Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4111
Hei,

Jeg ønsker å kjøpe plomberte våpen og magasiner i Tyskland.
Problemet er bare at jeg skal ta fly hjem igjen.
Magasinene går nok bra, men jeg er usikker på våpnene.
Kan jeg sjekke dette inn som vanlig bagasje eller må jeg fylle ut noen papirer for å få det med på flyet?
Sist endret av xyz; 4. desember 2014 kl. 20:10.
Skal du på tur med 10. klasse nå eller? Selv om våpnene er plomberte, så blir du dratt inn på avhørsrommet. Så jeg ville hvert litt forsiktig.
Det har blitt ganske strenge krav til hvordan en plombering skal være utført.
Kravene er ganske spesifikke, og hvis du leiter litt på nett så finner du de.
og, må ikke selv plomberte våpen være registrert? har det kansje noe med om hvilke våpen det er og? kopis av meg (våpensamler)hadde razzia, politiet tok ca 20-25 våpen. fikk fengsel og bot for en 3-4 våpen som var plumbert men ikke regga...? de tok snuten men resten av våpnene fikk han tilbake.
vet ikke hvordan dette fungerer over grenser og slikt da men...
Sist endret av 240turbovo; 5. desember 2014 kl. 00:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
xyz
Trådstarter
2 0
Plomberte våpen er fritt salg på i Norge og trenger ikke registreres.
Å reaktivere et deaktivert våpen er straffbart og rammes av våpenloven.

Utvalget av plomberte våpen og magasiner er vedlig dårlig i Norge, det er grunnen til at jeg tenkte på å kjøpe det i Tyskland.
Jeg tror ikke det skal være noe problem så lenge dette sjekkes inn, men du får ikke våpnene med deg i håndbagasjen.

Vel hjemme bør du ta med deg våpnene til politiet slik at de kan godkjenne plomberingen - det er andre krav til plombering/deaktivering av våpen i Norge enn i Tyskland, bl.a. skal kammeret være gjennomboret og sluttstykket skråslipt. Se denne artikkelen hos Wikipedia for en gjennomgang av kravene.
Vær også obs på at et våpen som ikke er synlig deaktivert sannsynligvis heller ikke er godkjent.

@240turbovo: Det er meget mulig kompisen din hadde våpen som ikke var forskriftsmessig plombert, de er da ansett som skarpe våpen. Det er ikke registreringsplikt for plomberte våpen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
ALLTID når du skal ut å fly med noe SOM I DET HELE TATT LIGNER på våpen, spør etter de rette papirene for håndtering av bagasjen din. Her en presentasjon om hvordan det å ha med seg plomberte våpen faktisk kan minske sjangsen for at bagasjen din blir stjålet;
https://www.youtube.com/watch?v=mGjddG5Owsc
Sist endret av Carl Volt; 22. desember 2014 kl. 12:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.