Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  636 153391
Kitet mitt har ikke utviklet seg noenting siden min forrige post ( i mai, les forrige side).
Aner ikke hva jeg kan ha gjort galt.. Men er det mulig å "starte" det på nytt? Har hørt at det går ann å fremkalle nye sporer bare ved å ta hele kitten og snu litt på jorda osv og putte oppi en annen boks?
Ingen vekst og du startet i mai??

Jeg har ikke brukt grow-kits selv, syns det virker dyrt og unødvendig.
Det kom noe vekst etter noen uker, men det gikk innmari sakte. Og det virker som hele prosessen bare har stoppet opp. Se min post på forrige side for å lese beskrivelsen av veksten og småsoppen som dukket opp. Og som enda ikke har utviklet seg mer siden den gang.
De er fortsatt på "knappenålhode stadiet", og jeg kan ikke fatte hva som har skjært seg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
har store problemer med å få tak i brunt rismel. har prøvd på alt av helios og helsekost. noen som vet om noe man kan bruke istedet, eller noen som vet om et sted de har det (og, neitakk, gjetting kan jeg gjøre selv, tenker på om noen har kjøpt det et sted)
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Trådstarter Administrator
Jeg kjøpte brunt rismel på Helios. Ellers har jeg gode erfaringer med popkorn, da trenger du heller ikke å blande ut næringen med vermikulitt.

Bare la popkornet ligge i vann et døgn, skyll det, og sil ut/hell av alt overflødig vann. Funker utmerket =)
Sist endret av mentalmelt; 9. august 2008 kl. 20:21.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Mentalmelt: Kunne du forklart hvordan jeg caser kakene mine når jeg har brukt popkorn som substrat?
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Du kan case på akkurat samme måte som med andre substrater. Forklaring står i post #1.

Kan også legge til at når mycelet begynner å vokse opp gjennom casinglaget for å danne soppfrukter så er det lurt å strø på litt fuktet casing underveis slik at selve mycelet ikke er utsatt for direkte kontakt med lufta.

Det er bare å spørre hvis du lurer på noe mer konkret, så skal jeg svare etter beste evne.
Da har jeg endelig fått tak i alt jeg trenger, så i dag satt jeg igang prosessen. Har nå putta ca 1 kg med popkorn i en vannfylt kjele og har tenkt til å la det stå i 24 timer, før jeg koker de i en times tid. Så skal jeg la vannet renne av, og la popkornet stå litt før jeg overfører popkorna til halvliters glassene mine, og så koker jeg de i en time til. La de avkjøles, og så kan glassa inokuleres. Høres det riktig ut?
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Jepp.

Du trenger ikke koke det etter det har ligget i bløt, bare å skylle det og la vannet renne av. Det blir uansett kokt i sitt eget vann under steriliseringsprosessen.

Have fun =)
Sist endret av mentalmelt; 19. september 2008 kl. 19:24.
Kan man bruke vanlig micropop til dette? Så på shroomery at de brukte noen alvorlig svære sprettkønn som ikke ligner i det hele tatt på det jeg får i butikken.
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Bruk vanlig popkorn. Du finner det over alt i butikkene. Jeg kjøpte det sist på kiwi ved brugata.
Popkornet utvider seg etter å ha ligget i vann i 24 timer... Noe som kanskje kan forklare de "alvorlig svære sprettkønn"-ene du så, Slaktern
Hei, Er det noen som har noen sporer til Psilocybe cubensis til overs`? hadde vært kjekkt så jeg kommer igang pm for svar
▼ ... over en uke senere ... ▼
lurte på oppbevaring av soppsporer, hvis det tar litt tid før man har tenkt å starte dyrke om hvor man burde oppbevare soppsporene.
Kaldt og mørkt.
Og selvfølgelig lufttett, men dette er såklart ikke et problem hvis sporene er i sprøyte.
noen som kunne forklart litt enkelt hvordan man utfører casing. er ikke så fryktelig god i engelsk til å skjønne alle fremedordnene.
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Hva er det du ikke skjønner med måten det allerede er forklart på?
jeg skjønte ikke det med å skjære den opp i skiver før nå. takk så meget.
Er det noen her som kunne forklart meg hele fremgangsmåten på 'dunk and roll'?
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Du tar kaken ut av glasset, legger den i vann i ca 12 timer og ruller den deretter i tørr vermikulitt. Så sprayer du vann på vermikulitten til den er fuktig. Dette er et alternativ til casing, for de som ikke har lyst til å prøve seg på det i første omgang.
Hvor kan jeg få tak i syltetøyglass med lokk uten hals?
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
På ditt lokale kjøpesenter finnes det sikkert en sånn pytt & panne butikk eller noe lignende. Du vet sånne krimskrams butikker med alt fra stekepanner til lysestaker, de har ofte masse forskjellig glass til alle mulige slags formål. Du får nesten bare se hva du finner =)
ok... jeg bor i en småby med ganske kjipt utvalg av butikker... noen webshoper du vil anbefale?

Har også hørt at man kan få ferdige substratglass, ferdig til å inokuleres... noen erfaringer?
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Nei, og nei.

Jeg kjøper ikke noe så trivielt som glass på internett. Det er ingen byer i dette landet som er så små at du ikke får kjøpt deg noen passende glass. Du kan bruke alt fra kjøkkenglass til ildfaste former. Bare pass på at glasset ikke er for tynt og skrøpelig.

Ferdig substrat har jeg heller aldri vurdert å bestille da jeg ikke har noe problem med å lage det selv, så og si kostnadsfritt
Sist endret av mentalmelt; 1. desember 2008 kl. 17:12.
Jeg skjønner... men det jeg var ute etter var syltetøyglass... jeg bare inbilte meg at det var mer praktisk å bruke enn vanlige glass...

Jeg har også hatt problemer med å finne desinfiserende spray... antibac o.l. får jeg men ikke spray...
Det er vel ikke noe mer praktisk og bruke syltetøyglass? Antibac funker fint det asså, og når du først er på apoteket burde du kjøpe med microporetape og tape over hullene i lokket.
Hva skal du med desinfiserende spray? Er det ikke bare å fylle desinfiserende middel på en spruteflaske da? Selv brukte jeg desinfiserende ethanol, men kan aldri huska å hatt bruk for å spraye det.
Jeg bare tenker på å spraye lufta jeg jobber i så jeg tar de eventuelle sporene og bakteriene som ligger i lufta...
Skal starte min egen "farm" nå snart, men kan jeg bruke vanlig hvetemel i stedet for brunt rismel? Eventuelt andre forslag?
Har ett spørsmål som fant ikke svar på ved søk:
Kan man bruke sporer fra viltvoksende sopp når man skal dyrke?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Crew
Sitat av blyant Vis innlegg
Har ett spørsmål som fant ikke svar på ved søk:
Kan man bruke sporer fra viltvoksende sopp når man skal dyrke?
Vis hele sitatet...
Kommer an på hvilken sopp du tenker på. Fleinsopp er et dødfødt prosjekt i og med at forskere bare har klart å kultivere de i helt sterile laboratorium.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Kommer an på hvilken sopp du tenker på. Fleinsopp er et dødfødt prosjekt i og med at forskere bare har klart å kultivere de i helt sterile laboratorium.
Vis hele sitatet...
Tenkte på fleinsopp ja
Ja, du kan bruke sporer fra viltvoksende sopp. Spiss Fleinsopp er dog så og si umulig å dyrke som Dodecha påpeker (alle Psilocybe sopper er fleinsopp).
Sitat av Slaktern Vis innlegg
(alle Psilocybe sopper er fleinsopp).
Vis hele sitatet...

Stemmer nå dette? Psilocybe Semilanceata er riktignok spiss fleinsopp som man finner i norsk natur.

Men psilocybe cubensis kan da ærlig talt ikke omtales som flein. (hadde jeg kalt cubensis for flein i mitt miljø, hadde dem skakket på hodet)
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Flein er det norske ordet for psilocybe, men har også blitt en slengnavn for spiss fleinsopp.
Mulig miljøet ditt ikke er så faglig orientert, de fleste er jo ikke det på alle ting
Sist endret av mentalmelt; 8. desember 2008 kl. 21:44.
Sitat av Raggaman Vis innlegg
Stemmer nå dette? Psilocybe Semilanceata er riktignok spiss fleinsopp som man finner i norsk natur.

Men psilocybe cubensis kan da ærlig talt ikke omtales som flein. (hadde jeg kalt cubensis for flein i mitt miljø, hadde dem skakket på hodet)
Vis hele sitatet...
P.Cubensis heter Cubafleinsopp på norsk.

Her er navn og bilde på endel andre:

http://www.freakforum.nu/forum/showp...77&postcount=8
Sist endret av DeMenT; 9. desember 2008 kl. 15:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har akkurat fått igang min egen lille "farm", men jeg fikk kun tak i vermikulitt som er fin, legger merke til at de fleste bruker medium eller grov.

Noen som har erfaringer med fin vermikulitt og soppkultivering, funker det?
Hei

Jeg har akkurat overtatt et, 4-5 månder gammelt sopp prosjekt av en kompis som skal flytte. Jeg er nå på det stadiet der myceliumet er sluttet og vokse og har skrumpet inn/tørket litt.

Er det noen mulighet for at mycelium kan ha overlevd så lenge?
Er det noen lette løsninger jeg kan teste ut for å få dette til og vokse?
Prøvde meg på en sånn ferdig Grow Kit fra
http://www.smartbotanics.nl/
for et år siden uten funk

Tenkte jeg skulle prøve nå igjenn

Ideen blir da å ha det i et tomt klesskap i en eller annen frysebox
med plastfolie med teip rundt og små huller
Spraye med sterilt vann fra steril flaske så ofte som trengs
Holde temptraturen stabil på det som trengs
Ha en liten lyskilde øverst i skapet
+ sef. holde alt sterilt

Noen som har noen syns punkter på om dette skulle funke?

slik at soppen vet hvilken vei til å gro
Sist endret av Gloss; 28. januar 2009 kl. 20:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor kan man få tak i en ordentlig trykkoker?

Det eneste jeg har funnet på nett er skamdyre trykkokere med bare 6l kapasitet...
Leita sjøl lenge etter en trykkkoker. Vanskelig å finne - og dessuten veldig dyre. Så fant jeg ut at mange har suksess med å sterilisere i vanlig gryte. Bare doble tida. Så om du har vanlig gryte og koker glass med medium i 2 timer skulle dette funka bra. Jeg steriliserte 12 glass på denne måten. Og bare ett glass ble "contaminated".

Lykke til
Kult.. da prøver jeg det... forresten, kan noen fortelle meg om erfaringer med å bytte ut brunt rismel med vanlig hvetemel eller andre alternativer? Virker som at ingen av helsekostene i byen min tar det inn...
Hei,
Jeg tenkte å prøve ut agar, for å få bedre kontroll med kontaminasjon, samt lære meg en nyttig metode som kan brukes til dyrking av alle mulige mikroorganismer.

Lurte på om det var noen her som hadde erfaring med agarteknikker?

Jeg tror jeg har det meste av utstyret som trengs, samt noen gram agarflak. Eneste som mangler fra oppskriften er dextrose (aka druesukker, blodsukker...), men det tror jeg kanskje jeg får på et apotek.

Vell, spørsmål jeg har er:
Kan jeg lagre levende mycel over lengre tid i kjøleskapet? F.eks. en måned.
Under lagring i kjøleskapet, vil det være lurt å ha det i agarskålene eller bare la mycel flyte i sterilt vann?
Kan jeg bruke fruktose i stedet for dextrose som næringsmiddel i agarskålen?

Forøvrig tenkte jeg å bruke hele rugkorn som substrat. Noen som vet hvor dette kan skaffes rimelig og greit?
Jeg prøver meg nå på mitt aller første prosjekt og trenger litt hjelp fra forumet på veien. Næring jeg bruker er popkorn, å guiden jeg brukte er denne.
Den første april satt jeg en halv spore i 5 små glass. Temperaturen har holdt seg rundt 28-30 grader siden første dag, men igår har noen tydeligvis snublet over strømledning til akvarievarmeren, så tempraturen var bare på 21grader i dag når jeg sjekka. Og det har den vært på i rundt ett døgn.

Popkornet begynner å få hvite hår/tråder, men jeg lurer på om dette kan ødelegge prosjektet? Jeg har akkurat byttet vannet i den store boksen til varmere vann, og lille boksen med glassene i ligger ute på verandaen i sola, under ett teppe, for og få opp temperaturen.

Soppen jeg gror er forresten Psilocybe Cubensis, strain "Palcnque".
Sist endret av Quetzalcoatl; 9. april 2009 kl. 14:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Det vil ikke ødelegge prosjektet, men kanskje forsinke utviklingen bittelitt.. Du bør holde temperaturen under 30 grader, helst mellom 25 og 27.
Så flott, da slipper jeg og starte ett nytt prosjekt. Har enda en halv spore igjen fra FSRE, sånn i tilfelle noe skulle gå galt.

Har nå satt ned temperaturen til rundt 26-27, i lilleboksen. Jeg leste en plass (kanskje her) at mycelet produserer varme, ca +3 grader. Så jeg prøvde meg med 3 grader høyere temperatur enn normalt i de første dagene, når det enda ikke hadde kommet noe mycel, rett og slett i håp om raskere/bedre resultat.

Siden jeg har absolutt ingen praksis erfaring med sopp-kultivering vet jeg jo ikke om det "trikset" har negative eller positive effekter på prosjektet, men man lærer jo med og prøve, prøve ut forskjellige ting.

Takker mann!=)
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Siden mycelet produserer egen varme så skal man jo tvert imot senke temperaturen litt, ikke heve den =)
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Siden mycelet produserer egen varme så skal man jo tvert imot senke temperaturen litt, ikke heve den =)
Vis hele sitatet...
Du misforstår meg. Jeg sier jeg hadde tre grader ekstra varme, før mycelet la seg rundt kornene. For og så senke temperaturen tre grader når mycelet kom fram. For mycelet produserer jo tross alt ikke varme når mycelet ikke har kommet fram engang? Mycelet kom syvende dag. =)

Add: Kan forresten informere sopp-interesserte i Trondheim om at vermikulitt og brunt rismel er utrolig vanskelig og få tak i. Dyrebutikken på lade og solsiden har tatt inn vermikulitt før, men på grunn av lite etterspørsel har de sluttet og ta inn det. Og brunt rismel var jeg og lette etter på helsekost og forskjellige andre plasser, men fant bare hvitt rismel. Men som mentalmelt skriver i førstepost, så finnes det jo hundrevis av andre ting man kan erstatte disse to tingene med. Så ikke gjør samme feil som meg, jeg sprang rundt som en idiot fra butikk til butikk for og lete etter akkurat de tingene.
Sist endret av Quetzalcoatl; 9. april 2009 kl. 17:45.
the lone deranger
mentalmelt's Avatar
Ah, okay. Da skjønner jeg hva du mener =)