Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1460
Hei! Lurer på om noen har erfaringer rundt dette området.

Får ca 3 mnd ble jeg dømt i tingretten etter en episode jeg hadde, hvor jeg da hadde kjørt bil i "ruspåvirket tilstand". Promillen ble målt til 0,6 via en utvidet blodprøve. Hadde tatt meg en doobie dagen før.

Jeg erkjente bruk til politiet etter avhør på stedet, nervøs som faen erkjente jeg også at jeg hadde røyket 2-3 ganger i uken i ca 1 år.

Jeg erkjente ikke for kjøring under ruspåvirket tilstand, noe som førte til at jeg ble kalt inn til tingretten.

Etter at jeg snakket med min advokat, rådet han meg til og erkjenne straffeskyld slik at straffen ville bli redusert. Dem hadde jo tross alt blodet mitt med 0,6 i promille (THC). Dette gjorde jeg, og mistet lappen i 9mnd og fikk en saftig bot.

Det jeg lurer på.: Det står ingen sted i dommen min at jeg må dokumentere rusfrihet. Leser stadig rundt på dette forumet her at det er noe man må , etter å ha innrømmet bruk / tatt får bruk. Snakket med Advokaten min 1 uke etter rettsaken, hvor jeg da stilte dette spørmålet. Han sa at det er veldig lite sannsynlig ettersom jeg ga et sterkt inntrykk i retten at det "rus" livet var jeg ferdig med.

Er det noen her som har hatt en lignende sak, hvor det da har blitt evt kalt inn på "stikkprøve" god stund etter dommen? Etter dette noe jeg bør ringe å høre om? Isfåll,hvem ringer jeg?
Er ikke politiet som håndterer førerkort beslag etter det er inndratt pga rus, det må du ta med legen og der vil du nok få beskjed om å dokumentere rusfrie prøve en til to ganger i uken i seks måneder før legen vil kunne søke om å gi deg førerretten tilbake, etter det så er det to eller tre år med stikkprøver som gjelder.
Sist endret av Kjelldriver; 21. november 2018 kl. 21:05.
Skjønner det, men var ikke PGA rus bare i seg det ble indratt. var mere at jeg kjørte bil og ble stoppet i kontroll, hvor dem da tokk blodprøver.
Sitat av hawken1337 Vis innlegg

Jeg erkjente bruk til politiet etter avhør på stedet, nervøs som faen erkjente jeg også at jeg hadde røyket 2-3 ganger i uken i ca 1 år.
Vis hele sitatet...
Dette er problemet
Dommen tilsier at jeg kan avlegge ny førerprøve etter 9mnder, hvor jeg da bare må anlegge praktisk del (oppkjøring), og det nevnes ingenting om dokumentert rusfrihet i en angitt tidsperiode får å få det tilbake. Burde jeg ikke ha blitt opplyst om dette?
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Promillen ble målt til 0,6 via en utvidet blodprøve. Hadde tatt meg en doobie dagen før.
Vis hele sitatet...
Hvor mange timer fra inntak til blodprøve?
ca 10-12 timer
"Promillen ble målt til 0,6 via en utvidet blodprøve."
Du kan si hva du vil, regler er regler og ifølge loven var du for ruset til å kjøre bil, derfor faller det under ruskjøring.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hawken1337: 10-12 t.. 0,6.. skummelt!
En venn kjørte i mange år rett etter inntak og trodde at det kanskje ville gi lignende promille.
Tok grundig feil..

Kjelldriver: Er vel ingen som påstår noe annet?
Sitat av hawken1337 Vis innlegg
Dommen tilsier at jeg kan avlegge ny førerprøve etter 9mnder, hvor jeg da bare må anlegge praktisk del (oppkjøring), og det nevnes ingenting om dokumentert rusfrihet i en angitt tidsperiode får å få det tilbake. Burde jeg ikke ha blitt opplyst om dette?
Vis hele sitatet...
Tingen er at du må søke om førerkort pånytt før du kan avlegge praktisk førerprøve. Den søknaden vandelssjekkes av politiet, og da kan det hende de kan komme til å be om en eventuell prøve. Eller pålegge deg å vise rusfrihet til lege før søknaden godkjennes.
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ble riktignok tatt for alkoholkjøring men hadde hasj i bilen og innrømte at det var til eget bruk. Nå er sperrefristen snart ute (2 år), og jeg har søkt om førerkort igjen. Venter i spenning på om jeg må påvise edruelighet, selvom jeg aldri har sagt at jeg har et rusproblem, men føler utifra dommen at det er ganske tydelig uansett.

Kan melde tilbake hit, men kunne ta opptil 2 uker med svar