forskjellige soner. 1-2-3 utifra hvor langt de er fra en vannkilde.

I de forskjellige sonene skal det brukes utstyr av forskjellig kapslingsgrad.
Mulig jeg husker feil, men det kommer vel en elektriker å retter meg snart
Noen år siden jeg gikk elektro nå.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Under boblebadet skal det ikke brukes stikkontakt, men koplingsboks med tilfredsstillende kapsligsgrad. F.eks IP55
Vis hele sitatet...
IP67*

Dette defineres som "sone 0" iom. at det ikke er 225cm eller mer over gulv.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Stikk på ett bad er ikke uvanlig det, ett baderom deles inn i forskjellige soner. 1-2-3 utifra hvor langt de er fra en vannkilde.

I de forskjellige sonene skal det brukes utstyr av forskjellig kapslingsgrad.
Mulig jeg husker feil, men det kommer vel en elektriker å retter meg snart
Noen år siden jeg gikk elektro nå.
Vis hele sitatet...
Mulig det er noen år siden du gikk elektro, men det virker som noe av det fortsatt sitter. Bortsett ifra at det er ikke noe som heter sone 3 lengre.

Det er inndelt i sone 0, sone 1 og sone 2

Soneinndeling:

Sone 0 - IP67
Denne sonen gjelder den innvendige delen av et badekar eller et dusjkar.

Sone 1 - IP44
Denne sonen er begrenset av høyde 225 cm over gulvnivå og omfavner selve badekaret eller dusjkaret.

Sone 2 - IP44
Denne sonen er begrenset av høyde 225 over gulvnivå og omfavner området fra sone 1 og 60 cm utenfor.
Det er tillatt med belysningsutstyr (IP44) av klasse I (enkeltisolert med jord), klasse II (dobbeltisolert) og klasse III (lavvolt).

Øvrige områder (tidligere sone 3) - IP20
Denne sonen er definert som resten av baderommet som ikke omfattes av sone 0, 1, og 2. Det er tillatt med belysningsutstyr (IP44 og IP20) av klasse I (enkeltisolert med jord), klasse II (dobbeltisolert) og klasse III (lavvolt).

Sitat av Terraphormer Vis innlegg
IP67*

Dette defineres som "sone 0" iom. at det ikke er 225cm eller mer over gulv.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at det defineres som sone 0? Kilder?

Jeg vil ha det til at det defineres som sone 1 eller 2 under bad.

Sitat av Terraphormer Vis innlegg
IP67*

Dette defineres som "sone 0" iom. at det ikke er 225cm eller mer over gulv.
Vis hele sitatet...
Har skjekket opp i dette nå, under badekar defineres det som sone 1 hvis det er tilkomst. Da er det tilstrekkelig å kople det i en koplingsboks med IP44. Men det er ikke under noen omstendigheter tillatt å kople boblebadet med stikkontakt. Det skal koples som en permanent det av installasjonen.
Boblebad steamdusjer etc både ute og inne skal ha fast tilkobling. Punktum!

Stikkontakter er ikke tillatt.

Dette pga belastning ofte kommer opp i det maksimale av hva en stikkontakt er beregnet for bl.a

Boblebad og spa skal tilfredsstille IPX5, multifunksjons dusjkabinett IPX4.
Sist endret av gsxr600; 15. august 2011 kl. 21:18.
har du i det hele tatt jordfeilbryter på badet?
dette var i alle fall et krav ved renovering når NEK400 2006 var den nyeste normen
Jordfeilbryter er fremdeles et krav
jeg vet at jordfeilbryter fremdeles er et krav, man går ikke ned på sikkerheten. tenkte mer på NÅR det blei innført
hvis han feks ikke har jordfeilbryter, så tyder i alle fall dette på at ting ikke er gjort iht forskrifter og normen når badet blei pusset opp i 2009.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Er du sikker på at det defineres som sone 0? Kilder?

Jeg vil ha det til at det defineres som sone 1 eller 2 under bad.



Har skjekket opp i dette nå, under badekar defineres det som sone 1 hvis det er tilkomst. Da er det tilstrekkelig å kople det i en koplingsboks med IP44. Men det er ikke under noen omstendigheter tillatt å kople boblebadet med stikkontakt. Det skal koples som en permanent det av installasjonen.
Vis hele sitatet...

Beklager, sjekket ikke dette opp på forhånd, tok bare utgangspunkt i at sone 1 er 225cm over bakke og oppover, innenfor dysj/badekar areal. Alt under dette trodde jeg ble definert som sone 0 selv om det ikke er plassert direkte inni badekaret.
Er bare lærling for øyeblikket og slike diskusjoner som dette tror jeg jeg har godt av En dag uten lærdom, er en dag uten mening!

Sitat av sicarlse Vis innlegg
jeg vet at jordfeilbryter fremdeles er et krav, man går ikke ned på sikkerheten. tenkte mer på NÅR det blei innført
hvis han feks ikke har jordfeilbryter, så tyder i alle fall dette på at ting ikke er gjort iht forskrifter og normen når badet blei pusset opp i 2009.
Vis hele sitatet...
Jordfeilbryter kan jeg med ganske stor sikkerhet fortelle at ikke var et krav under NEK400 2006. Jordfeilbryter er valgfritt i hovedanlegget men ganske vanlig å bruke foran overspenningsvern. Resten av anlegget har jordfeilautomater.
Noe som er veldig viktig, er at du ikke setter i gang med utbedringer, før du har kontaktet selger. Selger skal ha mulighet til å ordne opp, før du evt. sender han, eller hans forsikringsselskap en stor regning.

Min bror solgte et gammelt hus for noen år siden. Etter salget oppstod det en lekkasje i rørsystemet på utsiden av huset (var da ikke prekært å få det fikset). Ny eier satt i gang en omfattende utskifting av rørene, og sendte så (via advokat) regning til min bror, uten at han hadde fått mulighet til å selv ordne opp.

Siden min bror har veldig dårlig råd, så ble det jeg som ble "advokaten" hans. Brukte lovdata flittig en periode, og fant ut av at min bror skulle hatt muligheten til å selv ordne opp, dersom det ikke var en akutt sak (som vannlekkasje inne).

Saken endte i forliksrådet, og min bror fikk fullstendig medhold. Dette skyltes ikke bare at ny eier ikke hadde kontaktet min bror, men også pga han tross allt hadde kjøpt et gammelt hus, og at min bror ikke kunne vite i hvilken stand rørsystemet utenfor huset var i (men de påpekte at kjøper skulle kontaktet min bror, før han startet utbedringer).