Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2127
Anonym bruker
"Selvforsynt Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En jeg kjenner og vil hjelpe har brukt kokain og amfetamin, sannsynligvis også noe beroligende. Fant en vekt så regner med det da er snakk om salg også? TROR vedkommende skylder penger, vet ikke til hvem.

Er det noen som har tips(bortsett fra innleggelse et sted) til hvordan hjelpe personen? Man må vel ville det selv forstår jeg, men hvor lang tid tror dere det vil ta før personen kommer til "seg selv" og kan ta et valg uten at dopet styrer? Hvis det overhodet er mulig. Valget innebærer her samboer&barn eller kokain/rus...
Er nå langt unna samboer&barn og uten mulighet til å ta noe, til over nyttår. Er dette mulig å få til?

Dette har nok foregått lenge, men nå er det ute av kontroll. Hjelp meg å hjelpe?
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
At han har en vekt trenger ikke å bety at han selger det. Et sikrere tegn er om han har masse penger iforhold til inntekten sin. Da jeg var misbruker var jeg svært nøye med å dosere riktig, og derfor hadde jeg en vekt. Tror de fleste har det for å forhindre evt. overdose.

Når det kommer til hvordan du skal hjelpe han ut av det blir det veldig komplisert. Hvorfor ruser han seg? Vil han slutte? Om han ikke vil det selv er det lite du kan gjøre, annet enn å hjelpe han med å innse at han bør slutte. Jeg hadde god effekt av å gå til en psykolog og snakke om de tingene som gjorde at jeg begynte å ruse meg i utgangspunktet, men høres vanskelig ut dersom han ikke ønsker det selv.

Hvor lenge har han holdt på?
Har en fetter som skyldte en god del titalls tusen da han var tidlig i tyveårene. Rusmiljø i et annet skandinavisk land.
Han hadde riktignok verken dame eller barn. Skylder man feil folk penger skyr de ingen midler for å få tilbake pengene sine, dessverre.

Vi har en felles onkel som fant ut av dette og at de fetteren min skyldte penger lette etter han og ville skade han.
En natt dro onkelen min med fetteren min til andre siden av landet der de fikset han et midlertidig sted å bo.
Onkelen min dro deretter tilbake til hjembyen og gjorde opp for nevøen sin. Betalte gjelden rett og slett.

Vet ikke noe særlig mer enn det. Sånt spør man ikke om i min familie

Få kortene på bordet ved si at dere vet at ting ikke er bra og at dere vil hjelpe han, emosjonelt og økonomisk om dette lar seg gjøre. Hvis ikke er forbrukslån lett å foretrekke for å få betalt gjelden dersom dette er folk som kan finne på noe gærent for å kreve inn pengene.
Sørg for at ungen og samboeren ikke kan komme til skade på noen måte, det fortjener de ikke. Få dem vekk til gjelden er ordnet opp i.
Når ting er ordnet bør han komme seg vekk fra byen og rusmiljøet han vanker i, ellers er det alt for lett å falle tilbake.

Til syvende og sist er det opp til kompisen din om han kommer seg ut av det eller ikke. Men støtte fra familien og kompiser kan være avgjørende.
Sist endret av krystallkongen; 16. desember 2019 kl. 12:10.
Spørsmålet mitt er vell, hvordan er bruken til denne personen? Er det snakk om at han er hekta og bare ikke vill slutte? Påvirker dette hverdagen hans negativt? Jeg regner nesten med noe sånt, ettersom du skriver at det er ute av kontroll.

Er problemet at han bare ruser seg? Eller er problemet at han ruser seg destruktivt og ikke får til å slutte?

Er personen interessert i å slutte?

Hvis rus fortsetter så anbefaler jeg trening i kontroll, slik at selvdisiplinen styrer framfor russuget.

Hvis målet er å bli helt rusfri, da anbefaler jeg å se på fordeler og ulemper i forhold til rusbruk kontra nykterhet.
Meditere over tema, psykedelika han hjelpe for innsikt, men er ikke veien for alle.

Personen burde få hjelp til å gå dypt inne i seg selv, for å finne ut hva som er det rette for seg. Hjelp til å innse hva er grunnen til rusbruket, hva mangler i hverdagen. Hvordan ønsker personen at framtiden skal være etc. Rusbruk er fult mulig kontrolert, ikke for alle. Men selvdisiplin er det som må bygges for å ha et kontrollert forhold til det.

Jeg selv har sluttet med de fleste substanser, har av og til et ambivalent forhold til cannabis og alkohol den dag i dag. Men jeg foretrekker meg selv nykter, i kontakt med omgivelsene mine.
Men ja, det som har hjulpet meg mest er indre arbeid igjennom meditasjon og refleksjon, også fått mye innsikt og forståelse fra psykedelika. Videre har også ytre arbeid som yoga, trening, sosialt nettverk og kreativt arbeid hjulpet meg masse i veien ut fra daglig rusbruk.

Masse lykke til.
Anonym bruker
"Lykkelig Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er umulig. Personen må ville det selv og ville det NOK til å gjøre store grep som å søke profesjonell behandling og kutte ut alle venner og kontakter som ruser seg.

Når man er rusavhengig, særlig av noe så avhengighetsskapende og ødeleggende som kokain så er kokainen dems store kjærlighet som overgår både kjærligheten for barn og samboer desverre..

Min mor holdt ut med fars tomme løfter og halvhjertige forsøk i 30 år. I dag sier hun det er de mest bortkasta årene i sitt liv. Han prøvde også helhjertig, men det varte aldri over tid. Noe som ga mer smerte til de rundt han som ble sviktet og skuffet gang på gang.
Far døde i fjor, og levde sine siste dager like rusavhengig som 70 åring som da han var 29 åring.

Nå har jeg også en haug med kompiser som jeg ser fortsatt holder på. Noen som ødelegger samboers psykiske helse, noen som ødelegger familieforhold, noen som plutselig blir borte i fire dager istedet for å være med ungen sin, og noen som mister omsorgsrettigheter. Alle av dem har sagt i ti-femten år at nå er det nok og nå vil de slutte med rus, men de sitter der enda å har rusen som sin beste venn og værste fiende. Samme hvor mange ganger familie har investert hundretusener på rehab, ferier, sittet "barnevakt" for å hjelpe de på bedre vei osv.

Det er INGEN som kan få noen til å slutte med det der. Heller ikke inspirere dem til det eller overtale dem til det, for selvom de sier de vil slutte så er hjernen så ødelagt at den ikke produserer normale nivåer av lykke/dopamin og serotonin, og adrenalin av seg selv lenger. Da er livet så dritt uten at de må ha kokain for å føle seg levende og normale. Det tar mer enn et år uten kokain før hjernen begynner å produsere mer dopamin og serotonin igjen, å Google "cocaine brain scanning one year" ellernoe sånt viser deg et bilde av hvor store skader det gjør.
Det man kan gjøre er å vise dette til den avhengige (som sannsynligvis vil nekte på at han er avhengig selv fordi han "ikke tar det så ofte") og informere om de skadene det gjør. Både for å gjøre de obs på dét og også for å lære de å forstå at det er en pga kokainen er så skadelig for huet at de føler seg psykisk ræva hver gang de klarer å holde seg en periode uten, fordi de tror ofte at det er selve livet eller dem det er noe galt med og finner derfor på en unnskyldning om at de trenger kokain igjen, uten å forstå at det forværrer problemet. De må komme seg gjennom det første året rusfri før de kjenner den psykiske effekten av å ha en mer normal hjerne.

Vil de ikke innse alvoret eller søke profesjonell hjelp, men kommer med unnskyldninger om at psykolog, NN møter, rusklinikker osv ikke er noe for akuratt dem selv, så er det ikke noe håp. Da vil dem ikke NOK innerst inne slutte.