Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1917
Hei!

Har en pc som stopper i oppstart og gir følgende feilmeldinger:

PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting PXE ROM.
No bootable device -- insert boot disk and press any key.

Har lagt en bootable win10 minnepenn, og når denne kjører får jeg valget mellom å installere eller reparere windows.

Hvis jeg velger å installere windows kan jeg velge å oppdatere og får da melding om at oppgraderingsalternativet ikke er tilgjengelig med installasjonsmediet. Hvis jeg velger å installere windows får jeg velge hvor det skal installeres, men det kommer opp kun 1 stasjon og det står at den ikke har noe ledig plass (harddisken har mye ledig plass). Uklart om det er minnepennen eller evt. harddisk som vises her.

Hvis jeg velger å reparere datamaskinen via feilsøking kan jeg velge mellom "systemgjenoppretting", "oppstartreparasjon", "avinstaller oppdateringer", "ledetekst" eller "gjenoppretting fra en systemavbildning", men ingen av disse evner å hjelpe meg.

Hva er problemet? Ødelagt harddisk?
Har du vært i BIOS og sett eter at maskinen er satt til å boote fra riktig sted? Har du plateskuff? Det kan nesten høres ut som om den er satt til å boote fra ROM, og da vil det jo ganske riktig komme melding om at det ikke er noe plass til Windows.
Jeg vet ikke hvordan du kommer inn i oppstartsmoduset på maskinen din, men hos meg er det å trykke F8 gjentatte ganger under bootingen. Der inne skal du kunne piltaste deg gjennom oppstartsalternativene og velge at det skal skje fra harddisk. Da skal den egentlig lese fra minnepennen også, eller kanskje det finnes et alternativ for "eksternt medium" eller noe i den duren.
Anbefaler ellers å se her: https://superuser.com/questions/1219...xiting-pxe-rom
Sitat av sapara Vis innlegg
Hei!

Har en pc som stopper i oppstart og gir følgende feilmeldinger:

PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting PXE ROM.
No bootable device -- insert boot disk and press any key.

Har lagt en bootable win10 minnepenn, og når denne kjører får jeg valget mellom å installere eller reparere windows.

Hvis jeg velger å installere windows kan jeg velge å oppdatere og får da melding om at oppgraderingsalternativet ikke er tilgjengelig med installasjonsmediet. Hvis jeg velger å installere windows får jeg velge hvor det skal installeres, men det kommer opp kun 1 stasjon og det står at den ikke har noe ledig plass (harddisken har mye ledig plass). Uklart om det er minnepennen eller evt. harddisk som vises her.

Hvis jeg velger å reparere datamaskinen via feilsøking kan jeg velge mellom "systemgjenoppretting", "oppstartreparasjon", "avinstaller oppdateringer", "ledetekst" eller "gjenoppretting fra en systemavbildning", men ingen av disse evner å hjelpe meg.

Hva er problemet? Ødelagt harddisk?
Vis hele sitatet...
Lignende problem hadde vi når vi skulle bytte ut en hdd med en ssd på en laptop (Toshiba mener jeg det var). Vi fikk aldri løst problemet og det var aldri noe feil med ssd'ene vi forsøkte med. Etter søk på nettet var det biosen som var årsaken, men det hjalp jo ikke oss når det aldri kom bios oppdatering. Det var noe sabla møkk, eller rettere sagt drit.
Kastet vekk masse tid på dette. Tenkte jo som mange andre gjorde, at det var bare å kjøpe en laptop med hdd og bytte ut den med en ssd, siden dette var mye rimeligere..

Når det er sagt brukte vi helt tomme ssd'er og brukte en fullversjon av windows 10 pro, på usb pinne med både fat32 og ntfs filsystem, utallige forsøk. PXE har gnagd seg inntil margen her for å si det slik
Trådstarter
6 0
Tusen takk for svar!

Har gjort som SteadyEddie beskriver og endret til at maskinen skal boote fra HDD som nummer 1, og USB som nummer to. Har deaktivert network boot og satt det som siste alternativ. Har ikke plateskuff. Når jeg nå starter windows uten at minnepenn er i får jeg beskjed om "No Bootable Device". Trykker enter og får beskjed om "Default Boot Device Missing or Boot Failed. Insert Recovery Media and Hit any key. Then Select 'Boot Manager' to choose a new Boot Device or to Boot Recovery Media". Når jeg setter i USB og gjør dette, får jeg opp "Boot Manager" hvor det skal være en oversikt over alternativer, men verken HDD eller minnepenn vises, ei heller noe annet. Hvis jeg starter maskinen med minnepennen i, skjer det samme som før.

Innspill?
Sist endret av sapara; 21. januar 2019 kl. 19:51.
Oppstod problemet av seg selv eller har du gjort noe i forkant?
Sikkert sjekka at Secure Boot ikke står på ? det kan noen ganger lage krøll.
Trådstarter
6 0
Problemet oppsto av seg selv, ja.

Secure boot står som standard, uten at jeg kan endre dette (litt på dypt vann her). Har mulighet til å "erase all secire boot setting" og "restore secure boot to factory default". Dette har jeg gjort. I tillegg kommer "select an UEFA file as trusted for executing" hvor jeg da blir sendt inn på minnepennen, har ikke gjort noe mer med dette da det er langt utenfor min kompetanse.

Noen ideer?