Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2334
Jeg er femten år gammel, typisk alder for å begynne å drikke. personlig har jeg ikke noe til overs for drikking i denne alderen. Med andre ord, jeg drikker ikke.

Natt til idag ble jeg og en kompis som jeg sov hos invitert ut sammen med en gjeng gjevnaldrede som hadde et mål for natten. Drikke. Noen av dem drakk for første gang, noen var av typen som hadde drukket en stund. Vi, jeg og kameraten min fant ut at, "balla på, me stikke ud" klokken var ca 04.00 og ingen av oss hadde planer om å drikke.

Da vi kommer til plassen har dem typisk drukket noen timer og to av jentene som ikke har drukket før har gått i bakken. Begge jentene pustet ugjevnt og begge skalv mye. Type hele kroppen skjelver og pust kommer meget uregelmessig.

What to do?

Hva burde vi gjort? Alle som var der oppe var små-ruset og mange var EKSTREMT redde for å miste de to. Var det noen reell fare for at jentene kunne mistet livet? Eller er det bare snakk om hysteriske femtenåringer som er ferske på flaska?

Vi la jakker rundt dem og passet på dem, pratet til dem, og til slutt når de våknet fikk vi dem hjem. Burde vi gått hjem før, eller var det rett og la dem gå selv? Burde vi ringt til 113 og fått proffesjonell hjelp? Skulle vi gitt dem noe å drikke av type brus? melk?

Grunnen til at jeg lurer på alt dette er at jeg ikke har vært så redd som da noen gang, og visste ikke helt hva jeg og kompisen min som var edru skulle gjøre og ikke gjøre. Det hadde vært litt mer betryggende å visst hva som skal gjøres i slike tilfeller.

Tusen takk for alle svar!
Sist endret av mountainbiker2000; 10. august 2005 kl. 23:08.
dere skulle tatt de med på et rom eller noe

nesj, bare å legge de i stabilt sideleie og sitte oppe å passe på at de ikke sovner på ryggen slik at de kan kveles av sitt eget spy. Kunne også klart å fremprovosert litt spying (stikke fingre i halsen, gni litt på magen, osv).
Hvis dere ikke har peiling, så er det bare å få de til legevakta for pumping, men som regel er det lettest å bare sove bort rusen.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Dere burde ha lagt de i stabilt sideleie og enten kontaktet ambulanse eller natteravnene - det er alltid tryggest i slike tilfeller når det er folk som aldri har drukket inne i bildet. I alle fall etter mine egne erfaringer da jeg begynte. Når folk som ikke har drukket drikker med andre som ikke har drukket før og mangler erfaring med å håndtere fulle personer og være full selv, er det best å ta kontakt med folk som vet hva de holder på med.
Først og fremst;

1. Hva hadde de drukket?
2. Hvor mye hadde de drukket?
3. Hvordan var temperaturen ute?

Dette høres ut som ett klasiskt tilfelle av fjortiss fyll i kaldt vær med for dårlige klær, noe som ofte skjer i slike tilfeller er at man innbiller seg at man er varmere enn man faktisk er og river av seg klærne når man enda er på topp, (Noe som foresten også ikke er ett ukjent fenomen blandt 15 år gammle jenter generelt når de er fulle, uansett temperatur)

Det man da gjør er å prakke kidsa inn i en drosje å sende dem hjem til mor å far for en passelig dose kjeft..

Om man derimot ikke vil gjøre det kan man f.eks rive liv i dem, få varma dem opp igjen og sørge for at de får i seg plenty med væske, da helst Vann men melk og lignende funker også bra, men kan føre til oppkast, noe man i enkelte situasjoner vil ungå...

Edit: Ja så har man den "Voksne" måten å gjøre det på, som m0b nevner her, men det høres mest ut som vanlig norsk fjortiss fyll med påfølgende avstomping..
Sist endret av NoillStress; 10. august 2005 kl. 23:16.
men dere gjorde ikke noe galt heller ved å prøve å holde dem varme og passe på dem. Stabilt sideleie er alltid en kjekk ting å gjøre hvis det er fare for at personen kommer til å brekke seg. Selv ville jeg nok kontaktet ambulanse om disse krampene varte over noe tid. Jeg vet ikke hvor godt du kjenner disse jentene. Men uansett burde man i et slikt tilfelle anta at krampene kan være knyttet til alkoholinntaket (alkoholforgiftning) så vel som f.eks. epileptisk anfall. Alkohol er normalt ikke noen utløsende faktor for epileptisk anfall, men som en av flere bidragende faktorer kan det bygge seg opp en mulighet for anfall. Lite søvn, stress og høyt inntak kan bidra til anfall. Samme hva det er, så er det viktig å sikre frie luftveier, at personen ikke kan slå bakhodet som følge av kramper/skjelvninger og at personen ikke har noe i munnen som kan forårsake skader på tenner etc. Uansett var det bra at dere så til dem og pakket jakker rundt de. Samme om det er alkohol inne i bildet eller ei, så prøv å se til personer som ligger på bakken i kramper. Selv har jeg opplevd å få anfall i Slottsparken på høylys dag, slik at jeg besvimte i fallet. I det tilfellet turte ikke folk å gå bort til meg, først etter flere minutter kom en gardist til. I de fleste tilfelle av epileptisk anfall så er det ikke behov for å tilkalle medisinsk asistanse så sant en ikke har skadet seg og pådratt seg blødninger og frakturer. Men hvor man mistenker alkoholforgiftning så hadde jeg heller ringt ambulanse en gang for mye enn for lite.
Sist endret av dubeldarr; 10. august 2005 kl. 23:32.
113.... Ujevn pusting og skjelving. Alle blir jo busta en første gang uansett...(de som drikker)
Jeg var 15 på min første fyll. Da opplevde jeg akkurat det du forteller om her. Det beste man egentlig kan gjøre er og få dem hjem til foreldre. En 15 åring har ikke kunnskaper til og håndtere sånne tilfeller. Få dem hjem. La de bli kjefta skikklig på. Da lærer de. Gjorde iværtfall jeg.
Samme her. Bare at jeg var 13. Hadde drukket rødvin, og da jeg spydde som pesten trodde alle det var blod Var glad jeg ble ferska da. Lærte mye av det, viktigst at jeg aldri skulle bli så full igjen. Og det har jeg heller aldri blitt siden.

Stabilt sideleie er det viktigste.. Så lenge de puster er det greit, og om de hadde voldelige foreldre gjorde dere rett i å ikke ringe noen. Det ordnet seg jo! I alle andre tilfeller, ikke nøl med å ringe 113.
Sitat av adrian nor
113.... Ujevn pusting og skjelving. Alle blir jo busta en første gang uansett...(de som drikker)
Vis hele sitatet...
hmmm, det har ikke jeg opplevd, jeg drakk en halv halvflaske 40% første gangen hos en kæmmis. Begge foreldrene var hjemme, faren er pastor og mora er...hmm..ja, kristen.
Jeg prata med faren og greier, men de merka det ikke! mulig fordi jeg er slik all the time..
men uansett, jeg blei skikkelig dårlig, spydde som en gris, sovna på badet i 2 timer.. alt i alt sugde det
Ekstremt typisk tilfelle av fjortisfyll...

Det man skal gjøre er først å fremst ta dem med til et sted der det er varmt. Typisk hjemme eller noe. Få dem i seng så fort som mulig (vet dette høres rart ut, men dere skjønner ) Gi dem vann fordi alkohol er vanndrivendes. Det skal ganske mye alkohol til før det går på helsa løs og 15 år gamle jenter er kjent for å bli stupe dritings på 3 rusbrus. Derfor skal du bare se til at de ikke fryser og får i seg nok væske. Resten for kroppen ta seg av og forhåpentligvis lærer de litt av hangoveren dagen derpå...
Flott! Litt greit å vite dette her til en eventuell neste gang. Takk skal dere ha!
Burde vel egentlig tilkalt proffesjonell hjelp, men var i alle fall bra av dokke å passe på dei
Jeg sier og dette mener jeg; Drit i dem, la de lære en gang for alle! Jeg har vært borti så mange fjorten-femten åringer som skal kjekke seg for oss som er gamle nok til å drikke med å bælme nedpå med masse alkohol og så oppdage at de ikke helt var moden for masse alkohol.

Jeg var 14 år gammel da jeg drakk for første gangen, jeg var beruset, sjanglet og snøvla da jeg skulle prate, men jeg hadde i det minste vette i behold og valgte å ta det med ro, jeg drakk heller vann og tusslet hjem. Jeg gjentok dette et par helger på rad og så prøvde jeg å øke alkohol inntaket litt etter hvert så kroppen tålte det. Voila! Her sitter jeg 6 år senere og kan bøtte nedpå ei kasse med øl på en kveld og være i topp form dagen etterpå.

la ungdommen som skal drikke første gangen lære av første gangen! Tror ikke at de jentene velger å skylle nedpå så altfor mye neste gang de skal drikke.
Sist endret av r33l; 12. august 2005 kl. 17:22.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Farligste med alkoholforgiftning (aka. promille) er at hoste- og svelgerefleksen dempes og frosvinner, og en av de vanlige dødsårsakene ved alkoholforgiftning er kvelning (drukner i eget oppkast.. koselig).

Også veldig lurt å få dem til et varmt sted (helst under en dyne el.) fordi blodkarene i huden er såpass utvidet pga. etanolen at man taper MYE varme og kompensasjonsmekanismen (kroppens virkemiddel for å unngå for stort varmetap) trekker sammen blodkarene i huden og konsentrerer dem om vitale organer, virker dårlig også fordi etanolen virker kraftig dempende på sentralnervesystemet.

Ved en promille opp mot 4, vil viktige autonome (altså ikke viljestyrte) sentre, som pustesenteret og det vasomotoriske senteret lammes. Man slutter og puste og blodtrykket forsvinner på grunn av karutvidelse (ikke lenger motstand i blodomløpet).

edit: Synes nå uansett dere burde ringt 113, for ingen visste vel nøyaktig hvor mye de hadde drukket, og hadde de drukket mer enn de allerede hadde tatt opp kunne det gått langt værre. Men men det gikk nå heldigvis bra, men ikke regn med at det gjør det neste gang *moralpreken* men så fikk dere jo en lærepenge så får dere begrense drikkinga litt neste gang*moralpreken*
Sist endret av Bill_Gates; 13. august 2005 kl. 02:42.
Giftinformasjonssentralen kan også være gunstig å ringe i slike tilfeller: 22 59 13 00

http://www.shdir.no/giftinfo

Det er viktigå være føre var. Det skader ikke mer å ringe 'unødvendig' til 113, tusen ganger, enn det skader å ikke ringe 113 én gang når det er nødvendig.
En av de første gangene jeg drakk husker jeg ikke stort fra, men jeg er blitt fortalt at jeg datt ned fra en veranda i 2. etg., ned i hagen og ble liggende stille og skjelve en stund før jeg reiste meg opp og kjefta på den kødden som daska meg i trynet.

Jeg ble ikke tatt, men fikk en lærepenge alikevell. Værre fyllesyke har jeg aldri opplevd - den varte i flere dager! Godt dette var i mine fjortissår.
Bedre med fjortisser på fjorten enn fjortiser på 18..
Forhåpentligvis lærer dem
Det er tragisk med fjortissfylla, og det er tragisk med de som ikke greier å kontrollere seg. Men det kan skje den beste. Det skjedde tross alt med meg.
I mitt tilfelle bar det på sykehus og greier. Men slikt lærer man av, og jeg har lært å drikke med måte (tror jeg selv iallfall).

Det er viktig å vite hva man har fått i seg. Har man drukket heimkok er nok legevakta det beste. Hvis ikke kan man bedømme situasjonen litt ut etter forholdene. Det som er viktig er å bevare varmen og prøve å få noe av dritten opp igjen. "Drit i dem, la dem lære" er nok ikke det beste tipset om det står om liv og død. I stedet kan man heller hjelpe dem å skjelle dem ut dagen etter. Evt. ringe foreldrene som "bekymrete venner" for å sette en liten bremsekloss for senere kvelder med alkohol.
Ulempen med sykehus er at man blir busta, man får skjennepreken av foreldrene og jeg som ikke har drukket kan i verste fall bli mistenkt i å ha drukket osv. jeg hadde forovet ikke lov å være ute heller.

Framdeles takk til dere som har svart! Gjett hvem som var ute to kvelder etter dette hendte? Joa, de samme folka, men denne gangen gikk dem hjem selv!

Edit: skrivefeil
Jeg var og overnattet hos en kompis første gang jeg drakk. Vi ga en boms 20 kroner for å kjøpe en flaske Vodka...skjønner ikke helt hvorfor vi ikke bare kjøpte øl da men hehe Vi hadde planer om å snike oss ut og helle det i oss. Et tau ut av hans vindu i andre etage (vi tenkte ikke på hvordan vi skulle komme oss inn),men da vi klatret ut av vinduet merka moren hans det. Så etter litt tenking så tok vi det inne. Vi blanda det ut med Battery og hellte innpå. Etter en liten stund og noen glass var det lystig humør. Noen timer etter startet min bror som også var der og spy som ett helvete. Spy over allt på rommet. Hva meg anngår svaiet hodet mitt noe ekstremt! så jeg fant bare en plass og sove. Jeg var skikkelig wasted men ble ikke noe særlig fyllesyk. Sov veldig mange timer. Morra til kompisen min merka allt det som hadde skjedd. Men det brae med allt er at morra hans er ganske kul. så ingen som ikke skal høre om det fikk vite det Alle senere drikke kvelder har blitt Pils (kjøpt av diverse rød-spritdrikkende bomser) og sigaretter.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
for dere som lurte :P
Det vasomotoriske senteret er det stedet i hjernen som bl.a. regulrer kroppstemepratur, svette og hjerteslag :P
kos ikkesant :P