Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1982
Hvordan kan politiet spore opp stjålet datautstyr?

Jeg var med på et data kurs der de snakket om et program som rapporterte til en server når den aktuelle maskinen logget seg på nett. Også har vi jo div. serienummer, noen måter for en evt. kjøper å finne ut om det er tyvgods?

Har ikke peil. på sånt, setter pris på alle svar.
Serienummeret er vel den beste måten å spore opp varer som stammer fra et tyveri. Men kjangsen for å finne dette ut er vel ganske liten. En kjøper har ikke akkurat tilgang til en slik informasjon.
Man blir råda til å sjekke opp om det man kjøper er tjyvgods, og politiet har oversikten.
Men det finnes ikke noe elektroniske måter de kan buste deg på vel?
Solgte tjugodts til mamma jeg. Datan hennes er ennå ikke blit stjelt!

Edit: Det er snakk om et skjermkort her
Sist endret av Luric; 1. juni 2005 kl. 00:54.
NightWolf's Avatar
Trådstarter
84 2
Jeg tenker på en stasjonær data til rundt 20.000,- dvs. legger jeg den ut for salg er det mulig å spore meg opp?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Vi kan vel konkludere med at det er fullt mulig, men sjansene er vel uansett relativt små for at du blir tatt (om du ikke har gjort et idiotisk tyveri da)
Om maskinen skal sende ut et serienr. må det være en eller annen software på maskinen som genererer et nr. ut i fra komponentene. Mitt råd er at du formaterer hele harddisken, før du hele tatt setter i nettverkskabelen!
Eller bytte nettverkskort, så de ikke kan spore deg på mac adressen.
Det ville jeg oxo ha satset på.
Bytt skjermkort.
Sitat av supertruza
Det ville jeg oxo ha satset på.
Bytt skjermkort.
Vis hele sitatet...
Mener vel nettverkskort?
Skal du ha noe ut av maskinen ikke sett i nettverkskabelen. Kopier alt over til en USB penn abdokumenter osv. Og for gudsskyld formater den stjålte pcen.
Eller mesteparten er dett bare merka PÅ kabinettet..
Er det en enkelt persons datamaskin du stjeler, så ta i det minste å prøv å få ut alle personlige dokumenter, event finn navnet på personen og send han en cd eller to med alle de personlige tingene.

kjipt nok å miste hardware...

men tilbake til topic. Det finnes både programvare og hardware som kan sende data til eieren om de blir koplet opp på et nettverk de ikke hører hjemme på. Hardwaredelen er vel mest for millitære (les etterrettning og slikt). Softwareutgaven kan da enkelt nok formateres bort med mindre den ligger på en skjult partisjon, og da må man som regel ha litt annet utstyr enn det som er vanlig for å bli kvitt den. enkelte hardwaresaker inkluderer GPS sender, men da her du allerede kommet deg så høyt opp i prisklassse at de nok spandrer på et alarmsystem (og forserer du det, så er du så dreven at du ikke spør på et åpent forum etter slike detaljer som dette)


Kan som en sidenotis fortelle om at MI5 og MI6 i england er berømte for å notorisk miste/glemme igjen laptoper på kafeer og t-bane. Derfor er de nå rigget slik at hvis noen prøver å kjøre noe med de, feks starte de opp med en livecd med linux eller fysisk åpne de, så brennes harddisken i stykker med noen mangesium/fosfor plater.
tviler på at du kan Spore opp en stasjonær pc. Det eneste måten jeg tenker man kan spore den opp på er det nr man har bakpå maskinen hvis man kjøper den i en pakke liksom.
NightWolf's Avatar
Trådstarter
84 2
Hva med laptop i samme prisklasse? Da regner jeg med at eieren har serienummer fra produsenten.