Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 6911
Anonym bruker
"Tropisk Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå er det ikke lenge igjen til gamle sedler går ut på dato og jeg lurer på hvordan man kan veksle disse uten å bli registrert eller rapportert? Går dette helt fint eller har jeg grunn til å ha litt noia?
Er det bare å gå til banken eller postkontoret eller må man vise ID? Bør den som veksler ikke ha noe på rullebladet in case of rapportering og ID kontroll?
Hvor stor sum er det innafor å veksle av gangen?

Jeg kan se for meg at de tror jeg vil ha pengene inn på konto, men jeg vil ha de gamle sedlene mine veksla i nye sedler, vil de begynne å lure da? Kan de finne på å rapportere til noen som kommer til å kreve å få vite hvor de er fra? Det er en seddel her og en seddel der som jeg har hatt til overs og spart over flere år så det er ikke noe jeg akuratt har lønningsslipp på men er litt redd for at de skal mistenke noe kriminelt siden alle med cash blir uglesett for tia
Kommer nok veldig an på beløpet. Har du feks en mindre stack 200 lapper så be om å få vekslet i 1000 lapper. Tusen lapper ber du om å få vekslet i 500 lapper etc. Da tenker jeg det blir minst stress og spørsmål. Om du sier "nye sedler takk" kan det kanskje ringe en bjelle?

Ifølge de mest slitsomme politikerne så er jo cash kun for kriminelle og om vi avskaffer 1000 lappen blir det umulig å være kriminell
Bare spørr i kassa på en matbutikk om du får veksle de i nye selder? Den som sitter i kassa bryr seg katta, og de blir som regel glad for å kunne hjelpe noen
Anonym bruker
"Tropisk Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har spurt i div matbutikker og de gidder bare ta i mot en 500 og veksle i småsedler. Ingen her som jobber i butikk da som jeg kan komme innom når seddellageret er bra? hehe
En haug med 100 og 200 lapper er jeg ikke så interessert i å ha liggende egentlig rett og slett fordi det er upraktisk å samle på når det blir unødvendig mange. Det er ikke et svimlende høyt beløp sammenlagt men mer cash en A4 fyr har i lommeboka med mindre han skal ut å handle bil og betale cash. Jeg har 500kroners sedler jeg gjerne ville hatt i 500 eller 1000 lapper.
Kanskje du kan handle noe i butikker som har typ "åpent kjøp"? Betal kontant og lever varen tilbake uåpnet og si det ikke var noe du skulle ha likevel og bare be om å få igjen pengene.
Nå har du nesten 10 år på deg til å veksle dem inn (100- og 200-lappene utgår 30. mai 2028, resten enda senere), så med mindre det er veldig mange milliarder du har i madrassen, så burde du fint klare å veksle dem i nye, litt etter litt.
Anonym bruker
"Tolerant Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Må legge til hvis man har gamle sedler som 100 og 200 lapper (Flagstad og Birkeland) er det kun Norges Bank som veksler de inn gratis, de var ugyldig betaling i butikk 30.5.2018 i fjor.
Hvorfor ikke sette inn pengene i en innskuddsautomat og ta ut pengene senere? Pengene kan stamme fra prostitusjon, loppesalg, småarbeid.
Anonym bruker
"Tropisk Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
Kanskje du kan handle noe i butikker som har typ "åpent kjøp"? Betal kontant og lever varen tilbake uåpnet og si det ikke var noe du skulle ha likevel og bare be om å få igjen pengene.
Vis hele sitatet...
Det der var ikke så dumt!
Anonym bruker
"Tropisk Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nå har du nesten 10 år på deg til å veksle dem inn (100- og 200-lappene utgår 30. mai 2028, resten enda senere), så med mindre det er veldig mange milliarder du har i madrassen, så burde du fint klare å veksle dem i nye, litt etter litt.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke helt riktig etter hva jeg har forstått iallefall. Sedlene er ikke brukbare et år etter lanseringsdato på nye sedler, dvs at 100 og 200 lappene ikke er brukbare etter 30 mai i år, og 500 lappene i september i år. Lokale kiosken min nekter allerede å ta i mot de gamle 500 lappene. Banken derimot, kan veksle sedler i ti år etter, mot gebyr.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Banken derimot, kan veksle sedler i ti år etter, mot gebyr.
Vis hele sitatet...
Sentralbanken veksler gebyrfritt i tiårsperioden.

https://www.norges-bank.no/tema/Sedl...ler-og-mynter/
Sist endret av vidarlo; 21. juni 2019 kl. 00:37.
Anonym bruker
"Tropisk Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Angående tipset til random, hvor mye cash er vanlig å ha i kassene rundt om på forskjellige sjapper? Det er jo litt surt om jeg kjøper noe stash jeg ikke trenger, også får jeg ikke bytta det senere fordi de rett og slett ikke har nok cash i kassa å gi meg igjen. Det er noe regler på at man kun kan få tilbake på kort med det kortet man har betalt med, men uansett vil jeg ikke ha noe på kortet, da kunne jeg jo bare satt dem inn i banken sjæl.

Angående cash mengden i kasser for å sikre at jeg får bytta varen og få igjen cash, burde jeg gå for klokkebutikker/gullsmed, dyre klesbutikker som Gucci, eller kjeder med mindre sikkerhet som Carlings og Elkjøp? Når jeg tenker meg om funker vel ikke elkjøp eller gucci for der pleier de å registrere kjøpet på navn mtp garantien. Tips?
https://www.norges-bank.no/tema/Sedl...gamle-sedlene/


Her står det jo at du kan veksle 100 og 200 lapper inn anonymt under 10 tusen kroner.....
Anonym bruker
"Tropisk Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av MM200 Vis innlegg
https://www.norges-bank.no/tema/Sedl...gamle-sedlene/


Her står det jo at du kan veksle 100 og 200 lapper inn anonymt under 10 tusen kroner.....
Vis hele sitatet...

Ikke for å kverulere men det står at man må fylle ut skjema i den linken.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke for å kverulere men det står at man må fylle ut skjema i den linken.
Vis hele sitatet...
Om det er kontanter du har spart opp tilfeldig over tid trur eg ikkje du har spesielt mykje å frykte.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om det er kontanter du har spart opp tilfeldig over tid trur eg ikkje du har spesielt mykje å frykte.
Vis hele sitatet...
Nåja , jeg har ikke reint rulleblad så det kommer til å vekke mistanke om jeg må registrere noe og navnet sjekkes opp så det er det jeg vil unngå. Men kanskje det ikke er noe stress, kanskje dem ikke syns det er rart å ha og ville ha masse cash, kanskje dem ikke sjekker opp ID med noe kontrollorgan eller rapporterer det. Men det tar jeg ikke sjansen på siden det står at de er rapporteringspliktige ved mistanke om hvitvasking.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Du kan evnt prøve Paygoo Reload, du kan lade kortet med opp til maks 2000kr hver gang, flere ganger (bare å dra rundt på forskjellige kiosker). Også kan du enten bruke det hvor du vil eller ta ut pengene med det i minibank. https://paygoo.no/cards/reload_card
Anonym bruker
"Lei Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Du kan evnt prøve Paygoo Reload, du kan lade kortet med opp til maks 2000kr hver gang, flere ganger (bare å dra rundt på forskjellige kiosker). Også kan du enten bruke det hvor du vil eller ta ut pengene med det i minibank. https://paygoo.no/cards/reload_card
Vis hele sitatet...
Paygo må registeres det og. Innskudd dukker opp på skattemeldinga