Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1460
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sliter med panikkanfall pga abstinenser etter Vival. Kommer som lyn fra klar himmel. Er det verste jeg har vært med på. Noen andre som har slitt med det samme og hvordan taklet dere det?
Må bare følge flowen. Helt jævlig
Sett på slow musikk du digger, se på bilder av noen du er glad i feks... ikke vær alene , hjelper å ha noen å snakke med til det rir over
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg blir nærmerst desperat. Blir like redd hver gang.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tenkte om noen hadde en måte å takle dette på��
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er vanskelig å kontrollere eller roe ned et panikkanfall. En kald dusj for å flytte fokuset kan vell ikke skade.
Pass på å ikke bruk benzodiazepiner igjen, de tuller med hjernekjemien din og brukes i samsvar med lege som siste utvei om du ikke responderer på andre behandlingsalternativer. Det kan bare bli bedre, ønsker deg lykke til og en god helg :-)
Prøv å holde pusten rolig. Da pleier man å kunne holde det noenlunde stabilt til det begynner å gi seg. Mister du kontrollen på den, så blir det fort verre.
Det er vanskelig, men prøv også å unngå å tenke bevisst på panikkanfallet og følelser rundt det: "nå mister jeg kontrollen", "nå svimler jeg helt" osv. Det beste man gjør er å flytte fokus eller tenke så lite som mulig og vente til det er over slik som andre nevner.
Det som hjalp for meg var å lukke øynene og visualisere følelsen som traff meg. Som en svæææær bølge som skyldte over meg. Dette hjalp meg fordi da var følelsen mindre abstrakt, mindre mystisk. Det ble noe konkret, en storm jeg kunne stå i.
Når du kjenner du får et anfall, så kan du prøve å kontrollere pusten din. Ta så dype pust du kan, og gjerne gå deg en tur utendørs samtidig. Det bruker å funke hos meg når anfallene kommer.

Har en del erfaring med panikkanfall, og det er viktig å forstå at det er hjernen din som prøver å sende deg lure-signal om at du er i en farlig situasjon. Det vet du jo selvfølgelig at du ikke er. Erfaringsmessig er det viktig å lære seg å kjenne igjen anfallet, og ikke minst vite at man ikke er i fare, slik at du kan roe deg selv ned på en behersket og rolig måte. For meg funker friskluft og dype åndedrag best.
For meg hjelper det å flytte meg til et annet rom/annen plass enn hvor det startet.
Å snakke, med meg selv eller andre hjelper når jeg nesten er overbevist om at jeg ikke får puste for hvis man kan snakke så kan man puste helt fint
Hører/ser asmr videoer på YouTube, kan legge noe litt tungt oppå meg(hadde en bamsefrosk jeg mistet men en katt, varmeflaske eller ryggsekk funker også), legger meg på ryggen med hodet hevet, står oppreist og gjør pusteøvelser med armene og alt, kan finne på å randomly vaske ting, ta bilder i lys du liker, det aller viktigste er å vite at det kommer til å gå over men når mine er ille kunne jeg like godt prøve å overbevise meg selv om at jeg har 8 armer. Alkohol hjelper meg men da har du fort et nytt problem.
Vil tro at kognitiv terapi også kan virke på rus-relatert panikkangst.

Her er NHI sitt gratis selvhjelpskrus for å mestre denne typen anfall. En del om angstens natur, samt konkrete ting du kan gjøre for å lette på tilstanden din.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Gemma33 Vis innlegg
Sett på slow musikk du digger, se på bilder av noen du er glad i feks... ikke vær alene , hjelper å ha noen å snakke med til det rir over
Vis hele sitatet...
skulle jeg sett på bilder av noen jeg er glad i. feks min datter i den tilstanden, så knekker jeg sammen i gråt. forde man føler skyldfølelse av å ikke kunne være normal/ ha abstinenser. Når man er litt suisidal, noe mange blir ved hyppige panikkanfall så gjør det litt vondt å tenke på de du er glad i og som er glad i deg. Men på den annen side redder det deg i og med at du ikke vil etterlate de du elsker
Sist endret av Veggen; 11. februar 2019 kl. 17:43. Grunn: Rettet på sitering
En kald dusj hjelper meg. Eventuelt nå som det er kjølig ute så hjelper det gå en tur ut i litt lett tøy. Vet ikke hvorfor men at kroppen blir kald pleier å hjelpe meg når jeg får panikkanfall. Også selvfølgelig pust dypt og langsomt.
Sist endret av Zarni; 13. februar 2019 kl. 15:07.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trodde jeg hadde hjerteinfarkt første gang, men visste at statistikken var i min favør (ung mann uten hjerteproblemer)

Gikk ned til sykehuset og fortsatte rundt og rundt akuttmottaket i et par timer. Tenkte at hvis det faktisk er hjerteinfarkt så er kyndig helsepersonell like i nærheten.

Verste jeg har opplevd, men det ble enklere å kontrollere frykten 2. og 3. gang.