Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4412
For en stund siden ble jeg og en kompis hanket inn, hvorfor er ikke nøye.
etter en lang natt på cella fikk jeg beskjed om at jeg måtte avgi fingeravtrykk og bilde.
Tiden gikk og i posten dukket det opp ett brev der det sto at saken var henlagt.
Det jeg nå lurer på er om jeg kan kreve avtrykka og bildet fjernet, da dem ikke kunne bevise at jeg hadde begått den kriminelle handlingen som førte til at det hadde rett til å kreve bilde og fingeravtrykk.?
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Hehe nei. Dette er nok ikke mulig.
hvorfor ikke. Da jeg dem ikke kunne bevise at jeg hadde gjort noe galt, hva gir dem da retten til å han den infone om meg?
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Såvidt jeg vet har politiet lov til å ha et register med fingeravtrykk og info om deg, uten at du liker det eller ei. Jeg er ingen ekspert, så jeg skal ikke si noe med sikkerhet. Men har ikke hørt noe annet.
Hva er så farlig med at de har det? du har vel ikke akkurat planer om å gjøre noe ulovlig? eller?
Kjekt å ha, ikke kast det, du kan få bruk for det en vakker dag
hehe.. neida, plager meg egentlig ikke noe særlig at dem har det, men det er jo en grunn for at personvern loven i norge er så streng, dem kan krever ikke avtrykk og bilde for mindre forseelser det vet jeg, derfor fant jeg det underlig at dem kunne ta avtrykk før saken var avgjort.
Og derfor lurer jeg på om det går å få dette fjernet..
Send et brev til de der du utrykker ønske for at det skal fjernes, og om så ikke en skikkelig begrunnelse for det.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av The_WEB_KILLER
[...]derfor fant jeg det underlig at dem kunne ta avtrykk før saken var avgjort.[...]
Vis hele sitatet...
Kan tenke meg at det er for å ekskludere/inkludere deg som mistenkt. Men ville jo tro det er vanlig å sikte først?
Tror de beholder avtrykkene hvis du skulle begå en forbrytelse senere. (kommer helt an på hvilken forbrytelse du ble tatt for)

men skader vel ikke å sende de ett brev eller lignende der du lurer på om du kan få de fjernet.
Et kjapt søk på Lovdata ga følgende resultat:

Sitat av Forskrift om endring i forskrift om ordningen av påtalemyndigheten (Påtaleinstruksen).
§ 11-1 første ledd skal lyde:

Når det anses nødvendig for å oppklare en straffesak som kan medføre frihetsstraff, kan det tas fingeravtrykk og fotografi av enhver som er mistenkt i saken. Det gjelder selv om straff ikke kan idømmes på grunn av reglene i straffeloven § 44 og § 46. Det gjelder også når tilstanden har medført at den mistenkte ikke har utvist skyld.
Vis hele sitatet...
Sitat av xtapolapocetl
Et kjapt søk på Lovdata ga følgende resultat:
Vis hele sitatet...
Men dette gir de ikke grunn til å fortsatt ha fingeravtrykkene. De kan hente de inn under etterforskning, men ikke beholde de, for å bruke de i database.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er bare å glemme vil jeg tro, men det skader ikke å sende brev. Onkel blå ønsker vel mest muligt informasjon i databasen dems, slik at hvis du går flere lovbrudd ved en senere anledning, så skal dem kunne finne rask informasjon, bilde og fingeravtrykk av vedkommende.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du har rett på å få det fjernet, har gjort akkurat det samma og bedt om å få det fjernet - OM de fjerner det derimot er en helt annen sak :P - Du skal ikke være i politietsdatabase med fingeravtrykk og bilde om du er ustraffet.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Du kan tenke utenfor boksen, og heller begynne i den andre ende. Skjegg funker fint viss du ikke vill bli kjent igjen, og så eg har forståt, så kan ein skarp kniv eller litt benzin fixe fingeravtrykkene dine... Brenn dei vekk Må du så Må du.
Når jeg gikk på barneskolen, i fjrede klasse eller noe var vi på besøk på en politistasajon, og de tok fingeravtrykk av alle elevene

Jeg syntes bare det var gøy der og da, men forunder meg ikke om de tok vare på det.
Sitat av 1Finne
Du kan tenke utenfor boksen, og heller begynne i den andre ende. Skjegg funker fint viss du ikke vill bli kjent igjen, og så eg har forståt, så kan ein skarp kniv eller litt benzin fixe fingeravtrykkene dine... Brenn dei vekk Må du så Må du.
Vis hele sitatet...
Er vel forbudt å fjerne eller endre fingeravtrykk.
Uansett så er jo saken den, la oss si at jeg har vært på en fest hos naboen, senere på natta er det innbrudd å ting blir stjålet, fingeravtrykkene mine er jo i huset, og jeg har dårlig alebi (lå hjemme å sov), var bare for ett eksempel, liker ikke at folk har slik info om meg, og i allefall ikke når den infoen ble hentet inn under noe som viser seg i ettertid å være grunnløs.
Planlegger ikke å gjøre noe galt nei, å skulle jeg det så er da hansker å finnlandshette greit å ha på uansett, men ja som sagt over, det er jo større sjanse for at man blir mistenkt eller hentet inn på avhør osv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av The_WEB_KILLER
Er vel forbudt å fjerne eller endre fingeravtrykk.
Uansett så er jo saken den, la oss si at jeg har vært på en fest hos naboen, senere på natta er det innbrudd å ting blir stjålet, fingeravtrykkene mine er jo i huset, og jeg har dårlig alebi (lå hjemme å sov), var bare for ett eksempel, liker ikke at folk har slik info om meg, og i allefall ikke når den infoen ble hentet inn under noe som viser seg i ettertid å være grunnløs.
Planlegger ikke å gjøre noe galt nei, å skulle jeg det så er da hansker å finnlandshette greit å ha på uansett, men ja som sagt over, det er jo større sjanse for at man blir mistenkt eller hentet inn på avhør osv.
Vis hele sitatet...
Huh? Nei, er ikkje ulovlig å fjerne fingeravtrykk. Det er derimot ulovlig å bryte seg inn i et hus.

Å endre fingeravtrykk er heller ikkje ulovlig.
Sitat av vidarlo
Huh? Nei, er ikkje ulovlig å fjerne fingeravtrykk. Det er derimot ulovlig å bryte seg inn i et hus.

Å endre fingeravtrykk er heller ikkje ulovlig.
Vis hele sitatet...
Mente det var ulovlig, men ok.
Joda er vel liten tvil om det da.
Ulovelig å endre fingeravtrykk Det trur ikke eg. Ser det for meg. politiet kommer: Du er arrestert for å endre endring av fingeravtrykk.... Hæ meg? Eg har ikke steikespade, så eg måtte snu kjøttdeigen me fingrene mine....

Blir sikkert så mobba i buret da at ingen sniker seg innpå viss eg møster såpa i dysjen
Sist endret av 1Finne; 29. juli 2007 kl. 15:52.
Det er jo ulovlig å skade seg selv.. Den eneste måten for å få vekk fingeravtrykk på er som sagt over skadelig mot seg selv, da vil det jo også være ulovlig?
Sist endret av CodeMode; 29. juli 2007 kl. 20:38. Grunn: legge til:
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av CodeMode
Det er jo ulovlig å skade seg selv.. Den eneste måten for å få vekk fingeravtrykk på er som sagt over skadelig mot seg selv, da vil det jo også være ulovlig?
Vis hele sitatet...
Er det ulovleg å skade seg sjølv? Det var nytt for meg. Eg meinte sjølvmord vart legalisert i Noreg på 70-talet ein gong, og sjølv før den tid var det jo lovleg å skade seg sjølv, om enn ikkje sjølvmord.

Du har sågar rett på gratis sjukehusopphald frå staten etter å ha skada deg, sjølv om du skada deg med vilje...
Det er da ikke ulovelig og skade seg selv! Tenk på alle selvskaderne vi har! De har det vanskelig nok om vi ikke skal gi dem fengselstraff i tillegg. For ikke å snakke om alle som leker jackass og andre ting.
Hvis det er blitt ulovelig og skade seg selv så tror jeg virkelig at politiet må ha en stor opprydningsaksjon. Tror vi skal forby nesten all sport også i tilfelle de skader seg selv i spillet....
Hehe. Strafferammen på piercing har akuratt blitt hevet til 2års betinget dom!
leste på et annet forum at det var en som kunne fjerne rullebladet for en pris men koster sikkert
Sist endret av magnor_mafia; 30. juli 2007 kl. 01:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cannabis-manndi
leste på et annet forum at det var en som kunne fjerne rullebladet for en pris men koster sikkert
Vis hele sitatet...
Høgst tvilsomt. Det er meir enn ein kopi, og dei har rimelig streng tilgangskontroll på dei registra.
Sitat av vidarlo
Høgst tvilsomt. Det er meir enn ein kopi, og dei har rimelig streng tilgangskontroll på dei registra.
Vis hele sitatet...
Det er så enkelt at INGEN kan fjerne noe de registerne. Det er av den enkle grunn at det aldri skal fjernes noe, dervet er det ingen som har rettighet til å fjerne noe heller.
Sitat av Kaunda
Det er så enkelt at INGEN kan fjerne noe de registerne. Det er av den enkle grunn at det aldri skal fjernes noe, dervet er det ingen som har rettighet til å fjerne noe heller.
Vis hele sitatet...
Hva med de som er uskyldig dømte da? som fritz moen og andre? må de allikevel søke feks vekterjobb med drap på rullebladet selv om de ikke gjorde det? Den er litt kjip når du ber om vandels attest.....