Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 6165
Er det noen som har noe kompetanse på alarmer og deteksjonssystemer, eks IR?
Jeg tok et kurs hos securitas engang, det var ganske interessant, lærte en del, og diskuterte litt omkring emnet. Hvis noen vet om noen spennende sider jeg kan sjekke ut for å lære mer hadde det vært knall. (Har lest mye av det som finnes på howstuffworks.com)
▼ ... noen uker senere ... ▼
vis du skal bryte deg inn et sted hvor de har "motion sensors" anfbefaler jeg å gå inn på dagen(hvis det er mulig og teipe ove sensorens "skjerm" evt. spraymale hele skiten. en jeg kjenner gjorde det på en skole, og kom seg avgårde med kanskje 20 nye bærbare datar...
knusp3r's Avatar
Trådstarter
Det vanligste er jo en kombinasjon av forskjellige varslingssystemer. For eksempel både sensor som oppdager knusing av vindusruter og bevegelses-sensor inne i bygget. Det er selvsagt mulig å sette en del sensorer (IR) ut av spill ved å dekke dem til, men det er vanskelig å vite om det finnes video-overvåking som taper det man gjør om dagen.
er noe som heter anti-mask eller.no så om du prøver å teipe over eller spraye eller kansje dunker borti en detektor så vil sabotasje alarmen gå.

om det er aktiv eller passiv detektor så har jo det en del å si.

aktive sender ut et signal og tar i mot og om det blir forandring i hastigheten signalet går ut og kommer tilbake på forandres, så går alarmen.

passive detektorer som for eksempel en IR tar kun imot signal, f.eks varme.
så om du det er en plass med en sånn detektor og du kommer inn med en stor stål plate som dekker hele deg. så er det ikke sikkert at den oppdager deg

du har jo og seismiske detektorer
som er følsom for lyden fra slag mot stål og betong

osv osv

generelt så har alle innbruddsalarm og brannalarm system et sabotasje alarm system.

det betyr at om du prøver å kutte en ledning eller sabotere paneler, detektorer eller sentraler så vil alarmen gå. i ledningene så går det en kvilestrøm som gjer at om en ledning blir kuttet så blir det "kortslutting" og alarmen går

alle alarmsystemer har også en sekundær strømmforsyning som holder systemet gående i 36 timer (?) og det siste 15min (?) vil gi full alarm.

(er litt desorienter så det er nok en del skrivefeil og uryddig.)


-seini
knusp3r's Avatar
Trådstarter
Jeg er enig i mye av det du skriver, å vandre rundt med en stålplate er ikke så aktuellt. Derimot går det ann å lure temperaturfølsomme sensorer ved bruk av karbon. En drakt eller noe omkring personen som bryter seg inn kan fungere, men bør testes på den enkelte sensor. Seismiske sensorer er verre etter min mening.
en ting man også kan gjøre da(krever tid og mye "stealth"
er å ta med ett vanlig kamera og ta et wide panorama bilde fra posisjonen til kameraet og sette det opp foran, så det ser bildet nå¨r det er tomt. hvis du skjønte noe av dette. orker ikke å explaine mer
Ennå enklere å seff. at de fleste vanlige bolighus har telefonkabel som ligger utapå huset. Kutt denna, bryt deg inn, ta meg slegge og slå sentralen i filler (hvis du ikke vil høre på ulinga da) Da kan du stille og rolig forsyne deg. Securitas rykker ikke ut når telefonkabelen blir kutta så...

Da er jo GSM sender et alternativ, noe de færeste har.
knusp3r's Avatar
Trådstarter
GSM med sms varsel blir mer og mer utbredt etter hva jeg har forstått. Ja trikset med å lure overvåkningskamera har en hensikt. Men dersom noe blir stjålet vil jo noen se gjennom filmen fra dette temmelig nøye og det er stor mulighet for å avsløre trikset. Da kunne man vel like gjerne ha hengt opp en bit gaffateip?Jeg vil kalle dette et Olsenbanden triks .
alarmsystemer er jo gradert da. så jeg tror nok det med høgest gradering har en sånn gsm sender. og hvorfor skal ikke securitas rykke ut når telefonlinja blir kuttet? det er jo sabotasje.

og det er skjelden bare et kamere aleine. men om du ser på detektoren og går rundt i rommet så kan du se hvilke soner den ikke har effekt i og så snike deg forbi i de sonene.

men om det er en gjennstand du skal ha tak i så er det sannsynlug trykkmatter rundt og en og en trykkfølsom detektor under selve gjennstanden. så om du skal fjerne den så må du inne no some er like tungt og legge der. sån som i den der gamle daim reklamen :P men høyere eller lavere trykk vil alarmen gå.

å knuse sentralen er ikke mye vits i heller. for sentralen blir altid plassert i et overvåket område og helst plassert sånn at personen må gå et lite stykke før en kommer bort til den. og da vil alarmen allerede ha gått. og siden alarmen og er innenførs så vill helt sikkert den seismiske detektoren allerede ha slått ut på vibrasjoner.

-seini
Har lest at alarmen skal gå hos Securitas (eller andre) om telefonkabelen blir kutta.
Opprinnelig postet av knusp3r
Jeg vil kalle dette et Olsenbanden triks .
Vis hele sitatet...
det er et olsenbanden trix så det på en olsenbanden episode for lenge sia:P
Punxer, hvis Olsenbanden tenkte på det (!) tror du ikke da produsentene av sikkerhets/overvåkningsutstyr har tenkt på det nå?
Da er det bare å være kreativ.

Hørte om noen som hacket seg inn på et datasystem ved hjelp av telenor sin kundetjeneste.

Det har seg slik at mange datasystemer har det slik at bare godkjenner at enkelte telefonnummere kan logge seg på. Men her kan man sette opp datamaskinen til å ringe opp en hvis range med nummere for å finne ut hva som er datalinjer. Og med litt undersøkelser kan man finne ut hvem som eier disse. Og da kan man ta noen telefoner og finne ut hvem som er dataansvarlig i de forskjellige bedriftene og ring telenor med et falskt mobilnummer som man kan sende data til, og si til telenor at man skulle ha vidrekoblet sitt eget telefonnummer til det nummeret man befinner seg på nå siden man glemte dette før man dro på f.eks ferie.

Og når man da ringer til datanummeret til jobben så vil den da ringe opp igjen nummeret til dataansvarlig som du/dere har fått satt over til mobiltelefonene eller en vanlig telefon....

Og så er det bare å sette seg ned å knekke koden hvis man behøver det...og her finnes det masse av verktøy man kan bruke. Det beste er å bruke linux.....her kan man scanne pc'ene og finne ut hvilken versjoner av de forskjellige programene de bruker og se om det er nylig oppdatert til de nyeste patchene og har de ikke det så er det dumt av dem for man finner ut en masse ved å søke litt om de forskjellige svakhetene i de forskjellige versjonene....

Det er hvertfall noen som har svindlet til seg masse penger ved denne metoden etter det jeg har hørt. Og det er sikkert mange andre metoder man kan bruke bare man er kreativ nok...
knusp3r: Jo, men prøv og forklar meg hvordan man skulle <<fikse>> dette. Gamle pistoler dreper fremdeles.
Ved å overvåke en sensor. Ha rutiner for kontroll av disse regelmessig etc

Videoovervåkning alarmerer ingen, med mindre det sitter noen og ser på skjermbilder. Sensorer skal jo alarmere ved deteksjon.
det er litt sloppy av telenor når de setter over bare ved en tlf samtale. desuten er det ikke eigeren som blir oppringt er det vell? det er da tross alt flere nr som blir oppringt. naboen? falken? securitas? deg selv.

det er heller ikke dataansvarlig som har ansvar for sikkerhetsanleggene. det er et vekterselskap, med
døgnvakt.

så eg rekner med at det ikke er nok å kjenne til den dataansvarlige.

da kommer du lenger med å kutte tlf linja.

snakka med en som jobba i securitas han sa at det i løpet av natten var flere alarmer som går. men de fleste var sabotasjer.

knusp3r: videokameraer har vel også antimask. og de begynner å filme ved bevegselse.
og kameraer er også godt gjemt og plassert høgt oppe. sånn at de er vanskelig å nå


-seini
Sist endret av seini; 3. februar 2004 kl. 20:17.
Hvis en skal ta f. eks. en gjenstand som står på en trykksensor. Hvordan skal man klare å bytte uten noe som helst forskjell i vetkta på sensoren? Er det mulig å bare gjøre det dritfort?
Det er ganske vanskelig å bytte vekta fra en gjenstand til en annen uten noen som helst forskjell i totalvekta.
pointet er da at det ikke skal kunne gå
Var det jeg tenkte.

Noen "motion detectors" har jeg prøvd å bypasse ved å bevege meg ekstremt sakte, en idiotisk måte, men det virker som det går. Er dette egentlig mulig?
ved "motion detektors" mener du da detektorer som sender ut og tar i mot signal? som f.ek ultralyd eller IR?

om det er forandring i rommet så vil de gi signal ..

men det er av og til det er soner som detektoren ikke "ser" og der vil du kunne bevege deg uten problem.

men den funksjonen at IR detektoren har et rødt lys kan slåes av tror eg. pga at uvedkommende ikke skal få innsikt i hvor sonene er.

-seini
Som sender ut og tar imot ja.
Er det sånn at de ikke reagerer hvis fprandringene skjer langsomt? Eller har den et "bilde" den ser etter?
Og vet du om de scanner den i bølger, eller om det går i et?
den sender ut og tar i mot bølger ja.
nei den ser ikke på et bilde, det er hastigheten på signalene den sender ut og tar i mot som forandrer seg.
det er lite sansynlig du greier å "snike" deg forbi, har prøvd på en måte,funket heller dårlig, alarmen gikk. (var på et test anlegg), men har ikke testet noe mer en det.
har faktisk "snikt" meg forbi en sånn sensor.. men måtte gå SAKTE... men vet ikke hvilken type bevegelses sensor det var + at det er et par år siden dette skjedde.

(var ikke innbrudd elns.. :P )
Ja det er mulig. De registrer bevegelser som er et avvik fra det de regner som normalen. Hvor "seint" noe må gå varierer vel og er vanskelig å vite.

Seini, nettopp dette med at kameraovervåkning kan skjules utrolig godt gjør det meeget vanskelig.

eit: poenget er å i best mulig grad kartlegge hvilke system som er i bruk et sted, for å vite akkurat hva man skal gjøre med hvert enkelt komponent. Å ta noe på sparket underveis dersom man opdager en sensor eller et kamera er usannsynlig, og vanskelig.
Sist endret av knusp3r; 3. februar 2004 kl. 23:11.
▼ ... noen uker senere ... ▼
skal man stjele noe verdifullt i et hus tror jeg det kan være lurt å finne 5-6 hus med alarm fra samme selskap og få venner til å knuse rutene på de husene mens du bryter deg inn der du skal
Det forutsetter vel at man vet hvor stor uttryknings kapasitet vaktselskapet har. Dessuten er det vel unødvendig å utføre en haug med hærverk på andre hus (altså andre lovbrudd). Et vellykket ran bør på samme måte ikke innebære at ranerne stikker ned halve besettningen i banken med kniv.
Opprinnelig postet av duffy85
Ennå enklere å seff. at de fleste vanlige bolighus har telefonkabel som ligger utapå huset. Kutt denna, bryt deg inn, ta meg slegge og slå sentralen i filler (hvis du ikke vil høre på ulinga da) Da kan du stille og rolig forsyne deg. Securitas rykker ikke ut når telefonkabelen blir kutta så...

Da er jo GSM sender et alternativ, noe de færeste har.
Vis hele sitatet...

men så er det jo det da at folk kan ha noe som heter al-tel. da blir linja overvåket hele tiden, og blir den kuttet så går det et signal hos en vaktsentral.

jeg har også prøvd å gå kjempe sakte forbi IR detektorer, og det ser faktisk ut til å funke.
Sist endret av saroth; 23. februar 2004 kl. 08:38.
Alle sikkerhetssystemer har et ørlite "blind spot", fordi det skal være mulig å skru anlegget av og på uten å utløse alarmen. Mitt beste råd ville være å overvåke stedet i en periode og prøve å finne ut hvor god sikkerheten er.
Ut ifra dette kan du avgjøre om du klarer å komme deg inn ved å lure sensorene, eller om det er bedre å angripe kontrollenheten som skrur anlegget av og på.
Men husk at i Norge er det samme strafferamme på å planlegge en forbrytelse, som å faktisk utføre forbrytelsen.
John Doe: Det å angripe Kontrollenheten er jo idiotisk, da går sabotasjen på anlegget.
John Doe: Det å angripe Kontrollenheten er jo idiotisk, da går sabotasjen på anlegget.
Vis hele sitatet...
Med å angripe kontrollenheten mente jeg å prøve å bryte koden. Ikke å fysisk angripe kontrollenheten.
John Doe: Ved å trykke feil kode f.eks 3 ganger vil kontrollenheten bli sperret. Da vil anlegget gå i sabotasje og/eller kontrollenheten sperres for en halvtime eller mer. Dette kan justeres av alarmmontøren på de forskjellige anleggene/alarmene.
Men det var kanskje ikke dette du mente heller?
Men det var kanskje ikke dette du mente heller?
Vis hele sitatet...
Er det sarkasme jeg merker?

Joda, det er det jeg mener. Det skal selvfølgelig være vanskelig å bryte opp et alarmsystem. Det er litt av poenget med det. Men i min oppfatning er det enklere å fokusere på kontrollenheten en på sensorene med mindre du har veldig nøyaktig informasjon om anlegget.
Om jeg personlig skulle bryte meg inn på et sted med et alarmsystem hadde jeg heller prøvd å skape en distraksjon ved alarmsentralen, og gitt faen i alarmen.
det er jo ikke nødvendigvis det smarteste å gå direkte til kontroll enheten og prøve seg på koden, for står du der i f.eks. 30sek, går alarmen.
det er ikke akkurat så veldig lett å lure PIR detektorer...
kutt heller ut alarmorgana først.

det kan igrunn være litt vanskelig å finne sirenen, for den er ofte godt gjemt, men man må nesten bare lete til man finner den, den må fjernes.

er det brukt vanlig telefon alarmsender: klipp sirene kabel og tlf kabel helt likt.

er det brukt gsm sender: bruk GSM jammer og klipp sirene kabel

er det brukt AL-tel: glem det! klipper du da tlf kabelen går det en alarm hos vaktsentralen.

er det ikke brukt noen oppingningssystem: no proplemo. bare klipp sirene kabel.
John Doe: Ikke sarkasme, bare lurte

Saroth: Når du går og leter etter sirenen/e, går du ikke i et området som er dekket med detektorer (Innsiden av bygningen)? Og har du hørt om selvdrevne sirener? Kapper du kabelen sier det jo seg selv at den starter.
knusp3r's Avatar
Trådstarter
Saroth: veldig grei oppsummering synes jeg. Men i min oppfatning er "aksjonen" mest vellykket om man kommer seg inn ved å lure/unngå sensorer, fremfor å sabotere hovedenheten. - Jo mindre merkbar sabotasje jo bedre!
btw: Hva er en GSM-jammer? Forstår funksjonen, men hvordan virker den, hvor kjøper man slikt? Jeg vet at sykehus/legevakter har slike, for at folk ikke kan benytte mobiltelefoner i lokalet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
hva med og "gjemme" ett kamera inne i en boks eller noe....spørs litt om hvor du skal inne da...setter på full zoom mot kode låsen...la den stå der til noen skal låse og komme tilbake neste dag og se hele greia på film...men som sakt komme helt ann på hvor du skal inn.....
frgz: denne posten er _mange_ måneder gammel
frgz, det er igrunnen ikke dumt, og minner veldig om de ekstra seksjonene som politiet stadig finner på minibankene våre.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Trollet
Hvis en skal ta f. eks. en gjenstand som står på en trykksensor. Hvordan skal man klare å bytte uten noe som helst forskjell i vetkta på sensoren? Er det mulig å bare gjøre det dritfort?
Det er ganske vanskelig å bytte vekta fra en gjenstand til en annen uten noen som helst forskjell i totalvekta.
Vis hele sitatet...
sjekk indiana Jones filmen...."temple of doom (?)"

trixet hvis du skal bytte ut en gjenstand så må du "skli" den av og samtidig skli på den andre gjenstanden UTEN å tilføye eller fjerne noe press.
Teoretisk sett er det mulig.

Bevegelsessensorer:

skulle ikke tro at det er mulig å "gå sakte" forbi dem, fordi de står på en Konstant.
omtrent som en radar, og med engang du kommer inn i "synsfeltet" så sender dette signal tilbake.
men dette er igjen hvor avansert denne sensoren er.

tror du har etpar sensorer (uten å si det for sikkert) som "lagrer" omgivelsene sine og deretter sender signaler tilbake med engang det er forandring i omgivelsene.

hvis du har en sensor som sender signaler i pulser så vil det være mulig å enten bevege seg VELDIG sakte (for så å bli endel av omgivelsene) eller VELDIG fort, dvs mellom pulsene..men det sier seg selv at dette må skje VELDIG fort
▼ ... over en måned senere ... ▼
såvidt jeg vet så reagerer vel infrarød-sensorer på kroppens varmeutstråling, og det vil derfor være umulig å gå sakte forbi den.. er det IR dere mener når dere sier bevegelsesdetektorer?
hehe bevegelses sensonerer er det nok med at du tar en skillevegg og går bak den mens du dytter den sakte foran deg. Eller bruk klarlakk og lakker over sensoren så ser den ikke bevegelsene i rommet. Det er bare å kjøpe noen sensorer selv og teste det ut, det er ikke så veldig vanskelig. Eller utløs alarmen på stedet du skal inn på så mange ganger i løpet av en kveld at de tror det er noe galt med alarmen og slår den av, men antagelig ville de nå sette en stasjoner vakt utenfor, men man vet aldri, forskjellige rutiner på forskjellige vaktselskap.

Mange måter å ungå bevegelsessensorene men det er bare å tenke litt logisk og kjøpe noen sensorer selv og teste ut. Når de går på lyd også så begyner det å bli værre, men ikke umulig...
Sitat av minno
Har lest at alarmen skal gå hos Securitas (eller andre) om telefonkabelen blir kutta.
Vis hele sitatet...
Dette er kun hvis en har overvåkning på linja inn til huset... noe som telenor tar seg godt betalt for

Ellers får de bare opp error-meldinger hos sentralen...



Har hatt kurs på siemens alarmer... securitas bruker jo siemens komponenter....
Skal visst gå an å gå forbi en PIR(Passive InfraRed) detektor umerket hvis man bruker 24 timer på det... bare så det er sagt...
Jeg testet dette med motion detektors en gang! Jeg vet ikke helt hvordan den var, men den lyste ihvertfall rødt, og det lyste i sentralen hver gang noen beveget seg. Men jeg klarte å snike meg igjennom hele stua ved å bevege meg veeeeldig sakte, og ved å gjemme meg bak alle møbler ol. jeg kunne se

edit: tenk splinter cell
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hmm,

bevehgelsessensorer: (IR detektorer)

Nyere FG godkjente detektorer reagerer på varme OG bevegelse, alle FG godkjente anlegg har også antimask i detektorene som vil si at anlegget går i sabotasjoe dersom det er dekket til med klarlakk, tape eller om noe står innen en viss lengde fra detektoren. Denne sabotasje alarmen går også til et evt. vaktselskap. Enese måten kjent å lure de nye på er å skyte en gjenstand i midten av øyet som setter dette totalt ut av spill. Men de seriøse selskapene leverer som sagt sabotasje sikring på denne typen ødeleggelser også.

GS (Glassknuse detektorer)

Kommer I mange former, den gamle "knepperten" som er klistra på ruta brukes ikke av seriøse leverandører lengre. Dete er små hvite brikker med en ledning som er klistra på vinduet som reagerer ved vibrasjoner fra kutting eller støt fra knusing.

De nye er ultralyd detektorer som av navnet reagerer på lyder vi mennesker ikke kan høre. De ser ut som brann detektorer og er plassert oppi taket i rommene med vindu. Denne kan du ikke lure uten å kutte forbindelsen før knusinga/skjæringa.


Magnetkontakt.

Den enkleste formen, består av to magnetkontakter som ved adskillelse utløser alarmen, kan kun unngås ved å holde disse sammen. Eddie Murphy metoden fra Beverly hills cop med sølvpapir er bare Hollywood-tull.

Linjeovervåkning:

Bla. securinett leverer utstyr som sender impulser fra alarmsentralen og inn til vaktselskapets alarmsentral med angitte tidspunkt. Kutting av telefonkabelen vil resultere i linjefeil inn til selskapet som reagerer på samme måte som en reel innbruddsalarm.

Dette er de enkleste formene for detektorer.

Alarmanlegg:

Securitas anlegg: ISA 2000, ISA 95, MSS 2000.

Glem det, er det noen som ligger i forkant så er det securitas. Hør på politiradioen en natt så hører du at de fleste alarmene som utløses går til dem.

Hafslund: Proxcom.

Anlegg med kortleser i terminalene, skal visst gå an å kortslutte hele dritten ved hjelp av skrutrekker. Dette skal også åpne døren.

Falch: Lager visstnok ikke egne anlegg.

Vaktservice: Anlegg som heter HID,

Rutiner:

Ved mistanke om sabotasje, strømbudd, eller linjebrudd setter selskapene enten ut en stasjonør vekter eller plasserer et bærbart alarmanleg med GSM sender på stedet.

Planlegger du brekk vil jeg anbefale på det sterkeste å la være, politet tar deg før eller siden samme hva. Unnskyldninga med "forsikringa dekker det jo" kan du fortelle til foreldra dine som får økt premie hvert år.


Doofus
Sist endret av doofus; 25. mai 2005 kl. 15:45.
Som frgz nevnte, er vell det å skaffe kode (enten med å filme, se, eller stjele), den beste måten. Man burde også skaffe en nøkkel, eller finne ut om det er mulig å komme seg inn til alarmsentralen uten å utløse alarmen. Å prøve å hacke selve alarmen blir meningsløst når det finnes en så "enkel" (i de fleste tillfellene), løsning.

Scha
På alarmanlegg av husstandsstørrelse, er det jo bare lagt inn en forsinkelse som tillater at du kommer deg inn og deaktiverer alarmsentralen, det er ikke de samme som at du kan komme deg til den ubemerket.

Når det gjelder rene bevegelsessensorer er det riktig at de har "slakk" i hvor mye du kan bevege deg uten å utløse den, dette for å unngå at de skal gi falske alarmer. Teorien er den samme som på politiets fartradar, sensoren sender ut bølger med en gitt frekvens, disse reflekteres fra gjenstander i rommet, dersom du beveger deg vil den reflekterte frekvensen være litt høyere/lavere ettersom du beveger deg heholdsvis mot eller fra sensoren, kjent som dopplereffekten. Både sensorer og sentral er utstyr med ulike "temper" alarmer, som nevnt tidligere i tråden, på moderne anlegg skal du vel helst være "profesjonell" for sette ut anlegget uten å utløse disse. Anlegg fra fra midten av 90-tallet og eldre, samt billigere anlegg er svært enkle i konstruksjonen, type trykkbryter i døra på sentralen og på sensorer, da er sagen en ganske annen.
Angående bevegelsessensorer, hjemme har vi slike som kun reagerer på bevegelse i rommet, ikke IR. En kveld/natt jeg satt i stua og skulle legge meg, hørte jeg et klikk på vei ut av rommet, det var meget svakt, men TV'en var av, og det var rolig ute. Dette klikket kom fra bevegelsessensoren som merket bevegelse, og jeg fant etterhvert ut hvordan jeg måtte bevege meg for å passere ubemerket.

Alarmen er nokså gammel, 8-10 år, fra Securitas. Bare tenkte om noen andre ville vite/prøve det.