Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4364
Nå har det seg slik at jeg har tenkt å bruke min søsters pass på 18 til å kjøpe øl/røyk. Men passet utgikk 10. mai 07. Har dette noe å si?
nei, du er jo født samme datoen selv om passet er utgått. Du blir liksom ikke yngre pga det går ut, hehe. Med andre ord, bare bruk det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aarst0g
Nå har det seg slik at jeg har tenkt å bruke min søsters pass på 18 til å kjøpe øl/røyk. Men passet utgikk 10. mai 07. Har dette noe å si?
Vis hele sitatet...
Det er ikkje gyldig. Om butikken legger merke til det eller om dei bryr seg er mindre sannsynlig, men passet er atlså utgått og ikkje gyldig som legitimasjon lenger.

Å prøve å kjøpe røyk/øl med utgått pass kan føre til mistenksom betjening, som gjerne kan finne på å sjekke litt. Blir du tatt med det er det 4k i bot + evt. straffesak.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom noen hadde brukt pass som legitimasjon når jeg jobbet på Rimi hadde iallefall jeg avvist de glatt.
En kompis av meg kom i ihvertfall inn på utesteder med pass som var utgått.
Grunnen til at det går ut, er jo pga at bilde ligner mindre på personen for hvert år.
Men han kommer alltid inn. Selvom passet er utgått.

- Så tror ikke det skal være noe problem å bruke det i butikk da. Visst søstera di ligner på deg såklart.
Det enkleste er vell bare å få søstera til å kjøpe til deg doh.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Beklager, men jeg ler.

Du skal kjøpe øl og røyk med pass?.
Det er gyldig og kjøpe øl og røyk med det, men hvor ofte trasker en person inn i en butikk med et pass og klasker det over disken. Hadde jeg jobba på rimi/kiwi eller annen daglivare hadde jeg nokk bedt om noen annen legimiatasjon.

Og det med at det er ugyldig dette ser som regel ikke dagligvare på, det er alderen de ser på og som oftest ser de bare på daten og ikke år.

Men om du skulle bli tatt er det som vidarlo her sier at du muligens sitter på en 4000bot og det er jo ikke så veldig hipt i disse sommerdager når du gjerne vil bruke pengene på noe annet en og betale bøter (merk. Øl og røyk).

Jeg vet ikke om du er gutt eller jente, men jeg sier bare om du er en gutt så må du slite sterkt i psyken din hvis du vil bruke din søsters pass der gjerne søstera di er ei jente og ikke en gutt, er du ei jente så er det forståelig.

Men om du er under 18 og jente så ser jeg ingen stopper for at du ikke får andre til og kjøpt for deg?
Fjortissjenter får alltid kjøpt øl og røyk av eldre gutter, men du kan jo kanskje (om du er en gutt) tre på deg et miniskjørt kneppe sammen beina og skaffe deg en parykk og deretter spørre eldre gutter om de vil kjøpe øl/røyk til deg.

Men sånn bare for og oppsumere så tror jeg du er i deepshit ute på et kujorde og at du enten får et/en - nei - bot eller et spark i baken av guttene som du prøvde og lure.
Banken snappa bank korte mitt i begynnelsen av mai, og da satt jeg der uten noe annet enn passe mitt som gikk ut for ca 1 år siden.. har funka til meg, men må forklare dem hvorfor jeg bruker det vist de spørr..
Pass er en gyldig form for id, men om jeg var deg, hadde jeg heller brukt noe annet en passet til søstra di. Førerkort, bankkort o.l.. Passet er også verdt endel penger, og skulle du være så uheldig og miste det, så sliter du.
En kompis av meg hadde ikke annen legitimasjon enn pass, funka fint for han. Både på utesteder, konserter, og i butikker.

Ehapuz: Passet er vel ikke verdt noe penger når det er utgått? Man må jo ha nytt uansett..
pass er helt gyldig id, bare si at du har mistet lommeboken med alle kortene dine og at du må bruke passet til du får nytt kort i posten..
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Vel, jeg er ikke sikker, men det vidarlo sier har en liten logisk brist. Dersom passet er ekte, men utgått på dato, og det ikke er tegn på tukling med fødselsdato eller navn, så ser jeg ikke hvorfor passet ikke skal kunne brukes som legitimasjon. Passet har blitt godkjent en gang i tiden, og fødselsdatoen er ekte. Et ugyldig pass betyr bare at man ikke har fornyet det på en stund. Jeg forstår ikke hvorfor passet ikke skulle gjelde som gyldig legitimasjon bare fordi det er utgått.

Greit nok, det kan virke mistenkelig dersom noen identifiserer seg ved å bruke pass. Har de ikke VISA-kort? Alle som er over 18 år gammel burde da bære rundt på et slikt? Nei. Senest nå til helgen bestilte en venn av meg nytt VISA-kort fordi det gamle var halvveis ødelagt, og var uansett snart ikke gyldig lenger. Til hans store skuffelse (og overraskelse) måtte det gamle kortet bli sakset på stedet for at han skulle få tilsendt et nytt i posten. Det gikk han med på, og måtte dermed bruke passet sitt som ID på byen dagen etter. Det oppstod ingen problemer etter det jeg har hørt, og samtlige av vaktene godtok passet som legitimasjon. Dette var altså et utgått pass.

Slurv fra vaktenes side kanskje, men dette er vakter på utesteder som til stadighet er stappfulle, og vet sannsynligvis hva de driver med. Bottom line er vel at et pass beviser sikrere enn mye annet at din fødselsdato stemmer overens med den du oppgir til autoritetene (hvem nå enn det måtte være).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Utgåtte pass er ikkje gyldig legitimasjon. Utgåtte bankkort er heller ikkje gyldig legitimasjon. EOD.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av vidarlo
Utgåtte pass er ikkje gyldig legitimasjon. Utgåtte bankkort er heller ikkje gyldig legitimasjon. EOD.
Vis hele sitatet...
Jeg ser fremdeles ikke logikken, men så fort du kan vise til kilder eller bakgrunn for svaret skal jeg gå med på en EOD.
Sitat av thomasf
Jeg ser fremdeles ikke logikken, men så fort du kan vise til kilder eller bakgrunn for svaret skal jeg gå med på en EOD.
Vis hele sitatet...
Hvis utgåtte pass hadde vært, gyldig legitimasjon, hva hadde da vært meningen med at pass kan gå ut av dato?
vidarlo har rett, hans ord er som revet ut av et leksikon.
Trådstarter
Comi, hvorfor i helvete tror du jeg er gutt når jeg skal bruke SØSTEREN min sitt pass.
Og jeg vil ikke gå inn på grunnen hvorfor hun ikke kan kjøpe til meg. Det utgåtte passet er det eneste hun har, ettersom hun ikke har VISA eller førerkort.

Men takker for alle svar. Det er forresten ikke så uvanlig å gå på byen med pass. En jeg kjenner gjør det hele tiden og det går helt fint.