Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 568
Hei. Jeg har vært innom her å tittet en god del før jeg bestemte meg for å lage en konto og forklare min situasjon. Kanskje noen kan komme med tips til meg.

Jeg har adhd og ingen i min oppvekst har plukket dette opp. Når jeg gikk på skolen så ble jeg alltid tatt med ut av klassen fordi jeg bråkte, ikke klarte å sitte i ro og fikk bare 2'ere når jeg begynte på VGS. Jeg gikk ut skolen som en av de dårligste elevene i klassen. Men det er først i voksen alder jeg har fått et "problem" med adhd'n.

Jeg begynte å jobbe i forskjellige jobber og gjorde det veldig bra på alle av de. Har bare positive referanser å se tilbake til. Grunnen for at jeg hadde flere jobber er fordi jeg var som oftest vikar eller jobbet 6 mnd til 2 års kontrakter. Jeg har aldri fått sparken eller noen ting. Men en dag så var jeg hos en kompis jeg ikke hadde sett på lenge så prøvde jeg cannabis for første gang. Den følelsen var ubeskrivelig. Jeg kjenner flere folk som har hatt en jævlig erfaring med det men jeg har hatt en helt fantastisk opplevelse med det. Det var som om jeg endelig kunne senke skuldrene etter 20 år. Jeg hadde levd så lenge i 120% men først nå kunne jeg endelig slappe av. Det var uten tvil noe som virkelig traff meg. Så jeg fortsatte selvfølgelig å røyke å jobbe helt til en dag hvor jeg ble tatt i razzia. Jeg har aldri gjort noe "kriminelt" i livet men det er først da jeg fikk min første dom. Jeg husker jeg satt meg inne en kveld og fyrte en joint og tenkte for meg selv. Nå har jeg blitt såppas gammel og jeg må finne ut hva jeg vil gjøre med livet. Jeg kan ikke bare røyke og jobbe i en vikar stilling ut livet. Jeg har alltid vært en veldig sta jævel som bestemmer meg for en ting og virkelig utfører det. Det er jo en god ting som hjelper meg mye.

Jeg bestemte meg for å ta opp VG2 IKT linjen men når jeg startet på skolen så måtte jeg levere urinprøver ukentlig fordi jeg fikk plass på vg2 via nav og de visste at jeg røykte. Dette var i for seg greit for meg. Hadde ikke noe problem med det men jeg fant fort ut av at jeg fikk svar resultatet av helsesøster så jeg jugde jo bare til familie og skolen om at prøvene var reine når de var motsatte. Jeg fikk masse skryt og støtte fra lærere, rådgivere og ikke minst familien fordi jeg var så flink til å holde meg rusfri. Når jeg fikk den "friheten" og ikke daglig mas fra familien så gikk hele livet mitt på skinner. Jeg dominerte på skolen. Jeg klarte å kombinere cannabis med studie. Jeg fyrte ikke hver dag men når jeg følte jeg var alt for stressa og ikke klarte å roe meg ned så fyrte jeg og ofte ble det til i helgene. Jeg gikk ut vg2 med topptoppkarakterer og gikk fra skolens dårligste til skolens beste med nesten 6 i snitt. Jeg fikk meg en veldig bra lærlingplass som jeg begynte på rett etter skolen var ferdig og fortsatte å kombinere jobb og fyrings for selvmedisering. Dette gikk jo strålende. Jeg bestod fagbrevet med topp karakter og hittil så har familien skjønt at dette er virkelig noe som fungerer for meg så de maser ikke lengre men nå kommer vi til problemet. (Sorry for lang tekst men vil forklare situasjonen min fort og greit).

Jeg bruker bilen mye i jobb og de er veldig hyppige med spyttprøver her jeg bor og hvis jeg blir tatt så mister jeg lappen i 5 år. (Ikke første gang jeg har blitt tatt) og dette ødelegger mye for meg. Jeg begynte på medisin for ADHD for å teste dette ut og hittil har jeg ikke vært fornøyd. Jeg kom opp til 70 mg om dagen og dette ga meg ingen positive effekter. Jeg fikk bare de dårlige. Sover dårlig, spiser dårlig og har blitt deprimert. Jeg har tatt dette opp med legen min og forklart at jeg vil ha resept fra Nederland på ocb/ cannabis av noe slag. Må ikke gi meg ruseffekt bare jeg får roet meg ned og slippe ut alt stresset som ødelegger hverdagen min på jobb og sosialt. Jeg ble tilbudt sovetabletter mot søvnen min.. liksom enda en ting jeg skal bli avhengig av. Når jeg ikke tar ritalin så får jeg abstinenser og har nå valgt å slutte og prøve concerta (tror jeg det heter)

Men jeg har hørt om folk som har testet ut alt av medisiner de kan tilby i Norge og hvis ingen av disse fungerer så kan legen henvise meg til Nederland. Hvordan kan jeg gå frem her? Det jo åpenbart hva jeg vil her. Jeg vil kunne leve livet mitt fullt ut og virkelig komme langt i karrieren min men da kan jeg ikke stresse over at politiet ødelegger for meg eller plage meg fordi jeg bruker cannabis som medisin istedenfor piller. (Jeg hater så jævlig piller)

Noen som har tips? Erfaringer rundt dette med selvmedisering av cannabis og lovlig resept? Mvh frustrert freak bruker.
Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Har selvmedisinert mot ADHD symptomer veldig lenge. Gjør det veldig bra på hjemmeeksamen for da kan jeg sitte der og puffe og har masse energi og vet hvor jeg finner alt jeg trenger for å skrive oppgaven. Cannabis virker for meg veldig skjerpende på hukommelse og konsentrasjon og gjør at jeg kan ta fatt i ting jeg ofte har unngått lenge.

Jeg tåler ikke medisinene jeg har fått og heller ikke mange andre medisiner mot andre ting. Det er skikkelig ille. Jeg får minst halvparten av bivirkningene som står på pakningvedleggene.
Hvordan funger det for deg å bruke medisiner sammen med cannabis? Jeg har lest at man i Tyskland har brukt medisinsk cannabis som et middel for å redusere bivirkningene fra ADHD medisiner.

Jeg har forresten testet et par strains som ikke gir rus og det var spennende. For meg fungerer ikke det 100%, men gjør at jeg kan vente noen timer utpå dagen før jeg fyller på med noe mer tradisjonell cannabis. Cannabis med mye CBD er veldig spennende når man bruker cannabis hver dag. Synd det er så innmari vanskelig å kjøpe slikt med god kvalitet til en levelig pris i Norge.

Jeg har ikke vært oppdatert på reglene rundt medisinsk cannabis de siste årene så jeg er ikke rette personen til å hjelpe deg med det men det finnes en facebook gruppe. Jeg ville prøvd der. Send f.eks. en melding til de som er ansvarlig for gruppen. https://www.facebook.com/groups/LegMedCanNor/
Det jeg vet er at du veldig lett vil miste førerkortet når du får medisinsk cannabis. Legen din har plikt til å informere politiet og blir du stoppet i tollen vi tollerne sende bekymringmelding til politiet. På grunn av dette og fordi det fort blir dyrt har jeg ikke prøvd og skaffe meg resept.