Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  629 194888
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Mona og Arne Bratland er enda på krigsstien ser jeg. Og enda har de ikke innsett at sønnen deres ikke døde av narkotikaens onde natur, men av mangel på kunnskap. Hvem har kalt 'narkotika' ufarlig, Stein Bjørnli? Hjernedødt sirkus.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er rett og slett utmattende og depressivt å se hvordan selv i våre dager, et sånt misforstått korstog blir applaudert og ukritisk svelget av mange, mennesker man ellers hadde hatt både respekt og forståelse for
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Mona og Arne Bratland er enda på krigsstien ser jeg. Og enda har de ikke innsett at sønnen deres ikke døde av narkotikaens onde natur, men av mangel på kunnskap. Hvem har kalt 'narkotika' ufarlig, Stein Bjørnli? Hjernedødt sirkus.
Vis hele sitatet...
Finner noen artikler på det, men står det hva han døde av? typ hvor stor dose, eller om det var i kombinasjon med andre rusmidler?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
https://www.aftenposten.no/a-magasin...jaerlighetsdop

De "delte" to gram på to personer - hvordan er det mulig for folk med såpass erfaringer som de to - han røyke hasj jevnlig i trondheim, hun introduserte han for stoffene- å være så ute av stand til å gjøre en bedre vurdering av dosering?
Tror det ikke er så veldig mange rusmidler man kan ta 8-10 ganger brukerdose uten at man skal gå på en real smell. Triste saker. Man blir sikkert frista til å redosere litt for mye hvis det er ei jente med i bildet
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
https://www.aftenposten.no/a-magasin...jaerlighetsdop

De "delte" to gram på to personer - hvordan er det mulig for folk med såpass erfaringer som de to - han røyke hasj jevnlig i trondheim, hun introduserte han for stoffene- å være så ute av stand til å gjøre en bedre vurdering av dosering?
Vis hele sitatet...
Ikke samme sak. Haakon Bratland døde i England av MDMA-overdose, bekreftet i obduksjon. England er jo kjent for ekstreme MDMA-doseringer i ecstasy-pillene. Det står i artikkelene at han prøvde MDMA for første gang i sitt liv: https://www.tv2.no/a/9563169
Jeg ser ikke bort ifra at det er MDMA som blir misbrukt mest av mange diverse rusmidler, bare fordi "Det er ikke så farlig". Kjører man på med et gram ++ så er det ikke lange veien før ting begynner å kortslutte. Og media ser ut til å være veldig kåte når det kommer til dødsfall på "narkotika"
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ok, veldig bra oppklaring.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Vis hele sitatet...
De kan "ønske den nye reformen velkommen", så mye de vil, men det skinner gjennom at de har bias til sin egen frykt for og ikke få "pene oppklaring-statistikker" like enkelt som før. Det er og livsødeleggende for mange og få barnevernet unødvendig inn i livene deres, noe som og har skjedd blant folk som velger en joint en lørdag i måneden fremfor en drink.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
https://www.vg.no/nyheter/i/opb6bW/n...S_xUxDH37tfr60

historisk! Dette har vel ikke skjedd på mange, mange tiår!
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg

historisk! Dette har vel ikke skjedd på mange, mange tiår!
Vis hele sitatet...
Har det skjedd før?

Men ok! Nå får vi en teaser frem til 1. juni.
Kjipt med tørke da.

Men hva skal dem drive med nå da? Håper det blir noe nyttig hvertfall.
Sist endret av KnutAnkhAton; 31. mars 2020 kl. 20:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Har det skjedd før?

Men ok! Nå får vi en teaser frem til 1. juni.
Kjipt med tørke da.
Vis hele sitatet...
Tror det blir vedtatt permanent etter 1. Juni da blir hverdagen til politiet mye enklere og kan prioritere ressurser på andre kriminalitet. Håper politikerne ser det samme
stranger's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lol! Om rusmidler blir lovlig uansett bruk så er Noreg som et land ferdig. "egendiagnostierste" rusmisbrukere som suger NAV tom som en oversulten hore. Sitte på ræven og unngå all form for samfunnsnyttig arbeid bare for å få seg en rus av et slag. Ville ikke overraske meg om de samme personene senere vil gi Staten skylden for sin egen elendighet. Sånn er det bare med rusmisbrukere!!
Vis hele sitatet...
Hvordan kan jeg suge Nav tom som en oversulten hore ved å være egendiagnostisert rusmisbruker? Setter pris på svar - Nav her hos meg er så kjiiipe at de krever legeerklæring og greier, får ikke suge de litt engang når jeg slenger mine egendiagnostiserte diagnoser i bordet. Surpomper! 😖
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
https://www.vg.no/nyheter/i/opb6bW/n...S_xUxDH37tfr60

historisk! Dette har vel ikke skjedd på mange, mange tiår!
Vis hele sitatet...
Så om jeg nå blir tatt med weed bryr ikke politiet seg lenger?
Jo de kommer til å bry seg skikkelig og så får du påtaleunlatelse
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jøss, det var uventet. Når de først er så godt i gang kan de ikke bare gjøre dette permanent vær så snill?
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Jo de kommer til å bry seg skikkelig og så får du påtaleunlatelse
Vis hele sitatet...
Mæh, alt de tar meg for blir henlagt mtp alderen min
Nå er det jo bare noen dager igjen av fristen til rusreform-høringen, så tipper det blir vedtatt
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Nå er det jo bare noen dager igjen av fristen til rusreform-høringen, så tipper det blir vedtatt
Vis hele sitatet...
Jeg tipper den blir utsatt.

Ang påtaleunnlatelse - så er det verst å merke seg at politet KAN gi påtaleunnlatelse. Det er langt i fra det samme som at de må. Så unngå gjerne å fyre opp feite langt innenfor intim-sonen til Jan Erik Bresil!
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Man er kanskje midlertidig "mer trygg" under grensene for eget bruk, men ingen vet vel per dags dato hvordan de vil velge å praktisere dette. Stay safe der ute homies
Bra at de er på rett spor igjen nå, selv om omstendighetene er uheldig.
Påtaleunnlatelse er vell og bra, men hvordan gjenspeiler dette seg for andre aspekter ved rusbruk ?
Som førerkort, barnevernet, våpeneiere, jobb osv.
Etter en tidligere påtaleunnlatelse fra 2012 så henger dette fortsatt igjen når politiet sjekker meg opp under f.eks en trafikk kontroll.
Noen år etter jeg fikk påtaleunnlatelse så ble jeg stoppet i en tilfeldig kontroll. Ble da spurt om den aktuelle saken som i utgangspunktet var fra 2010. Det som skjedde var at de gikk over bilen min med hund, selv om jeg hadde påtaleunnlatelse. Jeg hadde kontrollen gikk fint, men for meg så virket det som om saken på en måte henger igjen på papiret. Men "straffen" uteblir.
subscribe - Korrekt, utsatt frist til 15.05.

jorhys - ser ut som at det kommer på utfyllende rulleblad, men ikke kortversjonen. Og at det ikke kan taes opp straffemessig når saken er foreldet. Påtaleunnlatelse betyr at du er ansett som 100% skyldig, men de tar ikke saken videre. Hvis du holder deg i skinnet i to år, skal det teoretisk ikke taes opp, men tror nok det er litt ymse.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
En farlig dag å dele nyheter, men her er mer om RIksadvokatens pålegg i KK:
https://www.klassekampen.no/article/...ICLE/200409999
Det med at de nå kan gi påtaleunnlatelse er nok et skritt i riktig retning. Men likevel er det for mange aktører fra norsk narkotikapolitiforening som er altfor redde for levebrødet sitt, og derfor vil ikke den ideologiske besettelsen forvinne med det første.

Og når det som det nå peker i retning av blir slik at de gir påtaleunnlatelse uansett ovenfor all besittelse til eget bruk kommer det med førerkort beslag til og ha et sterkt fokus. Det er i hvertfall slik det har utartet seg i store deler av USA.
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
subscribe - Korrekt, utsatt frist til 15.05.

jorhys - ser ut som at det kommer på utfyllende rulleblad, men ikke kortversjonen. Og at det ikke kan taes opp straffemessig når saken er foreldet. Påtaleunnlatelse betyr at du er ansett som 100% skyldig, men de tar ikke saken videre. Hvis du holder deg i skinnet i to år, skal det teoretisk ikke taes opp, men tror nok det er litt ymse.
Vis hele sitatet...
Det var dette jeg fryktet litt. Hele greiene har forsåvidt ikke så mye å si for mitt daglige liv, men er redd for at mange nå vil tenke "fritt frem" og glemme at det fortsatt kan ha store konsekvenser å bli tatt. selve boten kan ofte være det minste problemet.

Det at politiet kan tolke/håndheve lovverk forskjellig fra betjent til betjent er noe som dessverre viser seg alt for ofte.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ble litt forvirra etter VG nyhetene.
Betyr det at jeg kan røyke en joint ute på en park, uten at politiet kan gjøre noe?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ble litt forvirra etter VG nyhetene.
Betyr det at jeg kan røyke en joint ute på en park, uten at politiet kan gjøre noe?
Vis hele sitatet...
Nei. Men etter mye hassle så blir du ikke dømt. Men du er fortsatt skyldig i å bryte en lov.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Markonan Vis innlegg
Nei. Men etter mye hassle så blir du ikke dømt. Men du er fortsatt skyldig i å bryte en lov.
Vis hele sitatet...
Kongeee!
Sitat av Mekkelek Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er et klassisk eksempel på avholdsorganisasjonen ACTIS sine skjulte triks, det å bruke en liten håndfull sannhestvitner. Dette blir jo godt backet opp av de som er redde for og miste jobbene sine dersom reformen gjør de mindre betydningsfulle.

Ellers er det ikke noe vitenskapelig belegg for at kontraktene har noen form for hensikt, tvert i mot. Så i det store og det hele er det kun verdiløse anekdoter brukt som et pr stunt for deres politiske sak.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Påtaleunnlatelse er etter hva jeg forstår i praksis en straffereaksjon ved at den blir hengende ved deg i strafferegisteret. Som tidligere nevnt i tråden vil denne forfølge deg resten av livet, i enhver kontakt med politiet er du allerede "suspekt" og vil bli behandlet helt annerledes enn noen uten tilsvarende reaksjon. Noen med litt peiling på juss som kan forklare meg hvordan/om påtalemyndighetene (som politifullmektiger og -advokater) kan ilegge slike reaksjoner uten innspill fra en domstol, og hvordan man bør forholde seg til dette ved for eksempel å nekte å godta forelegg/bot?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Mekkelek Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er ikke langt å strekke seg å tro at ACTIS har en finger med i spillet. Men jeg kan også strekke meg andre veien og tro journalistene vil dekke saken fra begge sider, ved første øyekast er det vanskelig å si med sikkerhet.

Problemet er jo at artikkelen overdriver rusreformen og gir fritt ord til en tidligere misbruker, klart noe informasjon gir han men det vinkles for å få rusreformen til å se negativ ut. Tror du virkelig foreldre vil droppe saken fordi andre oppmøte med myndighetene er frivillig?
Som om de skulle glemme at de ble oppfordret til å møte helsepersonell, politi etc forrige uke og nå er barnet deres rusfri?

Det ironiske for meg er jo at Trine Funder Amundal som sitter i rusreformutvalger avviser påstandene politiet (som fronter seg selv som øverste myndighet og eksperter på rus til stadighet) og forklarer at det ikke blir endring i praksisen rundt pågripelser.

Det er litt clickbait, og om man ikke leser hele artikkelen så får avholdssiden lagt frem sitt eldgamle syn, slutten tegner jo et litt annet bilde men det oser ikke akkurat god journalistikk.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mekkelek Vis innlegg
Vis hele sitatet...
At noen som har fått rasert livet (mistet lappen, jobb, unger, omgangskrets) pga. cannabisbruk burde tipse NRK og fortelle sin historie som et slags motsvar.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, var dette kun en aprilspøk? Kan de seriøst spøke om noe sånt i denne tiden? Jeg er mildt sagt sjokkert. Overformynderiet fornekter seg ikke.. De kjemper med nebb og klør i en krig som allerede er tapt. Og hvem går det ut over? Jo, de svakeste i samfunnet .. Jeg gremmes.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette er vel som forventet? Påtaleunnlatelse gjør så vidt jeg har skjønt bare at man ikke får straff som f. eks bot, men likevel er ansett som skyldig og derfor får det på rulleblad. Det er påtalemyndighetene som reiser tiltale eller gir påtaleunnlatelse, og dette har vel ikke random politibetjenter myndighet til. Altså må vel en anmeldelse til for å få det lenger opp i systemet før det kan besluttes å gi påtaleunnlatelse?

Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Ja, var dette kun en aprilspøk? Kan de seriøst spøke om noe sånt i denne tiden? Jeg er mildt sagt sjokkert. Overformynderiet fornekter seg ikke.. De kjemper med nebb og klør i en krig som allerede er tapt. Og hvem går det ut over? Jo, de svakeste i samfunnet .. Jeg gremmes.
Vis hele sitatet...
Det var nok ikke en spøk. Twitter-typen spøkte om at riksadvokaten spøkte
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
En jurist fra FTR (tryggere ruspolitikk) beskrev situasjonen med anmeldelser og påtale slik i dag:

"Beskjeden gikk til politiadvokatene om hvilken straffereaksjon som skal gis. Politiet vil nok anmelde som før."

https://www.regjeringen.no/no/dokume...pqSZ7pYY1DqiA0

Legeforeningen er negativ til avkriminalisering av bruk og besittelse. Utrolig skuffende!
Sist endret av meaculpaUIO; 3. april 2020 kl. 18:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Burde lages en egen tråd som heter "avkriminalisering vs legalisering". Det er to ganske forskjellige ting. Mange som ikke skjønner det har jeg lagt merke til.
Så jævlig skuffende å se til og med legeforeningen gå ut imot dette.
Det fares me løgner og propaganda som ikke burde høre til i 2020, vi har så mye fakta og statistikk nå som burde åpne øyene til de litt, men neida.

Blir rett og slett deppa av hvor mye Norge henger etter på det her.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Pessimist som jeg er så ante det meg.

Ironien er jo at mange støtter jo "hjelp i stedet for straff" for så å ta en 180 grader allerede ved neste punkt og si seg negativ til avkriminaliseringen. Da er vi jo egentlig bare tilbake på nåværende modell uten særlig endring.
Jeg var nylig på et kurs med politiet i forhold til håndtering av Narkomane i offentlige bygg, synet på narkomane er helt annerledes enn det var for 10-15 år siden: Det legges vekt på at disse er folk, ofte med mange problemer, det var også anbefalt å aldri avbryte rusmisbrukere (som f.eks har låst seg inn på do for å ordne dosen sin) og heller observere og tilkalle vektere i første omgang og så evt politi.
Dette er jo vel og bra, men denne fantasien om avkriminalisering tror jeg vi omtrent kan legge fra oss. Utvalget kommer til å få en takk, men nei takk.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
"Kan reageres"

https://rett24.no/articles/riksadvok...narkotikasaker

Skal nå være:

Full stopp
Nå er det imidlertid slutt på den lokale sjølråderetten. I går vedtok Riksadvokatembetet nye og oppdaterte retningslinjer, og her er et helt sentralt ord blitt endret. Der det før sto at politiet «kan» anvende påtaleunnlatelse, står det nå «skal». Rundskrivet lyder nå:

«Riksadvokaten beslutter derfor at det i stedet for forelegg skal ilegges påtaleunnlatelse for de minst alvorlige narkotikaovertredelsene, det vil si bruk av narkotika og besittelse/oppbevaring til eget bruk. Påtaleunnlatelse skal ikke benyttes ved innførsel eller salg.»
Sist endret av meaculpaUIO; 4. april 2020 kl. 14:39.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
«Riksadvokaten beslutter derfor at det i stedet for forelegg skal ilegges påtaleunnlatelse for de minst alvorlige narkotikaovertredelsene, det vil si bruk av narkotika og besittelse/oppbevaring til eget bruk. Påtaleunnlatelse skal ikke benyttes ved innførsel eller salg.»
Vis hele sitatet...
Da flytter de vel bare definisjonen av hvilke mengder som er til eget bruk og hvilke som er til salg vil jeg regne med. Eller kanskje de bare driter i det og satser på at folk godtar foreleggene sine uten å involvere juristene.

Sort trekker og holder remis.
Sist endret av Myoxocephalus; 4. april 2020 kl. 20:46.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jævler!
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Fra ingressen: "Senterpartiet står for fasthet og varme. Det skal være kriminelt og straffbart å være i besittelse av eller å bruke narkotika."
Jeg lurer litt på hvilken fasthet og varme det siktes til. Fastheten i å konsekvent dolke et samarbeid i ryggen på de svakestes bekostning for å stjele tilbake noen velgere fra Frp? Og kanskje varmen fra helvetes brennende avgrunn der disse syndige narkomane sjeler forventes å ende opp?
Det er neimen ikke godt å si når svart betyr hvitt og hvitt betyr agurk.
"Det skal være kriminelt og straffbart å være i besittelse av eller å bruke narkotika. Samtidig må de rusavhengige møtes med helsehjelp og ikke mer straff."

Men de rusavhengige er som oftest i besittelse av og bruker narkotika. Hvordan skal de da ikke møtes med mer straff når det de driver med er kriminelt og straffbart?? Har noen korrekturlest artikkelen og oversett en så åpenbar og regelrett idiotisk selvmotsigelse?
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
straff er helsehjelp
krig er fred
etc
420 all the time
Hash cat's Avatar
Skulle likt å se noen av de politikerne som er imot avkriminalisering være hekta på et dop av noe slag. De forstår jo ikke hvor jævelig det er. Tankesette dems er jo helt tullete: Stoff kan fucke opp livet ditt, så hvis vi finner deg med det garanterer vi at det blir fucket opp.