Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 11477
Leser på vg at Wilma Andersson er bekreftet død etter funn av en kroppsdel som tilhører henne. Må hun hvile i fred.

Hvilken kroppsdel kan politiet ha funnet for å kunne bekrefte at hun er død? Eller heller mer interessant, hvilke kroppsdeler/organer kan man finne uten å konkludere sikkert med at personen som har eierskap er død?

Kroppsdel antyder at det er snakk om overkropp/underkropp/hode. Alle lemmer - med unntak av hodet - kan man overleve uten. Underkroppen kan man overleve uten.

Hvilke organer klarer man seg uten? Hvis man finner blindtarm, lunge, nyre eller del av magesekk er det ikke en sikker indikator på at tilhørende person er død. Kan man overleve uten 1/2 leveren?
Det fins mindre kroppsdeler og organer man kan leve uten, men ikke som kan fjernes uten helseoppfølging.
Og da hadde det jo vært registrert at vedkommende hadde vært på sykehus og dermed i live.

F.eks fins det folk som lever med en lunge eller nyre, men å fjerne dette på det svarte markedet og dumpe organet i skauen er ikke realistist eller forsvarlig nok inngrep til å overleve. Så er det også mange som lever uten armer og bein etter sykehus hjelp, men man vil aldri overleve å få det kutta av i skauen uten akutt helsehjelp. Man blør ihjel.

Det kan være alt fra et bein til et hode de har funnet, men jeg har inntrykk av at det er vanligst å partere lik i større biter, overkropp/underkropp/hode som du sier, og ikke i armer/ben/fingre/føtter
Dem kan vel analysere kroppsdelen og finne ut om den var død før adskillelse.
Jeg ble faktisk også nysgjerrig på dette da jeg leste saken i går. Tenkte først at det måtte jo være hodet de fant, siden de både var så sikre på at hun definitivt er død, samtidig som det ble opplyst at politiet ikke kom til å si noe mer om funnet. Et hode er jo noen hakk mer morbid enn en lillefinger, og litt verre å skrive/snakke om. Dessuten så går det jo an å f.eks. miste hånda og likevel leve videre, som du sier. Men det er jo også flere kroppsdeler som er rimelig vitale. Hvis de f.eks. finner lårbenet, kappet av ved hoften og kneet, så er det jo et rimelig solid bevis på at vedkommende er partert, og dermed død. Selv om det er mulig å amputere beinet ved hoften og leve fint videre, så tror jeg det er relativt trygt å konkludere med død om man finner lårbeinet til en savnet person nedgravd i skauen.

Huff. Fæle greier.