Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4462
Politiet vil ha meg til å dna registrers i dag kl 12 har ikke fått noen papirer eller annet på at di har noen rett til å gjøre dette. Er det noen måte å vri seg unna?
De skal plutselig gjøre det uten noen grunn?
Har en tidligere betinget dom pga ran men det er veldig lenge siden
Sist endret av Corrupt; 12. juli 2007 kl. 10:44.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
http://www.politi.no/portal/page?_pa...orgUnitId=1937
Gidda ikke å lese alt, men tror visst du har gjort noe før har de rett på å ta Dna-prøver av deg, er ikke helt sikekrt, søk litt der

Men tror nok de har rett på det, og om du kan snike deg unna tviler jeg på..
At du kan snike deg unna politiet er vel ganske urealistisk, men vil tro at du kan kreve å få se hvilke rettigheter de har, og få vite dine rettigheter...
Sist endret av Coldfire; 12. juli 2007 kl. 12:35.
Trengte ikke ta den i går, har 3 ukers klage frist. Er det noen måte jeg kan gjøre sån at testen blir feil? Di skal stikke en pinne in i munnen og ta det der ifra. Muligens ha noen andres spytt i munnen? (ja ekkelt men verdt det)
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Det er vel ikke spyttet de tar, men hudvev fra rundtom i munnen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Enkelt og greit kan du vel nekte med mindre du er domfelt for ting som kan fore til registrering (Straff paa meir enn 6mnd trur eg) eller at dei faar rettens kjennelse paa a ta ditt DNA. Eg ville nekta, og bedt om aa faa det juridiske grunnlaget for ei slik prove. Kan dei gi deg det grunnlaget er det lite aa krangle om, kan dei ikkje grunngje det, saa nekt.
Du skal uansett ha et vedtak som sier at politiet ønsker å DNA registrere deg med vedlagt lovhjemmel. Denne kan du nekte på og du kan klage på vedtaket. Gjør du det går politiet til retten og får en rettslig kjennelse på at du skal registreres. Da kommer de å tar DNA prøve av deg, enten ved at du frivillig gir den, ellers stiller de mannsterke og tar den med makt.

Realistisk sett er det lite du kan gjøre for å unngå dette, men du kan prøve å nekte og/eller klage på vedtaket. Det kan hende du når frem, men sannsynligvis opplever du bare å få en utsettelse..
Må nok prøve å klage. Er en utrolig ekkel følelse av å føle seg overvåket konstant. Bare jeg spytter vet di at det er meg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hjelper ikke nekte så mye ;P prøvde jeg og.
De kom når jeg sona en dom for vold i oslo fengsel, jeg hadde advokat besøk når de kom, det var ingen vei utenom, de har finni ut at de skal registrere alle "kriminelle" i det teite registret sitt..
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Teite registeret? På en måte liker jeg ikke hvordan det norske politiet opperer. De gjør uansett ikke jobben sin, men det er en annen sak og meningen skal jeg holde kjeft om.

Men for meg høres dere ut som en hel gjeng med sutreunger som avsolutt kunne trenge et parr pinner nedi strupen, har man gjort noe galt så har man gjort noe galt.

Hva er det store problemet med og ha denne pinnen i munnen jeg bare spør hva er det store sutreungeproblemet deres? De stikker en pinne i munnen din, sier takk og sender deg ut igjen.

Ser bare positive sider ved dette.

* Du må opp tidlig.
* Politiet minsker prosenten på at du gjør noe igjen, ran er infact dumt uansett hvordan du vrir og vender.

Så om du en har tatt den eller ikke så er det uansett idioti av deg og oprette denne tråden på grunn av en pinne i kjeften.

Lykke til babyboy.
Sist endret av comi; 26. juli 2007 kl. 14:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deal
hjelper ikke nekte så mye ;P prøvde jeg og.
De kom når jeg sona en dom for vold i oslo fengsel, jeg hadde advokat besøk når de kom, det var ingen vei utenom, de har finni ut at de skal registrere alle "kriminelle" i det teite registret sitt..
Vis hele sitatet...
Dersom du soner en dom for vold så har dei et grunnlag. At dei hadde eit grunnlag i ditt tilfelle vil ikkje sei at dei har det i alle andre tilfeller.
Sitat av Corrupt
Må nok prøve å klage. Er en utrolig ekkel følelse av å føle seg overvåket konstant. Bare jeg spytter vet di at det er meg.
Vis hele sitatet...

Yes helt riktig. Neste gang du tenker på å gjøre noe kriminelt vil du føle deg overvåket. Dersom du er så dum at du fortsetter å gjør kriminelle ting, vil du bli tatt med DNA.

Dette er jo genialt!
Sitat av comi
Hva er det store problemet med og ha denne pinnen i munnen jeg bare spør hva er det store sutreungeproblemet deres? De stikker en pinne i munnen din, sier takk og sender deg ut igjen.
Vis hele sitatet...
Comi, jeg tror egentli Corrupt driter i den pinnen.
Tror det han ikke liker er at snuten skal ha han i et DNA-REGISTER
Og det, det fører med seg.
Tror ikke det er mulig og jukse på denne testen heller, ved å ha andres spytt i munnen din. :P
De finner uansett ut om det er ditt DNA eller ei. Og blir du tatt for juks, blir alt mye verre vil jeg tro.
Har du rent mel i posen, så ser jeg ikke noe galt i å bli DNA-registrert...

Jeg synes alle burde være med i et slikt DNA-register, tenk om noe skjer deg, kidnapping eller skade/død og politiet gjerne vil vite om dette er deg eller deg..?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SaxonNOR
Har du rent mel i posen, så ser jeg ikke noe galt i å bli DNA-registrert...

Jeg synes alle burde være med i et slikt DNA-register, tenk om noe skjer deg, kidnapping eller skade/død og politiet gjerne vil vite om dette er deg eller deg..?
Vis hele sitatet...
Klassisk argument. "Om du er uskuldig har du ingenting å frykte"

Les boka 1984, og lær litt om totaliære stater, som Østtyskland, Kina, Det tredje Riket, Sovjet, Burma o.l. Det fører lett til meir overvaking, og mindre rettigheter.

Og dessuten så har DNA veldig avgrensa beviskraft ofte: det er lett å plante sammenligna med fingeravtrykk, det seier ikkje at en person var der når kriminaliteten skjedde, det seier ikkej korleis sporet vart avsatt. Alt i alt: hypa gjennom media. DNA kan sjølvsagt inngå i ei beviskjede, men det er skjelden det er brukbart åleine.
Selvfølgelig, men om noen finner meg i rennesteinen en dag uten hode, og fingertupper, ville vell mamma å pappa få raskere beskjed om at dette er meg, vist de bare drar ut litt DNA av kroppen min, å sjekker det med registeret sitt.

(kan jo såklart hende jeg har misforstått litt ang DNA og registere, at det ikke er så lett som jeg tror det er..)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SaxonNOR
Selvfølgelig, men om noen finner meg i rennesteinen en dag uten hode, og fingertupper, ville vell mamma å pappa få raskere beskjed om at dette er meg, vist de bare drar ut litt DNA av kroppen min, å sjekker det med registeret sitt.

(kan jo såklart hende jeg har misforstått litt ang DNA og registere, at det ikke er så lett som jeg tror det er..)
Vis hele sitatet...
Kor ofte skjer slikt? Dersom det er ei savna-melding, så vil dei kunne avklare det ved å sammenligne arvematerialet til liket med pårørande. Det blir gjort.

Dersom du ikkje har pårørande, så vil det vere eit problem, ettersom det ikkje vil komme sakna-melding til politiet, men stortsett finner dei kjapt utav det også.

Uansett så har historia vist at argumentet om "Er du uskuldig har du ingenting å frykte" ikkje held vatn.