Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 4224
Heisann!

Har en Quorion QTouch 2 liggende etter en butikk som ble solgt, og har tenkt litt på ideen om å gjøre denne om til en kartplotter til båt med å kjøre denne på Linux og bruke OpenCPN kartprogram og USB-gps.

Meen sliter litt med at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal starte på dette. Fins det en intern harddisk her jeg må bytte ut for å bli kvitt kassesystemet? Eller kan jeg koble denne til en pc på et vis og så laste inn Linux den veien? Så vidt jeg har skjønt er dette kassesystemet bygd på Linux-Kernel så må jo være mulig å få OpenCPN til å fungere.

Tviler litt på at noen her har hatt erfaring med akkurat dette, men kan jo hende jeg blir overrasket!

Alle tips er velkommen!
Hva med å selge den og bruke pengene på en brukt maskin med mer krefter og mer minne?
Den er nok mer verdt som kassaapparat for en som skal starte opp enn den er i båten din. Ekstremt lite minne og temmelig liten og dårlig oppløst skjerm Touch riktignok men hva hjelper det når alt går i sirup om du nå får det til å kjøre i det hele tatt?

Det er neppe en hdd i tradisjonell forstand i det kassaapparatet. Men sikkert en ROM som har alt av firmware og os på. Det kan helt sikkert flashes og erstattes med noe annet men jeg ville gitt opp det prosjektet alt før det starter.

Nær sagt en hvilken som helst brukt pc vil gi deg en bedre brukeropplevelse enn du vil få med et kartsystem på et kassaapparat.

Fant specs på kassa di, 200 mhz cpu. 32 mb ram.

Lost cause.


Du kan sikkert trumpe in kartplotter på den om du er dedikert og villig til å bruke tid på det. Men en kartplotter birker jo best når den sier fra hvor skjærene og grunnene er FØR du grunnstøter. Om maskinen lagger og du alt har truffet skjæret og har fått høl i skroget er det gjerne litt i seineste laget.

Selv en raspberry pi er quad core på 1.2Ghz. Og Pi har 1GB ram. Kartplotter på PI blir en topptrimmet racer i forhold til på POS dingsen din.
Sist endret av random67489; 27. mai 2019 kl. 00:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hva med å selge den og bruke pengene på en brukt maskin med mer krefter og mer minne?
Den er nok mer verdt som kassaapparat for en som skal starte opp enn den er i båten din. Ekstremt lite minne og temmelig liten og dårlig oppløst skjerm Touch riktignok men hva hjelper det når alt går i sirup om du nå får det til å kjøre i det hele tatt?

Det er neppe en hdd i tradisjonell forstand i det kassaapparatet. Men sikkert en ROM som har alt av firmware og os på. Det kan helt sikkert flashes og erstattes med noe annet men jeg ville gitt opp det prosjektet alt før det starter.

Nær sagt en hvilken som helst brukt pc vil gi deg en bedre brukeropplevelse enn du vil få med et kartsystem på et kassaapparat.

Fant specs på kassa di, 200 mhz cpu. 32 mb ram.

Lost cause.


Du kan sikkert trumpe in kartplotter på den om du er dedikert og villig til å bruke tid på det. Men en kartplotter birker jo best når den sier fra hvor skjærene og grunnene er FØR du grunnstøter. Om maskinen lagger og du alt har truffet skjæret og har fått høl i skroget er det gjerne litt i seineste laget.

Selv en raspberry pi er quad core på 1.2Ghz. Og Pi har 1GB ram. Kartplotter på PI blir en topptrimmet racer i forhold til på POS dingsen din.
Vis hele sitatet...
Takk for fornuftig svar ihvertfall! Denne typen er ikke lenger godkjent til bruk i butikk så da får den seg nok en tur på søpla ihvertfall! Får heller satse på raspberry pi som en bedre løsning!