Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 7894
Sitat av ompapa Vis innlegg
Du får ha en stealth telefon til formålet da, så kan du gjøre gode gjerninger i smug .....tipper de som skal pågripes ville satt stor pris på en liten heads up.
Vis hele sitatet...
Dark Knight - the hero they need, but not the one they deserve
Sitat av Scampi Vis innlegg
Først må man få kontrollert inn riktige kontrollkanaler, deretter riktig frekvenshoppalgoritne og deretter riktig type kryptering. Politiet bruker i tillegg til dette egen ende-til-ende-kryptering.

Å ha en PC som klarer å følge sambandet uten å vite dette på forhånd, er umulig.
Man kan godt knekke Tetra-krypteringen, men så bytter de algoritme og du er ute igjen.
Personlig tror jeg aldri vi får hørt på dette.
Vis hele sitatet...
Egentlig burde det jo ikke vaere veldig annerledes enn f.eks wifi, eller alle andre slags tradlose digitale sendinger, maa jo bare finne algorytmen.. Men det aa finne den kan vaere et problem, men a finne kanalen trur jeg ikke burde vaere saa vanskelig..(Viss det er kryptert radio/walkie-talkie de bruker altsaa)

Man kan jo igrunn avlytte gsm nettet og, trenger bare ha riktig radio(Som kan ta imot riktig frekvens altsaa) Selve frekvensen kan vel en eller annen kreativ persjon klare aa faa tak i.. Det er helt sikkert ikke veldig sikkert, men uansett saa klager de paa nettet og snakker om aa gaa tilbake til det vanlige da..

Men signaler er signaler, kryptering er kryptering. Ma prove aa forenkle det mest mulig bare..(Det som oftest et problemet med slik, at man tenker at ting er mye vanskeligere enn de er og klarer da ikke aa loese det, samt at man ikke har vaert borti det for da )

Men er nok ikke lenge til det dukker opp.. Og naa om dagen har det ikke noe aa si om det er paa nettet eller ikke, naa nar man har internett paa tlf overalt.


Og til dere som snakker om politiradio i bilen, det er ikke lov nei. Men man mister ikke lappen, trur man mest sannsynelig bare faar beslaglagt utstyret og kanskje en bot da, men miste forerkortet hores droyt ut synes jeg..

Menmen, politet i Asker og Baerum sa de skulle legge ut oppdateringer paa twitter ang hva som skjedde rundt omkring osv. faktisk, om dette har kommet vet jeg ikke!

Men faa en radiooperatoer til aa jobbe med en hacker/cracker saa burde det gaa fint igrunn

Edit: Saa naa at du hadde skrevet dette: "kontrollkanaler, deretter riktig frekvenshoppalgoritne og deretter riktig type kryptering. Politiet bruker i tillegg til dette egen ende-til-ende-kryptering."

Er det noe du er sikker paa? Det h0res ut som en kryptert "iptelefon" e.l
Sist endret av Lunar; 18. februar 2013 kl. 07:19.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Herrefuck, her var det mye vranglære.

«Politiradio» i bil er fullt lovlig, såfremt man ikke bruker informasjonen til å unndra seg kontroll.
Dette har vært lov siden tidlig 2000-tall.

For å knekke Tetra må du ha algoritmen, kontrollkanalene, frekvenshoppet og i tillegg krypteringen som politiet bruker.
Alt dette kan forandres fortløpende. Tetra er ingen ny teknologi, og det er en grunn til at det ikke er knekt så langt.
Digital EDACS har heller ikke blitt knekt, og det kjøpte Norge inn til OL '94, og politiet i Østfold og Follo overtok det ustyret etter OL og brukte det helt frem til Nytt Nødnett kom på banen.
Hm, jeg har nå kikket på veitrafikkloven §13a og forhørt meg med en jurist, og jeg mener følgende:
Denne paragrafen forbyr deg ikke å bruke politiradio til å unngå kontroll. Det kan godt hende politiet tror dette, men det er en velkjent sak at de ofte tolker regler feil. Hva politiet tror, hva loven faktisk sier, og hva som er rett og rimelig er dessverre altfor ofte dårlig sammenfallende entiteter. Jeg siterer lovparagrafen igjen;
I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller. Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk.

Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser til presisering og utfylling av forbudet i første ledd.
Vis hele sitatet...
Djevelen ligger i detaljene; Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk.
Dette omfatter en radarjammer - den sender signaler til en radarmåler og forpurrer målingen. Det omfatter også en radarvarseler; den mottar signaler fra en radarmåler og varsler deg slik at du bremser. Og radarmålere er som kjent "utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk". Men, da er spørsmålet - er politiradione til politiet å anse som "utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk"? Svaret her er opplagt nei. De er et nyttig hjelpemiddel, men de er ikke et utstyr spesifikt tiltenkt trafikkovervåkning. De kan heller ikke direkte brukes til det. Indirekte kan de bidra - de kan varsle kolleger om grisekjøring, men de kan ikke bruke radioen til å fastslå at du kjører som en gris. Viktig forskjell.
Så. Siden politiradioen ikke er "utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk", så er det å motta signaler fra disse heller ikke ulovlig, selv om du gjør det utelukkende for å unngå kontroller.

Jeg tror ikke dette argumentet ville overbevise politimannen som gir deg bot, men jeg tror nok det vil holde i retten. Så får vi se om noen gidder å prøve.
Om man blir stoppet og har på en scanner, så kan du uansett bare slå den av eller endre kanal. Politiet har (skal ikke ha?) lov til å ta scanneren for å slå den på evt sjekke kanalene, så der stopper det.

Og om de spør "Er det en politiradio du har der?" så kan du jo si "Nei, dette er en scanner." eller lignende, da kan de jo ikke si noe(?).

Og det er da heller ikke ulovlig og høre på JAKT4 når man er ute å ruller, så de kan igrunn ikke ta deg på noe uansett. (Såfremst at du rekker å skifte kanal før de stopper deg, da.)

Men det jeg har gjort når jeg har blitt stoppa, er bare å legge den under setet eller noe, så slipper jeg å måtte svare på det jeg skrev ovenfor flere ganger.
Jeg har et skriv fra Post- og Teletilsynet og poltiiet liggende i bilen, som jeg kan fremvise i de tilfeller noen fra nødetatene lurer.
Kan lastes ned her, av medlemmer: http://www.scannernytt.net/phpBB3/fi...c_old=9&what=c