Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 8875
Uvaksinert 👍
Hei, hvis man kommer over wild lettuce, kan man tørke den og spise den, vil det ha noen virkning og er det da bladene eller blomsterstilken som må spises? Ser jo at man kan utvinne stoffet av den og røyke det, men røyker ikke så vil gjerne spise det. Er det mulig og vil det ha noen som helst virkning?
Sitat av daffe Vis innlegg
Hei, hvis man kommer over wild lettuce, kan man tørke den og spise den, vil det ha noen virkning og er det da bladene eller blomsterstilken som må spises? Ser jo at man kan utvinne stoffet av den og røyke det, men røyker ikke så vil gjerne spise det. Er det mulig og vil det ha noen som helst virkning?
Vis hele sitatet...
Hva mener du egentlig nå?
Jeg antar du holder til i Norge, og her er det stort sett kun 2 arter innen salatslekta Lactuca (lettuce = salat på norsk), man finner vilt eller forvillet i Norge. Disse artene er taggsalat L. serriola, hagesalat L. sativa (forvillet fra hager o.l.) og giftsalat L. virosa (som ikke er funnet forvillet i Norge, men er meget giftig, og er brukt til rus. Men den kan ganske lett gi en dødelig forgiftning, altså farlige greier...). Dyreforsøk med giftsalat har vist at 2 g glatt har drept hunder.

Mens du har andre arter, som tidligere har blitt utskilt fra denne slekta, eller har noe med salat i navnet. Sibirturt Mulgedium sibiricum (tidligere Lactuca sibirica og funnet i Nord-Norge og Trøndelag) og tatarturt Mulgedium tataricum (tidligere Lactuca tatarica), mens du har også skogsalat Mycelis muralis. Jeg har aldri hørt eller lest noe om at noen av disse skal gi rus eller giftvirkning. Men vi vet ikke, derfor holder man seg unna! Men hagesalaten kan du selvsagt spise.
Sist endret av aluminiumfluorid; 20. januar 2015 kl. 20:11.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
/SNIP/
Vis hele sitatet...
Han tenker på Lactuca Virosa. Mer info finnes her https://www.erowid.org/plants/lactuca/

Skal ikke uttale meg om hvilke deler av planten du kan røyke. har lest en del rapporter nå og ekstrakt virker som det beste om det er rus du skal ha. Ellers ser det jo ut som en grei ting å blande med et mer populært ugress istedenfor tobakk
Uvaksinert 👍
Trådstarter
Sitat av Quasar Vis innlegg
Han tenker på Lactuca Virosa. Mer info finnes her https://www.erowid.org/plants/lactuca/

Skal ikke uttale meg om hvilke deler av planten du kan røyke. har lest en del rapporter nå og ekstrakt virker som det beste om det er rus du skal ha. Ellers ser det jo ut som en grei ting å blande med et mer populært ugress istedenfor tobakk
Vis hele sitatet...
Ja, de er Lactuca Virosa (gift salat), kom over en ferdig tørka pulverisert plante borti en krok en plass. Den kan jo brukes som mye, bla. smertelindring og beroligende/søvndyssende. Lukter ikke så forbanna jævlig som Valerian så mer fristende å ha slikt pulver liggende. Hvis man dyrker den så kan man jo bruke tørka blader som te. Kan selvfølgelig røykes også, men tenkte mer på å spise den. Dyrking skal jo være lett å få til både med Valerian og Wild Lettuce da de begge tåler -20 eller mer.
Sitat av daffe Vis innlegg
Ja, de er Lactuca Virosa (gift salat), kom over en ferdig tørka pulverisert plante borti en krok en plass. Den kan jo brukes som mye, bla. smertelindring og beroligende/søvndyssende. Lukter ikke så forbanna jævlig som Valerian så mer fristende å ha slikt pulver liggende. Hvis man dyrker den så kan man jo bruke tørka blader som te. Kan selvfølgelig røykes også, men tenkte mer på å spise den. Dyrking skal jo være lett å få til både med Valerian og Wild Lettuce da de begge tåler -20 eller mer.
Vis hele sitatet...
For å si det slik: Den du kaller valerian er legevendelrot Valeriana officinalis på norsk. Og det er nesten ingen livsfare forbundet med å innta denne, i rake motsetningen av giftsalat, som faktisk er meget giftig.
Det som er det verste med legevendelrot, er at den beroligende effekten kan føre til en mild depressiv tilstand, evt. eller forsterke en depresjon.

Ellers i Norge vokser en nær slektning av legevendelrot vilt i store mengder i nesten hele landet i fuktige drag, nemlig vendelrot Valeriana sambucifolia. Den har litt svakere virkning enn legevendelrot, men det er bare å øke dosen. Og den lukten er en liten pris, når en sammenligner med tryggheten!

Ellers hvis du kontakter din fastlege, så får du lett noe å sove på. Da kan du få melatonin eller/og en søvndyssende allergimedisin, som er helt trygg! Dette er også det tryggeste og det mest effektive alternativet!
Sist endret av aluminiumfluorid; 22. januar 2015 kl. 09:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Uvaksinert 👍
Trådstarter
Bare en liten oppdatering. Har nå tatt nesten 1 teskje om kvelden (ikke alle kvelder) av tørket Wild Lettuce og det har faktisk en god virkning. Blir avslappet og har en liten prikking/varme i kroppen og ryggsmertene blir mindre, har flere netter nå sovet til klokka ringer litt over 05:00, det har skjedd så sjelden at jeg tror det kan telles på en hånd i hele 2014. Litt deilig å sove 5-6 timer uten å våkne etter noen få timer med vondt i ryggen. Det er klart at smertene blir ikke like mye borte som med parlagin forte, men siden jeg blir lys våken av paralgin forte så er dette faktisk bedre for min del. Finner vel ut etter hvert om det er giftig, men siden den også jo faktisk kan spises som salat så tror jeg dette går bra. Må se om jeg får tatt mot til meg å smakt på en teskje med Valeriana Officinalis også, men det lukter noe så helt forferdelig, posten må jo ha lurt på hva som var i den pakka, for det lukta dritt og 50 år oppsamla tåfis flere meter rundt pakka, bare man tok på den så satt lukta i hånda lenge etterpå.
Sitat av daffe Vis innlegg
Må se om jeg får tatt mot til meg å smakt på en teskje med Valeriana Officinalis også, men det lukter noe så helt forferdelig, posten må jo ha lurt på hva som var i den pakka, for det lukta dritt og 50 år oppsamla tåfis flere meter rundt pakka, bare man tok på den så satt lukta i hånda lenge etterpå.
Vis hele sitatet...
Valeriana lukter så snerk og dritt at hundeånden til en 12 år gammel grand danois er likestilt. Hjelper for meg dog det skal sies at jeg ikke plages av smerter, bare for mange tanker om nettene.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kom tilfeldigvis over dette produktet. Men det er vel ikke lovelig her i landet selv om dem selger alternativer til ulovelige produkter ?


Innhold :SlowDown is Wild Lettuce also know as Bitter lettuce, Laitue vireuse, Opium Lettuce, Poisonous Lettuce, Rakutu-Karyumu-So or Lactuca virosa, plant
Sist endret av Authentic; 21. april 2015 kl. 21:05.
Uvaksinert 👍
Trådstarter
nei, er vel ikke lovlig. Men ser ut til å være lett å dyrke og skal vel fint overleve en vinter også så det blir nok noen slik rundt husveggene etter hvert.
Det ene virkestoffet (Lactucopicrin) har samme virkemekanisme som nervegift, så hver forsiktig med doseringa.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Det ene virkestoffet (Lactucopicrin) har samme virkemekanisme som nervegift, så hver forsiktig med doseringa.
Vis hele sitatet...
Det er en nervegift!
Uvaksinert 👍
Trådstarter
Ja, og derfor virker det.

Lactucopicrin (Intybin) is a bitter substance that has a sedative and analgesic effect.