Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2292
Hei! Jeg fikk igår to Nicotiana Rustico. Hva skal jeg si det er? Har tenkt på å si at det var en blomst som var på tilbud eller no'... Idéer?
Sist endret av adrian nor; 30. april 2005 kl. 12:26. Grunn: Som Meitemark sier: Rustica, ikke Rustico
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Si det er en Sør Amerikansk hetteplante.
heter vel egentlig Nicotiana Rustica?
adrian nor: Prydtobakk?

meitmark: Sant, sant.
Tror ikke prydtobakk ville blitt veldig populært
Hvorfor ikke?
Prydtobakk er vel den planten som ofte kalles "nicotin". Den har jeg solgt eksemplarer av på gartneriet selv, og burde bli et greit skalkesjul =)
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Er det en fin plante da. Hvis det skulle være en plante for å ha som pynt så må den vel se litt fin ut
Hvis noen spør, si at du ikke har peiling på hva det er, men at du passer på de for en kompiss som er utenlands eller noe. Man fikser jo seg "vanningshjelp" når man reiser bort, så dette høres vel ikke _for_ usansynlig ut ?
Er det Nikotin i prydtobakk?
adrian nor: den du har kalles Bondetobakk: http://www.rolv.no/bilder/galleri/medplant/nico_rus.htm
Jess. Det er nikotin i prydtobakk, men ikke i like store mengder som i N. rustica og virginiatobakk (den som er i vanlige sigaretter). Navnet hinter jo også til at prydtobakk er nikotinholdig. Det finnes mange typer prydtobakk, men alle er i Nicotiana familien.

Hva med å bare fortelle foreldrene dine hva det er?

Har de forresten noe peiling på planter? Hvis ikke kan du jo si hva som helst.
F. eks. at det er en urt som hjelper mot forkjølelse o.l.
Bare pass på at ikke mor eller far bryger seg en stor kopp rustica-te neste gang de føler seg litt uggne
Blomsterplante som jeg fant på tilbud i byen(rustica skal jo ha fine blomster)
Offtopic: Til alle som dyrker Nicotiana Rustika:
Vær forsiktige ved innhøstning! http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=2276

Ikke innta planten på annen måte enn røyking da dette kan være pretty harmfull.

Ikke røyk den for mye heller. Den er akkurat like kreftfremkallende som vanlige sigaretter, hvis ikke mer.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
For å gjør det litt mer naturlig kjøp noen andre blomster i tilleg. SLik reagerer de kun ikke på den ene planten
Sitat av felix_poker
Offtopic: Til alle som dyrker Nicotiana Rustika:
Vær forsiktige ved innhøstning! http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=2276

Ikke innta planten på annen måte enn røyking da dette kan være pretty harmfull.

Ikke røyk den for mye heller. Den er akkurat like kreftfremkallende som vanlige sigaretter, hvis ikke mer.
Vis hele sitatet...
Leste den artikkelen...

Den er ikke like kreftfremkallende. Vanlig røyk inneholder ca.50 tilsatte kreftfremkallende kjemikalier, og ved røyking av rustica trenger du ikke å røyke så mye ettersom nikotinen er ca. ti ganger så potent som i n. tabakum(virginia)...
Selv om isgaretter inneholder 50 tilsatte kreftfremkallende stoffer så betyr ikke det at vanlig tobakk (Nicotiana tabacum) gjør det. Det var det jeg mente.

Men godt poeng at man ikke trenger like mye. Kanskje noe å satse på?
En ny type "harm reduction" sigaretter.
Beste jeg har hørt! "Er det hasjplante? Jeg kjenner igjen bladene!" -Faren min.

"Nei, en plante jeg kjøpte på en sjappe i byen! Hva tror du om meg a'?" -Meg
▼ ... noen måneder senere ... ▼
lol, hasjplante ja " Jeg kjenner igjen bladene" da er du god
Ja men det er en vanlig mutasjon i tobakksplantene at bladene kan splitte. Og da kan de sikkert taes feil av hvis man ikke er helt inne i botanikken sin
Eller så var det en paranoid far...