Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 24500
Hei, jeg og min samboer har hatt lyst på hund veldig lenge nå! Vi er begge i fast arbeid, men har arbeidstider så hunden aldri blir alene.
Men saken er at den eneste hunderasen vi vil ha er pitbull, ikke på grunn av dens råe bakgrunn og aggresjon. Vil du dressere den til en kamphund er det en ting, men vi skal dressere den til og bli en snill og koselig sofa hund! Vi har mange år erfaring med hunder så det er ikke noe problem i det hele tatt!

Men for å komme til saken; Hvordan skal jeg gå fram for å få kjøpt en slik hund? Å Hvordan kan jeg få endret stamtavlen slik at det står på papir at hunden er en Staffordshire bull terrier?

Takker for alle svar! Mvh Erik og Andrea
Sist endret av tjokk1; 27. november 2014 kl. 00:11.
glem det..


dersom du ikke har DNA prøve på bikkja og den ligner en PB så er det dessverre du som må bevise at det IKKE er en PB, omvendt bevisbyrde mao...


men vi har jo en del raser som ligner PB da...


for eksempel: Amerikansk Bulldog, olde English bulldog, dogo canario (mye større enn en gjennomsnitts PB) for å nevne noen,,,


ellers er det jo mange engelske staffer som er "kunstig store"
Trådstarter
22 1
Så du sier det ikke er noe muligheter for å forfalske en stamtavle dokumentasjon?
Ikke noe problem å overbevise noen at det er en Staffordshire bull terrier istedet for en PB, uten å vise dokumentasjon såklart..
Skjønner ikke hvorfor så mange absolutt har så lyst på en pitbull terrier når det er så mange andre fine hunderaser... Om man har hatt en før så skjønner jeg det, men ikke ellers...

Jeg lover deg at du blir glad i hunden du skaffer deg uansett rase.
Jeg kommer ikke til å svare på spørsmålene dine, men jeg kan ikke dy meg å stille ett spørsmål;
Hvorfor? Hvorfor må du på død og liv ha en Pitbull Terrier?
Hva skjer hvis bikkja blir syk, og du tar den til veterinæren? Selv med falsk stamtavle skal det lite til for å skille en engelsk staff og en pitbull. Er du glad i bikkjer så vil du ikke ta den sjansen. Det er ett liv det snakk om, okke som.
Tror du du finner noen seriøse oppdrettere som selger en valp til en som skal ta den inn i Norge? Enhver seriøs oppdretter vil sjekke lovverket rundt hold av pitbull terrier i det landet du skal ta den inn i, da det er restriksjoner i mange europeiske land. Du må også få pass og sette den på isolat en stund, avhengig av hvilket land du henter den fra - som gjør det til en enda større sjanse for å bli tatt. Og du kan bare glemme å få en pitbull terrier av en seriøs oppdretter i Norge - det finnes ikke.
Kjøpe av en useriøs aktør? Ja visst, sjansene for å få en aggressiv hund øker drastisk, mtp. nedarvede egenskaper, og viktigste av alt; sosialisering i ung alder, altså sosialiseringen før du i det hele tatt får hentet valpen.
Biter bikkja da så får ikke bare du ett jævla stort problem, du vil også bidra til statistikken som svartmaler en ellers flott rase.

Har hunden ikke de rette egenskapene fra mor og far, noe du ikke vil ha sjans til å vite fra useriøse oppdrettere, og rett sosialisering før du får hentet den så vil ikke du ha sjans til å "dressere den til og bli en snill og koselig sofa hund".

Pitbull terrier er forøvrig ikke en "sofa hund", og krever mye arbeid. Til tross for alle anekdoter som flyr rundt, så vil en Pitbull mistrives som en sofahund.
Sist endret av turboduck; 27. november 2014 kl. 00:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
22 1
Kan ikke svare for alle andre, men jeg har bestandig ville hatt meg en Pitbull. Å det er ikke noen hunderaser som er like fine å perfekte som en Pitbull!

Så er det noen som kan hjelpe meg å besvare spørsmålet mitt?
Så du driter i om at det er sjanse for at den blir avlivet? Du er så glad i hunder? Jeg håper virkelig ingen hjelper deg her.
Trådstarter
22 1
turboduck, lat som du har så mye kunnskap innefor dette feltet så mye du vill du. Men jeg spurte ett spørsmål å jeg vil ha svar, hvis du ikke vil gi meg ett svar så skjønner jeg ikke hvorfor du fortsatt er inne på denne samtalen?!
Å joda, min første hund familien hadde når jeg var 4år var en snill og god sofa hund, også en Pitbull!
Så ikke kom her og si noe annet, jeg prater fra erfaring! Å Jeg kan meget godt og dressere en såkalt voldelig hund.
Å hvis jeg går til veterineren med bikkjen med papirer og diverse og sier det er en Staffordshire bull terrier, så skal du vel ikke hu begynne å krangle med meg om det når jeg har med meg dokumentasjonene?! ... Så hvis du ikke har noe nyttig og komme med så kan du bare forlate denne diskusjonen, takk for hjelpsomme svar!
Tror helt ærlig ikke det er verdt det uansett hvor mye du elsker PT.
Det komme til å bli utrolig vanskelig og dyrt å få den inn i landet OG alle med litt hundevett vil vite hva slags hund du har og mange av de vil nok melde fra om at du har en ulovlig hund. Er vel ikke gøy med hund når man må holde den skjult i kjelleren?
Trådstarter
22 1
turboduck, driter vel ikke i det? Men det du sier iogmed hvis jeg tar den med til veterineren vil den bli avlivet for han vil se forskjellen at det er en pitubll? NEI! For hvis jeg har dokumentasjon så kan vel ikke han si noe annet?!
Det er èn DNA-test ved mistanke. Da kan du ha så mye stamtavle du vil, det kommer ikke til å hjelpe. Hvis noen, veterinær eller privatpersoner, ringer inn til politiet, og de mener det er grunn til mistanke, så vil bevisbyrden ligge på deg. Du er ikke den første som har prøvd seg med falsk "stamtavle".

Ellers så vil jeg anbefale å lese deg litt opp på viktigheten av sosialisering i tidlig alder, og målbevisst avl.
Kanskje litt off-topic, men hvor lett er det egentlig å se forskjellen, er det noe man legger merke til umiddelbart, feks. at man går rett forbi noen, eller kreves det at man får sett litt nermere på den?
Jobb aktivt for å heve det latterlige forbudet, det er den enkleste, tryggeste, og beste måten å få en pitbull til Norge. Noe annet er egoistisk og uansvarlig.
Du kan forfalske dokumenter til du blir rosa....
Akkurat som du KAN forfalske førerkort også, det går bra helt til noe skjer
og det blir avslørt...

Jeg er selv oppvokst med pitbull/amstaff/engstaff/ambull om hverandre hele slekta har hatt "muskelhunder"
og ja jeg er enig at det er jævlig fine bikkjer, men når amstaff og pitbull nå faktisk er forbudt, så vil jeg anbefale deg å droppe det....
Da det ikke bare er deg det går utover når du blir tatt.....

Du kan forfalske dokumenter til du blir rosa....
Akkurat som du KAN forfalske førerkort også, det går bra helt til noe skjer
og det blir avslørt...

Jeg er selv oppvokst med pitbull/amstaff/engstaff/ambull om hverandre hele slekta har hatt "muskelhunder"
og ja jeg er enig at det er jævlig fine bikkjer, men når amstaff og pitbull nå faktisk er forbudt, så vil jeg anbefale deg å droppe det....
Da det ikke bare er deg det går utover når du blir tatt.....
Sist endret av Bare-surr; 27. november 2014 kl. 13:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tjokk1 Vis innlegg
turboduck, driter vel ikke i det? Men det du sier iogmed hvis jeg tar den med til veterineren vil den bli avlivet for han vil se forskjellen at det er en pitubll? NEI! For hvis jeg har dokumentasjon så kan vel ikke han si noe annet?!
Vis hele sitatet...
Problemet er at dokumentasjonen din er lite verdt. Du vil ikke få stamtavle fra Kennelklubben, og en stamtavle fra en utenlandsk oppdretter på at hunden din ikke er en pitbull vil antagelig få mange veterinærer til å ane ugler i mosen.
Om du skulle få tak i en forfalsket stamtavle vil hunden fortsatt ikke være registrert noe sted i Norge, og sjansen er dermed tilstede for at du blir avkrevd en DNA-prøve for å avgjøre hvilken rase hunden er.
Skulle du atpåtil ha uflaks og hunden biter - noe alle hunder kan gjøre, uansett dressur - ligger hunden enda tynnere an.

Jeg har forståelse for at mange kan ønske seg en pitbull, men mener som mange andre at når du skaffer deg en ulovlig rase så tenker du først og fremst på deg selv, og ikke på hunden. Det er oppunder 300 registrerte raser i Norge, og flere av dem er nokså like pitbull, så det er ikke noe problem å skaffe seg en lovlig hund.
Sist endret av doseren; 27. november 2014 kl. 13:39.
Sitat av Yorke Vis innlegg
Jobb aktivt for å heve det latterlige forbudet, det er den enkleste, tryggeste, og beste måten å få en pitbull til Norge. Noe annet er egoistisk og uansvarlig.
Vis hele sitatet...

Latterlige forbudet? Vet du hva du snakker om?
Sitat av steffena92 Vis innlegg
Latterlige forbudet? Vet du hva du snakker om?
Vis hele sitatet...
Man skal vel ikke trenge å vite så veldig mye før man innser at det er et latterlig forbud, da?
Sitat av steffena92 Vis innlegg
Latterlige forbudet? Vet du hva du snakker om?
Vis hele sitatet...
Siden det er så åpenlyst at ikke forbudet er latterlig så kan du vel også underbygge hvorfor forbudet er nødvendig?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Man skal vel ikke trenge å vite så veldig mye før man innser at det er et latterlig forbud, da?
Vis hele sitatet...
En pitbull har allerede et rykte på seg for å være agressiv og badass, og det er da ofte nettopp den hunden en usikker 19 åring bruker som penisforlenger. Halsbånd med nagler, lar bikkja leve under forferdelige forhold etc... Dette er en hund som kan snappe, og det har den også gjort - mange ganger. Det er derfor viktig at man har seriøse eiere. Statistikken viser til at pitbull gjør mer skade pr hund en nesten noen andre raser, og dette koster selvfølgelig staten en god del penger, og skaper enda mer sykehuskø.

Langt ifra et latterlig forbud. En pitbull kan være en kjempefin hund, men det er som oftest de med minst erfaringer og moraler som kjøper de, og gjør skade.

Dette som skjer i USA. Alle ''gangsterne in the hood'' synes det er dritkult med en pitbull i traileren sin. Med andre ord, Ja. Jeg forstår dette forbudet helt fint.
Sist endret av Relevant; 27. november 2014 kl. 16:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om du mener at det er en legitim grunn for forbud, da må vi vel lage forbud mot rottweilere snart også da? Ser jo
veldig mange slitne mennesker som skaffer rottweiler for beskyttelse?

Og hvor er kilden din på at en pitbull biter fler enn andre raser? Jeg minns å huske å ha lest det motsatte. Samtidig så virker det som at folk prøver å få den til å være agressiv av natur, noe som såvidt jeg vet ikke er mulig? Jeg har hørt et ordtak med at "det finnes ingen farlige hunderaser, bare farlige hunder-eiere".
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Om du mener at det er en legitim grunn for forbud, da må vi vel lage forbud mot rottweilere snart også da? Ser jo
veldig mange slitne mennesker som skaffer rottweiler for beskyttelse?

Og hvor er kilden din på at en pitbull biter fler enn andre raser? Jeg minns å huske å ha lest det motsatte. Samtidig så virker det som at folk prøver å få den til å være agressiv av natur, noe som såvidt jeg vet ikke er mulig? Jeg har hørt et ordtak med at "det finnes ingen farlige hunderaser, bare farlige hunder-eiere".
Vis hele sitatet...
Rottweilere er også forbudt i mange land. I følge en studie over hundebitt over en periode fra 2005 til 2013 bestod 74% av alle drap påført av hunder alene av Pitbull terriere og Rottweilere. Her har du en lenke du etterspurte. Og ja, jeg mener det jeg skrev i den første posten min på forrige side er en legitim grunn for forbud.
Sist endret av Relevant; 27. november 2014 kl. 16:40.
Sitat av steffena92 Vis innlegg
Latterlige forbudet? Vet du hva du snakker om?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg veit meget godt hva jeg snakker om. Du er velkommen til å stille spørsmål, om det er noe du lurer på.
En pitbull har allerede et rykte på seg for å være agressiv og badass
Vis hele sitatet...
Enig, den har rykte på seg, og rykte har oppstått på grunn av hundeslagsmål der hunden er trent til å "sloss", til å være aggresiv og selvsagt bite - bite helt til den ikke klare å bite lenger.

Dette er en hund som kan snappe, og det har den også gjort - mange ganger. Det er derfor viktig at man har seriøse eiere.
Vis hele sitatet...
Helt enig, pitbull er en HUND og hunder kan snappe. Hunder som er TRENT til å snappe vil da også snappe oftere en andre hunder som ikke er trent til å snappe. Ikke basert på rasen, men på den individuelle hunden og deres innlærte adferd.

Statistikken viser til at pitbull gjør mer skade pr hund en nesten noen andre raser, og dette koster selvfølgelig staten en god del penger, og skaper enda mer sykehuskø.
Vis hele sitatet...
Alle statestikker som tilsier dette er bias baserte på trente kamp hunder som er fostret fra fødselen til å bite og "snappe" som du så fint kaller det.

Så klart en slik hund har større sjangs til å drepe/lemleste et menneske sammenlignet med en hund som er godt dresert, stimulert og elsket. Du kan IKKE sammenligne trente kamphunder med familiehunder.

Gi oss heler en statestikk der enten du sammenligner familier som har dreserte pitbuller mot familier med dreserte andre hunderaser eller en statestikk der pitbullen har blitt lovlig og antall bitt og hunde angrep fra rasen har eskalert, en statestikk som er Relevant.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Rottweilere er også forbudt i mange land. I følge en studie over hundebitt over en periode fra 2005 til 2013 bestod 74% av alle drap påført av hunder alene av Pitbull terriere og Rottweilere. Her har du en lenke du etterspurte. Og ja, jeg mener det jeg skrev i den første posten min på forrige side er en legitim grunn for forbud.
Vis hele sitatet...
Tøffe gutter vil skaffe seg hunder som våpen, samme hvilken rase det blir. Før var det pitbulls, nå er det rottweilere. Forbyr vi de blir det kanskje schæfere eller dobermann. Det blir bare et unødvendig kappløp, det må heller stilles strengere krav til kenneler slik at åpenbare idioter ikke får kjøpt hunder.

Vil bare legge til at en slik argumentasjon blir som å ville forby Volvo 240 (tilfeldig eksempel) fordi det er flere som kjører seg i hjel med dem. Statistikken vil kanskje vise det, men det den ikke viser er hvorfor. Flere unge sjåfører, oftere på landet, blir kjørt oftere i alkoholpåvirket tilstand osv. Akkurat som bilen blir bikkja en slags spuriøs effekt som overskygger det virkelige problemet – eierne.
Sist endret av Olympic; 27. november 2014 kl. 17:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel, jeg kan avslutte med at nøkkelen her er ikke pitbull rasen, det er rett å slett kulturen rasen har blitt utsatt for og da med fokus på hundeslagsmål, undergrunns avling der hundene er brukt som våpen, og selvsagt dresuren disse hundne har fått.

"Blame The Shooter, Not The Gun." Er et fint ordtak som passer perfekt inn her.

Legg ansvaret på folkene som har brukt hunderasen til fryktelige ting, ikke på den misbrukte hunderasen.
Folk er virkelig off-topic her. Hvis du vil ha deg en pitbull kan du stikke til sverige og kjøpe en der med falsk stamtavle. (y)
Sitat av Tidspress
Folk er virkelig off-topic her. Hvis du vil ha deg en pitbull kan du stikke til sverige og kjøpe en der med falsk stamtavle. (y)
Vis hele sitatet...
Og du repeterer alternativer som er godt besvart (y)

Sitat av doseren Vis innlegg
Problemet er at dokumentasjonen din er lite verdt. Du vil ikke få stamtavle fra Kennelklubben, og en stamtavle fra en utenlandsk oppdretter på at hunden din ikke er en pitbull vil antagelig få mange veterinærer til å ane ugler i mosen.
Om du skulle få tak i en forfalsket stamtavle vil hunden fortsatt ikke være registrert noe sted i Norge, og sjansen er dermed tilstede for at du blir avkrevd en DNA-prøve for å avgjøre hvilken rase hunden er.
Skulle du atpåtil ha uflaks og hunden biter - noe alle hunder kan gjøre, uansett dressur - ligger hunden enda tynnere an.

Jeg har forståelse for at mange kan ønske seg en pitbull, men mener som mange andre at når du skaffer deg en ulovlig rase så tenker du først og fremst på deg selv, og ikke på hunden. Det er oppunder 300 registrerte raser i Norge, og flere av dem er nokså like pitbull, så det er ikke noe problem å skaffe seg en lovlig hund.
Vis hele sitatet...
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dette er en hund som kan snappe, og det har den også gjort - mange ganger.
Vis hele sitatet...
Det kan alle hunder.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Statistikken viser til at pitbull gjør mer skade pr hund en nesten noen andre raser, og dette koster selvfølgelig staten en god del penger, og skaper enda mer sykehuskø.
Vis hele sitatet...
Hvilken statistikk sier det? Og kan du henvise til statistikk som viser at antall alvorlige bittskader synker som følge av innføring av raseforbud?

Sitat av Relevant Vis innlegg
Langt ifra et latterlig forbud. En pitbull kan være en kjempefin hund, men det er som oftest de med minst erfaringer og moraler som kjøper de, og gjør skade.
Vis hele sitatet...
Og nå skaffer de seg andre raser. Hva har man oppnådd da? Problemet er uansvarlig eierskap, og det blir man ikke kvitt med raseforbud.

Forskning viser at det ikke er forskjell i aggresjon mellom hunderaser. Både Italia og Nederland har avviklet sine raseforbud fordi statistikken viste at den ikke hadde noen effekt. Oppsummering av statstikk fra flere land viser også at raseforbud ikke har effekt. Og store organisasjoner som Norsk Kennel Klub, American Kennel Club, American Veterinary Medical Association, American Veterinary Society of Animal Behavior, RSPCA, ASPCA og United Kennel Club, for å nevne noen, har tatt aktive standpunkt mot raseforbud fordi det ikke har en effekt eller fungerer mot sin hensikt.

Sitat av Relevant Vis innlegg
I følge en studie over hundebitt over en periode fra 2005 til 2013 bestod 74% av alle drap påført av hunder alene av Pitbull terriere og Rottweilere. Her har du en lenke du etterspurte. Og ja, jeg mener det jeg skrev i den første posten min på forrige side er en legitim grunn for forbud.
Vis hele sitatet...
Der ja. Den "studien" har jeg kommentert i en annen tråd i samme sammenheng. Den er helt verdiløs, da den baserer seg på statistikk over nyhetssaker, og ikke faktisk bittstatistikk. Og vi vet (og ser indirekte fra annen, solid, forskning) at angrep av pitbull-hunder overrepresenteres i media.
Sist endret av Provo; 27. november 2014 kl. 17:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Vel, jeg kan avslutte med at nøkkelen her er ikke pitbull rasen, det er rett å slett kulturen rasen har blitt utsatt for og da med fokus på hundeslagsmål, undergrunns avling der hundene er brukt som våpen, og selvsagt dresuren disse hundne har fått.

"Blame The Shooter, Not The Gun." Er et fint ordtak som passer perfekt inn her.

Legg ansvaret på folkene som har brukt hunderasen til fryktelige ting, ikke på den misbrukte hunderasen.
Vis hele sitatet...
Helt enig, og det er ikke våpen som dreper, det er mennesker. Så det at våpen er lovlig i Amerika har ingenting med at så mange drepes hver dag. For de kunne jo drept dem uten våpen også?

//
Jeg støtter dere som skriver at man ikke burde kjøpe seg ulovlig hund. Dette av hensyn til hunden, som faktisk vil bli avlivet dersom det blir oppdaget.


Forbudet er på sin side helt idiotisk, og det fungerer ikke i praksis.
Det å sammeligne hundehold i USA og Norge blir helt feil, det er totalt forskjellig. Ser man på nabolandet vårt eller tilsvarende land i Europa så ser vi at bittstatestikken ikke skiller seg noe ut fra hos oss - til tross for manglende forbud.

Det er altså ganske tydelig at forbud mot enkelte hunderaser ikke har noen effekt, annet enn at de gjeldene rasene blir krimialisert...
Forbudet burde heller gjelde farlige hunder, uavhengig av rase.


Jeg ser en del argumenterer med at noen hunderaser er mer aggressive, brukt til hundekamp, osv. Men aggresjon mot mennesker og aggresjon mot hunder er to veldig forsjellige ting.
Samkjønnsaggressivitet (at hunden er aggresiv mot hunder av samme kjønn som den selv) er vanligere på en del av de forbudte hunderasene, men dette har ingenting å gjøre med aggresjon mot mennesker. Samkjønnsaggressivitet er også noe man finner på mange av de lovlige rasene vi har.


Nederland opplevde ingen nedgang i antall hundebitt i den perioden de hadde raseforbud. De har nå opphevet forbudet:
"I Nederland har myndighetene opphevet forbudet mot pitbullterriere og heller satset på opplæring av hundeeiere. Forbud mot pitbull ble innført i 1993, men dette har ikke ført til at færre mennesker har blitt bitt av hund. Avgjørelsen om å oppheve forbudet ble tatt etter anbefaling fra en ekspertkomité."
http://web2.nkk.no/filestore/Klubbtj...ige-hunder.pdf


NKK har skrevet en erfaringssrapport når det gjelder forbudet av enkelte hunderaser. Rapporten kan leses her:
http://web2.nkk.no/filestore/Klubbtj...ennel-Klub.pdf


Raseforbudet er unødvendig
  • Hunder (og deres eiere) som opptrer farlig er mulig å håndtere/straffe uten at man må ha et raseforbud. Hundeloven gir hjemmel til dette, raseliste er unødvendig.
  • Raseforbudet ble innført uten dokumentasjon, kartlegging eller undersøkelser.
  • Dokumentasjonen for at de utvalgte rasene faktisk utgjør større fare enn andre syns å være fraværende.
  • «Farlige» hunder er i stor grad et hundeeierproblem. Man bør derfor satse på kunnskap i forkant av hundekjøp og kompetanseheving hos nye hundeeiere framfor å definere noen raser som farlige per definisjon.
  • En vurdering av hvorvidt en hund er farlig eller ikke bør basere seg på atferd, ikke utseende og/eller rasetilhørighet.
  • Forbudet rammer de seriøse oppdrettere og eiere av de forbudte rasene, ikke de som ønsker å misbruke hunder nærmest som våpen. Mennesker som øn sker seg en hund av «imagehensyn» eller med det formål å trene den til å oppføre seg farlig, kan omgå raseforbudet ved å importere nye raser eller blandinger inn til Norge, eller oppdrette dem selv. «Rasene» skapes hele tiden og kan bytte navn for å tilpas se seg regelverket. Dette skjer som regel utenom det organiserte og kontrollerte Hunde-Norge.


Blandingshunder er "rettsløse"
Kjøper du en blandingshund, og den tilfeldigvis ender opp med å ligne på en av de forbudte rasene - ja, da må du som eier bevise at den ikke er det. Har du ikke tilstrekkelige beviser blir den begjært avlivet. Hunden er altså skyldig inntil det motsatte er bevist...
  • I og med at raseforbudet gjelder også blandingshunder med «farlige» raser innblandet i seg, er hundeeiere av blandingshunder pål agt en omvendt bevisbyrde – de selv må bevise at deres hund ikke er av «farlig» avstamming. Dette er i praksis en umulig oppgave da blandingshunder ikke kommer med stamtavle, og opphavet er ofte ukjent.
  • Utseende – altså hvorvidt en blandingshund likner en listeført «farlig» rase – defineres som kriterium for å bedømme farlighet, ikke den faktiske atferden; verken på et generelt grunnlag, på det tidspunktet hunden ble innbrakt eller dersom en ekspert fikk vurdert hunden. Hunder som av ekspertene ble bedømt som komplett ufarlige har måttet bøte med livet fordi de liknet en listeført rase.


Sveriges løsning
Fremfor forbud mot spesifikke raser, så har Sverige en lov som forbyr farlige hunder - uavhengig av rase. Slik det faktisk bør være.

Sveriges djurskyddsförordning forbyr
”att inneha eller genom avel frambringa hundar som
1. har extremt stor kamplust,
2. blir lätt retade och biter,
3. bara med svårigh
et kan förmås avbryta ett angrepp och
4. har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar.
Förordning (1997:49).”



Generelle kommentarer andre land
Ingen av landene nevnt i denne rapporten kan tilsynelatende vise til at et forbud mot spesifikke raser forhindrer farlige situasjoner.
Ingen av landene kan vise til at forbud mot spesifikke raser forhindrer at rasen eksisterer i landet.

Når man ser på lovgivningen kan det virke som om landene har sett på andre land, og kopiert listen over forbudte raser uten å se på egne forhold. Særlig er dette tydelig i Spania og Frankrike, hvor listen over raser som ble forbudt i 2010 er svært forskjellig fra de som var involvert i dødelige angrep på 1990-tallet.


Nederland
Nederland innførte i 1993 forbud mot pitbull, og rottweiler ble lagt til listen i 2000. I forbindelse med evalueringen av denne loven bestilte regjeringen i 2007 en undersøkelse av bittepisoder. Denne viste at raseforbudet ikke hadde ført til noen nedgang i antall bittepisoder.

Konklusjonen viste at:
  • Antall angrep var ikke redusert siden forskriftene ble innført.
  • Antall dødsfall p.g.a. hundebitt var ikke redusert siden forskriftene ble innført.
  • Statistikk viste at pitbullterriere ikke angriper mennesker oftere enn andre raser.

Rapporten slo fast at det var svært vanskelig å forhindre disse episodene ved å forby raser, eller ved annen lovgivning, og at det var mer hensiktsmessig å fokusere på opplysningsarbeid i forhold til barn, og deres adferd ovenfor hunder.

Loven ble opphevet.

Italia
I 2003 innførte Italia forskrifter som hadde til hensikt å regulere hele 92 hunderaser som ble vurdert
som farlige. Årsaken til forskriftene var en rekke hunde-angrep i forskjellige deler av landet.

Konklusjonen viste:
  • Ingen nedgang i antall hundeangrep siden forskriftene trådte i kraft.
Sitat av turboduck Vis innlegg
Jeg kommer ikke til å svare på spørsmålene dine, men jeg kan ikke dy meg å stille ett spørsmål;
Hvorfor? Hvorfor må du på død og liv ha en Pitbull Terrier?
[COLOR="Red"]Hva skjer hvis bikkja blir syk, og du tar den til veterinæren? Selv med falsk stamtavle skal det lite til for å skille en engelsk staff og en pitbull.[/COLOR] Er du glad i bikkjer så vil du ikke ta den sjansen. Det er ett liv det snakk om, okke som.
Tror du du finner noen seriøse oppdrettere som selger en valp til en som skal ta den inn i Norge? Enhver seriøs oppdretter vil sjekke lovverket rundt hold av pitbull terrier i det landet du skal ta den inn i, da det er restriksjoner i mange europeiske land. Du må også få pass og sette den på isolat en stund, avhengig av hvilket land du henter den fra - som gjør det til en enda større sjanse for å bli tatt. Og du kan bare glemme å få en pitbull terrier av en seriøs oppdretter i Norge - det finnes ikke.
Kjøpe av en useriøs aktør? Ja visst, sjansene for å få en aggressiv hund øker drastisk, mtp. nedarvede egenskaper, og viktigste av alt; sosialisering i ung alder, altså sosialiseringen før du i det hele tatt får hentet valpen.
Biter bikkja da så får ikke bare du ett jævla stort problem, du vil også bidra til statistikken som svartmaler en ellers flott rase.

Har hunden ikke de rette egenskapene fra mor og far, noe du ikke vil ha sjans til å vite fra useriøse oppdrettere, og rett sosialisering før du får hentet den så vil ikke du ha sjans til å "dressere den til og bli en snill og koselig sofa hund".

Pitbull terrier er forøvrig ikke en "sofa hund", og krever mye arbeid. Til tross for alle anekdoter som flyr rundt, så vil en Pitbull mistrives som en sofahund.
Vis hele sitatet...
De fleste veterinærer tok veterinærutdanningen fordi de er glad i dyr. Kommer noen inn med en hund av "mistenkelig" rase, der hunden er tydelig rolig, snill og ikke viser tegn til aggresjon eller noen form for truende oppførsel, har ikke veterinæren som mål å få denne hunden avlivet. Det hjelper også på om hunden ser normal ut (slik som her og her ). Blir den trent til å bli muskuløs, ser den fort mye skumlere ut, og folk har lettere for å reagere. ( eksempel 1, eksempel 2 ). En APBT med normal kroppsbygning, godt lynne og et normalt halsbånd er det sjelden noen som helst reagerer på. Er den derimot muskuløs med kjetting/naglehalsbånd blir folk lett skeptiske.

Amerikansk Pit Bull Terrier krever en god del mosjon og aktivitet, da de har for mye energi til å være kun inne, og lett kjeder seg om de ikke blir aktivisert nok. Men de sier aldri nei til kos.

Sitat av Relevant Vis innlegg
En pitbull har allerede et rykte på seg for å være agressiv og badass, og det er da ofte nettopp den hunden en usikker 19 åring bruker som penisforlenger. Halsbånd med nagler, lar bikkja leve under forferdelige forhold etc... Dette er en hund som kan snappe, og det har den også gjort - mange ganger. Det er derfor viktig at man har seriøse eiere. Statistikken viser til at pitbull gjør mer skade pr hund en nesten noen andre raser, og dette koster selvfølgelig staten en god del penger, og skaper enda mer sykehuskø.

Langt ifra et latterlig forbud. En pitbull kan være en kjempefin hund, men det er som oftest de med minst erfaringer og moraler som kjøper de, og gjør skade.

Dette som skjer i USA. Alle ''gangsterne in the hood'' synes det er dritkult med en pitbull i traileren sin. Med andre ord, Ja. Jeg forstår dette forbudet helt fint.
Vis hele sitatet...
Bare for å få klarhet i en ting: Alle hunder kan "snappe".
Jeg er både enig og uenig i forbudet. Det burde ikke være et totaltforbud mot hundene, det burde heller blitt regulert hvem som får eie slike hunder. Eiere av såkalte "farlige hunder" skulle hatt et slags sertifikat, og vært påkrevd å ha hunden på valpekurs, dressurkurs og kanskje en årlig kontroll av hundens lynne og temperament.


Sitat av Relevant Vis innlegg
Rottweilere er også forbudt i mange land. I følge en studie over hundebitt over en periode fra 2005 til 2013 bestod 74% av alle drap påført av hunder alene av Pitbull terriere og Rottweilere. Her har du en lenke du etterspurte. Og ja, jeg mener det jeg skrev i den første posten min på forrige side er en legitim grunn for forbud.
Vis hele sitatet...
Kilden din bruker termen "Pit bull", som innebærer flere raser og blandinger. Når trådstarter skriver "Pitbull Terrier", antar jeg at han mener rasen Amerikansk Pit Bull Terrier, ikke termen "pit bull hund".
Sitert fra deres egen side:
Q: What is a pit bull?

The legal definition of a pit bull is a class of dogs that includes the following breeds: American pit bull terrier, American Staffordshire terrier, Staffordshire bull terrier, American bulldog and any other pure bred or mixed breed dog that is a combination of these dogs. Weight and shape can vary significantly amongst pit bulls, from 35 to 100 plus pounds. (Please see Disguise Breed Name to learn more about the deliberate renaming and mislabeling of pit bulls through history.)
Vis hele sitatet...

MEN TRÅDSTARTER:
Selv om det er fantastiske hunder, er de ulovlige. Jeg vil ikke anbefale noen å anskaffe seg en ulovlig hund, for hunden sin del. Selv om risikoen for avliving er lav, er den allikevel til stede. Det er kanskje trygt på stedet/i byen du bor, men hva om du skal på ferie? Det er vanskelig å finne en kennel som godtar en ulovlig eller mistenkelig hund. Folk på andre steder kan også reagere annerledes på slike hunder, enn de på hjemstedet ditt gjør. Det er en risiko, dessverre.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Langt ifra et latterlig forbud. En pitbull kan være en kjempefin hund, men det er som oftest de med minst erfaringer og moraler som kjøper de, og gjør skade.
Vis hele sitatet...
Det er et latterlig forbud rett og slett fordi det ikke fungerer.

Man opplever ingen reduksjon i antall bitt eller dødsulykker i de landene som har fått forbud.

Anbefaler deg å lese innlegget mitt lengre oppe, eventuelt denne brosjyren:
http://web2.nkk.no/filestore/Klubbtj...ennel-Klub.pdf

Sverige har en mye bedre løsning, fremfor forbud mot spesifikke raser, så har Sverige en lov som forbyr farlige hunder - uavhengig av rase. Slik det faktisk bør være.

Sveriges djurskyddsförordning forbyr
”att inneha eller genom avel frambringa hundar som
1. har extremt stor kamplust,
2. blir lätt retade och biter,
3. bara med svårigh
et kan förmås avbryta ett angrepp och
4. har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar.
Förordning (1997:49).”
Pitbull forbudet er et "frihet til/ frihet fra" tilfelle. Folk og andre hunder vil ha frihet fra en/flere hunder som oppleves som truende. Det veier sterkere enn noens ønske om friheten til å ha slike hunder.
Hadde det vært opp til meg hadde det vært forbud mot mange flere hunder og mye lavere terskel for å få hunder avlivet om det er noe trøbbel med dem.

Pro-pitbull folkene har rett i at det er eierne og ikke hunden, men det hjelper lite når alle sånne hunder har en komplett idiot i enden av båndet.
Sitat av lyspære Vis innlegg
Pitbull forbudet er et "frihet til/ frihet fra" tilfelle. Folk og andre hunder vil ha frihet fra en/flere hunder som oppleves som truende. Det veier sterkere enn noens ønske om friheten til å ha slike hunder.
Hadde det vært opp til meg hadde det vært forbud mot mange flere hunder og mye lavere terskel for å få hunder avlivet om det er noe trøbbel med dem.

Pro-pitbull folkene har rett i at det er eierne og ikke hunden, men det hjelper lite når alle sånne hunder har en komplett idiot i enden av båndet.
Vis hele sitatet...
Staten og samfunnet generelt kan ikke ta hensyn til andres følelser på den måten. Det MÅ være en begrunnelse og høyere risiko, deretter kan man i tillegg vurdere påkjenningen den får på enkeltpersoner. Min mening, i alle fall.
In September 2000 a study conducted by the United States Centers for Disease Control and Prevention (CDC) was published which examined dog bite related fatalities (human death caused by dog bite injuries) over a 20-year period from 1979 to 1998. The study examined 238 fatalities in which the breed of dog was known. The study was surmised to covered approximately 72% of known dog bite related fatalities during that period.[18] However in the later half of the study Rottweilers accounted for more dog bite related fatalities than pit bulls.

"Despite these limitations and concerns, the data indicates that Rottweilers and pit bull-type dogs accounted for 67% of human DBRF (dog bite related fatality) in the United States between 1997 and 1998. It is extremely unlikely that they accounted for anywhere near 60% of dogs in the United States during that same period and, thus, there appears to be a breed-specific problem with fatalities... However, breeds responsible for human DBRF have varied over time."
—Centers for Disease Control and Prevention, Breeds of dogs involved in fatal human attacks in the United States between 1979 and 1998
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/America...er#Temperament
Sist endret av lyspære; 27. november 2014 kl. 22:46.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Helt enig, og det er ikke våpen som dreper, det er mennesker. Så det at våpen er lovlig i Amerika har ingenting med at så mange drepes hver dag. For de kunne jo drept dem uten våpen også?

//
Vis hele sitatet...
Nå var dette en paralell rettet mot hunder og ugunstige forhold som har ført til et forbud på en hel rase.

Konklusjonen du sikter deg inn mot er å utslette eller ulovliggjøre alle hunder eller våpen siden de kan trenes/brukes til å drepe.

Ja til totalforbud av kjøkken kniver, jakt våpen, spisepinner og pitbuller, de kan brukes som våpen dermed er de livsfarlige.
Irsk staff. Se på den istedetfor. Klin lik, bare litt mer mulig å få forklart bort om du får et problem.
Klarer selv ikke å fatte hvorfor noen absolutt MÅ ha pitbull terrier, jeg liker ikke den bikkejrasen pga den er voldsomt aggresiv og jeg ville gjettet den er avlet frem for å nettopp være det.

Sitat av Relevant Vis innlegg
En pitbull har allerede et rykte på seg for å være agressiv og badass, og det er da ofte nettopp den hunden en usikker 19 åring bruker som penisforlenger. Halsbånd med nagler, lar bikkja leve under forferdelige forhold etc... Dette er en hund som kan snappe, og det har den også gjort - mange ganger. Det er derfor viktig at man har seriøse eiere. Statistikken viser til at pitbull gjør mer skade pr hund en nesten noen andre raser, og dette koster selvfølgelig staten en god del penger, og skaper enda mer sykehuskø.

Langt ifra et latterlig forbud. En pitbull kan være en kjempefin hund, men det er som oftest de med minst erfaringer og moraler som kjøper de, og gjør skade.

Dette som skjer i USA. Alle ''gangsterne in the hood'' synes det er dritkult med en pitbull i traileren sin. Med andre ord, Ja. Jeg forstår dette forbudet helt fint.
Vis hele sitatet...
Nettopp dette jeg tenkte, syns selv hunden er fin men så og si alle jeg har sett som eier disse hundene er idioter fra før av.

Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Om du mener at det er en legitim grunn for forbud, da må vi vel lage forbud mot rottweilere snart også da? Ser jo
veldig mange slitne mennesker som skaffer rottweiler for beskyttelse?

Og hvor er kilden din på at en pitbull biter fler enn andre raser? Jeg minns å huske å ha lest det motsatte. Samtidig så virker det som at folk prøver å få den til å være agressiv av natur, noe som såvidt jeg vet ikke er mulig? Jeg har hørt et ordtak med at "det finnes ingen farlige hunderaser, bare farlige hunder-eiere".
Vis hele sitatet...
Les denne.

http://www.dognotebook.com/15-danger...-their-owners/

Sitat av Xernox Vis innlegg
Helt enig, og det er ikke våpen som dreper, det er mennesker. Så det at våpen er lovlig i Amerika har ingenting med at så mange drepes hver dag. For de kunne jo drept dem uten våpen også?

//
Vis hele sitatet...
Tull å si noe sånt, at våpen er lovlig og tilgjenglig for borgere gjør det helt klart enklere for triggerhappy folk å drepe. Jeg er ganske sikker på at, hadde det blitt våpenforbud hadde det blitt færre drap i USA. Selfølgelig har det mest med holdningen til mennesker å gjøre, men du gjør det bare enklere for de å drepe når du tilgjengeliggjør våpen som gjør det enklere å drepe.
Sist endret av Marrokk; 27. november 2014 kl. 23:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Marrokk Vis innlegg
Tull å si noe sånt, at våpen er lovlig og tilgjenglig for borgere gjør det helt klart enklere for triggerhappy folk å drepe. Jeg er ganske sikker på at, hadde det blitt våpenforbud hadde det blitt færre drap i USA. Selfølgelig har det mest med holdningen til mennesker å gjøre, men du gjør det bare enklere for de å drepe når du tilgjengeliggjør våpen som gjør det enklere å drepe.
Vis hele sitatet...
Ja det var jo ment som ironi da, trodde det var ganske åpenbart
Marrokk; godt tips: Les mer, gjett mindre. Trist å gå rundt å gjette på ting som overhodet ikke stemmer. Et finfint sted å begynne er dogbreedinfo.com, masse fine og objektive beskrivelser av raser.
Sitat av Marrokk Vis innlegg
Klarer selv ikke å fatte hvorfor noen absolutt MÅ ha pitbull terrier, jeg liker ikke den bikkejrasen pga den er voldsomt aggresiv og jeg ville gjettet den er avlet frem for å nettopp være det.
Vis hele sitatet...
Flott å høre at du har peiling på hva du snakker om.....

Rasen er ikke voldsomt aggresiv, og fordi-om den ble avlet fram til hundekamper (mot andre hunder, og ikke mennesker) så betyr ikke det at linjene er slik den dag idag! Pitbullen elsker mennesker, om den har blitt sosialisert på riktig vis som ung-hund, heller at folk som oftest vil ha slike hunder vil ha dem på feil grunnlag. :/